مصر : التعويم الثالث بدأ.. الدولار يقفز لـ 26.3 جنيه

كم تتوقع أن يصل الجنيه المصري مع افتتاح السوق الأسبوع القادم؟

• مجموع المصوتين
    86
  • الاستطلاع مغلق .
وراك زعلت ؟ :ROFLMAO:

عيب تقولني ما لم اقوله, هذه مغالطه منطقية اسمها "رجل القش" ( مع حفظ الحقوق للاخ العزيز طسم )

خذ هذا الاقتباس لتنشيط الذاكره, و لاحظ انك من استخدم البنط العريض مش انا للمفارقه, و يا ليت لو تناقش الكلام التالي لانه مهم و تحتاج لاعادة قرآءته.

مازعلت بس الفهلوة مهب زينة

اجل الكل وتشدد على الكل

ويعرفون بس راحت عليهم أزمة كارونا .

نقول وش الازمة الجاي المستقبلية وانعكساتها.

وتعيد نفس الفهلوة .

لا ياعم سيب النسوان زي ما هما انت عايز تنشفها ليه ....
يبقى انا اللى انقى🧐
اما موضوع الامية يرجعنا تاني من اول وجديد لمبدأ المقايضة بين الحاكم و المحكوم .

بمعني ايه الايسر و الاسهل تحقيقه و اي منهم تأثير اخطاءه مدمر علي المدي القريب .
الاسهل تحقيقه هو اللى احنا فيه
مش كل حاجة بتحصل بره تبقى تنفع علينا...احنا شعب مالوش كتالوج و مش هيرضى بكتالوج خارجى
البرلمان اللى هنا زى اللى بره مالوش لازمه...اللى عايزاه الدولة العميقة هو اللى بيحصل هنا و هناك..

تاخد العمده حسنين الجبالى اللى مستوصى كل شروط الانتخاب و جاب الاعداد المطلوبة و كسب "fair and square" و وطنى للناخع بس مش بيتكلم انجليزى مع العلم انه عاوز الخير لاهل بلده/دايرته

ولا تاخد حسام عز الدين خريج كليه التجارة و بيتكلم انجليزى لبلب و اللى فشل فى انه يجيب الاصوات المطلوبة و مالوش قاعده جماهيريه و عاوز يخش البرلمان عشان يبقى ليه حصانه و يدورها شغل شمال؟

انا مش عاوز اقصى حد حتى لو الحد دة انا مختلف معاه مش عشان حاجة لا عشان اى فصيل انت هتقصيه و حتى و ليك اسبابك "المشروعة"
هما مش هيشوفوها كده و هيشوفها على انها عنصرية اتجاهم.....

انا معاك ان البرلمان يبقى اللى موجودين فيه هما "الاكفاء" فقط بس انت عمرك ماهتعدى 60/70% لأن الناخب ذات نفسه غير كفئ للانتخاب
فى حاجة اسمها انتخب واحد عشان زيت و سكر؟

الخلاصة عشان مطولش عليك اهم حاجة التعليم و التوعيه و محاربه الجهل و الفقر

مازعلت بس الفهلوة مهب زينة

اجل الكل وتشدد على الكل

ويعرفون بس راحت عليهم أزمة كارونا .

نقول وش الازمة الجاي المستقبلية وانعكساتها.

وتعيد نفس الفهلوة .
طيب آسف, ببطل فهلوه.

و اذا تعرف احد توقع كوفيد- 19 ارسله, ابغاه في كلمة رأس, هذا نوستراداموس مش محلل :ROFLMAO:

و الله متفاجئ فيك. معقولة ما قد سمعت بالتحليل الاقتصادي ؟

خذ لك لفه على الموقع هذا الي يعطي جوائز على الاداء, اختار السنه الي تحب و المؤشر الي يهمك ( تضخم, اسعار فائده, نمو, الي تحب ) 👇

واحنا اللي نحاسب علي المشاريب ليه انا مش ضد مشاريعه لكن اعمل بفلوسك مش بالدين والقروض

هو قالك من الاول

اصرح من كذا مافية

الجميع سوف يحاسب على المشاريب افضل من البكاء على اللبن المسكوب وتصبحون مثل ايران وغيرها من الدول .

لا حاضر ولا مستقبل .​

جبها اول كما ذكرنا
( بموعدها وانعكاساتها واي قطاع )
ثم نعطيك الحلاوة فى حينها.

هذا اذا لم تكن تخرصات خاطئة .​
اتق الله في نفسك و وقف هبد
نصيحة
الرجل يفترض به ان يكون مسؤول عن ما يقول ويجب ان يتحلي بالامانة العلمية. انت قاعد تهبد وتكذب وتخربط وما تدري يمكن واحد جاهل يسمع كلامك الخاطئ ويصدقه.

لا والله كلامك كذب وهبد وخراط عظيم

الازمات الاقتصادية يسهل التنبؤ عن طريق التحليل والمؤشرات مثل النتائج وغيرها والا ما تتحدث عنه ليس اقتصادا اصلا ولا حتى الهجانة يسوون كذا او يقتنعون بكلامك
صادق, الهجانه ما توقعوا كورونا الابل كما يريد :ROFLMAO:

هو قالك من الاول

اصرح من كذا مافية

الجميع سوف يحاسب على المشاريب افضل من البكاء على اللبن المسكوب وتصبحون مثل ايران وغيرها من الدول .

لا حاضر ولا مستقبل .​

قد يتهم البعض السيسيء بالغباء لكنه ليس غبيا بل على العكس أذكى الأذكياء في تنفيذ مار سم له بمنتهى الدقة لذلك تجده في كل مناسبة يضحك بملء فيه

احد المشاريع المملوكة للجيش المصري
مطعم كبدة الاختيار (على اسم مسلسل الاختيار)
ويقال بأنه افتتحت مطاعم كبدة الاختبار بعد اغلاق مطاعم البرنس المعروفة بالكبدة. وقد ادعى البعض ان هناك رابط بين اغلاق مطاعم البرنس وافتتاح كبدة الاختيار

وبات افتتاح أحد منافذ القوات المسلحة لمطعم الكبدة واسمه مادة دسمة للسخرية والتهكم للصحف والمواقع الإخبارية الإقليمية والعالمية، في حين التزمت المواقع والصحف المحلية الصمت خوفا من بطش الأجهزة الأمنية، بحسب ما أكده محرر صحفي بأحد المواقع المحلية. وقامت القوات المسلحة المصرية بحذف اعلان مطعم الكبدة بعد موجة السخرية هذه

التعديل الأخير:
احد المشاريع المملوكة للجيش المصري
مطعم كبدة الاختيار (على اسم مسلسل الاختيار)
ويقال بأنه افتتحت مطاعم كبدة الاختبار بعد اغلاق مطاعم البرنس المعروفة بالكبدة. وقد ادعى البعض ان هناك رابط بين اغلاق مطاعم البرنس وافتتاح كبدة الاختيار
مين قال ان طالما الاسم كدا يبقا تبع الجيش
طب في مطعم في مصر اسمه الثورة
هل معني كدا ان الاخوان هم اللي عاملينه🤪
ويا كتر الشائعات اللي بتخرج فلازم نتأكد من الخبر

ولا يهمك
تفضل

الاخوان عندهم مطاعم كوارع وممبار 😂
مبيشتغلوش بالكبدة 🤣🤣🤣🤣🤣

لاحظت في السوشيل ميديا المصرية كلام كذب من بعض المصريين عن الريال السعودي وان قيمته ارتفعت مع الازمة الحالية امام الدولار من 2.45 ريال للدولار الى 3.75 ريال للدولار.

الريال السعودي منذ ارتباطه بالدولار في عام 1986 وقيمته ثابتة 3.75 ريال مقابل الدولار الامريكي الواحد.

المهم ان المصريين كلهم عارفين ان الكلام هذا كذب لكنه مجرد صدى بسبب كلام عمرو اديب 🤣

خصوصا ان كثير من المصريين يعملون بالسعودية او لديهم اقارب واصدقاء مصريين يعملون هناك.

طبعا اللي نشر هالكذبة هذي واحدة اسمها ضرطة قاسم او جيلان ضارط شيء زي كذا مب متذكر اسمها 😂

التعديل الأخير:
ماتذكرة اخي الكريم هو ديمقراطية الصناديق و هي ليست ديمقراطية حقيقة

و في الديمقراطية الحقيقة هنا مبدأ تكافؤ الفرص، فلا يجوز ان حزب يعتمد علي تمويلات ضخمة جدا من دولة خليجية او غيرها و ايضا يقوم باستغلال الدين او الوطنية لحشد المواطنين....

للعلم جميع الدول الديمقراطية الحقيقة كلها علمانية

فرج فودة يطالب بالدولة المدنية و حضرتك ذكرت ان هذا حقة كما حق الاخوان في طلب دولة دينية.... لكن تم تكفير و قتله من الاسلاميين... و الان الاسلاميين يطالبون بالدولة المدنية 🙃
بالراحه بس الي قتله السلفيين والجهاديين الي ملهمش فالسياسه وضد الحضاره أصلا وعدوهم اللدود الاخوان وده لا يعني انه مكنش يستحق القتل بكلام علماء الأزهر نفسهم
وبعدين العالم كله بيقدم برامجه بناء علي توجه وايدلوجيه الاخوان فكرهم ديني ايه المشكله؟
الاحزاب بره فيها القوميه واليساريه واليمينيه وكله ليه فكره وبعدين مين قال ان الاخوان اتمولو من الخليج كلام سفير السعوديه معروف برفض مرسي اي تبرع وان مقر الاخوان متواضع!!!
وبعدين محدش بيستغل الوطنيه قد النظام وهو الي خارب مصر ومعتقل ابنائها وباع أرضها ومستحل مقدراتها مبتتكلمش ليه ولا خايف🙂
ويعني ايه ديموقراطيه صناديق مش ديموقراطيه حقيقيه هو اي فلسفه وخلاص؟؟؟
الاخوان طبقو كل مبادئ العدل من الوصول عن طريق الانتخابات وحرية الرأي والتظاهر في عهدهم وكذلك حرية الاعلام والمعارضه وكذلك التشاركيه الحكومه ومستشارين الرئيس كان منهم كتير من غير الاخوان!!
سبحان الله خصوم الاخوان كلهم عندهم كرهه غير مبرر ومخ ضعيف ومحدود

انا ارفض التحزب لانه مرفوض في الاسلام
والافضل منها الشورى وهو اول شي سعى له الرسول صل الله عليه وسلم
واختار البطانة المناسبة
كالعاده منك هبد في هبد!!!
تحزب ايه الي مرفوض ربنا يهديك🤣
التحزب المرفوض هو التحزب خارج الإطار الاسلامي القائم علي تضارب المصالح بين المسلمين والذي يفرق الأمه أما الحزب ككيان سياسي (إسلامي) ينتمي افراده لنفس الفكر الاصلاحي ويتفقون فالطريق والمشروع فحلال شرعا ولا مانع فيه وهو مجرد وسيله لتوحيد جهود أعضائه ووسيله تنظيميه لنشر الدعوه والفكر ووسيله لدخول الانتخابات للعمل لصالح الدين والشعب لكن أصحاب العقول المربعه لن يستوعبو هذا!!!

الانتخابات=الشوري الله يهديك
سيدنا محمد وضعه مختلف لانه مؤسس الدوله الاسلاميه ورسول الله اما الخلفاء الراشدين فشرعيتهم قادمه من الشوري والاتفاق عليهم (من الصحابه نفسهم) لكن بعد وفاتهم لايوجد من يحصر بداخلهم القياده كما فعل عمر مع أصحاب مجلس الشوري السته رضي الله عنهم جميعا
وبعد وفاة الصحابه المنطق والشرع يوجهان برد الأمر للأمه لاختيار حاكمها طبعا مع شروط لجواز دخوله الانتخابات أصلا
في انتظار ردك!

عودة
أعلى