أنباء عن زيارة للرئيس المصري إلى السعودية مساء اليوم

هل توافق على ما جاء في المقال عموما

• نعم

الأصوات: 0 0.0%
  • لا

الأصوات: 0 0.0%

• مجموع المصوتين
    0
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
typhon99 @typhon99

نسيت اقولك ان علاقات السعودية قربت قوي من سوريا ،و زي مانت قولت كل قرد هيلزم شجرته 😂

بيجي يبوس يد عمه ويعتذر زي ماسوا قردوغان وغيره.. اخرهم واحد امس 😉

من اكثر من 40 سنه ذهب السادات الى اسرائيل نصف الشعب المصرى ذوى الميول الناصريه والاخوانجيه كانت تتهمه بالخيانه واهانه مصر وذلها كيف يكون منتصر ويذهب هو لهم وظل يلعن حتى بعد مماته لسنين حتى ان هذا ادى لاغتياله لكن بعد مده اتضح انه كان عبقرى وشجاع جدا وداهيه وبيلعب بالبيضه والحجر استعاد سيناء كامله واعطى اسرائيل ورقه باليه ولبسهم السلطانيه

اعتقد ان السيسي من نفس مدرسه السادات والايام ستثبت ذلك

من اسبوع الاعضاء في المنتدي كانو مأكدين ان مصر والسعوديه بينهم خلاف حاد وخناقات :LOL:

مصر عامله خرم في دماغ ناس كتير مش عارف ليه ، مع ان كل موقف بيأكد قوه العلاقات والتنسيق بين مصر والسعوديه وده كان واضح جدا في حوار ايران

دة فين دة 😂 انا دخلت الاتنين
مشاء الله انتا خريج مدارس وجامعات international
اللي بيسافر بياخد من البنك اصلا و الاستيراد عن طريق البنك و للمرة المليون الاستيراد واقف حرفيا
انتا غلبان أوي
معلومة صغيرة لو جبت دولار من السوق السوداء و دخلت بيه البنك علشان تحول لحد البنك هينفخك اصلا
والله انتا غلبان مفيش حد بيتعامل بالدولار في البنوك عشان هيطلعو ميتين اهله التعامل بطرق تانيه مينفعش تتقال هنا
صحيح و قولنا دة من زمان

انت في تعليقك قولت ان من غير الدعم السعودية الدولار هيوصل 35 او 37 جنية

انا بقولك هو هيوصل للرقم دة حتي من غير دعم السعودية

انت زعلت بقي من كلامي لية معرفش
بالدعم هيوصل 35 من غير الدعم هيوصل 37 ..الخ

باختصار الجميع في المنطقه بل وخارجها محتاج السعوديه

ده شئ اكيد ونفخر بأن اقوي دولة ف الاقليم هي السعوديه الدولة الشقيقه لنا قوتها من قوتنا

ليه مصر معصومة من الخطأ وممنوع نقدها؟

خل السيسي يرفع الاقتصاد المصري ليتجاوز التريليون دولار زي ما سووا حكام السعودية وانا باطبل له...لا تقلق

اما اطبل لواحد فاشل مايصلح

دخلنا في موضوع اخر ملوش علاقة نهائيا 🙃

هل انا ضد انك تنتقد مصر و لا ضد نقط انتقادك؟!

و هل ايضا السعودية معصومة من الخطأ؟! و انا تكون كانت بتدعم مصر بالشكل الغلط؟!

انت بتقول ان السعودية من 2012 قالت عوزة اصلاحات و هذا لم يحدث، و اول من فعل اصلاحات في مصر كان الصندوق في برنامج 2016

بتقول ان مصر اهدر الاموال علي السلاح و انا بقولك السعودية اصلا هي من ضمنت صفقات السلاح!

معرفش فين الغلط في كلامي؟!

انت بتقول ان السعودية من 2012 قالت عوزة اصلاحات و هذا لم يحدث، و اول من فعل اصلاحات في مصر كان الصندوق في برنامج 2016

بتقول ان مصر اهدر الاموال علي السلاح و انا بقولك السعودية اصلا هي من ضمنت صفقات السلاح!

انت تقيس عهد الملك عبدالله بعهد سلمان.. ولكل زمن دولة ورجال..

عموما فايننشال تايمز امس ذكرت تغير النظرة السعودية لمصر من "لن نسمح بسقوط مصر مهما حصل" ل "على مصر ان تتحمل اخطائها"

تقصد سوق مصر مستورد للطاقة و الغذاء و محتاج يقلل ذلك و يرفع الصادرات اكثر

بالمناسبة انا اتصدمت لما عرفت انكم بتستوردا ب 200 مليار دولار!!

و نصدر بكم يا شاطر ؟ اهو ده اسمه الميزان التجاري :ROFLMAO:
بيتم ارسالة فعلا من أرامكو و اعتقد الخليج اصلا مستثمر في معامل تكرير في مصر،. منهم قطر حتي في عز الازمة

الحمد لله طلع الموضوع بتاعنا, شايف ازاي ؟ :ROFLMAO:

ثاني مره لما اقول مصر نايمه في العسل تبقى تصدقني. ايه رأيك تسلمونا البلد بالكامل ؟ صدقني نحوله جنّه بعون الله.

اية المشاريع التكاملية ، دولة في خلال سنوات اصبحت بتنتج الوقود بتاعها محليا في معامل التكرير بتاعتها، و طورت صناعة البتروكيماويات و فتحت مجمعات ضخمة

و اجيب ليك كل شئ بالتفصيل

رفعت انتاج الاسمدة و عملت مجماعات جديدة ضخمة

بتبني اضخم مصانع للمنسوجات في العالم حرفيا

الصين داخلة تعمل منطقة صناعية بمليارات في مصر

بلد داخلة بقوة في مشاريع الطاقة المتجددة و الهيدروجين الاخضر و شغالة للربط مع جيرانها و مع أوروبا

ههههه الله يسعدك, بالتوفيق.

همسة صغيرة راجع مشاريع مصر في الموضوع دة و استثمارات خليجية علشان مش اكسفك بالمصادر و بعدين تتهرب زي كل مرة، زي موضوع إثيوبيا 🤭

اديك قلتها بنفسك, الاجانب بيجيبوا خير يلمسه المواطن البسيط.

متسلمونا البلد بالمره, او سيناء على اقل تقدير. اتكلم بجد مش هزار :)

صباح الخير البرنامج من 2019 الخاص بصندوق النقد 😉 و مصر اعلنت عن الصندوق السيادي و تجميع الاصول و طرح الشركات من 2019 لكن دخلنا في كورونا و السوق انهار و للاسف فعلا مضطرين نبيع الان بسعر اقل

بالغصب و الا مش بالغصب ؟ يا متعلمين با بتوع المدارس :ROFLMAO:

صدقني موضوع شروط المقرضين فيه كلام لن يرضي اي مصري حر.

بكيف القياده, اذا هاويين بهذله و حقوق المواطن آخر همهم فهذا خيارهم السيادي.

حكومة كانت بتاخد مليارات ببلاش من حلفاءها هتستعجل علي اية 🤭😂

و لهذا الدولة فاشله.

شغل الذباب الإلكتروني

شوال رز المنطقة

خجلتني, سبيتني بيسر الحال و اعانة الجار 🤭

يا الله عشان نرفع ضغطك قبل الفطور
#ست_الشرق_الاوسط_المريضه

مشاء الله انتا خريج مدارس وجامعات international

اضعط ليك و قل سبحان الله

انت تعرف كمان مظاهرات الجامعة الامريكية لما رفعوا المصاريف بالجنية لان الدولار اتعوم

هتفوا "ياللي ساكت ساكت ليك ابوك حرامي ولا اية"

و ممنوع انك تدفع في مصر بالدولار اصلا

انتا غلبان أوي

اه و الله

والله انتا غلبان مفيش حد بيتعامل بالدولار في البنوك عشان هيطلعو ميتين اهله التعامل بطرق تانيه مينفعش تتقال هنا

تهريب دولارات للخارج يعني 😉 و دول يوصلوا كان مليون جنية مثلا!!

كلام فاضي الاهم هو استيراد السلع لانها اكثر حاجة بتضغط. و حاليا السوق واقف اصلا

و السوق السوداء حرفيا مضاربات

و الله الفلاح بقي تاجر عملة لوقتي و الموضوع بقي كوميدي

بالدعم هيوصل 35 من غير الدعم هيوصل 37 ..الخ

انا بقولك يأحمد موسي سوأ بالدعم او من غيرة هيقع و يوصل 40 جنية كمان حتي بالدعم لان الدعم لن يؤثر في هذة النقطة نهائيا

الدعم هيحسن مؤشرات تانية و هيسرع من عودة الجنية مستقبلا للقيمة العادلة بعد سنة و لا حاجة

و للعلم الدعم لم يتوقف و المفاوضات علي الشركات شغالة و الودائع السعودية موجوده

و حتي اللقاء الحالي و طريقة الفوتوسيشن دي اكبر دليل عن انهم بيثبتوا ان مفيش خلاف بينهم و دة رد علي كل تحليلات العرب و الغرب ان السيسي و ابن سلمان بينهم خناقة

صراحة شايف ان ملهوش لازمة النقاش حاليا لان اكيد كل مدلولات اللقاء اتبان لاحقا ساعتها نبقى نعاير بعض 🤣

مع ان مش شايف سبب للمعايرة والمناكفة حاليا وخاصة بعد لقاء قادة البلدين يعني المفروض الشعوب قريبة والقادة هما اللي مختلفين لكن العكس سبحان الله هو اللي بيحصل في المنتدى الاشخاص بيشدوا في بعض والقادة في وفاق
واعتقد كل نظرة او تعامل في اي لقاء دبلوماسي تعبر عن مدى التقارب او الاختلاف وهنا باين اوي شدة التقارب المصري السعودي
لا عزيزي, العكس صحيح.

القيادتين على خلاف ( و يمكن القول مفصلي ) و الشعوب لسه عايشين على نغمة الاخوة الاسلامية و القومية العربية و جناحي الامة و الكلام البطيخي المماثل.

الصدام بين الدول ظاهرة صحيه, غيابه يعني ان احد الطرفين على الاقل لا يقوم بعمله.

باختصار الجميع في المنطقه بل وخارجها محتاج السعوديه
ليه لو علي الفلوس مش السعودية لوحدها العندها فلوس و لو علي البترول مش هي بس العندها بترول

انما لو بتتكلم عن اخوه و علاقات طيبة و تاريخية فانا معاك

و نصدر بكم يا شاطر ؟ اهو ده اسمه الميزان التجاري :ROFLMAO:

معرض بشكل سلبي لسعر النفط، لذلك عرفت لية بتزعلوا جامد لما سعر النفط ينخفض.

الحمد لله طلع الموضوع بتاعنا, شايف ازاي ؟ :ROFLMAO:

ثاني مره لما اقول مصر نايمه في العسل تبقى تصدقني. ايه رأيك تسلمونا البلد بالكامل ؟ صدقني نحوله جنّه بعون الله.

لما تحولوا بلدكم الاول و تعملوا تنوع اقتصادي و تطلع من المرض الهولندي و ربنا يوفقكم علي 2030 نبقي نقيم التجربة

ههههه الله يسعدك, بالتوفيق.

اديك قلتها بنفسك, الاجانب بيجيبوا خير يلمسه المواطن البسيط.

انا مع الاستثمار المباشر و ليس الدعم بديون و دعم صفقات سلاح كما فعلت بلدك

متسلمونا البلد بالمره, او سيناء على اقل تقدير. اتكلم بجد مش هزار :)

لما تعلموا حاجة في الصحرا الضخم اللي عندكم اللي لسه فاكرينها و مشروع نيوم بتاعكم يخلص

و ربنا يستر من مشروع the line دة

بالغصب و الا مش بالغصب ؟ يا متعلمين با بتوع المدارس :ROFLMAO:

صدقني موضوع شروط المقرضين فيه كلام لن يرضي اي مصري حر.

الصندوق منزل كل حاجة علي النت و بلاش هري الله يكرمك

برنامج الصندوق كان و اضح

اكتب علي جوجل برنامج طرح شركات الحكومة في 2018 و 2019 و شوف بنفسك البرنامج و بلاش هري الله يكرمك

بكيف القياده, اذا هاويين بهذله و حقوق المواطن آخر همهم فهذا خيارهم السيادي.

و لهذا الدولة فاشله.

صحيح و بلدك كانت بتدعم حكومة فاشلة ماليا و سياسيا

خجلتني, سبيتني بيسر الحال و اعانة الجار 🤭

يا الله عشان نرفع ضغطك قبل الفطور
#ست_الشرق_الاوسط_المريضه

😂

اخر شئ يهمني هو رأي شخص مثلك عن مصر اصلا 😂

انا اساسا من الصبح شايف تعليقات الامريكان عن السعودية بسبب خفض النفط 😂

يلا ربنا يصلح الحال

تأسيس اني مش بطبل للخليج زيك و شغال تعريض معاهم 😂

و بقول انهم غلطنين انهم لم يدعموا مصر باستثمار مباشر و ليس قروض و منح و ودائع 😂

و زعلان اني بقول لواحد بيتريق ان مصر بتجيب سلاح و ان السعودية زعلانه مع انه اصلا السعودية هي من دعمت هذة الصفقات

بس انت معرض للخليج بقي فعوز تنفي الموضوع دة، يمكن تاخد رز ولا حاجة

روح يمكن الكفيل يديلك كام دولار بدل الحكومة 😂😂😂😂 بس خلي بالك بيتهموك كمصري انك عمالة سيئة
كل الحرقان دة عشان كلمتين قولتهم يا سبحان الله دة أنت طلعت كوابري بجد

كل الحرقان دة عشان كلمتين قولتهم يا سبحان الله دة أنت طلعت كوابري بجد
الكفيل راضي عنك.

و لا حرقان و لا بطيخ واحد معرفش داخل يسأل عن بلدي و بعدين بيخرف في الكلام عنها و عني، عوز ارد اقول اية يعني لواحد قاعد يطبل للكفيل و بيقول دخول الدولار غير مفيد للمواطن المصري 🙃

أنت من ابو كبير

أصل التأسيس بضمير دة ميطلعش ألا من كوابري

روح عيش الاحة بعيد عن دماغي

اي حد يقول ان شراء مصر للسلاح وتحديث قواتها الجويه والبريه والبحريه هو اهدار للاموال شخص جاهل بالواقع وبما يدور حول مصر من مخاطر ف كل الاتجاهات

اضعط ليك و قل سبحان الله

انت تعرف كمان مظاهرات الجامعة الامريكية لما رفعوا المصاريف بالجنية لان الدولار اتعوم

هتفوا "ياللي ساكت ساكت ليك ابوك حرامي ولا اية"

و ممنوع انك تدفع في مصر بالدولار اصلا
ههههههه
مش بقولك غلبان سيبك من اليوم السابع ولجان اليوتيوب وابحث في الامر قليلا بدل مانتا معرفتك في بلدك من خلف الشاشه
اه و الله

تهريب دولارات للخارج يعني 😉 و دول يوصلوا كان مليون جنية مثلا!!
كام مليون !!!مش بقولك غلبان

كلام فاضي الاهم هو استيراد السلع لانها اكثر حاجة بتضغط. و حاليا السوق واقف اصلا
مين اللي بيستورد السلع وعلي حسب فهمك الضيق التاجر بياخد الدولار ب30 من البنك ليه بيسعره علي 50 الموضوع يطول شرحه بس انت اثبتلي انك مش عارف البلد ماشيه إذاي اطلع من اليوتيوب شويه وقابل الناس والتجار واتكلم معاهم
و السوق السوداء حرفيا مضاربات
السوق السودا متوفر فيه الدولار بعكس البنك واحد يبعيلك الدولار علي 50 وفي واحد علي 60 حسب المعروض لانه مش متوفر وكده التاجر بيغلي برحته ويسعر بمزاجه عشان يضمن أرباحه عشان كده مش هتلاقي رقابه قويه لان كل واحد بيجيب دولار بمعرفته

و الله الفلاح بقي تاجر عملة لوقتي و الموضوع بقي كوميدي
كلها بقت شغاله في العماله
انا بقولك يأحمد موسي سوأ بالدعم او من غيرة هيقع و يوصل 40 جنية كمان حتي بالدعم لان الدعم لن يؤثر في هذة النقطة نهائيا

انا احمد موسي برضو 🤭
الدعم هيساعد العمله علي عدم الإنزلاق بشكل كبير.....بلاش تستغبي هتخلينا نفطر عليك والله

الدعم هيحسن مؤشرات تانية و هيسرع من عودة الجنية مستقبلا للقيمة العادلة بعد سنة و لا حاجة
مؤشرات ايه اللي هيحسنها إنتا كداب ياابو صلاح ولا انتا بتناقض نفسك في كل مشاركاتك اللي هيحسن قيمه الجنيه الانتاج وتشغيل عجله الاقتصاد اللي واقف بسبب التضخم مش دعم مالي مرحلي
و للعلم الدعم لم يتوقف و المفاوضات علي الشركات شغالة و الودائع السعودية موجوده
الكل منتظر حتي تعويم العمله بما فيها الأمارات
و حتي اللقاء الحالي و طريقة الفوتوسيشن دي اكبر دليل عن انهم بيثبتوا ان مفيش خلاف بينهم و دة رد علي كل تحليلات العرب و الغرب ان السيسي و ابن سلمان بينهم خناقة
في إختلافات وخناقات لكن لن يسمح قاده الخليج بسقوط مصر

والسعوديه عندها شروط لاستمرار الدعم لكن قد تعلق شروطها لو أستشعرت خطر في انهيار الاقتصاد المصري

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى