مصر تنتقد روسيا لإغلاقها صفقة تصدير الحبوب الأوكرانية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بمناسبة التحديث اتفضل انت حدث معلوماتك ومن صفحة رسمية مش موقع بتاع قصص وروايات

طيب وين يقول ان ساحل العاج قبلكم؟ انتم واياهم في نفس المجموعه ( اواسط الدول المتوسطيه ).

التريب دوله بدوله تجده في مصدري

طيب وين يقول ان ساحل العاج قبلكم؟ انتم واياهم في نفس المجموعه ( اواسط الدول المتوسطيه ).

التريب دوله بدوله تجده في مصدري

يا ريس مانت لسة كنت بتقول احنا لوحدنا خالص قبل اي جنسية والاول ومفيش حد قبلنا .. دلوقتي عايزني اقولك احنا ترتيبنا اية في الثلاثة ! مانت لو قريتها طبيعي هتقرأ ان كوت ديفوار مكتوبة الاول

لا انت اللي بتقول ان احنا الاول ومتفوقين على الجميع اوك ...فين التقرير الرسمي اللي بيقول ان احنا الاول ومتفوقين على الجنسيات كلها بس يكون تقرير رسمي واحدث من اللي انا بعتهولك بمناسبة كلامك عن التحديث بس رسمي بليز سيبك من الموقع الروائي دة علشان باني على تقارير 2020-2021 وانت بتحب التحديث :giggle:

وعلى فكرة نو باد فيلينج انا مجرد كنت باقولك ان كوت ديفوار الاول وجبتلك تقرير رسمي

# وعلى فكرة 80% من اسباب الهجرة دول اسباب دينية اكيد انت عارف ان مصر فيها مسيحيين كثير واغلب عائلتهم برة من زمان والهجرة دي شغالة من قبل اوكرانيا وروسيا والقمح والكلام دة بس مش عايز اتكلم كثير في الجزئية دي علشان محدش ياخدها بحساسية

اعتقد يجب علي المخابز التقليل من انتاج الحلوى المخبوزة التي تعتمد علي الدقيق والقمح في ظل هذه الظروف

ولو ردت كييف بضرب صوامع القمح الروسي ..؟
هذا حدث بالفعل مرات كثيره من بدأ الحرب وحتى ايام قليله قبل الأن

اوكرانيا حاولت أكثر من مره وحتى بعد اتفاق الحبوب ان تستهدف ميناء سيفاستيبول الروسي المطل على البحر الأسود وهو ميناء عسكري وتجاري يتم تصدير القمح من خلاله و ضمته روسيا في عام ٢٠١٤ ليصبح مقرا الأسطول البحر الأسود الروسي

الأخطر الآن هو أن روسيا و أوكرانيا أعلنتا ان اي سفينه تُبحِر في البحر الأسود هي هدف عسكري مشروع سواء أكانت قطع بحريه عسكريه او تجاريه، وهذا سيمنع اي صادرات للقمح من الموانئ الروسيه و الأوكرانيه المُطِله على البحر الأسود

العجيب فالامر
بأن مصر ستقترض من صندوق ابوظبي لتنمية
لتمويل شراء القمح من شركة اماراتية ..

مشكلة مصر مع القمح الاصرار على توزيع خبز مجاني على الشعب وبكميات اكثر من الاحتياجات 150 رغيف لكل فرد شهريا وهو قمح مستورد بقروض دولارية امر عجيب رفع استهلاك مصر وعدد سكانها مائة مليون الى ٢٥ مليون طن قمح سنويا مقابل ٧٣ مليون طن استهلاك الهند سنويا وعدد سكانها ١٥٠٠ مليون نسمة ١٥ ضعف سكان مصر... وهو من الامور العجيبة التى يصر عليها الحكام العسكريين المتعاقبين على حكم مصر
بص هو احنا اتفشخنا في كل حاجة في حياتنا تقريبا مفاضلش غير ال5 أرغفة بتوع كل يوم وطبعا مبيقضوش وجبة وحدة
فأنت لو شايف ان ال5 أرغفة كتير علي الطبقات الفقيرة والمعدومة فتقريبا انت عندك سوء فهم للمعاناة اللي احنا عايشينها مش عايز ادعي عليك توصل لحالنا لان انا شخصيا حالي لا اتمناه ل ألد اعدائي

بص هو احنا اتفشخنا في كل حاجة في حياتنا تقريبا مفاضلش غير ال5 أرغفة بتوع كل يوم وطبعا مبيقضوش وجبة وحدة
فأنت لو شايف ان ال5 أرغفة كتير علي الطبقات الفقيرة والمعدومة فتقريبا انت عندك سوء فهم للمعاناة اللي احنا عايشينها مش عايز ادعي عليك توصل لحالنا لان انا شخصيا حالي لا اتمناه ل ألد اعدائي
اسأل الله ان يغنيك بحلاله ويرزقك حياة طيبة ، وعطاءاً كثير ورزقاً وفير

اسأل الله ان يغنيك بحلاله ويرزقك حياة طيبة ، وعطاءاً كثير ورزقاً وفير
يارب يغنينا بالحلال وميحوجناش لحد احنا رغم كل حاجة صابرين لكن تعليق زي بتاع الاخ دا بيوجع اوي وكأن عايش في كوكب تاني ومش عارف كد ايه احنا بنعاني
وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي وصلنا لكدا واولهم السيسي ومش خايف حتي لو هييموتونا احنا كدا كدا بنموت بالبطئ

يارب يغنينا بالحلال وميحوجناش لحد احنا رغم كل حاجة صابرين لكن تعليق زي بتاع الاخ دا بيوجع اوي وكأن عايش في كوكب تاني ومش عارف كد ايه احنا بنعاني
وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي وصلنا لكدا واولهم السيسي ومش خايف حتي لو هييموتونا احنا كدا كدا بنموت بالبطئ
كان الله في عون مصر
وربي يبدل الحال الى حال افضل ان شاء الله

ولكن بصراحة لايليق بمصر هبة النيل
المفروض يكون القمح المصري يغطي الطلب الداخلي والباقي يصدر

كان الله في عون مصر
وربي يبدل الحال الى حال افضل ان شاء الله

ولكن بصراحة لايليق بمصر هبة النيل
المفروض يكون القمح المصري يغطي الطلب الداخلي والباقي يصدر

(تمخض الجبل عن فأرة)
صدقني دي مشكلة هينة جدا وصغيرة جدا امام مشاكل وأزمات مصر

يا ريس مانت لسة كنت بتقول احنا لوحدنا خالص قبل اي جنسية والاول ومفيش حد قبلنا .. دلوقتي عايزني اقولك احنا ترتيبنا اية في الثلاثة ! مانت لو قريتها طبيعي هتقرأ ان كوت ديفوار مكتوبة الاول

لا انت اللي بتقول ان احنا الاول ومتفوقين على الجميع اوك ...فين التقرير الرسمي اللي بيقول ان احنا الاول ومتفوقين على الجنسيات كلها بس يكون تقرير رسمي واحدث من اللي انا بعتهولك بمناسبة كلامك عن التحديث بس رسمي بليز سيبك من الموقع الروائي دة علشان باني على تقارير 2020-2021 وانت بتحب التحديث :giggle:

وعلى فكرة نو باد فيلينج انا مجرد كنت باقولك ان كوت ديفوار الاول وجبتلك تقرير رسمي

# وعلى فكرة 80% من اسباب الهجرة دول اسباب دينية اكيد انت عارف ان مصر فيها مسيحيين كثير واغلب عائلتهم برة من زمان والهجرة دي شغالة من قبل اوكرانيا وروسيا والقمح والكلام دة بس مش عايز اتكلم كثير في الجزئية دي علشان محدش ياخدها بحساسية
تناقش مريض نفسي .. يعاني من oppositional defiant disorder :شاهي:

فى دعم نقدى مش لازم اقعد اشحت واستلف من الدول مليارات الدولارات والف على الدول اشتري قمح وابقي اكبر مستورد قمح فى العالم علشان اوزعه مجاني ده لا علاقة له بالفقراء.... فى عشرات الدول افقر من مصر ما بتعملش كده.... مش طبيعي ان استهلاك المصري ٢٥٠ كجم قمح فى العام مقابل ٧٥ كجم متوسط استهلاك الفرد عالميا.... اعطي الفقراء فقط بدل نقدى زى اى دولة وهو يشتري ما يريد.... ولما استهلاك مصر يوصل ٤٠ مليون طن قمح سنويا لا هتلاقي حد يسلفك مليارات الدولارات ولا هتلاقي حد يبيع لك ولا هتفدر تسدد....

التعديل الأخير:
بعد نظر 🫣

الدعاية الروسية غبيه جدا لو الغرب يستخدم القمح الأوكراني لتم شحنه الى بولندا بسهوله مثل ماتدخل الأسلحة لهم .....

العنوان يختلف عن المضمون .. لا يوجد أي انتقاد في تصريح الوزير

لماذا لا نذهب الي زراعه القمح بكميات كبيره حتي لو في دوله اخري من الدول الأفريقية عن طريق شراء اراضي و زرعها طالما في أراضينا لا نستطيع ؟؟

مصر من كبار منتجي القمح في العالم ورغم ذلك لا يكفي نصف الاستهلاك ومن غير المجدي التوسع في زراعته والتضحية بمحاصيل اكثر قيمة اقتصادية عبر التصدير تساهم في توفير الدولار للدولة
مشكلة القمح للاسف هي مشكلة فقر في الاساس لا يوجد مصدر ارخص للطعام لذلك الاستهلاك جنوني مقارنة بباقي دول العالم
حالياً الحديث عن قرض لشرائه وفي نفس الوقت غير مجدي؟
في السنوات الماضيه كان هو سبب الرئيسي لسخط الشعبي بسبب امتناع الروس التصدير حينها..

ايضاً صحيح طريقة الاستهلاك قد تكون سبب ، لكن هو واقع

لذلك استغرب عدم الاستثمار في زراعته وتحقيق امن غذائي ولماذا زراعته سوف تضر بمحاصيل اخرى؟ ، هل الاراضي الصالحه محدوده او المياه..

اعتقد لو توفرت المياه المتجدده لدينا لعدنا لزراعته مجدداً..

لماذا لا نذهب الي زراعه القمح بكميات كبيره حتي لو في دوله اخري من الدول الأفريقية عن طريق شراء اراضي و زرعها طالما في أراضينا لا نستطيع ؟

حالياً الحديث عن قرض لشرائه وفي نفس الوقت غير مجدي؟
في السنوات الماضيه كان هو سبب الرئيسي لسخط الشعبي بسبب امتناع الروس التصدير حينها..

ايضاً صحيح طريقة الاستهلاك قد تكون سبب تقريبا ، لكن هو واقع

لذلك استغرب عدم الاستثمار في زراعته وتحقيق امن غذائي ولماذا زراعته سوف تضر بمحاصيل اخرى؟ ، هل الاراضي الصالحه محدوده او المياه..

اعتقد لو توفرت المياه المتجدده لدينا لعدنا لزراعته مجدداً..
مصر حصتها ثابتة من المياة ٥٥ مليار متر مكعب سنويا واراضيها شبه ثابته حوالى ٨ ونصف مليون فدان لوتم زراعتها كلها قمح لن تكفي الاستهلاك المحلي... وفى نفس الوقت ستضطر الى استيراد بعشرات المليارات من المحاصيل الاخري والخضروات والفواكة باهظة الثمن.... مصر انتاجها عشرة ملايين طن قمح سنويا تكفي استهلاك مائة وخمسين مليون نسمة لو تم خفض نسبة استهلاك القمح للفرد المصري من 250 كجم سنويا الى المعدل العالمي وهو ٧٥ كجم للفرد وذلك بتوفير بدائل غذائية اخري وتغيير النمط الاستهلاكي للخبز.... معدل الاصابة بامراض السكر فى مصر من الاعلي فى العالم ويتجاوز العدد عشرة ملايين مريض سكر فى مصر....

لماذا لا نذهب الي زراعه القمح بكميات كبيره حتي لو في دوله اخري من الدول الأفريقية عن طريق شراء اراضي و زرعها طالما في أراضينا لا نستطيع ؟؟

نعم واعتقد ان صندوق الاستثمارات السعودي لديه اسثمارات في الخارج
عبر الشركة السعودية للاسثمار الزراعي والانتاج الحيواني (سالك )

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى