عدد المقيمين العرب فى مصر

مستورين ايه بس الله يسترك يا عم انا مرتبي حاليا 3000 ومستور الحمد لله والاشية معدن
انما 24 الف دا تقول عليه مستور ازاي دا مفتري 😂
انت ربنا مديك حاجة مش عند ناس كتير البركة فى الفلوس والرضا دى حاجة قليل قوى لما تلاقيها انا ليا صديق شغال مدير مصنع بياخد 30الف ومش مكفينه وليا واحد تانى شغال اتش ار فى مصنع اثاث كبير بياخد60الف وبيشتكي مر الشكوى نظام الإنفاق وروتين حياتك والمظهر العام هوا الى بيحدد الفلوس هتكفيك ولا لا مع عناصر تانية زى انت عايش فى العواصم او خارجها وهكذا يعنى زمان كنت انا وصديق ليا بناخد نفس المبلغ بس انا عايش فى القاهرة والفلوس مكنتش بتكفينى هوا كان عايش فى محافظة ريفيه وكان بيعتبر مرتبه كبير جدا وكنت بستغرب لكن فى النهاية انت بتحسبها على معدل الإنفاق العالمى بالدولار

انت ربنا مديك حاجة مش عند ناس كتير البركة فى الفلوس والرضا دى حاجة قليل قوى لما تلاقيها انا ليا صديق شغال مدير مصنع بياخد 30الف ومش مكفينه وليا واحد تانى شغال اتش ار فى مصنع اثاث كبير بياخد60الف وبيشتكي مر الشكوى نظام الإنفاق وروتين حياتك والمظهر العام هوا الى بيحدد الفلوس هتكفيك ولا لا مع عناصر تانية زى انت عايش فى العواصم او خارجها وهكذا يعنى زمان كنت انا وصديق ليا بناخد نفس المبلغ بس انا عايش فى القاهرة والفلوس مكنتش بتكفينى هوا كان عايش فى محافظة ريفيه وكان بيعتبر مرتبه كبير جدا وكنت بستغرب لكن فى النهاية انت بتحسبها على معدل الإنفاق العالمى بالدولار
يا عم الحمد لله على كل حال بس هما المفروض يزودونا 😂

يا عم الحمد لله على كل حال بس هما المفروض يزودونا 😂

والله هوا ده الى بطالب بيه طول الوقت بعض العدالة الاجتماعية ومينفعش يكون فى فئة بتستحوذ على ثروات الدولة كلها لحسابها لا وبتضارب على الشعب كمان بعمالة غير قانونية منخفضة التكلفة فى دولة بتعانى من عدد سكان ضخم انا متفهم جدا ان فى هيكل للأجور لازم يكون موجود ومتدرج لكن ميكنش بالظلم ده يعنى المصنع الى بقلك عليه بتاع الأثاث ده بيعين موظفينه كلهم من الاجئين والمهاجرين راتب الشخص منهم بيكون بين 1500الى3000 طبعا هوا مش فارقة معاه علشان بياخد منهم ورقة وبيقدمها وبياخد معونة بالدولار برقم كبير بيحوله على بلده وبيدخره طبعا الى بقولهولك ده كله مخالف للقانون لان نسبه الأجانب عندهم تعدت ال15%الى محددها القانون بالمئات بالتالى المظلوم فى العمليه دى الموظف المصري الى بيرضي بأى راتب علشان فى بديل له ده طبعا لو لقي لنفسه وظيفة فى وسط الطوفان ده وطبعا الاداريين المسؤلين أمام القانون عن تطبيق الكلام ده حطين فى بقهم جزمة وساكتين علشان صاحب المصنع الأجنبي ميمشهمش وفى المقابل رواتبهم بتكون كويسة فهمت اللعبه ماشية إزاى كل ده ينتهي لو الجهات الرقابية فى البلد عملت شغلها

والله هوا ده الى بطالب بيه طول الوقت بعض العدالة الاجتماعية ومينفعش يكون فى فئة بتستحوذ على ثروات الدولة كلها لحسابها لا وبتضارب على الشعب كمان بعمالة غير قانونية منخفضة التكلفة فى دولة بتعانى من عدد سكان ضخم انا متفهم جدا ان فى هيكل للأجور لازم يكون موجود ومتدرج لكن ميكنش بالظلم ده يعنى المصنع الى بقلك عليه بتاع الأثاث ده بيعين موظفينه كلهم من الاجئين والمهاجرين راتب الشخص منهم بيكون بين 1500الى3000 طبعا هوا مش فارقة معاه علشان بياخد منهم ورقة وبيقدمها وبياخد معونة بالدولار برقم كبير بيحوله على بلده وبيدخره طبعا الى بقولهولك ده كله مخالف للقانون لان نسبه الأجانب عندهم تعدت ال15%الى محددها القانون بالمئات بالتالى المظلوم فى العمليه دى الموظف المصري الى بيرضي بأى راتب علشان فى بديل له ده طبعا لو لقي لنفسه وظيفة فى وسط الطوفان ده وطبعا الاداريين المسؤلين أمام القانون عن تطبيق الكلام ده حطين فى بقهم جزمة وساكتين علشان صاحب المصنع الأجنبي ميمشهمش وفى المقابل رواتبهم بتكون كويسة فهمت اللعبه ماشية إزاى كل ده ينتهي لو الجهات الرقابية فى البلد عملت شغلها
مفيش حد هيعمل شغله لانه كله مستفاد من الوضع دا المتضرر الوحيد هو المواطن الغلبان

لايوجد دولة عربية تعامل النازحين العرب كلاجئ وتعطيه هذه الصفه وتقيم لهم مخيمات وتحصل على دعم من المنظمات الدولية الا الاردن ولبنان باقي الدول العربية يحصل على تاشيره ويقيم ويعمل فيها طبيعي ما فيه شي خارق يعني وكذلك لايوجد اي دولة عملت عن اللاجئين وثائقيات وغيره وياليت اذا عندك شي يدعم كلامك تنورنا ممكن ما كنا نعرف..
ببساطة المخيم لمن لا يمكلك قدرة توفير مسكنه له لدينا في الاردن اللاجىء السوري يستطيع مغادرة والمخيم متى أراد واستأجر منزل واعرف اناس لم تسر أمورهم بشكل جيد واضطر للعودة للمخيمات
والعلم ما يدفعه الاردن للاجئين اكثر بكثير من اي دعم يقدم ومثبت

في السعودية في 2012 عدد المقيمين من الأخوان السوريين وصل 7 مليون(غلطت برقم لكني متأكد انه بالملايين)

٧ مليون؟؟؟؟ كل الي تم تهجيرهم لا يتعدى ال٧ مليون. ارقامك مضروبة

على المغرب إقامة جدار او حماية حدوده من جهة الجزائر بشكل كبير هناك موجة جديدة من اللاجئين السودانيين قادمة بشكل كبير ، الشعب المغربي طفح به كيل من غلاء الاسعار و حاليا من اللاجئين جنوب الصحراء تراكم الاشياء قد يحدث انفجار

مشاهدة المرفق 564816
حصري للمنتدى

بداية الموضوع لمدة كبيرة يتم التشكيك فى البينات الى كنت بديها للاعضاء هنا عن إعداد العرب الموجودين فى مصر ودور العدد الضخم ده فى الضغط على الاقتصاد المصري وكانت دائما البينات الحكومية تنكر الإعداد الحقيقية بعد ما تم الإعلان عنها فى فترات سابقة وتوقعت وقتها ان إجمالي الإعداد الموجودة من عرب وغير عرب كان فى حدود 20مليون وكان معى التقرير بالفعل لكن تم حذفه وطوال الأعوام الماضية كانت الحكومة تخرج بينات مزورة الى ان خرج هذا التقرير منذ أيام دفاعا عن كل من اتهمنى بالتدليس فى هذا الملف

التقرير تم بواسطة الجهاز المركزي للتعبئة والإحصاء الذى لأول مره يصرح بالبينات الصحيحة على الجريدة الرسمية للدولة اخبار اليوم

الجالية السورية 5.6 مليون سوري،
والجالية العراقية 2.270 مليون عراقي
والجالية اليمنية 1.76 مليون يمنى ،
والجالية السودانية 4.3 مليون سوداني،
والجالية الفلسطينية 3 ملايين فلسطيني،
وأن إجمالى المواطنين العربيين المقيمين فى مصر نحو 16.5 مليون مواطن عربي.

كشفت الساعة السكانية أعلى الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء، أن عدد سكان مصر بلغ نحو 104.578.320 نسمة، وأن عدد العرب المقيمين في مصر كالتالي:

وقد كشفت إحصائية صادرة عن الجهاز المركزي للتعبئة العامة والاحصاء برئاسة اللواء خيرت بركات أن نسبة الشباب العاطلين فى الفئة العمرية من 15 سنة الى 29 سنة قد بلغ نحو 63%، وأن 7% من الشباب العاطلين من الفئة العمرية من سن 15 سنة الى 19 سنة، وأن 29% من الشباب العاطلين فى الفئة العمرية من سن 20 إلى 24 سنة، وأن 37% من العاطلين فى الفئة العمرية من سن 30 سنة الى 64 سنة.

وده سكرين شوت من الخبر تحسبا لو قررو حذفه مره تانية
مشاهدة المرفق 564818

إهداء الى الزميل العزيز: @مرمبتاح
هادو كلهم بعد جيلين او تلات سيصبحون مصريين و لا خطر منهم بل فواىدهم اكبر
الخطر عندما تستقبل مهاحريين من تقافة مناقضة وغير قابلة للدوابان والاندماج والانصهار.

انحاشو من الافارقه و ياحوسين بكرة يقولو نبي الفاطمين واطلعوا ي اكراد صلاح الدين

يا هلا يا هلا ارحبووا ارحبوووا يا هلا بالعرب يا هلا بالعروبة يا هلا بخوتنا وهلنا العرب من كل ديرة ومن كل ارض هلابكم في مصر بلدكم وارضكم وديرتكم وداركم دار العز والطيبة والسماحه والكرم والامن والامان هلا بكل عربي ومسلم هلا والله بالغوالي هلا بكم

المعادى عبارة عن مناطق تنتمى لبعضها تشكلت عبر الزمن فى بدايتها كانت للطبقات الغنية لأنها كانت فلل من الأساس تمتد لحد ثكنات المعادى ولم يكن بها عمائر يسكنها الأغنياء والأجانب والشجر العملاق على جوانب الطريق ولسه ده الوضع لحد الآن لكن ابتدت المنطقة تكون لنفسها ظهير من المناطق للطبقة المتوسطة او حتى من شباب سكانها الاصلين الى عاوزين يعيشو بالقرب من أهلهم ابتدت تتكون مدن الشباب بنفس الطابع القديم والمستوى الاجتماعي زى زهراء المعادى وغيرها ودى كانت صحراء لحد اوخر التسعينات يعنى كنا بنشترى الشقه ب15الف جنيه فى بداية الألفية ومكنش حد عاوز يسكن فيها علشان كانت صحراء وبعيدة 🤣اما بالنسبة للطبقة المتوسطة بتلاقى معظمهم عايش فى احياء جانبية زى حدائق المعادى ودار السلام وجزء منهم فى شوارع المعادى القديمة الى فى العادة بتحمل أرقام زى 9 او10ش 155وغيرها من الى كان بحب يسكن فيها المصريين لطابعها المعماري الجميل مش عارف اجيبها لك إزاى لكن افضل وصف ليها تمشي فى الشوارع تلاقيها بتحضنك بداء التغير يحصل فى المناطق المحيطة لرخص قيمة الإيجار بها واحتوائها على كتير من الأحياء الشعبية زى دار السلام او فى ظهير زهراء المعادى الصحراوى الجديد نحية كارفور وغيرها وبعدها بدأ الزحف على حدائق المعادى الى بقت إثيوبيا الجديدة فى مصر وامتد الزحف على تفريعات الشوارع الجانبية للمعادى القديمة ومع ارتفاع قيمة الإيجار بدأ سكان المناطق دى يهجروها لمناطق سعرها أرخص نظرا للطلب المهول على المنطقة لحب الجنسيات الأفريقية للسكن جانب بعضهم حاليا المناطق الى لسه محافظة على نفسها زهراء المعادى لا يسكنها غير الجنسيات الأجنبية الغنية وثكنات المعادى الى اغلب سكانها من المصريين والامريكان والاوروبين أما الزحف الى ابتدى يحصل دفع ناس كتير لترك بيوتهم منهم مسؤولين فى الدولة لدواعى أمنية يعنى كان عندنا شارع كامل كان اسمه شارع المستشارين والقضاه فى المنطقة الواقعة على يمين شارع 9 الناس دى كلها سابت بيوتها وراحت سكنت فى مدن جديدة نظرا لعدم قدرة الحراسات على تأمينها تحديدا بعد حكم الإخوان حصلت لهم عمليات إرهابية لكن الحكومة حاليا اكتفت بتأمين الشارع المتواجد فيه السفارة وسايبه الباقي سداح مداح مجرد تأمين مرورى لا أكتر لكن عادى دلوقت تلاقي 2000 طفل افريقي ماشين مع بعض راجعين من المدرسه فى منظر اشبه للمظاهرة مكناش عمرنا بنشوف كده ابدا قبل حكم السيسي وطبعا تهالكت البنيه التحتيه للمناطق دى وفقدت طابعها الجميل واغلب الإنشائات التراثية زى أعمدة الإنارة التاريخية الى كانت فيها اتسرقت تحديدا أغلب تجمعاتهم فى المناطق القريبة من المترو وبقت دلوقت شبه اى حى عشوائي

كلنا نحب الشوارع اللي تحضنك و افتقدناها 💔

ببساطة المخيم لمن لا يمكلك قدرة توفير مسكنه له لدينا في الاردن اللاجىء السوري يستطيع مغادرة والمخيم متى أراد واستأجر منزل واعرف اناس لم تسر أمورهم بشكل جيد واضطر للعودة للمخيمات
والعلم ما يدفعه الاردن للاجئين اكثر بكثير من اي دعم يقدم ومثبت
ردي كان على كذبة الكذاب باشا مصر الذي ادعى ان مصر الدولة الوحيدة التي لم تعامل المغترب على انه لاجئ وعندما طلبت منه ما يدعم كلامه فر هاربا كعادتهم..

عدد السعوديين المتقاعدين اللي عايشين في مصر بين 400 الف الى 600 الف
لنفترض انهم ٥٠٠،٠٠٠ وراتبهم بالحد الادنى للاجور ٣٠٠٠ ريال سعودي
يعني مصر يدخلها ٤٠٠ مليون دولار شهريا و ٤ مليار و٨٠٠ مليون دولار سنويا من وجودهم فقط ومعيشتهم في مصر !!
استغرب استنكار بعض المصريين بينما المستفيد الاول والاخير مصر ولا ياخذون فرص عمل بل يشغلون السوق باستهلاكهم

لنفترض انهم ٥٠٠،٠٠٠ وراتبهم بالحد الادنى للاجور ٣٠٠٠ ريال سعودي
يعني مصر يدخلها ٤٠٠ مليون دولار شهريا و ٤ مليار و٨٠٠ مليون دولار سنويا من وجودهم فقط ومعيشتهم في مصر !!
استغرب استنكار بعض المصريين بينما المستفيد الاول والاخير مصر ولا ياخذون فرص عمل بل يشغلون السوق باستهلاكهم
ما اعتقد في احد عاقل يطالب بطردهم الى بعض المتعصبين اللي عصبيته تطغى على تفكيره

عودة
أعلى