الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 184 57.9%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 134 42.1%

• مجموع المصوتين
    318
نموذج عباس أخطر نموذج ممكن الفلسطيني يقتدي بيه اهو لا بقى دولة ولا مقاومة مجانا.

انا بس لية تعليق اخير في الكلام لان اللي فوق انا رديت علية بشكل واضح
انا مش باقول ان نموذج عباس صح لا طبعاً وعلشان كدة قولت :

وقبل كل دة عقليات او قادة تقدر تعمل دة

وقبل دة طبعاً توحيد الصفوف وارادة كاملة من الشعب كلة نفسة
مثال : انت قولت لو سكينة هحارب بيها لاخر نفس
دة كلام جميل وحلو بس الحقيقة ان اغلب القطاع شال شنطتة واتحرك بعيد عن المواجهة مع العدو بسكينة زي ما انت عبرت واختار انة يفضل يدور على مكان أمن وانا مش بالومهم هنا ولكن باشرحلك الفرق وهاقولك بص لصوابع ايديك مش هتلاقيهم زي بعض بالتاكيد
الوضع الانسب حاليا هو اختار اقل ضرر وابص للناس كلها والغزاوية كلهم مش مصلحة حماس بس وانظم نفسي من تاني لو في ارادة حقيقية كاملة من كل الشعب وابدا تاني من جديد والوعد حق ان شاء الله لكن اني اسيب القطاع كدة ابادة وبهدلة علشان حلم ان حماس هتفضل تحكم القطاع وزي ما قولتلك دة بقى حلم وهمي وخيالي يبقى دة صعب جداً ومش في صالح غزة ولا فلسطين كمان .. دة بالعكس
وزي ما قولت هي مغامرة وفشلت لكنها مش نهاية فلسطين

انا بس لية تعليق اخير في الكلام لان اللي فوق انا رديت علية بشكل واضح
انا مش باقول ان نموذج عباس صح لا طبعاً وعلشان كدة قولت :

وقبل دة طبعاً توحيد الصفوف وارادة كاملة من الشعب كلة نفسة
مثال : انت قولت لو سكينة هحارب بيها لاخر نفس
دة كلام جميل وحلو بس الحقيقة ان اغلب القطاع شال شنطتة واتحرك بعيد عن المواجهة مع العدو بسكينة زي ما انت عبرت واختار انة يفضل يدور على مكان أمن وانا مش بالومهم هنا ولكن باشرحلك الفرق وهاقولك بص لصوابع ايديك مش هتلاقيهم زي بعض بالتاكيد
الوضع الانسب حاليا هو اختار اقل ضرر وابص للناس كلها والغزاوية كلهم مش مصلحة حماس بس وانظم نفسي من تاني لو في ارادة حقيقية كاملة من كل الشعب وابدا تاني من جديد والوعد حق ان شاء الله لكن اني اسيب القطاع كدة ابادة وبهدلة علشان حلم ان حماس هتفضل تحكم القطاع وزي ما قولتلك دة بقى حلم وهمي وخيالي يبقى دة صعب جداً ومش في صالح غزة ولا فلسطين كمان .. دة بالعكس
وزي ما قولت هي مغامرة وفشلت لكنها مش نهاية فلسطين
أنا مقولتش لو سكينة هحارب بيها.. قولت لو انا كدة كدة ميت ومعايا سكينة هحارب بيها واهه اموت مجاهد ولا أموت هارب أو لاجئ وكلامي عن اللي معاه سلاح.. طبعا انا اقل بكتير من الصفات دي بل لا اذكر ولا اللي زيي يتكلم عنها لكن دا اللي شوفته في المقاوم الفلسطيني
أما حركة النزوح مفيش حد طبعا بيلوم هو للأسف فيه غلطة حصلت من أول يوم والله أعلم ان كانت غلطة ولا كانت تبيعاتها هتبقى أكبر واتعمل حسابها بس لو تمت كانت خسائر اليهود هتبقى أضعاف أضعاف دلوقتي
في كل الأحوال انت بتقول حماس أو غيرهم ماتوا اكلينيكيا وبتطالب بتسليم نفسهم للعدو يعدمهم صح؟
وبعدها العدو هيسيب غزة ويمشي بعد ما قتل المقاومة ومقدراتها فيها وبايدهم؟
أصل ايه الحلول اللي تمنع حصار ابادة تهجير دلوقتي أو مستقبلا والمقاومة متعنته ورافضه تاخده ومفيش قانون دولي هيتطبق تحت أي تصرف الصهاينة يقدموا عليه؟!!
أما حتة الاتحاد مع نظام عباس أظن والله أعلم ان تحرير الفلسطيني من اليهودي أقرب من التقارب مع واحد بيسلم المقاوم لليهود لأهداف خسيسة حقيرة

أنا مقولتش لو سكينة هحارب بيها.. قولت لو انا كدة كدة ميت ومعايا سكينة هحارب بيها واهه اموت مجاهد ولا أموت هارب أو لاجئ وكلامي عن اللي معاه سلاح.. طبعا انا اقل بكتير من الصفات دي بل لا اذكر ولا اللي زيي يتكلم عنها لكن دا اللي شوفته في المقاوم الفلسطيني
أما حركة النزوح مفيش حد طبعا بيلوم هو للأسف فيه غلطة حصلت من أول يوم والله أعلم ان كانت غلطة ولا كانت تبيعاتها هتبقى أكبر واتعمل حسابها بس لو تمت كانت خسائر اليهود هتبقى أضعاف أضعاف دلوقتي
في كل الأحوال انت بتقول حماس أو غيرهم ماتوا اكلينيكيا وبتطالب بتسليم نفسهم للعدو يعدمهم صح؟
وبعدها العدو هيسيب غزة ويمشي بعد ما قتل المقاومة ومقدراتها فيها وبايدهم؟
أصل ايه الحلول اللي تمنع حصار ابادة تهجير دلوقتي أو مستقبلا والمقاومة متعنته ورافضه تاخده ومفيش قانون دولي هيتطبق تحت أي تصرف الصهاينة يقدموا عليه؟!!
أما حتة الاتحاد مع نظام عباس أظن والله أعلم ان تحرير الفلسطيني من اليهودي أقرب من التقارب مع واحد بيسلم المقاوم لليهود لأهداف خسيسة حقيرة

انت حطيت كلام في بوقي انا مقولتهوش :giggle:
عموماً انا سعيد بالنقاش معاك وتصبح على خير

كلامك للاسف كلام شعبوي وباين انك مؤدلج.. نظام عباس اللي مو عاجبك حفظ للفلسطيني كرامته ولم يجعله مشرد وعرضه للقتل والدمار ووجبة ساخنة للكلاب المشردة كما فعل نموذج حماس..

نموذج عباس اللي مو عاجبك متوسط دخل الفلسطيني فيه من ٨٠٠ الى ١٠٠٠ دولار يعني اعلى ١٠ اضعاف من دخل المواطن المصري واعلى ب ٢٠ ضعف من دخل اللبناني اللي يحكمه نموذج المقاومة..
حصل ودي الكرامة اللي بتمناها ونفسي كمصري أعيش فيها 👇👇

حصل واليهود بيقتحموا المسجد الأقصى كل يوم وعايزين يهدوه ويبنوا مكانه هيكل وتبقى بداية ابادة كل متحدث بالعربية في اشارة لكرامة الفلسطيني وأمنه بل كرامة كل مسلم
حصل واليهودي سايب أراضي الفلسطيني برا غزة حرة سهلة مفيهاش حواجز ولا جدران عازلة ولا كمائن تمنع الحركة من خلالها أو اعتقال الفلسطيني لمجرد التسلية
حصل واليهودي سايب الفىسطيني يشتغل ويراكم قوة وثروة مش مستعبده ولا معتقله ولا بينهب بيوته وأملاكه
حصل يا محنك حصل يا حكيم يا رزين حصل وفلسطيني الضفة نفسه ميطفش منها ويعيش في الجنه اللي المصرى ميقدرش يعيش فيها
واعرف ان مفيش عمار تحت احتلال.. أقل كرامة ممكن الفلسطيني ينالها هو طرد الصهاينة من أرضه وأبسطها غير كدة انت زي اللي بنيت قصر كبير مهيب بجنائن وممرات مياه على حافة بركان على وشك الافجار.. وضع عجوز ريفية على جبال سانت كاترين عايشة في عشة هيبقى وضعها أحسن من القصر ده

انت حطيت كلام في بوقي انا مقولتهوش :giggle:
عموماً انا سعيد بالنقاش معاك وتصبح على خير
مقدرش طبعا يا denero لكن دا اللي فهمته منك انك موافق على مقترح اليهود بتفكيك الحركة وباقي مطالبهم وبتقول يطلعوا بأقل الخسائر.. وانا مش ضدك بالعكس الأفكار المتقابلة طالما هدفها واحد فهي بتثري الفكر مش بتخاصمه

• دبابات الاحتلال تقصف مستشفى كمال عدوان شمال غزة وتطلق النار عليه بشكل مباشر بالتزامن مع حصاره​

المزيد على دنيا الوطن
  • قصف مدفعي متواصل على مستشفى كمال عدوان شمال قطاع غزة​

المزيد على دنيا الوطن

بعد ما شعر بالاستنزاف وان المواجهات البرية مزعجة لهم وان القصف الجوى لن يستمر الى مالا نهاية

مافيه استنزاف بمعنى حقيقي ابن الحرام معه شحن جوي على طول الطريق من الكيان الى امريكا
اعتقد زيارة بلينكن لها دور ويحمل صيغة جديدة
وان حدث هذا اعتقد بيتم الاتفاق يوقف الحرب في غزة على الاقل لان الوضع اصبح فعلا مقرف سواء ال الوضع الانساني او الصحي الخ

لا اتوقع هذه المفاوضات مجرد اشغال للوقت

ما اتمناها توقف في جنوب لبنان

رئيس الاركان الاسرائيلي هاليفي صاحب استراتيجية "معالوت" اللتي اطاحت بوحدة الساحات الايرانية ومزقت العصابات الخمينية في غزة ولبنان ،،، يطل على العالم من وسط جباليا

مش لازم تلمع صاحبك

عندما قرأت بعض التعليقات لم أعد أقول إسلامنا في خطر، بل إنسانيتنا في خطر و تمحيص عظيمين، و لمً أعد أقوى على التعليق لهول ما أشاهده و أسمعه من جهه ما يحدث بغزه و من جهه ما يقال في الاعلام و المنتديات...ختاما تحياتي لمواقف اسبانيا و جنوب افريقيا الدولتان المسيحيتان الكافرتان الملحدتان اللتان لرفعهما دعوى " اباده جماعيه" ضد اسراءيل في محكمه الجنايات الدوليه، و هو اضعف الايمان ، شيء لم يفعله ممن يحسبون على الاسلام و العرب للاسف.

عندما قرأت بعض التعليقات لم أعد أقول إسلامنا في خطر، بل إنسانيتنا في خطر و تمحيص عظيمين، و لمً أعد أقوى على التعليق لهول ما أشاهده و أسمعه من جهه ما يحدث بغزه و من جهه ما يقال في الاعلام و المنتديات...ختاما تحياتي لمواقف اسبانيا و جنوب افريقيا الدولتان المسيحيتان الكافرتان الملحدتان اللتان لرفعهما دعوى " اباده جماعيه" ضد اسراءيل في محكمه الجنايات الدوليه، و هو اضعف الايمان ، شيء لم يفعله ممن يحسبون على الاسلام و العرب للاسف.

تعليقاتك السابقة توحي انك كذاب ايضاً :مع السلامة:

حصل ودي الكرامة اللي بتمناها ونفسي كمصري أعيش فيها 👇👇

حصل واليهود بيقتحموا المسجد الأقصى كل يوم وعايزين يهدوه ويبنوا مكانه هيكل وتبقى بداية ابادة كل متحدث بالعربية في اشارة لكرامة الفلسطيني وأمنه بل كرامة كل مسلم
حصل واليهودي سايب أراضي الفلسطيني برا غزة حرة سهلة مفيهاش حواجز ولا جدران عازلة ولا كمائن تمنع الحركة من خلالها أو اعتقال الفلسطيني لمجرد التسلية
حصل واليهودي سايب الفىسطيني يشتغل ويراكم قوة وثروة مش مستعبده ولا معتقله ولا بينهب بيوته وأملاكه
حصل يا محنك حصل يا حكيم يا رزين حصل وفلسطيني الضفة نفسه ميطفش منها ويعيش في الجنه اللي المصرى ميقدرش يعيش فيها
واعرف ان مفيش عمار تحت احتلال.. أقل كرامة ممكن الفلسطيني ينالها هو طرد الصهاينة من أرضه وأبسطها غير كدة انت زي اللي بنيت قصر كبير مهيب بجنائن وممرات مياه على حافة بركان على وشك الافجار.. وضع عجوز ريفية على جبال سانت كاترين عايشة في عشة هيبقى وضعها أحسن من القصر ده

ضايقك الفيديو اللي فوق؟

طيب ما ضايقك الفيديو هذا.. اللي هو نتيجة مباشرة لحماقة حماس!!

مقال هذا الاسبوع من مجلة النبأ
كان عن السنوار "لم يذكره بالاسم " بل ضرب من تحت الحزام
وكان كالعادة انتقاداً له على موقفه من إيران وبشار الاسد وقبول حماس بالديموقراطية
ملخص المقال ليس كل من قتل شجاعة كان صحيح العقيدة وضرب مثال بجيفار

منذ بدء طوفان الاقصى هو كان أول جماعة سنية هاجم حركة حماس بعد جيش العدل
وهذا المقال استمرار للمقالات السابقة التي تهاجم محور المقاومة والداعمين له "الاخوان المسلمين "

التنظيم يستغل حالة معادة المحور الايراني المنتشرة وانه هو الذي يحارب إيران حقيقة"حسب زعمه " دون أن يعقد الاتفاقيات واللقاءات .. الخ
وكانت هذه الرسالة والغرض من هجوم كرمان
مع استمرار حالة الشحن والمعادة والتكفير للمحور الايراني سوف تتصاعد ايضا شعبية التنظيم
وللحديث بقية ..

ماهو السنوار اختار كدة واكيد هي موتة شريفة ..مش مختلف في دة
بس شوفت انت بتقول اية ( دة لو معايا سلاح) .. اللي باقولة الدولة حاجة والحركة حاجة وفعلا كل واحد فيهم ماشي في اتجاة حالياً
وانا مش ضد المقاومة بل بالعكس وكل اللي انا شايفة حالياً ان حماس ترجع للدولة والدولة بقى تقاوم طبعاً ككتلة واحدة وتخطط وتجهز نفسها وتعمل قاعدة شعبية كاملة لدة وتبني في جيش كامل مع الوقت وتختار امتى تدخل معركة وفين وازاي وباية وهاجيبة منين او هاصنعة ازاي وابدا اكون تحالفات واعرف مين هايقف معايا ويساندني بجد ويدعمني ومين ضدي واسمع كلام اللي اكبر مني وعندهم خبرة زي مصر مثلاً هو احنا ماتهزمناش قبل كدة في 67 حصل بس رجعنا ووقفنا على رجلينا وعملنا كل اللي قولتة السطرين اللي فاتوا وزي ما باغتونا وقتها فاجئناهم في 73 وقدرنا ننتصر ورجعنا حقنا في وسط ان احنا كنا بنحارب اسرائيل ووراها امريكا وفي جسر جوي كان شغال وقتها دايركت

انما حالياً في وضع حماس هاكرر الكلمتين تاني :

عايزين يموتوا بقى وفي ايديهم اخر قطعة سلاح نو بروبليم ومعنديش مشكلة لو هما اختاروا دة وهانذكرهم بالخير
بس مش دة اللي هيرجع فلسطين حالياً انما اللي قولتة فوق دة ممكن يحصل لو في ارادة شعبية كاملة وتوحيد صفوف واخلاص للقضية وللوطن وقبل كل دة عقليات او قادة تقدر تعمل دة

وعلى فكرة مشهد السنوار برغم بطولتة ولكن كان معبر عن الوضع دولة معاها كل الامكانيات والاسلحة حتى الدرون اللي بيصور والمدفع اللي بيضرب والقنابل والطيارات والدعم الامريكي والدولي مقابل ( عصاية )

تفتكر هتعمل اية ؟
بس انا شايف المرة دي نتنياهو هو اللي بيسعي لإتفاق يعني هو برده جاب أخره وأعتقد انه عايز يستثمر موت السنوار داخليا انه قضي علي حماس وكده انتصرنا وممكن ننهي الحرب دي الصورة اللي وصلتني بصراحة

ضايقك الفيديو اللي فوق؟

طيب ما ضايقك الفيديو هذا.. اللي هو نتيجة مباشرة لحماقة حماس!!

منزوعين الرحمة
وبالنسبة تضايق من الفيديو الأول البهرجه تخليه يسوي كذا يعنني مع الكضية
هذا من اتباع مقاطع التيك توك انا دمي فلسطيني
وخرط فاضي

اي واقعية الله يرضى عليك.. لو حماس عندها شوي واقعية ما اشعلت هذه الحرب من الاساس..

ومعلومة بسيطة الانتحار مش شجاعة على فكرة.. خالد بن الوليد لما راى ان كفة المعركة ليست في صالحه في معركة مؤتة نفذ انسحاب تكتيكي ولم ينتحر ويقاتل لاخر جندي.. ولاحقا الدولة الاسلامية جمعت الجيوش واجتاحت الرومان

طبعا الكلام هذا للي يقيسون المفاسد والمصالح وهذا شي لا تفعله حماس
خططتهم كانت الاسري اللي هتخلي الصهاينة ينفذوا مطالبهم لكن حدث العكس تماما

بس انا شايف المرة دي نتنياهو هو اللي بيسعي لإتفاق يعني هو برده جاب أخره وأعتقد انه عايز يستثمر موت السنوار داخليا انه قضي علي حماس وكده انتصرنا وممكن ننهي الحرب دي الصورة اللي وصلتني بصراحة

جاب أخره مره وحده هههههه
قلنا النتن لو يموت عنده الف صهيوني في دقيقة عادي عنده لانهم كلهم مرتزقه
فما يهمه صهيوني رهينه والا ميت بيجي كلب غيره يخدم فالجيش الصهيوني

كل جولة بيعمل زي كده

عودة
أعلى