العلاقة العسكرية العراقية المصرية بلسان رئيس الاركان الجيش العراقي السابق

هناك فرق بين حزب البعث و الحزب الشيوعي ،، عبدالكريم قاسم الذي انقاب على الملكية في العراق كان شيوعيا، وارتكب مجازر بحق بقية الاحزاب ومنها البعث، قام البعثيون بانقلاب عليه و حدثت مجازر للشيوعيين في العراق. العداء بين البعثيين والشيوعيين عداء كبير و دموي.
الحزب البعثي هو نفسه شيوعي. كلهم يتبنون افكار ماركس . مسألة ان عبدالكريم ارتكب مجازر بحق الشيوعيين الأخريين لا يعني انه ليس شيوعي بل مجرد رغبة لسلطة وتعارض بعض المصالح الأخرى غير الشيوعية. الحزب البعثي حزب ماركسي بحت اشتراكي يهدف الى الشيوعية من خلال المرحلة الأولى التي تتكون من ثورة-اشتراكية-شيوعية وفقا لماركس

موضوع بهذه الاهمية كان لابد ان تكثر مصادره لضخامة ما يتحدث عنه واما ان يقتصر الامر علي رجل وقفت مصر امام طموحاته وحطمتها، فهذا غير كافي لتصديق ما يقول بل وبناء انطباعات ومواقف عليها..

واما عن فهلوة بعض المصرين فهي لا تنجح سوي مع غبي او ساذج، وان كان الاغلب الاعم يملك من الذكاء والفطنة اثر تاريخي مشهود بافضاله علي الكثير من الدول العربية.

خذ منهم كلام وبس .. زي بص حضرتك ... مسافة السكة .. ارفع حواجبك واضحك

على اساس انتم ماحاربتوه ؟

وياليت حاربتوه عشان مبادئكم

حاربتوه لاجل اسقاط القروض
يعني عشان الفلوس
يبقى انتم ايه ؟

حقيقة ولا مش حقيقة ؟
اولا مصر مبتبعش دم ولادها بالفلوس

ثانيا انت داخل تتكلم و مش فاهم انا قصدي ايه اسف يعني حافظ كلمتي و عاوز تقلهم و خلاص

ثالثا انا عارف انكم حاربتوه انا مستغرب من الاخ الواحد كلامه مصدق

داخل تتكلم انت فاكر ان انا بقول كلام بنية سيئة و بتفتح موضوع تاني اقرا الكلام و بعد كده اتكلم

وواضح انك مش عارف ايه معني العنصريه كمان. لان العنصريه مالهاش علاقه بالموضوع.

في مثل يقول " الخير يخص والشر يعم " وده الي انته المفروض تتكلم عنه وتوضحه والي حاصل بالموضوع ، يعني كل واحد كلامه مش عاجبك حتتهمه بالعنصريه؟؟
انت مش شايف التكبر و التنمر و التعميم على شعب كله بكل حاجة سيئة

الأخ ده علطول كده دي مش اول مرة راجع كلام في اي موضوع عن مصر و ان كان بيقول رايه البيقل من بلدي بالكذب و سيبينه يبقى من حقي اقول راي فيه انه عنصري

انت قديم في المنتدى يعني مش عارف هو بيعمل ايه و غيره الكلام ال انا قلته مش من فراغ

المنتدي بقي مزعج لاقصي مدي
وتون الهجوم علي مصر في اي موضوع زياده
الخايب اللي بيقول صناعة مصر فيها فهلوه يجي يتفرج علي مصر كل 10 كيلو فيهم مشروع مصري خالص حديث
صناعة وزراعه وتشييد ، بلاش خيابه وهبد من وراء الكييورد .

المنتدي بقي مزعج لاقصي مدي
وتون الهجوم علي مصر في اي موضوع زياده
الخايب اللي بيقول صناعة مصر فيها فهلوه يجي يتفرج علي مصر كل 10 كيلو فيهم مشروع مصري خالص حديث
صناعة وزراعه وتشييد ، بلاش خيابه وهبد من وراء الكييورد .

انتوا بس لو تفرقوا بين حرفين ى والـ ي كان وضعكم أحسن

الغريبه أنهم مجابوش سيرة الفلوس إلى سرقوها من المصريين العاملين بالعراق إلى رجعوا من غير مليم من فلوسهم
ولا قتل المصريين العاملين في العراق بعد نهاية الحرب العراقية الإيرانية .

الحزب البعثي هو نفسه شيوعي. كلهم يتبنون افكار ماركس . مسألة ان عبدالكريم ارتكب مجازر بحق الشيوعيين الأخريين لا يعني انه ليس شيوعي بل مجرد رغبة لسلطة وتعارض بعض المصالح الأخرى غير الشيوعية. الحزب البعثي حزب ماركسي بحت اشتراكي يهدف الى الشيوعية من خلال المرحلة الأولى التي تتكون من ثورة-اشتراكية-شيوعية وفقا لماركس
كلامك غير صحيح
البعث شئ و الشيوعية شئ اخر

انتوا بس لو تفرقوا بين حرفين ى والـ ي كان وضعكم أحسن
بتترعوج على ايه ايه النفخه العلي الفاضي دي على اساس انك عالم علامة

عندنا بنقول من تواضع لله رفعه كفايه كبر بقى و نفخة على الفاضي ياريت على حاجة

الكلام ده مع احترامي لبلدك و شعبك الكلام مش عليهم عليك انت

بتترعوج على ايه ايه النفخه العلي الفاضي دي على اساس انك عالم علامة

عندنا بنقول من تواضع لله رفعه كفايه كبر بقى و نفخة على الفاضي ياريت على حاجة

الكلام ده مع احترامي لبلدك و شعبك الكلام مش عليهم عليك انت

وش دخل ؟ ما قلت شيء ليش منفعل ؟

فقط صححت خطأ شائع اشوفكم دائم تقعون فيه

فيه فرق بين الألف المقصورة والياء.

وش دخل ؟ ما قلت شيء ليش منفعل ؟

فقط صححت خطأ شائع اشوفكم دائم تقعون فيه

فيه فرق بين الألف المقصورة والياء.
شكرا علي التصحيح ، هكلم كيبورد الموبايل تاخد بالها من الخطأ الجسيم ده

راجع معلوماتك

مصر هي من حررت الفاو للعراق، وارسل العراق المصريين في توابيت، العراق تخصصه اختراع المصايب والمشاكل ورميها على الآخرين

العراق قدم الغالي والنفيس بحرب 73 بالجبهتين المصرية والسورية

وهاذا جزاء الاحسان

يقال انة بعد حرب تشرين 73 الجانب السوري قدم قائمة بملايين الدولارات للعراق قيمة ملابس ومعدات اعطيت للقوات العراقية المشاركة بالحرب

عودة
أعلى