الانتخابات المصرية 2024 🇪🇬 (متابعة مستمرة)

من برأيك المرشح الأبرز للفوز بانتخابات مصر 2024؟

• مجموع المصوتين
    193
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
هناك من يتوهم أو يحلم أحلاما وردية أن الرئيس السيسي يوجد له منافس داخل مصر.

شعبية الرئيس عبدالفتاح السيسي طاغية في كل مكان وكاسحة ومكتسحة. إنها الحقيقة حتى لو كرهتوها (ولكن ليست للأسباب الشائعة لدى المعارضة قليلة الحيلة).

هناك من لديه انطباع ان المشاكل الاقتصادية والفقر والحاجة تعني بالضرورة أن هناك مزاج شعبي refined قادر على إلقاء اللائمة على الرئيس. وهذا عمره ما توفر في مصر حتى أيام ثورة يناير.

المزاج الشعبي المصري بسيط وغير معقد، الرئيس كبير العيلة، الرئيس الدكر القوي يعني بالضرورة المستحق والمتأهل لإحراز الأصوات.

عندما يضعف أو يقلل ضغطه على الفقراء والمطحونين ممكن يستبدلوه، لكن هناك حاجة عميقة في وجدان المصريين لفكرة الرئىس الدكر القادر الفرعون، لأنهم يستجيبون لها تلقائيا بتحميدجه ومغفرة خطاياه وتفضيله حتى على الذين يريدون إحداث فارق إيجابي في حياتهم لأن هذا ليس ما عليه التركيز في الوجدان الشعبي المصري، بل التركيز كما ذكرت آنفا على الحاجة الماسة لوجود "الدكر المخلص" مع الاعتذار ل CS Lewis.

فأي شخص يتوهم أن عبدالفتاح السيسي سيخرج من الرئاسة فليبدأ في البحث عن هوايات أخرى يشغل بها وقته.

السيسي رئيس مصر القوي وسيستمر مدى الحياة وستتأكدون من حقيقة ما أقول عند تعديل الدستور مجددا في 2028.

تحية،
ملاحظ انك بتقول على الرئيس المصري كلام حلو مع انك علطول بتقلس علس الوضع في مصر و حتى الجيش المصري ولا ناسي

انت و الزيك نفسك الوضع في مصر يفضل زي ماهو أن مكنش يسؤ علشان انتوا منتفعين ان دور مصر و مكنها يقل و يتقزم غير الشركات و غير الشركات البتباع برخص التراب مش ده رئيس الجمهورية المكن عجبك تصرفات الحكومة و الجيش بتاعة و بقلي عليهم دلوقتي بقي قوي ده انت كنت بتفرج في الاخبار الفيها مشاكل عن مصر و ال مفيهاش تحور ان فيها

العكس ..هذا الشعب لا يستحق جمهورية صالحة فهنيئاً له..
انت مالك شايل من الشعب كده ليه انت عايش عيش الشعب حاسس بالفيه بالنسبه ليه عيشني النهارده و موتني بكره شعب تم تدميره من سنين بتعليم بايظ و فساد في كل حاجة عاوزه يبقى عامل ازاي الشعب المتعلم احسن مننا متكعبل بعد ما كان ماشي كويس

ناقصها قول السيسي يا ابن الكلب :ROFLMAO:

هناك من يتوهم أو يحلم أحلاما وردية أن الرئيس السيسي يوجد له منافس داخل مصر.

شعبية الرئيس عبدالفتاح السيسي طاغية في كل مكان وكاسحة ومكتسحة. إنها الحقيقة حتى لو كرهتوها (ولكن ليست للأسباب الشائعة لدى المعارضة قليلة الحيلة).

هناك من لديه انطباع ان المشاكل الاقتصادية والفقر والحاجة تعني بالضرورة أن هناك مزاج شعبي refined قادر على إلقاء اللائمة على الرئيس. وهذا عمره ما توفر في مصر حتى أيام ثورة يناير.

المزاج الشعبي المصري بسيط وغير معقد، الرئيس كبير العيلة، الرئيس الدكر القوي يعني بالضرورة المستحق والمتأهل لإحراز الأصوات.

عندما يضعف أو يقلل ضغطه على الفقراء والمطحونين ممكن يستبدلوه، لكن هناك حاجة عميقة في وجدان المصريين لفكرة الرئىس الدكر القادر الفرعون، لأنهم يستجيبون لها تلقائيا بتحميدجه ومغفرة خطاياه وتفضيله حتى على الذين يريدون إحداث فارق إيجابي في حياتهم لأن هذا ليس ما عليه التركيز في الوجدان الشعبي المصري، بل التركيز كما ذكرت آنفا على الحاجة الماسة لوجود "الدكر المخلص" مع الاعتذار ل CS Lewis.

فأي شخص يتوهم أن عبدالفتاح السيسي سيخرج من الرئاسة فليبدأ في البحث عن هوايات أخرى يشغل بها وقته.

السيسي رئيس مصر القوي وسيستمر مدى الحياة وستتأكدون من حقيقة ما أقول عند تعديل الدستور مجددا في 2028.

تحية،
لا المفروض الناس تختار حاكم ضعيف زى مبارك اللى سمح بتسقيع الموانى
و حاكم يبعت جنود مصريين يشاركو فى حرب عبثية
و يناكف قبرص و اليونان عشان خاطر دولة الخلافة مش عشان مصلحتهم
و يساعد امريكا على روسيا و يبقى بدون حلفاء

الناس مش عاوزه السيسى.......الناس عايزه اللى اقوى من السيسى اللى يخلى دول لا شأن لها بالانتخابات تصيح و تشد فى شعرها و تدى اهتمام وكئن الحدث فى بلدها........احا هى ايران و تركيا احسن مننا فى ايه عشان يبقى عندهم مراكيب و ارايل فى حكومات الدول المحيطة بيها

ياريت والله يجى اللى اقوى من السيسى اللى حرر الموانى و اللى بيرفض يشارك فى حروب عبثية و اللى بيفكر لمصر بس

اللى يخلى الغير المصريين اللى بيتمنو يوشوفو ناس زى احمد شفيق و جمال مبارك و يحتسرو على ايام السيسى و يقولو ولا يوم من ايامك يا سيسى.....لأن الشعوب ديه اللى بتحشر نفسها فيما يا يعنيها تستحق محيطها يبقى زى الزفت و يخليها تروح تدور على حد يحميها من محيطها.......و حظا سعيدا يا صديقى اللبنانى فى حصولك على اتفاقية السبعة و نص اللى زى المادة الخامسه فى الناتو

و يخليها تفكر فى كل حركة بتاخدها و يخليها تناقد نفسها بعد ما مشت سنوات فى طريق و كانت بتنتقد عكسه و لدوقتى و لسخرية القدر بقت بتعمل الحاجاة اللى كانت بتنتقد غيرها عليها و يخليها تفكر فى كل قرار بعد ما كانو بيبصو للطيبة المصرية على انه for granted

تحية،

ملاحظ انك بتقول على الرئيس المصري كلام حلو مع انك علطول بتقلس علس الوضع في مصر و حتى الجيش المصري ولا ناسي

العالم ليس ببساطة تصورك أخي العزيز.
انت و الزيك نفسك الوضع في مصر يفضل زي ماهو أن مكنش يسؤ

ستتفاجأ اذا عرفت ان الوضع في مصر لا يعنيني من قريب أو بعيد. ولا يفرق معي تحسن أو ساء (وأدعو أن يتحسن حتى لا يتضرر الفقراء والمحتاجين). اذا تحسنت حياة المصريين سأفرح لهم اقسم بالله واتمنى لهم الخير. لكن ان تظن انني أهتم كثيرا لما يحدث داخل مصر انت مخطيء.
علشان انتوا منتفعين ان دور مصر و مكنها يقل و يتقزم

مصر منذ زمن بعيد دورها لا يتجاوز أذهان المصريين وعلى ألسنتهم. بداية تفكيك الواقع لفهمه جيدا تبدأ من هنا. مصر ليس لها دور كبير إطلاقا. ولو تضاعف نفوذ مصر الحالي مئة مرة لن يتغير شيء كثير نهائيا.
انت تحدثني من منطلق قناعة أنا لا أشاركك إياها.

غير الشركات و غير الشركات البتباع برخص التراب

مرة أخرى أنا وأنت نقف في مكانين مختلفين أخي. أنا على قناعة أن شراء الشركات المصرية (أو غيرها) بسعر رخيص هو مكسب اقتصادي لي. أنت ترى أنها محاولة للسيطرة عليك وفرض رأيي وتقزيم دورك وسرقة تراثك الخ الخ الخ.
هذه الثقافة المحلية لديكم تجعل من أي مستثمر آخر غير مستثمرين دول الخليج وعمقها السعودي يراجعون حساباتهم ويمتنعون عن الدخول في معمعة دفع "تكلفة الثقافة Cultural cost". لن يستثمر لديك أحد سواء خليجي أو سعودي أو أمريكي ما لم يكن السعر مغري لهم، ما تطلبه من دول الخليج وعمقها السعودي بحديثك هذا هو أن يشتروا بأسعار عالية. لا يوجد أحد في العالم يفعل هذا.
زمان كان الخليج يدعم فعلا ويشتري أشياء بأسعار مضاعفة ويوظف مواطنين مصريين ويؤهلهم داخل سوق العمل الخاص به كنوع من الدعم المزدوج. ولم تتغير ثقافتكم المعادية لدول الخليج وعمقها السعودي ونفرتكم الكبيرة ضدهم ولعنكم اليوم الذي جعلكم تحتاجون فيه للبدو بتوع الغنم والمعيز الخ الخ الخ.
الجيل الجديد قرر أن يدفع التكلفة الاقتصادية وفقط. ورفض دفع التكلفة الثقافية تاركا إياكم (ومسئوليكم) تواجهوا نتيجة هذه الثقافة المحلية التي لا تعنيهم، والتي هي ذاتها منعت مستثمرين أجانب كثير من التعامل مع المصريين.

مش ده رئيس الجمهورية المكن عجبك تصرفات الحكومة و الجيش بتاعة و بقلي عليهم دلوقتي بقي قوي ده انت كنت بتفرج في الاخبار الفيها مشاكل عن مصر و ال مفيهاش تحور ان فيه

أن أقول لك تحليل يحمل رأيي عن مآلات الأشياء لا يعني أنني لا أعرف جودة الأداء الإداري داخل مصر.

على كل حال، هناك عيوب هيكلية كبيرة جذورها عميقة للغاية في الثقافة المصرية. ولن تختفي خلال النصف قرن الحالي.

ليس عيبا أن يرفض الآخرين التعايش مع هذه العيوب، والتي تخصكم وحدكم.

تحية،

انت مالك شايل من الشعب كده ليه انت عايش عيش الشعب حاسس بالفيه بالنسبه ليه عيشني النهارده و موتني بكره شعب تم تدميره من سنين بتعليم بايظ و فساد في كل حاجة عاوزه يبقى عامل ازاي الشعب المتعلم احسن مننا متكعبل بعد ما كان ماشي كويس
يا عم هما كدا من أيام الفراعنة

ستتفاجأ اذا عرفت ان الوضع في مصر لا يعنيني من قريب أو بعيد. ولا يفرق معي تحسن أو ساء (وأدعو أن يتحسن حتى لا يتضرر الفقراء والمحتاجين). اذا تحسنت حياة المصريين سأفرح لهم اقسم بالله واتمنى لهم الخير. لكن ان تظن انني أهتم كثيرا لما يحدث داخل مصر انت مخطيء.
اولها كدب ده انت هنا تقريبا على طول بتتكلم عن مصر حتي علي حساب تويتر بتاعك بتتكلم عن مصر

كمان نواياك واضحة بأسلوب كلامك و موضوعاتك و بلاش نفتح في موضوعات قديمة تثبت كلامي

يا عم هما كدا من أيام الفراعنة
انت بتعمم و خلاص ممكن تكون يأست لاكن انت اهو ان كنت مصر انا مش عارف علشان مش كاتب انت منين لاكن لو مصري اهو انت عارف ان الوضع غلط و غيرك كتير يبقى فيه امل ممكن تكون الناس خايفة او حتى خايفة ان التغير يكة يرتد عليهم باسؤ من الهم فيه لاكن طول ما في ناس عارف ان الوضع غلط يبقى فيه امل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى