الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفلسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 184 57.9%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 134 42.1%

• مجموع المصوتين
    318
ما هي آخر الشروط الإسرائيلية أخ دنيرو؟
اللي فهمتة اسرائيل عايزة تفكيك حماس من القطاع بشكل نهائي ويتعين حاكم عسكري للقطاع اسرائيلي او دولي تختارة اسرائيل وهتحجز مساحة كبيرة من القطاع كتأمين وهتشرف على كل المعابر اللي هيدخل منها مساعدات او خلافة بعد الاعمار بشكل ثنائي وليس تحت اشراف جهة دولية والمختطفين طبعاً هيرجعوا مقابل خروج أمن لباقي الحمساوية ( دة التنازل الوحيد اللي مقدماة ) وبعدها طبيعي هتتسلى عليهم بالاغتيالات فين ما كانوا

رئيس الاركان الاسرائيلي هاليفي صاحب استراتيجية "معالوت" اللتي اطاحت بوحدة الساحات الايرانية ومزقت العصابات الخمينية في غزة ولبنان ،،، يطل على العالم من وسط جباليا

اللي فهمتة اسرائيل عايزة تفكيك حماس من القطاع بشكل نهائي ويتعين حاكم عسكري للقطاع اسرائيلي او دولي تختارة اسرائيل وهتحجز مساحة كبيرة من القطاع كتأمين وهتشرف على كل المعابر اللي هيدخل منها مساعدات او خلافة بعد الاعمار بشكل ثنائي وليس تحت اشراف جهة دولية والمختطفين طبعاً هيرجعوا مقابل خروج أمن لباقي الحمساوية ( دة التنازل الوحيد اللي مقدماة ) وبعدها طبيعي هتتسلى عليهم بالاغتيالات فين ما كانوا
تفكيك حماس صعبة شوية لن يقبلوا بها
لكن لي واضح أن القطاع سيصبح مثل الضفة،مستوطنات و نقاط تفتيش.

يبقي حماس مش هتوافق

تفكيك حماس صعبة شوية لن يقبلوا بها
لكن لي واضح أن القطاع سيصبح مثل الضفة،مستوطنات و نقاط تفتيش.
بكل صراحة حماس اكلينيكيا انتهت والاغتيالات قادمة شئنا ام أبينا
لا عندهم بيئة حاضنة ولا مكان للاختباء والمناورة مثل الاول ولا موارد سلاح ولا دعم سياسي قوي ولا موارد اقتصادية
يبقي حماس مش هتوافق
هما احرار بس مفيش كروت في ايديهم
تاني ..حماس اكلينيكيا انتهت
اسرائيل عندها استعداد تضحي بالمختطفين اللي باقيين ولا تخسر المكتسبات اللي اتحققت ليهم

مصر بتضيع في وقتها والله
الناس في حماس مش حاسين بالوضع الحالي بغزة ولا اهاليها بشكل غريب
بكل صراحة مغامرة وفشلت ...يجب تصحيح وتدارك ما تبقى ولو قدرت ابقى اعمل ريستارت بشكل ما في وقت تاني وحاول تاني
انما وقف اطلاق النار والانسحاب والعودة للسادس من اكتوبر دة حلم خيالي حالياً بكل امانة
انت عايز الصفقة تبقى ايه؟
تسليم السلاح ونفي القادة وتسليم الأسرى؟

بكل صراحة حماس اكلينيكيا انتهت والاغتيالات قادمة شئنا ام أبينا
لا عندهم بيئة حاضنة ولا مكان للاختباء والمناورة مثل الاول ولا موارد سلاح ولا دعم سياسي قوي ولا موارد اقتصادية

هما احرار بس مفيش كروت في ايديهم
تاني ..حماس اكلينيكيا انتهت
اسرائيل عندها استعداد تضحي بالمختطفين اللي باقيين ولا تخسر المكتسبات اللي اتحققت ليهم
طب انت بتنادي بايه.. ايه وجهة نظرك في التنازلات اللي بتطالب بيه المقاومة عموما؟

بالمناسبة أكبر كارت في ايد المقاومة واللي المفروض تستثمر فيه هي المقاومة في حد ذاتها.. دا كارتها الوحيد اللي معاها والوحيد اللي هتطرد بيه اليهود
لو حد عنده كروت تانية يا ريت يوضحلنا

انت عايز الصفقة تبقى ايه؟
تسليم السلاح ونفي القادة وتسليم الأسرى؟

لو هنتكلم بعقلانية وبدون عواطف الاتنين الاوليين هيحصلوا هيحصلوا
هيفضل الاسري الباقيين وانا قولت رأيي فوق بس كدة او كدة يا هيتسلموا مقابل خروج أمن يا هيتقتلوا وبرضة اسرائيل بعدها هتعمل اللي عايزاة وهتدور فيهم الاغتيالت واحد واحد وعلى اقل تقدير هيتقبض عليهم دولياً علشان المحاكمات اللي شغالة والعقوبات الدوليةاللي هتنفذها امريكا قبل اسرائيل ...دة الوضع بدون تجميل

بالمناسبة أكبر كارت في ايد المقاومة واللي المفروض تستثمر فيه هي المقاومة في حد ذاتها.. دا كارتها الوحيد اللي معاها والوحيد اللي هتطرد بيه اليهود
لو حد عنده كروت تانية يا ريت يوضحلنا
المقاومه ستظل بوجود حماس او غيرها طالما لا يزال في تلك الأرض فلسطيني و صهيوني انتهاء اي من الطرفين هو انتهاء المقاومه

ينكر احد ثلاث مقدسات لدى المسلمين وينكر سنن رسول الله صلى عليه وسلم بانكار كتب السنن الصحاح لدى اهل السنة والجماعة

ثانيا من اهدر دمه ولا هذا سكربت جاهز عندك
انت تعرفه؟ اش عرفك انه مسلم؟ و ايش عرفك عن جنسيته او موقعه.
اسمع يا صديقي. لا اعرفك ولا تعرفني ولا نعرف طسم و لا غيره. النت مليان مخابرات و مجانين و اطفال و معاتيه. الشخص يحكم عليه هنا بكلامه.
واحد يقول ان مسرى رسول الله زباله و حضيرة حيوانات. تزعل لما احد يقول عنه مو مسلم؟ و تطلع بموعظه عن وجوب حسن الظن!!
فيه مسلم يقول هالكلام بالله عليك؟

معلوماتك كاذبة.

• مسمهاش توغلت والعثمانيين خرجوا!
الجيش المصري وقتها سيطر على جميع مدن السعودية من الحجاز لنجد بما فيها الدرعية وهدمها وبعث حاكمها لتركيا ليُعدم وبقت تُحكم من وقتها من مصر (مش متفق مع اللي القتل والدمار اللي حصل في الدرعية لأنهم مسلمين وعامة من مساوئ محمد علي)

• هاتلي كلمة إستقلال محدود دي 😂
مصر كانت مستقلة ووقعت تحت الإحتلال فترة ونالت إستقلالها حتى لو مكنش بأحسن شكل إحنا بنتكلم في نقطة (الدولة)
مصر كدولة حضرية ليها نظام ومؤسسات وحداثة أقدم بكتير من السعودية ودي مش سُبة للسعودية بالعكس، بالنظر للي وصلوا ليه دلوقتي فده شيء ممتاز بصراحة.

أنت اقرأ بس وبطل تهبد من كيسك.
شكرا. انت رديت عليه بدون الاساءة لبلدي و اهلها. ياليت نفهم نتعامل مع التعليقات المسيئه. شكرا مره ثانيه.

هيفضل الاسري الباقيين وانا قولت رأيي فوق بس كدة او كدة يا هيتسلموا مقابل خروج أمن يا هيتقتلوا وبرضة اسرائيل بعدها هتعمل اللي عايزاة وهتدور فيهم الاغتيالت واحد واحد وعلى اقل تقدير هيتقبض عليهم دولياً علشان المحاكمات اللي شغالة والعقوبات الدوليةاللي هتنفذها امريكا قبل اسرائيل ...دة الوضع بدون تجميل
برده معرفتش عايز ايه بدون تجميل.. ايه الحل في منع الابادة او الحصار او النفي الأن أو مستقبلا (اللي هو كمان سنة ولا اتنين)؟
في رأيي لو كنت كدة كدة هموت يبقى على الأقل أموت بسلاحي مش وانا مسلمه دا لو معايا سلاح
انت بتطالبه يموت ازاي؟

ما يبغون العقلانية والكلام الواقعي

كل هذا الدمار وكل هذا التنكيل والتشريد كان معروف انه بيصير
هو شغال يحقق معاك عشان يبدأ يقول صهيوني او لا

في رأيي لو كنت كدة كدة هموت يبقى على الأقل أموت بسلاحي مش وانا مسلمه دا لو معايا سلاح
ماهو السنوار اختار كدة واكيد هي موتة شريفة ..مش مختلف في دة
بس شوفت انت بتقول اية ( دة لو معايا سلاح) .. اللي باقولة الدولة حاجة والحركة حاجة وفعلا كل واحد فيهم ماشي في اتجاة حالياً
وانا مش ضد المقاومة بل بالعكس وكل اللي انا شايفة حالياً ان حماس ترجع للدولة والدولة بقى تقاوم طبعاً ككتلة واحدة وتخطط وتجهز نفسها وتعمل قاعدة شعبية كاملة لدة وتبني في جيش كامل مع الوقت وتختار امتى تدخل معركة وفين وازاي وباية وهاجيبة منين او هاصنعة ازاي وابدا اكون تحالفات واعرف مين هايقف معايا ويساندني بجد ويدعمني ومين ضدي واسمع كلام اللي اكبر مني وعندهم خبرة زي مصر مثلاً هو احنا ماتهزمناش قبل كدة في 67 حصل بس رجعنا ووقفنا على رجلينا وعملنا كل اللي قولتة السطرين اللي فاتوا وزي ما باغتونا وقتها فاجئناهم في 73 وقدرنا ننتصر ورجعنا حقنا في وسط ان احنا كنا بنحارب اسرائيل ووراها امريكا وفي جسر جوي كان شغال وقتها دايركت

انما حالياً في وضع حماس هاكرر الكلمتين تاني :

بكل صراحة حماس بوضعها الحالي اكلينيكيا انتهت والاغتيالات قادمة شئنا ام أبينا

عايزين يموتوا بقى وفي ايديهم اخر قطعة سلاح نو بروبليم ومعنديش مشكلة لو هما اختاروا دة وهانذكرهم بالخير
بس مش دة اللي هيرجع فلسطين حالياً انما اللي قولتة فوق دة ممكن يحصل لو في ارادة شعبية كاملة وتوحيد صفوف واخلاص للقضية وللوطن وقبل كل دة عقليات او قادة تقدر تعمل دة

وعلى فكرة مشهد السنوار برغم بطولتة ولكن كان معبر عن الوضع دولة معاها كل الامكانيات والاسلحة حتى الدرون اللي بيصور والمدفع اللي بيضرب والقنابل والطيارات والدعم الامريكي والدولي مقابل ( عصاية )

تفتكر هتعمل اية ؟

ما يبغون العقلانية والكلام الواقعي

كل هذا الدمار وكل هذا التنكيل والتشريد كان معروف انه بيصير
هو شغال يحقق معاك عشان يبدأ يقول صهيوني او لا
اي الواقعية بالنسبالك تهجير وابادة وحصار الفلسطيني مجانا بدون مقابل؟!!
كدة كدة الضرر حاصل حاصل.. بتطلب ايه منهم؟
انا لو هموت ومعايا سلاح يبقى اخلص ذخيرته الأول انما أموت قبل أخلصه!!.. يا اخي لو سكينه منا ميت ميت يبقى أموت مجاهد أحسن ما أموت لاجئ.. أو دا رأيي
ممكن تقولنا الواقعية اللي تمنع ابادة الفلسطيني أو تهجيره أو حصاره أو تدميره دلوقتي أو كمان سنة؟
ومتحكمش عليا في حكمي على الناس.. انا عارف اللي عند كل واحد هنا من طريقة كلامه.. انت مثلا عاملك تجاهل لأسباب كتير وبضطر افك التعليقات المخفية كل فترة في حالة رد واحد من الاخوة اللي مش عاملهم تجاهل زي الأخ denero

التعديل الأخير:
ماهو السنوار اختار كدة واكيد هي موتة شريفة ..مش مختلف في دة
بس شوفت انت بتقول اية ( دة لو معايا سلاح) .. اللي باقولة الدولة حاجة والحركة حاجة وفعلا كل واحد فيهم ماشي في اتجاة حالياً
وانا مش ضد المقاومة بل بالعكس وكل اللي انا شايفة حالياً ان حماس ترجع للدولة والدولة بقى تقاوم طبعاً ككتلة واحدة وتخطط وتجهز نفسها وتعمل قاعدة شعبية كاملة لدة وتبني في جيش كامل مع الوقت وتختار امتى تدخل معركة وفين وازاي وباية وهاجيبة منين او هاصنعة ازاي وابدا اكون تحالفات واعرف مين هايقف معايا ويساندني بجد ويدعمني ومين ضدي واسمع كلام اللي اكبر مني وعندهم خبرة زي مصر مثلاً هو احنا ماتهزمناش قبل كدة في 67 حصل بس رجعنا ووقفنا على رجلينا وعملنا كل اللي قولتة السطرين اللي فاتوا وزي ما باغتونا وقتها فاجئناهم في 73 وقدرنا ننتصر ورجعنا حقنا في وسط ان احنا كنا بنحارب اسرائيل ووراها امريكا وفي جسر جوي كان شغال وقتها دايركت

انما حالياً في وضع حماس هاكرر الكلمتين تاني :

عايزين يموتوا بقى وفي ايديهم اخر قطعة سلاح نو بروبليم ومعنديش مشكلة لو هما اختاروا دة وهانذكرهم بالخير
بس مش دة اللي هيرجع فلسطين حالياً انما اللي قولتة فوق دة ممكن يحصل لو في ارادة شعبية كاملة وتوحيد صفوف واخلاص للقضية وللوطن وقبل كل دة عقليات او قادة تقدر تعمل دة

وعلى فكرة مشهد السنوار برغم بطولتة ولكن كان معبر عن الوضع دولة معاها كل الامكانيات والاسلحة حتى الدرون اللي بيصور والمدفع اللي بيضرب والقنابل والطيارات والدعم الامريكي والدولي مقابل ( عصاية )

تفتكر هتعمل اية ؟
أنا مش متخيل في حد يتمنى لنفسه الحصار والدمار والقتل كدة
أكيد كل الطرق اتجربت وكل باب تم طرقه قبل العملية المباركة 7 أكتوبر
من نظرتي لتحضيراتهم متخيل كمية الجهد الجبار اللي رتبوه للكلام ده بداية من الوقت والتخزين وادارة المعركة في ظرف من شبه المستحيل اتنين يكلموا بعض من غير ما اليهودي يسمعهم
الفكرة ان فيه حلول مستحيل تطبيقها الناس بتقولها زي اللي يجيب دفاع جوي ولا يطلب دعم دولة تانية ولا يتحدوا مع ناس أقصى أمانيها في الحياة تسليم المقاومين مقابل تركهم أحيا ولا يوفروا حاجات خرافية وكأن دا لو متاح ولو بنسبة واحد فالمية كانوا اتأخروا عنه
نموذج عباس أخطر نموذج ممكن الفلسطيني يقتدي بيه اهو لا بقى دولة ولا مقاومة مجانا.

انا لو هموت ومعايا سلاح يبقى اخلص ذخيرته الأول انما أموت قبل أخلصه!!.. يا اخي لو سكينه منا ميت ميت يبقى أموت مجاهد أحسن ما أموت لاجئ.. أو دا رأيي
ممكن تقولنا الواقعية اللي تمنع ابادة الفلسطيني أو تهجيره أو حصاره أو تدميره دلوقتي أو كمان سنة؟
ومتحكمش عليا في حكمي على الناس.. انا عارف اللي عند كل واحد هنا من طريقة كلامه.. انت مثلا عاملك تجاهل لأسباب كتير وبضطر افك التعليقات كل فترة في حالة رد واحد من الاخوة اللي مش عاملهم تجاهل زي الأخ denero

ههههه ايوه عارف انتوا حاطين قائمة للصهينة

بس انا مستعد احلف ان دعائي لاهل غزة وفلسطين اكثر منك وشعوري واحساسي بهم اكثر منك
مو مثل كثير من الاعضاء اكتب لي كم كلمة فهلوه هنا
دعائي لهم بنصر اهل غزة في صلاتي وجميع أوقاتي اهم من الكتابات التي لن تنصرهم

ومتحكمش عليا في حكمي على الناس.. انا عارف اللي عند كل واحد هنا من طريقة كلامه.. انت مثلا عاملك تجاهل لأسباب كتير وبضطر افك التعليقات كل فترة في حالة رد واحد من الاخوة اللي مش عاملهم تجاهل زي الأخ denero
اي واقعية الله يرضى عليك.. لو حماس عندها شوي واقعية ما اشعلت هذه الحرب من الاساس..

ومعلومة بسيطة الانتحار مش شجاعة على فكرة.. خالد بن الوليد لما راى ان كفة المعركة ليست في صالحه في معركة مؤتة نفذ انسحاب تكتيكي ولم ينتحر ويقاتل لاخر جندي.. ولاحقا الدولة الاسلامية جمعت الجيوش واجتاحت الرومان

طبعا الكلام هذا للي يقيسون المفاسد والمصالح وهذا شي لا تفعله حماس

أنا مش متخيل في حد يتمنى لنفسه الحصار والدمار والقتل كدة
أكيد كل الطرق اتجربت وكل باب تم طرقه قبل العملية المباركة 7 أكتوبر
من نظرتي لتحضيراتهم متخيل كمية الجهد الجبار اللي رتبوه للكلام ده بداية من الوقت والتخزين وادارة المعركة في ظرف من شبه المستحيل اتنين يكلموا بعض من غير ما اليهودي يسمعهم
الفكرة ان فيه حلول مستحيل تطبيقها الناس بتقولها زي اللي يجيب دفاع جوي ولا يطلب دعم دولة تانية ولا يتحدوا مع ناس أقصى أمانيها في الحياة تسليم المقاومين مقابل تركهم أحيا ولا يوفروا حاجات خرافية وكأن دا لو متاح ولو بنسبة واحد فالمية كانوا اتأخروا عنه
نموذج عباس أخطر نموذج ممكن الفلسطيني يقتدي بيه اهو لا بقى دولة ولا مقاومة مجانا.
كلامك للاسف كلام شعبوي وباين انك مؤدلج.. نظام عباس اللي مو عاجبك حفظ للفلسطيني كرامته ولم يجعله مشرد وعرضه للقتل والدمار ووجبة ساخنة للكلاب المشردة كما فعل نموذج حماس..

نموذج عباس اللي مو عاجبك متوسط دخل الفلسطيني فيه من ٨٠٠ الى ١٠٠٠ دولار يعني اعلى ١٠ اضعاف من دخل المواطن المصري واعلى ب ٢٠ ضعف من دخل اللبناني اللي يحكمه نموذج المقاومة..

عودة
أعلى