العراق تطلب من مصر تأهيل مصانعها وتوريد احتياجاتها العسكرية

لو بتعمل زي الامارات فانت بتشتري اصول كامله وبالتالي تصاميم المشاريع تصبح ملكك بالتبعيه مش محتاج تشتري تصاميم جديده
والاحسن تبدء من حيث انتهي الاخرون لكن الموضوع محتاج عقود من انشاء بنيه تحتيه في كل شي ومراكز بحث وتصميم علشان تقدر تصمم وواحده واحده تقدر توطن حتي مكونات الاسلحه فتوصل لنموذج تركيا او نماذج غربيه تانيه
تركيا من ٢٠ سنه مكنتش تختلف عنا كثيرا كانت بتجمع لا تصنع
امثله مشروع الاف ١٦
مشاريع المدرعات
مشاريع المدفعيه
الرادرات
الخ الخ كله كان تجميع لكن الاتراك كانو وضعوا استراتيجية واضحه بتوقيتات محدده لنقل تكنولوجيا ماتقع ايدهم عليه من مكونات المكونات
فاصبح لديهم القدره علي التصميم وانتاج موكونات السلاح في استغناء عن الغرب
امثله
نسب المكون المحلي في برنامج الميلجم للسفن الحربيه المصمم محليا وصلت ٨٠٪؜
نسب المكون المحلي برنامج الالتاي وصل ل ٩٠٪؜ ومع دخول المحرك وناقل الحركه المحلي اصبح محليا ١٠٠٪؜
الغواصات نسب مكون محلي ٩٠٪؜
ولديهم مشروع STM 500 مكون محلي ١٠٠٪؜ بما فيه المحركات
ناهيك عن المدرعات والردرات الخ الخ
فانت لا تمتلك إستراتيجية وطنيه واضحه بتوقيتات واضحه ولا عندك خطه لبناء مراكز بحث وتطوير
ياراجل انت طريقه علاجك لمشاكل التعليم والصحه هو تحديد النسل وليس مضاعفه الاستثمار في البنيه التحتيه وتشديد الرقابه علي المعلمين والمنظومه !
عايز تنجح ازاي وانت حتي الان معندكش اي استراتيجية لاي صناعه في مصر وكل ماتسمعه هو كلام دون فعل علي الارض
يعنى فى جزءك الاول انت شايف ان اللى بيشترى اصول او تصاميم المشروع يصبح بأسم الدولة اللى اشترت صح كده؟

الجزء الثانى: طب اديك انت قولتها تركيا اللى نظام بلدها الداخلى كان مستقر اخد منها الامر اكثر من20 فلما تهاجم مصر اللى نظامها الداخلى كان غير مستقر و مش هقول اخر 20 سنة و هقول اخر 12 سنة؟ نعم مصر متأخره ولكن ما تم فيها من بعد 2014 من اصلاحات لا يمكن انكاره بدون تقليل او تكبير...لننتظر و نرى مصر فى 20 سنة مثل تركيا من بدايه 2014 الى 2034 و نحسب التطور

الجزء الثالث: هذا جزء سياسى و كلام انعاد 100 مره فا خلينا نتجنبه احسن و منخرجش بره لب الموضوع

يعنى فى جزءك الاول انت شايف ان اللى بيشترى اصول او تصاميم المشروع يصبح بأسم الدولة اللى اشترت صح كده؟

الجزء الثانى: طب اديك انت قولتها تركيا اللى نظام بلدها الداخلى كان مستقر اخد منها الامر اكثر من20 فلما تهاجم مصر اللى نظامها الداخلى كان غير مستقر و مش هقول اخر 20 سنة و هقول اخر 12 سنة؟ نعم مصر متأخره ولكن ما تم فيها من بعد 2014 من اصلاحات لا يمكن انكاره بدون تقليل او تكبير...لننتظر و نرى مصر فى 20 سنة مثل تركيا من بدايه 2014 الى 2034 و نحسب التطور

الجزء الثالث: هذا جزء سياسى و كلام انعاد 100 مره فا خلينا نتجنبه احسن و منخرجش بره لب الموضوع
لو نقارن بين الصناعة المصرية
والصناعة الاماراتية سنجد الامارات اكثر تقدما
المدرعات الاماراتية اصبحت تصدر عالميا
ومجربة في المعارك
حتى الرشاشات الاماراتية تصدر عالميا

لو نقارن بين الصناعة المصرية
والصناعة الاماراتية سنجد الامارات اكثر تقدما
المدرعات الاماراتية اصبحت تصدر عالميا
ومجربة في المعارك
حتى الرشاشات الاماراتية تصدر عالميا
كل شئ فى وقته باذن الله...وبالتوفيق دايما لاخواتنا الاماراتيين

شايف انك تهبد الله يسامحك بس
ده انت حتى لا تعلم مواصفات العربات المنافسة اصلا
انت ادعيت ان المدرعة المصرية عي افضل مدرعة بالعالم. لذلك البينة على من ادعى.
يعم انا قولتلك ببساطة حط مواصفات المدرعة من طرفك و انا هحط طرفي و خلينا نقارن

مش لازم يحصل صراع بيني و بينك، نقاش عادي
ولا انت مش عايز ولا ايه

انا اتحدث عن الامانه وعدم الاستغفال !
اصل امثالك وهم كثر في مصر بيشتغلو الشباب بجمله صنع في مصر ومصر لا تصنع في كل ماذكر اي شي سوي انه مجرد تجميع ولا يوجد قطعه واحده تصنع بتكنولوجيا محليه !
لا قوارب ولا رادرات ولا مدرعات الخ الخ
زي قصه اننا بنصنع ٩٠٪؜ من الابرامز وانت لا تملك اي تكنولوجيا محليه في الدبابه
لا التدريع ولا الحواسيب ولا انظمه التلقيم ولا انظمه الرصد ولا المحرك ولا العفشه الخ الخ
اعتدنا من النظام العسكري في مصر استغفال شعبه والنتيجه اظن مفيش اوضح منها الان في مصر
ومفيش حاجه اسمها ليس لك شان دا منتدي عسكري مش منتدي ام احمد وتاتي لتضع اكاذيبكم كما شئتم في اي وقت ومن حق الجميع ان يعلق علي مشاركاتكم المضحكه
ههههه
امثالي ولا امثالك انت بتدليسك و كره العمي
لدرجة ان كام مدرعة علي شوية حاجات خلوك تولع في نفسك يغونيم

و بالنسبة لك شأن او ليس لك شأن تدليسك و كذبك الواضح لدرجة انك شفت كل حاجة انا حاطتها و قمت بالإستنقاص منها

هنا حضرتك بتدليسك قلت حرفا ان المدرعات كلها الي انا حطتها
بمن فيهم عائلة تمساح- و تاج و

سيناء و حتي ST-100-500 الي صممهم مصري و الي طورهم مصري و استكمل تطويرها مصري و علي ارض مصر

ذو منشأ اجنبي
من فينا المدلس و الي بيحط اكاذيب؟

و قلت ايضا إن انظمة الإعاقة و الشوشرة و الرادارات ذو منشأ اجنبي و هم ليسوا كذلك
و طبعا حقدك و النار التي تشتعل داخلك خلتك تكتب كده بأسرع وقت

من فينا المدلس و الذي يضع اكاذيب

اعتدنا من النظام العسكري في مصر استغفال شعبه والنتيجه اظن مفيش اوضح منها الان في مصر
هنا حضرتك عشان عرضت شوية منتجات عسكرية مصرية ودتني للنظام العسكري و السياسة
و الموضوع و مشاركتي ليس لها ادني علاقة بالسياسة بل مجرد عدة منتجات مصرية جعلتك
تنزيل (14).jpeg

هكذا
وضعك انت و امثالك محزن يعمرو غنيم والله

ومفيش حاجه اسمها ليس لك شان دا منتدي عسكري مش منتدي ام احمد وتاتي لتضع اكاذيبكم كما شئتم في اي وقت ومن حق الجميع ان يعلق علي مشاركاتكم المضحكه
لا في يعمرو لما يبقي واحد بيغلي منك عشان كام صورة لشوية حاجات عادية مش طائرة مقاتلة مثلا او مدمرة حربية تيجي تعمل الشوشرة دي كلها عشان السياسية و توجهك السياسي و تبعيتك للقرد العثمانجي
فيبقي ملكش ادني شأن
و بالذات انك معروف بتدليسك و تبعيتك العامياء

بالنسبه لردك المضحك علي زميلنا الاخ @آل قطبي الحسني
هو ايه المضحك يتركمان المنتدي؟
في إيه المضحك
قهرك و حقدك و تبعيتك هي الي بتخليني اضحك مش انت الي مفروض تضحك خالص
بالنسبه لردك المضحك علي زميلنا الاخ @آل قطبي الحسني

جميع ماذكر انت لا تملك فيه شي وما انت الا منصه تجميع وحتي التصاميم مشتراه من الخارج بمعني
لو ادرجنا مثالين عن الاسلحه التي تتفاخر بها زي نظام امون للدفاع الجوي فهو نظام ايطالي اوربي مثلا لا تملك ولا تصنع مصر فيه مسمار
فالردار الماني سويسريً
ومنصه التحكم ايطاليه
والصورايخ سوبارو الامريكيه
والنظام مستخدم في جيوش عده بتعاقد مع المنشا الاصلي وليس مصر
جميع!!!!! طب نظام سكاي جارد امون قولنا متشي عشان دي حقيقة انه تجميع

اما انك تخلي
عائلة تمساح و مدرعة سيناء و تاج تخليهم و الي كل ااكرة الارضية عارفين انهم تصميم مصري خليتهم تصاميم اجنبية و كمان تجميع

ططب هات مصدر او برهن كلامك مش تبقي بجح كده يعمرو

و فيها إيه لو التصميم اجنبي موجود عندي
و اقدر اعمل الي انا عايزه و و بصنع المدرعة بنسبة محترمة مالها دي؟؟ رد

المدرعه في الاصل جنوب افريقيه ورجل اعمال مصري هو من اشتري الشركه ولم تصمم او تنتج مصر اي قطعه في المدرعه
التدريع اجنبي
المحرك اجنبي
الفتيس اجنبي
العفشه او نظام التعليق اجنبي
ثم ياتي ويقولك افضل مدرعه في العالم وياريت من صنعه 😅

واين باعت المدرعه الانجح في العالم مقارنه بالامريكي والتركي والالماني المحتكرين للسوق 🤔🤔

هنا الاستاذ المدلس الكاذب التابع الكبير عمرو غنيم بينتقد ان مدرعة ST-100; كانت يوما ما كانت ممكن تكون جنوب افريقية

و بينتقد بأعلي صوت و بيستهين بالمدرعة و بلدها

بيقول ان رجل اعمال اشتري الشركة و لم تصمم مصريا و واضح الإستنقاص و التقليل المقصود

و في نفس الوقت بيرد علي الاستاذ لؤي
و بيناقد نفسه

و بيقول (لو بتعمل زي الامارات فانت بتشتري اصول كامله وبالتالي تصاميم المشاريع تصبح ملكك بالتبعيه مش محتاج تشتري تصاميم جديده)

علي أساس الرجل اعمال المصري اشتري جواري من سوق عكاظ و

مشتراش المشروع و التصميم و حقوق الملكية و الشركة كاملة

تخيلوا هو بيناقد نفسه إزاي بكلامه و مشاركته الخاصة الي مبنية علي اراء خاصة

لأنه كل هذا غير صحيح فالشركة شركة مصرية كانت متواجدة في جنوب افريقية و الدكتتر ميشيل نايت قرر يفيد بلده و يرجع بشركته علي مصر
و لم يشتريها احد او اثنين
ولم تصمم او تنتج مصر اي قطعه في المدرعه

التدريع اجنبي
هنا جاي يكذب و يدلس كعادته و بيقول ان مصر مصممتش حاجة و صاحب الشركة هنا الدكتور ميشيل نايت ذات نفسه

في الدقيقة اتنين 2

بيقول انه هو الي صمم المدرعة من اولها لأخرها

و الاخ التركماني عمرو غنيم بيقول ان مصر مبنتجش اي قطعة من المدرعة و هذا غير صحيح فنسبة 60/70% من المدرعة مصري الصنع

الشاصية يصنع في مصر

المصدر: في نفس الفيديو و الدقيقة 2

+ ان الدروع ليس كما يدعي عمرو غنيم
انها تأتي من الخارج فهي تصنع في مصر

. https://defense-arab.com/vb/threads/169763/

-كما ان التجهيزات الداخلية و العادية كلها تصنع في مصر

البعض أو القليل من التقنيات و الإلكترونيات
مثل

نظام إعاقة وشوشرة إلكترونية ” Vehicle Protection Jamming System VPJS ” على مختلف نطاقات الاتصالات والشبكات اللاسلكية لتحييد انظمة تفجير العبوات الناسفة عن بعد. وهو مُطور بشكل مشترك بين شركة IMUT ووزارة الإنتاج الحربي، بمعاونة من المختصين في مجال التدابير الإلكترونية المضادة من سويسرا

و بيفتري عليا و بيقول اني قلت انها الانجح في العالم و هو افتراء كذب من عقله الفاسد بل قلت الافضل
و لا يعني انها لم تصدر يعني انها ضعيفة يعمرو و الله اعلم تقريبا الإمارات و السعودية حصلوا عليها و الله اعلم بالحقيقة فلا يمكنني الجزم
و اريد ان اقول لك

مقاتلة رافال الاكثر تطورا و شهرة في جيلها حاليا كانت يوما ما من عدة سنوات

مقاتلة لا يعرفها أحد غير القائمين علي المشروع اما الان فهي تقريبا اكثر مقاتلة بيعا و رواجا في العالم

التعديل الأخير:
اما المسيره نوت المصنعه برخصه من الامارات هي بحد ذاتها United 40 الاماراتيه

شفت انك حافظ مش فاهم 😂😂
مسيرة 30 يونيو هي الي نسخة من الاتحاد40
مش نوت مكنتش اعرف ان الحقد بيوصل الواحد لدرجة كأنه بيشرب حشيش
المهم

؟؟؟ ???

اما المسيره نوت المصنعه برخصه من الامارات هي بحد ذاتها United 40 الاماراتيه
المعتمده علي تصاميم اما صينيه او جنوب افريقيه وكل مكوناتها انت تشتريها من الخارج للتجميع
مستشعرات المراقبه
حواسيب التحكم والطيران
Mission computer
اجهزه الاتصال
اجهزه الحرب الالكترونيه
اجهزه الهبوط
المحرك
ناقل البيانات
التسليح
هو انت ايش عرفك يغنيم
احنا بنصنع ايه و مبنصنعش ايه او الدرون في المستقبل هنصنع منه ايه
و لو عندك مصدر بيتكلم عن قطع المسيرة هات خلينا نشوف
او احنا بنصنع و هنصنع منها إيه مستقبلا

مش تيجي تتكلم بحجة القرع بتاعتك دي
و تتكلم بالطريقة المهزأة دي 👍
ايضا موضوع الرادرات المضحك انت تشتري الردار كاملا من الخارج
رادار من الخارج إيه يبني و مضحك إيه😂😂😂 و اغير اسمه إيه انت في حاجة في دماغك ولا انا متهيألي😂😂
رادار ESR-32 ليس له اي منشأ أجنبي يغنيم
ولا حتي الرادار 3D
و انت عارف كده بس صدقني كذبك و دجلك و تدليسك و تبعيتك للعثمانجية لن يشفعلك في قبرك و لن يشفعلك امامي
طيب صنعت الموديول ؟
صنعت وحده الطاقه اللي بتشغل الموديول ؟
طيب صنعت الاوبتك ؟
طيب صنعت الحواسيب ولا وحده نقل البيانات ؟
لما تصنع اي جزء في هذه الاسلحه تقدر تقول عليه صناعه محليه مش مجرد تجميع وضحك علي الدقون
استاذ عمرو تدليس هو حضرتك عرفت و اجزمت منين ان احنا مبنصنعش القطع دي في الرادارات دي؟
هات مصدر خليني اصدقك 😂😂

هنا الاستاذ المدلس الكاذب التابع الكبير عمرو غنيم بينتقد ان مدرعة ST-100; كانت يوما ما كانت ممكن تكون جنوب افريقية

و بينتقد بأعلي صوت و بيستهين بالمدرعة و بلدها

بيقول ان رجل اعمال اشتري الشركة و لم تصمم مصريا و واضح الإستنقاص و التقليل المقصود

و في نفس الوقت بيرد علي الاستاذ لؤي
و بيناقد نفسه
مشاهدة المرفق 548353
و بيقول (لو بتعمل زي الامارات فانت بتشتري اصول كامله وبالتالي تصاميم المشاريع تصبح ملكك بالتبعيه مش محتاج تشتري تصاميم جديده)

علي أساس الرجل اعمال المصري اشتري جواري من سوق عكاظ و

مشتراش المشروع و التصميم و حقوق الملكية و الشركة كاملة

تخيلوا هو بيناقد نفسه إزاي بكلامه و مشاركته الخاصة الي مبنية علي اراء خاصة

لأنه كل هذا غير صحيح فالشركة شركة مصرية كانت متواجدة في جنوب افريقية و الدكتتر ميشيل نايت قرر يفيد بلده و يرجع بشركته علي مصر
و لم يشتريها احد او اثنين

هنا جاي يكذب و يدلس كعادته و بيقول ان مصر مصممتش حاجة و صاحب الشركة هنا الدكتور ميشيل نايت ذات نفسه

في الدقيقة اتنين 2

بيقول انه هو الي صمم المدرعة من اولها لأخرها

و الاخ التركماني عمرو غنيم بيقول ان مصر مبنتجش اي قطعة من المدرعة و هذا غير صحيح فنسبة 60/70% من المدرعة مصري الصنع

الشاصية يصنع في مصر

المصدر: في نفس الفيديو و الدقيقة 2

+ ان الدروع ليس كما يدعي عمرو غنيم
انها تأتي من الخارج فهي تصنع في مصر

. https://defense-arab.com/vb/threads/169763/

-كما ان التجهيزات الداخلية و العادية كلها تصنع في مصر

البعض أو القليل من التقنيات و الإلكترونيات
مثل

نظام إعاقة وشوشرة إلكترونية ” Vehicle Protection Jamming System VPJS ” على مختلف نطاقات الاتصالات والشبكات اللاسلكية لتحييد انظمة تفجير العبوات الناسفة عن بعد. وهو مُطور بشكل مشترك بين شركة IMUT ووزارة الإنتاج الحربي، بمعاونة من المختصين في مجال التدابير الإلكترونية المضادة من سويسرا

و بيفتري عليا و بيقول اني قلت انها الانجح في العالم و هو افتراء كذب من عقله الفاسد بل قلت الافضل
و لا يعني انها لم تصدر يعني انها ضعيفة يعمرو و الله اعلم تقريبا الإمارات و السعودية حصلوا عليها و الله اعلم بالحقيقة فلا يمكنني الجزم
و اريد ان اقول لك

مقاتلة رافال الاكثر تطورا و شهرة في جيلها حاليا كانت يوما ما من عدة سنوات

مقاتلة لا يعرفها أحد غير القائمين علي المشروع اما الان فهي تقريبا اكثر مقاتلة بيعا و رواجا في العالم

الحريه ل7Up قفلو عليك الثلاجه بالمفتاح يا غالي 🤣

في توضيح بالله عليك 🙏🤣
ده حسابي الى كنت بدخل بيه وانا متخفى محدش كان بيعرفنى خالص 7Up وده لما كنت بتحظر مكنش ناس كتير يعرفو ان الحساب ده بتاعي يعنى حوالى 600او700واحد بالكتير الى بيبقو متصلين ساعتها وانا مكنتش بنكر يعنى 🤣 لما madodedo رجع حظرو 7Up حظر نهائي علشان تعدد الحسابات 😭بس انا محدش يتوقعنى
images (3) (27).jpeg

وضعى لما كنت بدخل بيه حاره معفنه 😂

ده حسابي الى كنت بدخل بيه وانا متخفى محدش كان بيعرفنى خالص 7Up وده لما كنت بتحظر مكنش ناس كتير يعرفو ان الحساب ده بتاعي يعنى حوالى 600او700واحد بالكتير الى بيبقو متصلين ساعتها وانا مكنتش بنكر يعنى 🤣 لما madodedo رجع حظرو 7Up حظر نهائي علشان تعدد الحسابات 😭بس انا محدش يتوقعنى
مشاهدة المرفق 548364
وضعى لما كنت بدخل بيه حاره معفنه 😂

منا بقول كده برضه لاحظت نفس طريقة الكلام و انا بقرأ الموضوع 😂 و كنت بشبه عليك والله😂

تصدق انا محتاج حساب تاني برضه لزوم الحظر
انا اتحظرت لأكثر من سبع ايام و كنت مضايق اني مكنتش عارف ارد علي عمرو غنيم

كنت مستني بفارغ الصبر اني ارد عليه
والله
و كل ده عشان كنت بهزر في مشاركتي علي ranger
قاموا رزعيني حظر ل 6 فبراير بسبب تهديد عضو😭😭🙂

منا بقول كده برضه لاحظت نفس طريقة الكلام و انا بقرأ الموضوع 😂 و كنت بشبه عليك والله😂

تصدق انا محتاج حساب تاني برضه لزوم الحظر
انا اتحظرت لأكثر من سبع ايام و كنت مضايق اني مكنتش عارف ارد علي عمرو غنيم

كنت مستني بفارغ الصبر اني ارد عليه
والله
و كل ده عشان كنت بهزر في مشاركتي علي ranger
قاموا رزعيني حظر ل 6 فبراير بسبب تهديد عضو😭😭🙂
هوا كمان محظور دلوقت 🤣

عودة
أعلى