سلاح المسيرات المصرية.. سلاح الردع الخفي بالقوات الجوية المصرية

يبهون الإماراتية بقي أسمها 30يونيو علني كدة نحت مفضوح بوش مكشوف

لما دولة تصنع حاجة برخصة من دولة تانية عيب ؟
دا وشك اللى مكشوف وبجح كمان

الطائرة 30 يونيو هي طائرة اماراةية يتم انتاجها في مصر بترخيص من الشركة الاماراتية المنتجة لها
فلم تصمم و تصنع في الكلية الفنية العسكرية المصرية .

شفتوها و هي تراقب الحدود الاسرائيلية لمنع تسلل ارهابيين داخل إسرائيل
او حتي مهاجرين من أفريقيا. و ربما يتم قصف بعضهم قبل الدخول الي إسرائيل و هو مازال في سيناء

لكن دخولها داخل سيناء نفسها 🤔 و العمل مثلا في رفح و غيرها... فهذا غير صحيح.
اولا: رأيناها تدخل وتقصف انا لست من غزه ولكن كنت اعمل قرب الحدود مع سيناء فكانت تدخل واحيانا تعود عن طريق البحر واحيانا عن طريق البر فنراها تتجاوز الحدود.
ثانيا: اسرائيل لا تطلق النار من مسيرات على اللاجئين وانما عندما يصلوا يتم مساعدتهم على العبور
من يطلق عليهم النار هم الجنود المصريين ليس انهم شكلوا خطر امني وانما لان المهرب لم يدفع لهم الرشوه. واسرائيل اخذت اللاجئين الافارقه سودانيين وارتيتريا للعمل اي تبحث عنهم
ثالثا: يوجد اتفاق بين المهربين واسرائيل من الجهتين ان يعملوا مخبرين فلا يدخل الا نادرا دواعش
وعندما دخل الدواعش كان اشتباك لساعات مع طائرات ومروحيات وانسحب اغلبهم وتم قتل احدهم اثناء الانسحاب ونفاذ الذخيره من قبل الجنود المصريين في الجانب المصري

رابعا: انت تعال لطابا اذا كنت مصريا وسترى بعينك دخول طائرات الاف 16 وتحليقها فوق ايلات وفوق طابا. فان قلت انها مصريه فهذا يعني انك تعترف انها تدخل فوق ايلات اتفاق بينهم وان قلت انها اسرائيليه فيوجد تعاون مثلا لا نراها تدخل الاراضي الاردنيه
خامسا: دعك من انكار الحقائق فهذا سبب الفشل

الصحف الاسرائليه نقلت نفي المسؤلين الاسرائلين اصلا!!!!
هل االاخ في سيناء؟ ولا في غزه اصل
مش اول مره اتناقش مع غزاويه في الموضوع ده و فل الاخر يطلع wingloong او f-16 مميزه بل لون البرتقالي و تقولي اسرائيليه!!!!!
ضعف الثقافه العسكريه و مشي ورا بروبجندا صحف ليس لديها تغطيه في مصر تعتمد على صحفين منفردين (مصادر بير السلم) بسبب عدم تعاون الحكومه مع القنوات الاخباريه لدول مختلفه مع مصر
+ يارين لينك الجريده الاسرائيليه التي اقرت بل حدث لاني كلام مسؤليهم عكس ذالك.
كما ان سبق و هبدت قناة الجزيره بوجود قوات اماراتيه في سيناء بدون اي مصدر او صوره

الصحف الاسرائليه نقلت نفي المسؤلين الاسرائلين اصلا!!!!
هل االاخ في سيناء؟ ولا في غزه اصل
مش اول مره اتناقش مع غزاويه في الموضوع ده و فل الاخر يطلع wingloong او f-16 مميزه بل لون البرتقالي و تقولي اسرائيليه!!!!!
ضعف الثقافه العسكريه و مشي ورا بروبجندا صحف ليس لديها تغطيه في مصر تعتمد على صحفين منفردين (مصادر بير السلم) بسبب عدم تعاون الحكومه مع القنوات الاخباريه لدول مختلفه مع مصر
+ يارين لينك الجريده الاسرائيليه التي اقرت بل حدث لاني كلام مسؤليهم عكس ذالك.
كما ان سبق و هبدت قناة الجزيره بوجود قوات اماراتيه في سيناء بدون اي مصدر او صوره
لا لست من غزه ولكن انا هاوي طلعات بر واخرج لهذه المناطق كثيرا اكون على الحدود قبل بناء الجدار كنا نصل للحدود ونتحدث مع الجندي المصري. والمنطقه التي نخيم فيها بيننا وبينها قواعد طيران نراها بالعين المجرده واحيانا يغلقون المنطقه عسكريا سابحث لك عن مصدر من منتدى عسكري ولكن وقتها ايضا ستقول الترجمه غير صحيحه او مصدر غير موثوق

ثانيا: اسرائيل لا تطلق النار من مسيرات على اللاجئين وانما عندما يصلوا يتم مساعدتهم على العبور
من يطلق عليهم النار هم الجنود المصريين ليس انهم شكلوا خطر امني وانما لان المهرب لم يدفع لهم الرشوه. واسرائيل اخذت اللاجئين الافارقه سودانيين وارتيتريا للعمل اي تبحث عنهم
إسرائيل طيبة قوي الصراحة

انت تعرف كوارث العنصرية. ضد السود في إسرائيل و اللي وصلت لإجراء عمليات تعقير للنساء الاثيوبيات بالاكراه و اجراء عمليات اجهاد لهم لو كانوا حوامل

52% Of Israeli Jews Agree African Migrants Are 'a Cancer' The Times Of Israel

إسرائيل تقتل و لا تبالي بشئ

الطائرات المسيرة تعمل علي الحدود و هذا طبيعي و ترقب البحر ايضا

لو تعلم شئ فان اهالي سيناء يصورا كل شئ و يتم نشرة علي الانترت فلا داعي لاختراع نظريات يتم تداولها.

و انا شخصيا اتمني ان إسرائيل تقصف الارهابين فهذا سوف يوفر علينا في تكلفة الحرب لكن الواقع ان إسرائيل بخيلة و تريد أشغال الجيش المصري بهذة الحرب

الشبح من ينكر الحقائق ويعيش في وهم رايناها شرقي قطاع غزه من داخل اراضي تسيطر عليها

للعلم فقط كلمة شبح دى مش حاجة غلط لكن عندنا ف اسكندرية بنستخدمها مع الاشخاص اللى بنكلمهم ومنعرفش اسمهم دا اولا لذلك افترض حسن النية واترك عنك اسلوب الصغار

انت رايتها ؟؟ هو دا المصدر الموثوق ؟؟؟
مووضوع انك رأيتها دا ينفع فى قعدة القهوة مع اصحابك
لكن مينفعش فى منتدى عسكرى
المصدر الموثوق اللى ينفع هنا هو مواقع اخبارية تكون محايدة

ثالثا انا لا انكرت الحقايق ولا عايش فى وهم انا فقط طلبت منك مصدر على كلامك فين الانكار هنا ؟؟؟؟
دا اكبر دليل ان كلامك لا يعتد بيه ولا يؤخذ كثقة لانك غير محايد 🌹

للعلم فقط كلمة شبح دى مش حاجة غلط لكن عندنا ف اسكندرية بنستخدمها مع الاشخاص اللى بنكلمهم ومنعرفش اسمهم دا اولا لذلك افترض حسن النية واترك عنك اسلوب الصغار

انت رايتها ؟؟ هو دا المصدر الموثوق ؟؟؟
مووضوع انك رأيتها دا ينفع فى قعدة القهوة مع اصحابك
لكن مينفعش فى منتدى عسكرى
المصدر الموثوق اللى ينفع هنا هو مواقع اخبارية تكون محايدة

ثالثا انا لا انكرت الحقايق ولا عايش فى وهم انا فقط طلبت منك مصدر على كلامك فين الانكار هنا ؟؟؟؟
دا اكبر دليل ان كلامك لا يعتد بيه ولا يؤخذ كثقة لانك غير محايد 🌹
وكل المصادر اللي ذكرتها ولم تكفيك
هل يرضيك مثلا اذا من احدى القنوات الاسرائيليه التلفزيون الرسمي

مصر محتاجه مشروع محلي خالص و كمان لابد من تصنيع درونات انتحارية ثبت كفائتها في الحروب مؤخرا

هل الدرونات سلاح ردع فعلا أم مبالغة في العنوان؟
لا طبعا الدرون في راي تكتيكي ولكنه مهم جدا وخصوصا لما يكون ليك جار لديه سلاح مدرعات متطور و فعال و كبير الحجم زي اسرائيل
او لما يكون عندك تحدي قوي من ارهابيين في شمال سيناء

هل الدرونات سلاح ردع فعلا أم مبالغة في العنوان؟
اعتقد فى مبالغة لكن حاليا هيا اكتر سلاح ممكن يستنزف اى عدو بأقل تكلفة ممكنة هوا الدرونز وده بجانب الذخائر الموجهة الى مصر أعلنت أنها داخله فيها بقوة لدرجة فى المعرض العسكري الى فات صرحو أنه المعرض القادم هيكون مخصص للذخائر دى ننتظر ونشوف هيعلنو إيه وخصوصا حرب روسيا واوكرانيا اظهرت فاعلية الأسلحة دى وحماس بأمكانيتها المتواضعة لما بتعمل هجوم من النوع ده على إسرائيل بيبقو بيلفو حولين نفسهم وعند مرحلة معينة بيوصلو للعجز إسرائيل متطورة جدا فى التكنولوجيا وده ممكن تعويضه وموازنته بالسلاح الرخيص ولازم يكون ذكي مش كفاية العدد لازم يكون ذكى ودقيق مع تطور تكنولوجيا الدفاع الجوى عندهم قريبا هيشتغلو فى نشر وتعميم الليزر

التعديل الأخير:
الطائرة 30 يونيو هي طائرة اماراةية يتم انتاجها في مصر بترخيص من الشركة الاماراتية المنتجة لها
فلم تصمم و تصنع في الكلية الفنية العسكرية المصرية .
اصل الدرون بيلاروسي
من شركة إينديل الي افلست و الإمارات اشترتها
و الإمارات مأنتجش ولا قطعة منها
و باعت اربع قطع للجزائر بس

لما دولة تصنع حاجة برخصة من دولة تانية عيب ؟
دا وشك اللى مكشوف وبجح كمان
أنا اللي بأستغل عدم وعي العوام و بدلس و ادعي أنها صممت في الكلية الفنية وكأنها احدث إنجازات المؤسسة العسكرية :ROFLMAO:
3- الطائرة بدون طيار 30 يونيو

هي طائرة استطلاع بدون طيار استراتيجية. متوسطة الإرتفاع طويلة المدى صممت وصنعت لدى الكليه الفنيه العسكري

التعديل الأخير:
صديقي
1+1=2
وجود تنسيق بين مصر و اسرائيل نعم.

قيام طائرات اسرائليه بدخول الحدود المصريه و قيام بعمليات، هبد مصدره اصدار لداعش يظهر فيه طائرات مصريه
داعش لا تعترف بوجود سلاح الجو المصري تقريبا تطلق على جميع الطائرات المصريه اسرائيليه كما وضحت في صوره
ياريت لو في مره تعرف تصور سعتها لا امانع ابدا ان اصدقك
ال f16 و الدرونات الاسرائيليه مميزه جدا كتمويه سهل تعرف عليها

لا هات مصدر من مسؤل اسرائيلى يؤكد كلامك طالما انك مش مصدق المصرين 🌞

أنا اللي بأستغل عدم وعي العوام و بدلس و ادعي أنها صممت في الكلية الفنية وكأنها احدث إنجازات المؤسسة العسكرية :ROFLMAO:

هات اى مصدر اماراتى يقول نفس كلامك مش هتلاقى

هات اى مصدر يكون محايد يقول نفس كلامك مش هتلاقى

مشكلتك انك بتقول رائيك ومعتقد انه الصواب ووجب علينا تصديقة يا اما هنكون مطلبين ومدلسين وكذابين

النقاش معاك مضيعة للوقت لانك فاضى معندكش غير كره فقط ومعندكش اى منطق فى كلامك

عودة
أعلى