مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .

بالعكس السيسي هو الذى سوف يصحح أخطأ خمسين سنة سابقا منذ ثورة الاحمق جمال عبدالناصر

لكن على الجميع المصرين دفع ثمن أخطأ خمسين سنة سابقا فى خمس سنوات القادمة لمستقبل افضل لأبنائهم واجيالهم القادمة .. المشكلة رئيسهم يتحدث بكل صراحة وشفافية ووضوح

لو ما السيسي تحمل المهمة و المسؤولية فى احلك الضروف كان وضع مصر مشابه لوضع ايران او بدرجة اخرى باكستان .

واحنا اللي نحاسب علي المشاريب ليه انا مش ضد مشاريعه لكن اعمل بفلوسك مش بالدين والقروض

المشتقات المالية هي عقود مستقبلية للتحوط ضد تقلبات سعر الصرف، إلى أن تقلبات مشتقات سعر الصرف كبيرة ويمكن تؤدي لخسائر للمستوردين تتحملها البنوك عنها في حالة العقود المستقبلية، وهي سوق تداول يمكن لجميع الأفراد والشركات الدخول فيه وشراء العقود المستقبلية من البنوك فور إتاحتها، إلا أنه يتميز بجذب المحترفين وأصحاب الأعمال لضمان ميزانيات عمليات استيراد مستقبلية.
أعتقد تركيا عملتها برده وقت أزمة الليرة لكبح عملية الدولرة ونجحت وقتها

ممكن مصدر لان اتمني يكون بجد انا مؤيد للمشروع دا من زمان هو ومشروع نهر الكونغو
بيعملوا خط مواسير كبيرة الأقطار لنقل المياه في الصحراء الغربية دي حاجة معروفة اعمل سيرش علي النت وهتلاقيها وانا شوفتها بنفسي بس الجيش هو المقاول كل سلاح واخد جزء وهو أكيد مشروع كويس رغم تكلفتة المهولة لانه بتعمل ترعة مبطنة بروافع ضخمة بجانب خط المواسير الضخمة بجانب أجهزة الري المحوري الكبيرة اللي بيقولوا بدأت تصنع في مصر في مصانع السويدي والمفروض أنها هتتزرع قمح وذرة وبنجر وعباد وزي ما قولتلك انا شوفتها بنفسي وشوفتك الزرع لمن المشروع لسه في بداياته ومش هيكتمل غير بعد سنوات

بيعملوا خط مواسير كبيرة الأقطار لنقل المياه في الصحراء الغربية دي حاجة معروفة اعمل سيرش علي النت وهتلاقيها وانا شوفتها بنفسي بس الجيش هو المقاول كل سلاح واخد جزء وهو أكيد مشروع كويس رغم تكلفتة المهولة لانه بتعمل ترعة مبطنة بروافع ضخمة بجانب خط المواسير الضخمة بجانب أجهزة الري المحوري الكبيرة اللي بيقولوا بدأت تصنع في مصر في مصانع السويدي والمفروض أنها هتتزرع قمح وذرة وبنجر وعباد وزي ما قولتلك انا شوفتها بنفسي وشوفتك الزرع لمن المشروع لسه في بداياته ومش هيكتمل غير بعد سنوات
هوا حضرتك تقصد توشكى والانشائات والسدود وخطوط المياه الى اسفل المجاري المائية الى بيعملوها علشان تصريف بحيرة ناصر علشان موضوع سد النهضة ولا حاجة تانية لأن فى جزء كبير فى المشروع ده لا يظهر للعلن

بالعكس السيسي هو الذى سوف يصحح أخطأ خمسين سنة سابقا منذ ثورة الاحمق جمال عبدالناصر

لكن على الجميع المصرين دفع ثمن أخطأ خمسين سنة سابقا فى خمس سنوات القادمة لمستقبل افضل لأبنائهم واجيالهم القادمة .. المشكلة رئيسهم يتحدث بكل صراحة وشفافية ووضوح

لو ما السيسي تحمل المهمة و المسؤولية فى احلك الضروف كان وضع مصر مشابه لوضع ايران او بدرجة اخرى باكستان .

صح مصر كانت كهن, بس وش دور السيسي هنا ؟

اذا كنت تعتقد ان الحكومة - او الجيش بالاصح - دوره يحل مشاكل مصر التنمويه المتراكمه, فاسمحلي اقول لك انك مخطئ. هم اساس المشكله اصلا.

الحل في عالم مثالي كان اسلم السلطه في 2014, اليوم الثاني بدأ يقصقص نفوذ الجيش و يجري اصلاحات ادارية جوهرية تساهم في خلق قطاع خاص محلي نشط و مرن, و استجلاب الخبرات و الاستثمار بتشريعات مغريه. و الاستدانه طبعا تكون في حدود مقعولة و مستدامه.

الي حصل عك من النوع العبيط جدا. و لازم له فاتورة ثقيله بتتوارثها الاجيال.

ولا تقصد ده

اذا كنت تعتقد ان الحكومة - او الجيش بالاصح - دوره يحل مشاكل مصر التنمويه المتراكمه, فاسمحلي اقول لك انك مخطئ. هم اساس المشكله اصلا.

الحل في عالم مثالي كان اسلم السلطه في 2014, اليوم الثاني بدأ يقصقص نفوذ الجيش و يجري اصلاحات ادارية جوهرية تساهم في خلق قطاع خاص محلي نشط و مرن, و استجلاب الخبرات و الاستثمار بتشريعات مغريه. و الاستدانه طبعا تكون في حدود مقعولة و مستدامه.

انا رفعت ايدى منه من ساعة ما رجع فى كلامه وقال هنسلمها لمدنى وبعد كده اترشح وقعد يقول لم أكن انتوى عرفت انه ميفرقش عن غيره وهما أصلا غيرو الدستور علشان يمدو فترة حكمة أمال لو كان ينتوى كان عمل أيه

انا مع الهجرة و صناعة الملابس زي بنجلاديش و سوق السكراب و تدوير الصينين يدورون بلد ينقلون له السكراب سفن أجهزة معدات بلاستيك

هذي حلول عقلانية مافيها منافسه و مو مكلفه و لا تحتاج مهارات

٠

انا مع الهجرة و صناعة الملابس زي بنجلاديش و سوق السكراب و تدوير الصينين يدورون بلد ينقلون له السكراب سفن أجهزة معدات بلاستيك

هذي حلول عقلانية مافيها منافسه و مو مكلفه و لا تحتاج مهارات

٠
استغفر الله العظيم !

كازينوهات و قمار !

كلامك صحيح 100% لكن في دوله غير مصر .

في الوضع الحالي مصر تحتاج رجل قوي قادر يسيطر على الجيش وامكانياته الكبيره وقادر يزيح الاخوان وعملائهم وقادر يسخر موارد الدوله لاعادة بناء البنيه التحتيه من جديد

لا تتوقع ان الرئيس المدني كان راح يقدر يضرب الاخوان بنفس القوه الي عملها السيسي

او قادر يخصخص شركات الجيش بنفس التدريج الي يعمله السيسي .

انت تحتاج في مصر رئيس قوي قادر يمشي كلامه ع الكل ويبدأ بناء بنيه تحتيه جديده للبلاد تكون اساس للرئيس القادم وقادر يرفع ادمان المواطنين على الدعم بمساعده باقي اجهزه الدوله المسخره معاه

لكن تجيب رئيس مدني وتقوله امسك ملفات من خمسين سنه وتغول الجيش في الاقتصاد والاخوان عاملين ثوره والسلفيين كل ما تعمل شي يقولك هذا حرام ولا يجوز والشعب عنده نسبه وعي ضعيفه واعتماد كبير على الدعم الي بتقدمه الدوله ، واجهزه دوله كلها اصلا ما راح تكون معاه لاسباب كثيره اكيد بيفشل

في الوضع الحالي مصر تحتاج رجل قوي قادر يسيطر على الجيش وامكانياته الكبيره وقادر يزيح الاخوان وعملائهم وقادر يسخر موارد الدوله لاعادة بناء البنيه التحتيه من جديد

انت تحتاج في مصر رئيس قوي قادر يمشي كلامه ع الكل ويبدأ بناء بنيه تحتيه جديده للبلاد تكون اساس للرئيس القادم وقادر يرفع ادمان المواطنين على الدعم بمساعده باقي اجهزه الدوله المسخره معاه

لكن تجيب رئيس مدني وتقوله امسك ملفات من خمسين سنه وتغول الجيش في الاقتصاد والاخوان عاملين ثوره والسلفيين كل ما تعمل شي يقولك هذا حرام ولا يجوز والشعب عنده نسبه وعي ضعيفه واعتماد كبير على الدعم الي بتقدمه الدوله ، واجهزه دوله كلها اصلا ما راح تكون معاه لاسباب كثيره اكيد بيفشل
الواد دا ع.. ط جدا

هوا حضرتك تقصد توشكى والانشائات والسدود وخطوط المياه الى اسفل المجاري المائية الى بيعملوها علشان تصريف بحيرة ناصر علشان موضوع سد النهضة ولا حاجة تانية لأن فى جزء كبير فى المشروع ده لا يظهر للعلن

لا الصحراء الغربية نفس مشروع د.مصطفي الباز انا شوفتها في الضبعة عبارة عن دوائر الدائرة الواحدة مش فاكر كام فدان بس هو مشروع كبير جدا ويا رب يكمل علي خير ويعطي المرجو منه

كلامك صحيح بشكل نسبي لكن هو اللي عمله علي أرض الواقع أنه زاد تغول الجيش في كل المجالات وبشكل فج لم يحدث من قبل وكان ممكن تتم الأمور بشكل أفضل بكثير لو هو كان عايز الإصلاح فعلا لكن واضح أنه بيجاملهم علشان يدعموا حكمه للنهاية

بالعكس كلامه صحيح بالذات مصر

اتفق معاك في الحسنه الوحيده للسيسى وهو خلع مرسي .. والله قولا وحقا وعقلا ومنكطقا .. لا يصلح ابدا مهما كان .. ولو رجع الزمن لايدت السيسى في هذه النقطه فقط

ولكن الاختلاف بينى وبينك .. ان غقلك توقف عند زمن 2014. بينما انا عقلى يبنى رايه على المعطيات والتغيرات والاحداث الالحقه على مدار عشر سنوات ...

سؤوال هل تعتقد ان السيسى رجل متصوف زاهد في الحكم كما صوره لك قلبك .. ولا هو بشر عنده طمع وشعوه في الخكم ؟

سؤوال لعقلك .. هل سيترشح الفتره القادمه ولا سيخلد على الكرسي الى ان يموت وستكون حجته حجه وكذبه ووهم كل الطغاه والديكتاتورين على مدار التاريخ هو الخوف على الشعب واضحكوه الامن القومى

سؤوال الى عقلك .. اشرح لنا على القوانين والتعليمات والخطط وتوجهات الدوله والسيسى التى اتخذت في تكوين خياه سياسيه وحزبيه واعلاميه ليبراليع او علمانيه او يساريه حتى .. كلمنا عن الخريات لليبرالين والعلمانيان واليسراين والمواطن العادى حتى

سؤوال لعقلك بما انك تتكلم عن خمسين فساد وكوارث اقتصاديه ... كلمنا عن امارات التصوف والزهد للجنرالات الذين سبقوه في الخكم .. من كان يحكم مصر خمسين سنه فساد وكوارث وظلم وقهر وفقر وديكتاوريه راي واحد وتطويع للقضاء والبرلمان في خدمه استمرار الجنرالات في الخكم ... هل هو حزب التجمع ؟ الوفد ؟ ولا الاطباء ؟ ولا مهندسين ؟ الخ الخ .. ولا جنرالات استبدولوا فساد الملكيه بفساد الفاشيه العسكريه وخلود الجنرال على الكرسي حتى الموت مثل الملك والحكم يتوارثه الجنرالات فقط سبغين سنه كما الملكيه بالضبط من المسؤول

سؤوال لعقلك .. هل يجوز اتهام ونقد ومحاسبه شيخ صالح عمره ستون سنه اعلم اهل الارض بالدين وقدوه ثم اخطا وقتل سرق او خان امانه الخ الخ هل يجوز محاسبته ام انه فوق النقد والمحاسبه كما يصوره لك عقلك ناحيتك جنرالك انه فوق النقد والمحاسبه وفوق القانون وفوق البشر كلهم

سؤوال لغقلك
لو لم يصدق قلبك اسير الماضي .فدعك من كل ما سبق .. واسال قلبك العاطفي .. ماذا لو مات الجنرال .. ماهو رايك في كل تبريراتك .. هل سيشرد الشعب وتدمر البلد وتحتل الدوله الان ..

صدقنى لا مجال للعقل والمنطق في من يؤيد الفاشيه العسكريه ويصور زعيم الفاشيه والديكتتواريه بالسخص الصوفي الزاهد في الخكم ولولا الخوف على السغب من الاسرار لما رضي بالحكم

العاصمة الادارية لابد تدرج بسوق الاسهم 49٪ نصف المبلغ للمدينة والنصف الاخر لتسديد الديون اعتقد حتجيب مبلغ كبير

لا, يوجد. يمكن حضرتك غير مطلع. فيه نشاط كامل بشركاته و خبراؤه و سلطاته و بابا غنوجه عايش على التحليل. و مش بس لعشر سنوات مستقبليه, لافق زمني اكبر بكثير.

اجل كانو يعرفون موعد أزمة كارونا وانعكاسها .. ولا أزمة الرهن العقاري.

ماودي اقولك متى الازمة القادمة وهى فى اي قطاع بتكون ووش انعكاستها وأثرها.

( بعض الردود ماودك تكتبها تنظيرات عايشة دور الاستاذية ) .​

عودة
أعلى