مصر تركب قلب المفاعل النووى لأول اربع مفاعلات نوويه بعد وصوله من روسيا

لا بالعكس من قال لك هذا الكلام 45% من انتاج الكهرباء في المانيا على الطاقة المتجددة + بواخر الغاز المسال مكدسة في البحر شمال المانيا لا يوجد تصريف + ولاية كاليفورنيا نفسها قرروا من فترة 6 اشهر تفكيك المفاعل النووي لصالح الطاقة الشمسية وبعيدين عن الحرب كلياً ، هل تعلم ان المانيا تصدر كهرباء لفرنسا وقت الضغط !! اكلمك الان يعني من فترة شهور كان هناك ما يسمى مخاوف ولكنها مجرد مخاوف + الوقود النووي اعتقد كل 18 شهر يحتاج تغيير وكلفته هائلة بعكس اليورانيوم في المفاعلات الامريكية عالي التخصيب يستمر اقله 5 سنوات قبل التغيير
كلامك صحيح لكن هدا التوجه هو إيديولوجي بالأساس، تأتير أحزاب البيئة في أوروبا أصبح ضخم. طيب لمادا هم إلتجئوا أصلا في البداية للنووي. لا أقول أن الطاقات المتجددة سيئة لكن في إطار مزيج طاقي مع الغاز إن وجد ومع النووي إدالم يوجد

الشياطين لا يريدون لمصر ان تصل ل2030 بشكل مستقر لانها بعد 7 سنوات لو استمر الاستقرار ومعدلات النمو الحاليه والمشاريع اكتملت عملاق اقتصادى فى افريقيا والشرق الاوسط

أحنا المشروع ده تاريخه منيل معانا كل لما رئيس يفكر فيه يحصل حاجة

بدا الدراسة 1961عبد الناصر كان هيعمله 1966مع امريكا وشركة وستنجهاوس وقامت الحرب 1967 وتوقف

بعدها السادات أعاد التفكير فيه وقبل ما يتم اغتياله خصص الضبعه كا أرض للمشروع1981وتوقف

بعدها تم إعادة التفاوض 1985لكن حصلت حادثة تشير نوبل 1986 وتوقف

مبارك فى 2002جه وقال انه بيدرس المشروع وخلال 8سنوات هيبتدي فيه فى 2010اعلن انه اخد موافقة الوكالة الدولية للطاقة الذرية على موقع الضبعه للبناء مع كوريا الجنوبية والصين وخلاص قرر يبتدى المشروع قامت ثورة 25يناير وتوقف

جه مرسي قرر يعيد المشروع قامت 30يونيو وتم تأجيله

وبعد كده أعاد عدلى منصور المشروع لكنه مشي واستلم السيسي منه

بقالنا اكتر من 60سنه فى الحوار ده علشان كده على طول بقول ربنا يستر 🤣
الحمد لله انه متعملش ايام عبدالناصر كنت هتضمن كفاءه المشغل إذاي وانتا القطارات عندك بتخبط في بعض ومفيش حاجه ماشيه سليم في البلد

بالنسبه للمشروع انتا عندك فائض من الكهربا ووزاره الكهربا مديونه ب250 مليار جنيه ال 30-40 مليار دولار لو كانو راحو في حاجه مفيده كانتاج كان بقي أحسن لكن عشوائيه اداره الأموال هتخليك تلبس في الحيط

مبروك
للأمانة هدا المشروع أنجز بسرعة وفعالية كبيرة ... في المغرب عندنا 20 سنة ونحن ندرس مشروع محطة نووية 😰
عندي بضع أسئلة للأشقاء. كم قدرة المفاعلات ؟ تكلفة المشروع؟ متى بدأ بالظبط ؟
السرعة في هذا المجال تحديدا (وخاصة مع المورد الروسي) تدعو للقلق بشأن سلامة التشغيل...

الحمد لله انه متعملش ايام عبدالناصر كنت هتضمن كفاءه المشغل إذاي وانتا القطارات عندك بتخبط في بعض ومفيش حاجه ماشيه سليم في البلد

بالنسبه للمشروع انتا عندك فائض من الكهربا ووزاره الكهربا مديونه ب250 مليار جنيه ال 30-40 مليار دولار لو كانو راحو في حاجه مفيده كانتاج كان بقي أحسن لكن عشوائيه اداره الأموال هتخليك تلبس في الحيط
فى النهاية هوا مشروع منتج اى أدارة تانية هتيجي وبتفهم فى أدارة الدولة على عكس صاحبنا هيعرفو يوظفوه صح لكن أكيد فى مشاريع يحتاجو ضرب رقبتهم عليها لكن ده بعد أنتهاء إنشاء خطوط الربط لو معرفش يطلع منه فائدة لو ساب حد يجي بعده على الأقل هيلاقي حاجة يوظفها مش زى معظم المشاريع الفشخرة هيلاقى خازوق كبير

السرعة في هذا المجال تحديدا (وخاصة مع المورد الروسي) تدعو للقلق بشأن سلامة التشغيل...
فى شركات من جنسيات تانية خبرتها عالية بتشرف على تنفيذه وتوريدات المفاعلات متقلقش الروس دول عاجنينهم وخبزينهم كويس قوي دول عشره عمر 🤣

فى النهاية هوا مشروع منتج اى أدارة تانية هتيجي وبتفهم فى أدارة الدولة على عكس صاحبنا هيعرفو يوظفوه صح لكن أكيد فى مشاريع يحتاجو ضرب رقبتهم عليها لكن ده بعد أنتهاء إنشاء خطوط الربط لو معرفش يطلع منه فائدة لو ساب حد يجي بعده على الأقل هيلاقي حاجة يوظفها مش زى معظم المشاريع الفشخرة هيلاقى خازوق كبير
يا صديقي العالم كله بيتجه للهيدروجين الأخضر وبيدفعو استثمارات كبيره فيه

اوروبا باستثناء فرنسا بتفك مفاعلاتها النوويه

مصر عندها فائض كهرباء لكن شبكه التوزيع فيها سيئه وتسويق انتاجها فيه مشاكل بتصدم بمشاكل المنطقه

الحكومه لازم تجمد مشاريع اللي بتستهلك دولارات وإلا الاقتصاد والجنيه رايح في داهيه والخليج رفع ايده من اي دعم ومنح ... قليل من المنطق

يا صديقي العالم كله بيتجه للهيدروجين الأخضر وبيدفعو استثمارات كبيره فيه

اوروبا باستثناء فرنسا بتفك مفاعلاتها النوويه

مصر عندها فائض كهرباء لكن شبكه التوزيع فيها سيئه وتسويق انتاجها فيه مشاكل بتصدم بمشاكل المنطقه

الحكومه لازم تجمد مشاريع اللي بتستهلك دولارات وإلا الاقتصاد والجنيه رايح في داهيه والخليج رفع ايده من اي دعم ومنح ... قليل من المنطق
انت كده كده القرض ده بفائدة ومش هتدفع غير بعد التشغيل علشان لو توقف لأى سبب سبق وشرحتها للؤي
ازاى اقارن بين مشروع ناجح ومشروع فاشل كا مثال محطة الضبعه النووية الحكومة هتاخد قرض من روسيا هيتسدد فى30عام بقيمة 25مليار دولار والفوائد الى تبلغ15مليار دولار طيب العمر الافتراضي الأدنى للمعدة الى فى الحالة دى هيا المفاعل كام سنه 60سنة كحد أدنى طيب متوقع تعمل فيهم كام 300مليار دولار هل ده مشروع ناجح ولا فاشل اكيد ناجح ونسقف للحكومة وندعى الله تعرف تسوق كهربة المفاعل 👏👏👏👏
نيجى بقا للقطار هناخد قرض 17مليار هنسدهم فى15 سنه مش عارفين ازاى لأن الأرقام دى مستحيل نحققها غير بعد عدد سنين كبير المهم اننا هنسدهم بطريقة او بأخرى فى الوقت الى عمر المعده فى الحالة دى حسب ما كل الدول المحترمة اجمعت من 15الى20 - 25سنه بحد أقصي يعنى لما القرض يخلص هيكون عمر المعدات خلاص بينتهي هل ده من وجهة نظرك مشروع ناجح او فاشل وانا هنا بتكلم على الجدوى الاقتصادية من ناحية اقتصادية بحته مش على الجدوى الشعبية والبروباجندا أحكم بنفسك وهل المسار الى هما مستهدفينه عنده إمكانية من تحقيق العوائد دى على شرط بعد مرور العمر الافتراضي هتحتاج تشتري قطرات جديدة وتلف فى نفس الدايرة؟

انت كده كده القرض ده بفائدة ومش هتدفع غير بعد التشغيل علشان لو توقف لأى سبب سبق وشرحتها للؤي
مصر بالفعل صرفت شريحه من التمويل لروسيا

وبعدين من فين قيمت مردوده ب300 مليار دولار الرقم مبالغ فيه وحتي القطار كل دي مشاريع بالدولار والعائد هيكون بالجنيه المصري اللي بينزل فرق الصرف هيكون كبير لحد 15 سنه من دلوقتي مع شكوك في عائد المشاريع وجدواها

وبعدين من فين قيمت مردوده ب300 مليار دولار الرقم مبالغ فيه وحتي القطار كل دي مشاريع بالدولار والعائد هيكون بالجنيه المصري اللي بينزل فرق الصرف هيكون كبير لحد 15 سنه من دلوقتي مع شكوك في عائد المشاريع وجدواها
مش انا الى جايبه

القطار انا معارض له لكنه العائد الدولاري ده بيتكلمو انه هينقل بضائع اما المحطة انا بعتبرها مشروع جيد لو تم إدارتها صح وسواء صدر ت الكهرباء او صدرت غاز كنت بتخرجة للمحطات او حتى وفرت دولارات محروقات انت الكسبان

مش انا الى جايبه
توقعات وبروباجندا ايجابيه للمشروع

القطار انا معارض له لكنه العائد الدولاري ده بيتكلمو انه هينقل بضائع اما المحطة انا بعتبرها مشروع جيد لو تم إدارتها صح وسواء صدر ت الكهرباء او صدرت غاز كنت بتخرجة للمحطات او حتى وفرت دولارات محروقات انت الكسبان
انتا بالفعل عندك فائض من الكهرباء ومفيش تسويق ليه وكل اللي بيطلع مجرد عناوين اعلاميه مفيش حاجه علي الأرض
فكره القطار ده اسوء فكره لان مبني علي افتراضيه تعطل قناه السويس مثل حادثه ايفر جرين فالسفن المنتظره تقدر تفرغ شحنتها في العين السخنه وتحمل البضائع في الاسكندريه

مشاريع كلها ذي عينات مشاريع التفريعه ملهاش دراسه جدوي وكلام بروباجندا الفرق في المكون الدولاري المستخدم للمشروع وعقبال ما تسدد ثمن المشروع يكون الدولار وصل 500 جنيه

مشاريع البنيه التحتيه بتتزامن مع الانتاج ونمو الصادرات والحكومات برضو بتخاف من الصرف المبالغ فيه للبنيه التحتيه والديون لانها هتكبل أيدي الدوله وهتاكل أي انتاج الا حكومه مصر الرشيده.

التعديل الأخير:
الازمه الاقتصاديه جزء منها عالمى بسبب ازمه الاسواق الناشئه ثم ازمه كورونا ثم ازمه الحرب الروسيه الاوكرانيه ورفع الفايده الامريكيه مما ادى لسحب 30 مليار دولار من الاموال الساخنه بشكل مفاجىء من مصر وارتفاع التضخم العالمى وازمه السلاسل والتوريد وارتفاع اسعار المواد الخام المستورده وجزء منها مصطنع الغرض منها هو الضغط على الشعب المصرى ليثور ليهدم الاستقرار ويعود لنقطه الصفر

الشياطين لا يريدون لمصر ان تصل ل2030 بشكل مستقر لانها بعد 7 سنوات لو استمر الاستقرار ومعدلات النمو الحاليه والمشاريع اكتملت عملاق اقتصادى فى افريقيا والشرق الاوسط

مصر تأخرت كثيرا في رفع الفائدة كان المفروض من البنك المركزي المصري رفع الفائدة فور رفعها في امريكا مثل ما تعمل دول مجلس التعاون الخليجي بالضبط .
التأخر في رفع الفائدة تسببت في خروج مليارات من مصر .

الفكرة في التكلفة تكلفة إنتاج الكيلو وات من المفاعلات النووية أقل من مثيلاتها بنسبة كبيرة ومع ذلك اتفق معك بأنه بالفعل ربما يكون غير مجدي اقتصاديا لأننا لدينا فائض كبير في إنتاج الكهرباء ونسعي الي تصديرها لكل دول المنطقة وربما يكون هذا هو السبب ولا ادري هل ارباح تصدير الكهرباء يمكن أن تعوض التكلفة الضخمة لمشاريع إنتاج الكهرباء في مصر ام لا ثانيا الموارد النفطية والغازية التي تشغل المحطات الحالية ستنضب يوما ما وقتها سيكون المفاعل النووي مجدي جدا اقتصاديا هذا غير إنتاج النظائر المشعة للمجال الطبي والصناعي
جميع الاسواق التي تحتاج الى الكهرباء فقيرة لا تملك ثمن الكهرباء المباعة للتسديد سواء السودان او لبنان او حتى ليبيا ( اللهم لو مقايضة بالنفط ) ، ثانياً اليونان لديهم مفاعلات نووية لانتاج الكهرباء لا اعرف ما سبب اهتمامهم بالكهرباء المصرية ، اعتقد والله اعلم غير متأكد ان كلفة الكيلوات من الرياح والشمس ارخص بكثير من المفاعلات النووية اكلمك تكلفة رأسمالية وتشغيلية ايضاً

مصر تأخرت كثيرا في رفع الفائدة كان المفروض من البنك المركزي المصري رفع الفائدة فور رفعها في امريكا مثل ما تعمل دول مجلس التعاون الخليجي بالضبط .
التأخر في رفع الفائدة تسببت في خروج مليارات من مصر .
اخي الكريم رفع الفائدة مؤشر على تدهور الاقتصاد ، البنك اللي افلس من يومين كان يقرض شركات التكنولوجيا بسبب رفع الفائدة لم يقدر ان يبيع سندات حكومية اشتراها الان وعد المركزي باعطائه شيك مفتوح للتعويض ، ثانياً اي رفع فائدة يؤدي الى انكماش اقتصادي بالتالي يسحب المودع امواله من الشركات يقلك يا عم بلا وجع الدماغ ومخاطر الاستثمار ورواتب واجور وضرائب ومخاطرة نضعها بالبنك وانا وجالس تأتي الارباح ، وبالتالي ضربت قطاع الاستثمار من الاساس + رفع الفائدة يجب ان يعادل نسبة التضخم وبالتالي هو يعتقد انه يربح فائدة ولكن حقيقة لا يربح بل فقط يكسب فرق التضخم هكذا يحسبها مهندسوا المال في الدول ، والان لو رفعوا الفائدة ضربوا اقتصادهم اكثر واكثر في اوروبا تتراوح الفائدة بين نصف بالمائة الى ثلاثة ارباع وهناك دول تفرض ضريبة على العوائد المجمدة

عودة
أعلى