أنباء عن زيارة للرئيس المصري إلى السعودية مساء اليوم

هل توافق على ما جاء في المقال عموما

• نعم

الأصوات: 0 0.0%
  • لا

الأصوات: 0 0.0%

• مجموع المصوتين
    0
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
معرض بشكل سلبي لسعر النفط، لذلك عرفت لية بتزعلوا جامد لما سعر النفط ينخفض.

صحيح. و لهذا شغالين على القطاع غير النفطي الذي ينمو بمعدلات فوق 6% حاليا.

و بالمناسبه القطاع غير النفطي عندنا باقتصاد بلدك مرتين, و بدون 100 مليون عامل و النيل.

لما تحولوا بلدكم الاول و تعملوا تنوع اقتصادي و تطلع من المرض الهولندي و ربنا يوفقكم علي 2030 نبقي نقيم التجربة

تكرار الكلام السابق. الحمد لله مش فشله.

انا مع الاستثمار المباشر و ليس الدعم بديون و دعم صفقات سلاح كما فعلت بلدك

محدش اخذ رأيك, و للامانه محدش اخذ رأي رأس الهرم ايضا :ROFLMAO:

مبسوط جدا باسلوب الغصب مع المتمنع. واضح انه فعّال.

لما تعلموا حاجة في الصحرا الضخم اللي عندكم اللي لسه فاكرينها و مشروع نيوم بتاعكم يخلص

و ربنا يستر من مشروع the line دة

ان شاء الله, حجيبك و نآكل ترمس في حدائقه :ROFLMAO:

و اذكرك انك كنت تقول كلام غبي.

الصندوق منزل كل حاجة علي النت و بلاش هري الله يكرمك

برنامج الصندوق كان و اضح

اكتب علي جوجل برنامج طرح شركات الحكومة في 2018 و 2019 و شوف بنفسك البرنامج و بلاش هري الله يكرمك

الصندوق منزل كل حاجه صحيح, مشكلتك لا تعرفها. و اذا عرفتها متأكد انك لن تدرجها هنا :ROFLMAO:

سبق و اخذت مخالفه على ادراجها في موضوع قديم. ايام كان شلة اللجان المصرية موجوده هنا.

صحيح و بلدك كانت بتدعم حكومة فاشلة ماليا و سياسيا

نعم بكل اسف.

املي في القيادة الحاليه ان تصحح اخطاء الماضي.

اخر شئ يهمني هو رأي شخص مثلك عن مصر اصلا 😂

انا اساسا من الصبح شايف تعليقات الامريكان عن السعودية بسبب خفض النفط 😂

يلا ربنا يصلح الحال

طز في الامريكان :cool:

#السعودية_العظمى

ههههههه
مش بقولك غلبان سيبك من اليوم السابع ولجان اليوتيوب وابحث في الامر قليلا بدل مانتا معرفتك في بلدك من خلف الشاشه

لا معرفتي عن مصر و انا قاعد في كندا 🤣

انت بتهرز

كام مليون !!!مش بقولك غلبان

10 مليار دولار سنويا لدرجة ان الحكومة سيباهم كدة

مين اللي بيستورد السلع وعلي حسب فهمك الضيق التاجر بياخد الدولار ب30 من البنك ليه بيسعره علي 50 الموضوع يطول شرحه بس انت اثبتلي انك مش عارف البلد ماشيه إذاي اطلع من اليوتيوب شويه وقابل الناس والتجار واتكلم معاهم

انا قاعد في كندا معرفش المصانع في العاشر بتستورد ازاي

و للعلم علي حسب في اوقات بيطلبوا ان المستورد يوفر هو الدولار و بيكون بشروط

السوق السودا متوفر فيه الدولار بعكس البنك واحد يبعيلك الدولار علي 50 وفي واحد علي 60 حسب المعروض لانه مش متوفر وكده التاجر بيغلي برحته ويسعر بمزاجه عشان يضمن أرباحه عشان كده مش هتلاقي رقابه قويه لان كل واحد بيجيب دولار بمعرفته

كلها بقت شغاله في العماله

خوف علي قيمة أمواله من اجل المضاربات و ليس من اجل الاستيراد اللي هو واقف اصلا

انا احمد موسي برضو 🤭

ايوة علشان شايف ان دعم الخليج هيوقف هبوط الجنية

الدعم هيساعد العمله علي عدم الإنزلاق بشكل كبير.....بلاش تستغبي هتخلينا نفطر عليك والله

لا تفطر عليا و لا عليك

مؤشرات ايه اللي هيحسنها إنتا كداب ياابو صلاح ولا انتا بتناقض نفسك في كل مشاركاتك اللي هيحسن قيمه الجنيه الانتاج وتشغيل عجله الاقتصاد اللي واقف بسبب التضخم مش دعم مالي مرحلي

مؤشر زي مخاطر الديون يابوصلاح

الكل منتظر حتي تعويم العمله بما فيها الأمارات

لا لان الامارات حاليا بتتفاوض حسب السعر المستقبلي للجنية و ليس السعر الرسمي الحالي و انت مش متابع

بعيد انتم اصلا قولت البلد خلاص اتباعت الامارات السنة اللي فاتت

في إختلافات وخناقات لكن لن يسمح قاده الخليج بسقوط مصر

عادي يوقعوا ابوها شوفت فوق معاهم اللي عملوه في دول عربية اخري

والسعوديه عندها شروط لاستمرار الدعم لكن قد تعلق شروطها لو أستشعرت خطر في انهيار الاقتصاد المصري

لا شروط و لا بطيخ ، السعودية اصلا بتدعم من ٢٠١٣ بدون حساب و هي جزء من ازمة الديون دي

حاليا الموضوع سياسي لسبب ما

لكن الزيارة دي توضح نقط كتير

و الاهم مفيش لحد لوقتي اي اعلانات عن نتائج الزيارة اصلا

أنا شايف اصلا افضل شئ لمساعده مصر ان يتم إعدام الديون الخليجيه في المخصصات وعفي الله عما سلف ولكم الجنه 😄

صحيح. و لهذا شغالين على القطاع غير النفطي الذي ينمو بمعدلات فوق 6% حاليا.

اصلا القطاع الغير نفطي عندكم بيعتمد علي النفط 🤣 و مشتقات البترول و الموارد الطبيعية

و بالمناسبه القطاع غير النفطي عندنا باقتصاد بلدك مرتين, و بدون 100 مليون عامل و النيل.

مضحك جدا و الله من غير الاقتصاد الموازي في مصر فهو يمثل اقل من الاقتصاد المصري الحالي .

الاقتصاد السعودي هو تقريبا ضعف الاقتصاد المصري بالبترول و البترول يمثل نقول نص الاقتصاد ...يبقي الاقتصاد دة قد دة

تكرار الكلام السابق. الحمد لله مش فشله.

محدش اخذ رأيك, و للامانه محدش اخذ رأي رأس الهرم ايضا :ROFLMAO:

مبسوط جدا باسلوب الغصب مع المتمنع. واضح انه فعّال.

ان شاء الله, حجيبك و نآكل ترمس في حدائقه :ROFLMAO:

تجبني فين دة انا اسافر اليابان اسهل 🤣 دة انا كنت بفكر ازور صحبي في أبها صدعتوني يارجل

في حين الامارات جنبك سهلة جدا

و اذكرك انك كنت تقول كلام غبي.

الصندوق منزل كل حاجه صحيح, مشكلتك لا تعرفها. و اذا عرفتها متأكد انك لن تدرجها هنا :ROFLMAO:

صحيح لا اعرفها لانها مخفية

هل تعلم ان المصريين المعارضين بخلاف السعوديين فاتحين مواقع و صفحات و قنوات فضائية و شعالين ن و نقل لكل كبيرة و صغيرة

سبق و اخذت مخالفه على ادراجها في موضوع قديم. ايام كان شلة اللجان المصرية موجوده هنا.

مجرد تحريف منك اكيد

انا شوفت التقرير بتاعهم و حتي متابع تقارير المؤسسات المالية الدولية

و كما ذكرت لك لو حصل حاجة الجزيره بتعمل حفلة هي و اعلام المعارضة كل

اللي بقي بينهم و بينكم عقد زواج عرفي

نعم بكل اسف.

املي في القيادة الحاليه ان تصحح اخطاء الماضي.

ياريت

طز في الامريكان :cool:

#السعودية_العظمى

السعودية العظمي و امريكا الصغري 🤣

أنا شايف اصلا افضل شئ لمساعده مصر ان يتم إعدام الديون الخليجيه في المخصصات وعفي الله عما سلف ولكم الجنه 😄
اعتقد جدولة الديون هيكون افضل امل

و انا شايف كمان انه لازم يكون درس للحكومة.

و مشكلتنا الأساسية ليست مع ديون الخليج

لا معرفتي عن مصر و انا قاعد في كندا 🤣

انت بتهرز
لازم تحتك ببيئه الأعمال والعقارات في مصر بدل ما انت قاعد بطيخه
10 مليار دولار سنويا لدرجة ان الحكومة سيباهم كدة
لا طبعا بس الفلوس بتتجاب وبأي تسعير في السوق السوده اللي مش موجو في البنوك
انا قاعد في كندا معرفش المصانع في العاشر بتستورد ازاي

و للعلم علي حسب في اوقات بيطلبوا ان المستورد يوفر هو الدولار و بيكون بشروط
مش فاهم نقطتك تقصد المورد الأجنبي ولا المستور المصري
خوف علي قيمة أمواله من اجل المضاربات و ليس من اجل الاستيراد اللي هو واقف اصلا
الاستيراد شغال في اضيق الحدود ومع ناس وناس والا كيف تفهمني الدوله استوردت ب80 مليار دولار
ايوة علشان شايف ان دعم الخليج هيوقف هبوط الجنية
هيقلل هبوط الجنيه عاشر مشاركه لي ومازلت لا تفهم ما اقصده
لا تفطر عليا و لا عليك

مؤشر زي مخاطر الديون يابوصلاح
تقصد مخاطر التخلف عن سداد الديون انما الودايع بتزود الديون
ولم تجيب ان الدعم سيرفع من قيمه العمله وتغافلت الانتاج وهيكله الاقتصاد المتباطئ
لا لان الامارات حاليا بتتفاوض حسب السعر المستقبلي للجنية و ليس السعر الرسمي الحالي و انت مش متابع
في شركات تم الاستحواذ عليها وفي شركات منتظرين التعويمات القادمه
بعيد انتم اصلا قولت البلد خلاص اتباعت الامارات السنة اللي فاتت
حقيقي مش خصخصه علي اقد ماهو بيع انتا بعت الشركات الرابحه وماسك في الشركات الخسرانه
عادي يوقعوا ابوها شوفت فوق معاهم اللي عملوه في دول عربية اخري
مصر ليست لبنان
لا شروط و لا بطيخ ، السعودية اصلا بتدعم من ٢٠١٣ بدون حساب و هي جزء من ازمة الديون دي

حاليا الموضوع سياسي لسبب ما

لكن الزيارة دي توضح نقط كتير

و الاهم مفيش لحد لوقتي اي اعلانات عن نتائج الزيارة اصلا
الخليج ساعد النظام لاستقرار البلد في مراحله مفصليه وبهدف سياسي المفروض النظام يقف ويعتمد علي نفسه بس الظاهر لم يخرج من دائره العوز الاقتصادي

اعتقد جدولة الديون هيكون افضل امل

و انا شايف كمان انه لازم يكون درس للحكومة.

و مشكلتنا الأساسية ليست مع ديون الخليج
الديون الخليجيه بياخدو بها شركات
المشكله الاقتراض الجديد للمؤسسات الدوليه والسندات لدفع ديون قديمه بفوائد اقل

التعديل الأخير:
عودة سوريا الى الجامعة العربية و عودة علاقاتها مع الدول التي لازالت تقاطعها ..

لازم تحتك ببيئه الأعمال والعقارات في مصر بدل ما انت قاعد بطيخه

بعد كل الشغل و اللف دة انا قاعد بطيخة، دة انا بدأ يطلع لي شعر ابيض في رأسي

و العقارات عارفها و عارف انكم كمغتربين بتحبوا شراء العقارات و المحلات و تأجيرها باسعار فلكية 😏

لا طبعا بس الفلوس بتتجاب وبأي تسعير في السوق السوده اللي مش موجو في البنوك

مش فاهم نقطتك تقصد المورد الأجنبي ولا المستور المصري

الاستيراد شغال في اضيق الحدود ومع ناس وناس والا كيف تفهمني الدوله استوردت ب80 مليار دولار

الاول كان البنك. بيوفرها للمستورد عادي و للمصانع بالذات كان عادي جدا، لكن فجاءة مع قانون الاستيراد الخازوقي قالوا ان توفير الدولار مهمتكم انتم 🙃 و سمحوا لناس تجيب فلوس من السوق السودا وقتها السوق رقص

و المضحك لما كان حد ببجيب فلوس من السوق السودا بيقولوا له ماهو مصدر دولارتك 🙃

هيقلل هبوط الجنيه عاشر مشاركه لي ومازلت لا تفهم ما اقصده

تقصد مخاطر التخلف عن سداد الديون انما الودايع بتزود الديون

لن تزود الديون لان قولنا هي اصلا رايحة لسداد الديون 🤬 كانك مديت استحقاق الديون اللي عليك مثلا

فنتيجة ان الوديعة ميعاد اتسحقها هيكون ابعد فهيقلل المخاطرة الحالية

الموضوع مهم جدا لخفض تكلفة الاقتراض

ولم تجيب ان الدعم سيرفع من قيمه العمله وتغافلت الانتاج وهيكله الاقتصاد المتباطئ

الدعم لن يرفع قيمة العملة و العملة هتنخفض عادي و لن تتأثر بالدعم الا في حدود ضعيفة جدا

في شركات تم الاستحواذ عليها وفي شركات منتظرين التعويمات القادمه

قولنا حاليا الدولة سمحت للتفاوض بالاسعار المستقبلية للجنية، يعني مع كل صفقة. ممكن دولة تخلص علي 40 جنية للدولار عادي جدا و يحسبوها بالشكل دة

زي ماقولتلك انت مش متابع

حقيقي مش خصخصه علي اقد ماهو بيع انتا بعت الشركات الرابحه وماسك في الشركات الخسرانه

و مين الحمار اللي هياخد شركات بتخسر 😂😂😂 كدة هتتباع كأصول و ليس شركات اصلا

مصر ليست لبنان

اليمن، ليبيا، سوريا، العراق... و هناك تدخل في تونس حسب كلام البعض

الخليج ساعد النظام لاستقرار البلد في مراحله مفصليه وبهدف سياسي المفروض النظام يقف ويعتمد علي نفسه بس الظاهر لم يخرج من دائره العوز الاقتصادي

هو حاول فعلا يعتمد على نفسة بعد قرض الصندوق و حقق فائض اولي للموازنه قبل كورونا

بس لو كان فتح الخصخصة زي ماكان ماشي مع اتفاق الصندوق علي 2019 كان الوضع هيكون افضل... النتيجة اننا دخلنا كورونا بديون مرتفعه و اخدنا ديون جديدة و طلعنا من كورونا للحرب و دولقتي مضطرين نبيع بسعر اسوأ

احنا غطينا الموضوع دة. بالتفصيل المصادر في بوابة مصر الاقتصادية

اصلا القطاع الغير نفطي عندكم بيعتمد علي النفط 🤣 و مشتقات البترول و الموارد الطبيعية

يا عزيزي دخل النفط كله مش بالهول الذي تتصوره, حول 350 مليار تزيد و تنقص.

اقتصادنا ناتجه من السلع و الخدمات 1.1 ترليون دولار ( و سوق مفتوح طبعا المنافسه فيه عالميه ). احسب براحتك.

مضحك جدا و الله من غير الاقتصاد الموازي في مصر فهو يمثل اقل من الاقتصاد المصري الحالي .

الاقتصاد السعودي هو تقريبا ضعف الاقتصاد المصري بالبترول و البترول يمثل نقول نص الاقتصاد ...يبقي الاقتصاد دة قد دة

مجرد المقارنه بين البلدين مجحفه. لا بالبترول او بدونه. و اذا عاجبك هات النيل و خذه بالعافيه.

اكرر. الحمد لله لسنا فشله.

تجبني فين دة انا اسافر اليابان اسهل 🤣 دة انا كنت بفكر ازور صحبي في أبها صدعتوني يارجل

في حين الامارات جنبك سهلة جدا

الفيز السياحيه تأخذها في ثواني من بيتك ( و من المطار عند الوصول لبعض الدول ). عاوز فيز عمل معليش قدامك سرى طويل.

مجرد تحريف منك اكيد

انا شوفت التقرير بتاعهم و حتي متابع تقارير المؤسسات المالية الدولية

و كما ذكرت لك لو حصل حاجة الجزيره بتعمل حفلة هي و اعلام المعارضة كل

اللي بقي بينهم و بينكم عقد زواج عرفي

لا ما تعرفها كما هو واضح, و بلاش فضايح.

صحيح، صحيح 😉

اومال

النيل المصري يشكل 55 مليار متر مكعب من المياة و عدد سكان مصر 110 مليون مصري. يعني عندنا عجزء مائي النصف. نحتاج الي نيل أخر لسداد هذا العجز

انت بقي اديني اكبر احتيطات النفط في العالم و اللي تكلفة استخراجة قليلة و نشوف هيحصل اية

اعطني ايضا مقصد ديني لازم يذهب الية المسلمين بالملايين كل عام

بص هو مش انت لان مينفعش تحط صيغة الجمع في دولة. ملكية المواطن ليس له دخل في ادراة الدولة من الأساس، فقول ليست الحكومة فاشلة 😉

فيزا سياحة و لم اطلب عمل لو عمل كنت هجي بسهولة. و تخصصي مطلوب جدا عندكم في السعودية و لو قررت الذهاب للخليج هيكون للامارات لان معظم المقرات الإقليمية لشركات الاجهزة الطبية متواجدة هناك و الحياة مفتوحة عن السعودية

اما في السعودية كان هيكون مجرد وكيل او شغل تابع لمستشفيات

و للعلم الوضع في السعودية لم يعد جيد اصلا للعمالة

و للعلم ايضا يابتاع السوق المفتوح انتم بتفشخوا اي مقيم عوز يقتح شركة خاصة بة، و كان لي صديق عوز يفتح شركة للمستلزمات الطبية تم معاملته انه إسرائيلي جاي يحتل السعودية

ما لا اعرف 🤭

يبتاع إثيوبيا اللي FDI عندها 2 مليار و تقولي اكثر دولة جاذبة للإستثمار 😂
و اللي علمتها تنهار و ابي احمد بيبيع كل شئ فيها لسداد ديون الصين

كلام دائما بجيبه بمصادر و لكن العيب عليك انت

حتي لم تكلف نفسك. تبحث عن مصانع تكرير البترول في مصر و مصانع البتروكيماويات و مصانع انتاج الوقود اللي اتعملت في اخر عشر سنوات

و لا مصانع الاسمدة. و لا مصانع الصين اللي دخلت و لا المدينة الصينية و لا شركات و مصانع الإمارات و غيرهم... حتي ألمانيا بتعمل مصانع في مصر

و لا حتي تشوف مشاريع الطاقة. و البنية التحتية و غيرها..

الديون ارتفعت الي 160 مليار ليس بسبب عمود علم و لا برج بيتعمل، الدولة اتعمل فيها مشاريع كثيرة جدا بشكل سريع و دة اللي جعل علينا ديون لان هناك وقت لدخول ارباح

حظ خرة مع اخطأ إدارية قذرة
اكمل فطور و اصلي و ارجع لك

اكمل فطور و اصلي و ارجع لك
لا مترجعش ليا انا لسه المغرب عندي لم يؤذن

و كفاية لان النقاش ملوش نهاية ولا نتيجة

مفيش تبادل معلومات جيدة، يعني مجرد انك بتقول مصر وحشة و ادارتها وحشة و اي علاقات مع اي دولة في المنطقة لن تفيد مصر الا العلاقات مع السعودية العظمي الي بتركع امريكا الضعيفة

لكن مفيش معلومات مباشرة و قوية و بتاخد دائما الامور بسطحية عن مصر

بس هو محمد عبده قال مصر أم الدنيا و السعوديه أبوها
عندك بقا السيسى خاد الكلمتين دول و راح رايح على جده و يطلب نفقة العيال

عاد المصريين خوال اهل الجزيرة
واخذنا منهم شي حلو صراحة :ROFLMAO:

لا مترجعش ليا انا لسه المغرب عندي لم يؤذن

و كفاية لان النقاش ملوش نهاية ولا نتيجة

مفيش تبادل معلومات جيدة، يعني مجرد انك بتقول مصر وحشة و ادارتها وحشة و اي علاقات مع اي دولة في المنطقة لن تفيد مصر الا العلاقات مع السعودية العظمي الي بتركع امريكا الضعيفة

لكن مفيش معلومات مباشرة و قوية و بتاخد دائما الامور بسطحية عن مصر
فعلا الادارة المصرية وحشه. عندك شك لا سمح الله ؟!

ترى الاعتراف بالمشكله لا يعيبك. بالعكس الاسترسال في المنافحة عن ما تعلم - و يعلم كل الكوكب - انه فشل امر معيب.

باختصار الجميع في المنطقه بل وخارجها محتاج السعوديه
مافيش دولة تعرف تعيش لوحدها
كل الدول بتحتاج الدول الأخرى علشان تنموا وتفضل مستقرة
ا ب سياسية واقتصاد
😃

بلغت الصادرات المصرية للسعودية العام الماضي 2.5 مليار دولار وسجلت الواردات المصرية من السعودية 7.9 مليار دولار

قال الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء، اليوم الإثنين، إن قيمة التبادل التجارى بين مصر والسعودية ارتفعت لتصل إلى 10.4 مليار دولار خلال عام 2022، مقابل 9.1 مليار في 2021، بنسبة ارتفاع قدرها 13.5%.

وأضاف الجهاز فى بيان صحفي، أن قيمة الصادرات المصرية للسعودية سجلت 2.5 مليار دولار خلال عام 2022 مقابل 2.2 مليار دولار في 2021 بنسبة ارتفاع قدرها 11.2%، فى حين بلغت قيمة الواردات المصرية من السعودية 7.9 مليار دولار خلال 2022 مقابل 6.9 مليار في عام 2021، بنسبة ارتفاع قدرها 14.3%.

الصادرات المصرية​

وحول أهم مجموعات سلعية صدرتها مصر إلى السعودية خلال عام 2022، أشار إلى أن النحاس ومصنوعاته جاء فى المرتبة الأولى بقيمة 245.9 مليون دولار، ثم الفواكه بقيمة 227.4 مليون دولار، ثم الوقود والزيوت المعدنية ومنتجات تقطيرها بقيمة 215.5 مليون دولار، ثم الحديد والصلب بقيمة 201.2 مليون دولار، ثم الآلات والأجهزة كهربائية بالإضافة إلى أجزائها بقيمة 167.3 مليون دولار.

الواردات المصرية​

وبشأن أهم المجموعات السلعية التى استوردتها مصر من السعودية خلال عام 2022، جاء الوقود ثم الزيوت المعدنية ومنتجات تقطيرها فى المرتبة الأولى بقيمة 5 مليارات دولار، واللدائن ومصنوعاتها بقيمة 1.8 مليار دولار، ثم المنتجات الكيميائية العضوية بقيمة 272 مليون دولار، ثم الألومنيوم ومصنوعاته بقيمة 174.9 مليون دولار، ثم الورق والمصنوعات من عجائن الورق بقيمة 108.5 مليون دولار.

الاستثمارات السعودية​

وبلغت قيمة الاستثمارات السعودية فى مصر 491.6 مليون دولار خلال العام المالى 2021 – 2022، مقابل 325.3 مليون دولار خلال العام المالى 2020 – 2021 بنسبة ارتفاع قدرها 51.1%.

وسجلت قيمة تحويلات المصريين العاملين بالسعودية 11.2 مليار دولار خلال العام المالى (2020 – 2021)، مقابل 9.6 مليار دولار خلال العام المالى (2019 – 2020)، بنسبة ارتفاع قدرها 17%، بينما بلغت قيمة تحويلات السعوديين العاملين فى مصر 18.5 مليون دولار خلال العام المالى (2020 – 2021) مقابل 17.6 مليون دولار خلال العام المالى (2019 – 2020) بنسبة ارتفاع قدرها 4.9%

التفاصيل:

Mirroring

Mirroring body language is a non-verbal way to show empathy. It signals that we are connected to that person in some way. When people are attracted to each other, they tend to sit or stand in the same way and copy each other's physical gestures

سؤال المليون دولار, مين يحب مين ؟ :ROFLMAO:

و الاهم عشان علاقة الحب تستمر, مين القوّام على الثاني ؟
? who wears the pants
ابو الدنيا، ودي فيها كلام يابرنس؟

فعلا الادارة المصرية وحشه. عندك شك لا سمح الله ؟!

لا معنديش شك

شكي في ان إثيوبيا افضل من مصر في ال FDI 😂 و عملتها شغالة انهيار و الديون في ارتفاع و بتبيع كل شئ و تبقي افضل من مصر علشان انت عندك جاموستين هناك و مشغل الاثيوبين عندك بتراب الفلوس

و ان العلاقات مع تركيا و العراق و لبنان و سوريا و دول كثير فقيرة لن تفيد الاقتصاد المصري فقط العلاقات مع السعودية الغنية

و ان مصر ضايعةخالص زي ماحضرتك بتقول

انترهبدت علي معامل التكرير و صناعة البتروكيماويات بدون بحث حتي و من غسر ماتعرف و صلت فين في خلال العشر سنوات السابقة

انت تعرف ان مصر طول عمرها كانت بتستورد الوقود و دة كان سبب في ازمة 2013 الان كله اكتفاء ذاتي

ترى الاعتراف بالمشكله لا يعيبك. بالعكس الاسترسال في المنافحة عن ما تعلم - و يعلم كل الكوكب - انه فشل امر معيب.
المبالغة في الهري هو العيب و التقليل من كل شئ هو العيب

مشروع مدينة في الصحراء في السعودية ممتاز، مشروع مشابه في مصر و علي اجمل شواطئ... هيخرب الاقتصاد 🙃 و لن يحقق عائد

إثيوبيا اقتصادها ينهار و عملتها تنهار و الراجل يبيع كل شئ، يببقي اقتصاد قوي و جاذب للإستثمار الاجنبي اللي حجمة 2 مليار دولار، اما مصر الصين عملت مصنع واحد فقط بهذا المبلغ

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى