الانتخابات المصرية 2024 🇪🇬 (متابعة مستمرة)

من برأيك المرشح الأبرز للفوز بانتخابات مصر 2024؟

• مجموع المصوتين
    193
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
على المصريين نظر ماوراء الانتخابات وليس إلى الانتخابات؟

المصريين :

بدأت تتكون عندي قناعة تامة أن الشعب دا يساهل اكتر من كدا بصراحة اللي بيحصل قليل علينا اتمني في ال6 سنين العجاف القادمة ان ربنا يسترها علينا واكون سافرت بره مصر إن شاء الله
لماذا يا اخي؟ شعب مقهور ليس في يده شيء

قل نسأل الرحمة والهداية لجميع المسلمين

لماذا يا اخي؟ شعب مقهور ليس في يده شيء

قل نسأل الرحمة والهداية لجميع المسلمين
انا اللي قاهرني ان بعض الناس نازلة عشان ال200 جنيه ونازلين فرحانين ويهيصه وهما اصلا اكتر ناس مضرورين وواخدين علي دماغهم

انا اللي قاهرني ان بعض الناس نازلة عشان ال200 جنيه ونازلين فرحانين ويهيصه وهما اصلا اكتر ناس مضرورين وواخدين علي دماغهم
بنسبة لهم ٢٠٠ جنيه افضل من لا شيء في الأخير سيسي سيفوز

السيسي مستشهدا بالمجاعة التي ضربت الصين في عهد ماوتسي تونغ قائلا: فيه دولة مات فيها 25 مليون ما لقيوش أكل لكن تحولت إلى دولة عظمى.

هل يدرك السيسي ان استشهاده بالمجاعة الصينية قد يؤخذ على أنه وبحكم أنه رئيس الدولة وصل لقناعة أن هذا احتمال قائم في ظل وضع مصر الاقتصادي؟

حديث الرؤساء محسوب لأنه يعبر عن رؤية الدولة ويعبر عن منطلقات صانع السياسات ودوافعه وقناعاته.

هذا التصريح مش طبيعي ومش منطقي وسيستغله الاخوان اسوأ استغلال.

السيسي مستشهدا بالمجاعة التي ضربت الصين في عهد ماوتسي تونغ قائلا: فيه دولة مات فيها 25 مليون ما لقيوش أكل لكن تحولت إلى دولة عظمى.

مشاهدة المرفق 625304

شكله متأثر بالشعراوي الله يرحمه

بقت دولة عظمى
بقت ايه !
دولة عظمى

وعلى المستوى الفني قولت له اضرب ياوله
قلت له ايه !

هل يدرك السيسي ان استشهاده بالمجاعة الصينية قد يؤخذ على أنه وبحكم أنه رئيس الدولة وصل لقناعة أن هذا احتمال قائم في ظل وضع مصر الاقتصادي؟

حديث الرؤساء محسوب لأنه يعبر عن رؤية الدولة ويعبر عن منطلقات صانع السياسات ودوافعه وقناعاته.

هذا التصريح مش طبيعي ومش منطقي وسيستغله الاخوان اسوأ استغلال.

منذ ثلاجة الماء لازم يسوي فلاتر للكلام

انا قلت لكم المصيبة في الميكرفون لازم يتسحب من فخامتة اصلة بيعك كثير اصلحة الله

اي رئيس دوله اتي لأجل ان يخدم وطنه وشعبه
لابد في اي خطاب ان يكون مغزا كلامه يحث على التطور والعزم والعمل كلام يبث الحماس ويطبق ويجتهد والتوفيق بيد رب العالمين

اما رئيس يقول في خطابه ليس بيدي ان اقدم شي هذي ظروفنا اعايز وانا عايز ماقدر اسوي شي
ليش انتخبوك ليش قبلت ان تكون رئيس وانت تعلم ليس بيدك شي او عندك طيب حاول واجتهد واذا ماقدرت وعجزت اتنحى ويقول هذا اللي اقدر عليه
ومسألة انا لا استطيع عمل شي عندي كذا وكذا وظروفنا كذا صح من الممكن كلامه صحيح ولكن ليس كل شي الأيدي مكتوفه فيه مثل حارب الفساد اوقف الهدر في الأقتصاد فكر سوي اي حل اعمل خصخصه للوزارت حكوميه بتثقل كاهل الميزانيه
ابداء بعمل حوكمة المؤسسات والقطاع الحكومي
حافظ على الموجود على الأقل
حافظ على نهر النيل ومجراه كما كان

عندك جيش وعندك قوه مسلحه بأفضل الأسلحه واحدثها ليه شاريها

اضرب فيها السد اللعين او على الأقل حاول ضربه حتى يعلمو ان مصر لاتفرط حقوق مصر
وشريان الحياه لها وهو النيل ولن تصمت

السيسي عمل واجتهد وحاول لابد ان ينظر الناخبين ماقبل ومابعد وكل مواطن مصري
يعمل التقييم ويحكم بعدل اذا كان فعلا يريد الأفضل والتغيير ويصوت بأمانه وضمير

ولكن الواضح المشكله ليس في من يكون رئيس

المشكله في الوعي المجتمعي في مصر والنظره للمواطن المصري الأغلبيه عاوز يعيش بس

الأغلبيه عاوز يعيش للنفسه وليس لأولاده ولا لأحفاده ومستقبلهم ليس شرط ان يتغير الحال في الخمس السنوات القادمه الو العشر
لابد من رؤيه للمستقبل والعمل عليها منذ الان .

بالتوفيق لأفضل

الطنطاوي بطريقة غير مباشرة بيجعل السيسي ديمقراطي و شخص حلو و حقوقي
لكن نظام السيسي غبي قليلا بسبب تضييقه على حملته دعه يفعل ما يريد و عادي يجيب نسبة من الاصوات في الاخير السيسي سيفوز و اثبت للعالم ان الانتخابات المصرية فيها تنافس

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى