مصر تبدأ شراكة عسكرية مع دولة زامبيا

شايف انه انته بتظلل الكلام الي يمشي علي هواك وتسيب الباقي ، مش مشكله حركتك دي تبين لي نوعيتك ايه انته مش اول لا اخر واحد يمر عليه كده.

طيب يا لولو زي مانته شايف انه انا عندي ولاءات عابره للقارات ، انا كمان شايف انه انته بتشرب حشيش مضروب كل يوم ، كده استبينا بالنقطه دي ومش حنختلف عليها. وارجع واقول لك البادي اظلم وانته الي ابتديت.
لا يا ابو صلاح انت اللى ابتديت لما اتكلمت بطريقة مش مقبولة
وطالما انت دخلت فيها موضوع الكرامه ، حلو اوي ولا يهمك انا بقول انه مدرعه الفهد تابوت متحرك ، يالله وريني الكرامه اللي بتتكلم عنها ودافع عن مدرعه الفهد ، اديني مواصفاتها كامله علشان تبين للكل انه انا كذاب وكلامي غلط عنها، واقص ايدي انه انته مش حتقدر وحتلف وتدور علشان تطلع نفسك منها. تعرف ليه ؟ لانه معلوماتك العسكريه صفر علي الشمال وانته بس بتحب تخرب مواضيع.
ايوه انا معلوماتى الدفاعيه على قدى و الحمد الله عمرى ما اوهمت نفسى بانى صاحب علم زيك و عمرى ما فخمت فى حق نفسى عشان املى فراغ داخلى............... انت نفسك معلوماتك الدفاعيه بلح بس ده مش مشكلتى و برضه انت بتجيب سيرة المدرعة و انا ماجبتش سيرتها و انا قولتها مره و هقولها للمره التانية و هقولها للمره التالتة انا مابتهمش برأى الناس فى اى حاجة طالما الشخص ده بيقول رأيه بأدب و احترام.....انا يكفينى يا ابو صلاح ان انت بعد كده هتفكر مره و اتنين و تلاته قبل ما تقول كلام سم فى حق مصر................. رحم الله امرئ عرف قدر نفسه
مشاركاتي هما اثنين الأولي تكلمت فيها عن مدرعه الفهد والثانيه تكلمت فيها عن اتفاقيه التعاون العسكري ، انته هنا الي دخلت شمال وعملت مناحه مع انه محدش تكلم عن مصر بحاجه بطاله ، فا انا بقولك تكلم كويس واحترم تفسك علشان ماتسمعش كلام يزعلك وبعدين تقول حقي برقبتي وسيب الراجل المحترم Tornado.sa @Tornado.sa لحاله ، الكلام بيني وبينك.
يبقى انت محتاج نضارة نظر عشان تعرف انى ماقتبستش كلامك اللى عن المدرعة بس انت اتخذتها زريعة و السلام عشان ترد برد دفاعى عشان انت عارف انك غلطان

لا انت استهزئت و تكلمت بطريقة مش كويسة و هى ده نقطة الخلاف مابينا وى زى ما قولتلك انت مش هتعملها تانى "بقصد"

وماتعدش تلف وتدور وتقول لي كرامه ومابرضاش حد يتكلم عن مصر ومش عارف ايه من سخافاتك
طبعا شايفها سخافة فا انت ليك ولاء عابر للقرات و ديه حاجات مش هتعرفها فا انا متفهم ده و ربنا ينولهالك يوما ما
، قلتلك وارجع واقولك مره ثانيه محدش جاب طاري مصر بالبطال ولا حكومه مصر وكلتك محامي عنها ولا مصر وكلتك محامي عنها انته الي شخصنت كل حاجه لغايه بنفسك ،
بص يا ابو صلاح انت كا واحد ليه ولاء عابر للقرات فاكر و بيسمع كلام قنوات ارهابية فا هما مربينك على ان انك لما حد يشتم بلدك فهو كده بطل و ثورجى.....انا بدافع عن بلدى و انا "لما كنت زيك" خرج واحد فى عز حكم الاخوان و راح استنجد بالامريكان و اسمه المستشار احمد الزند و انا لما من جماعتك انا وقفت ضده عشان ده الحق مش عشان اخوان ولا حكومة.... انت مش عارف حاجة عن الكرامه و عن الصح و الغلط.......هى اشياء لا تشترى
ده موضوع للنقاش ومش من حقك تمنع حد من انه يقول رايه حتي لو مش عاجبك ، واذا مش عاجبك الموضوع بكل بساطه اطلع منه محدش جابرك تشارك فيه.

والمشاركات كلها موجوده تبين من فينا الحساس والي ابتدي الأول فهمت يالولو ولا اعيد الكلام علشان تفهم ؟

احترم علشان تحترم ياصاحبي.
هههههههه....انا البروفايل بتاعى مفتوح و ليا اكتر من 2500 مشاركة روح هاتلى "مشاركة واحده" قولت فيها لحد غير تفكيرك او متعبرش عن رأيك.....مش هتلاقى لأنى ولله الحمد انا مش انسان ضعيف الشخصية او النفس عكس البعض

بالظبط المشاركات كلها موجودة روح بقى بعد ما تشرب كباية العناب و شوف انى ولا ذكرت جملة او كلمة مدرعة و لا ذكرت جملة او كلمة بقول فيها متشاركش...انا قولت اتكلم عن مصر باحترام زى ما بتعمل مع حبيبتك تركيا minus التعريض فا احنا فى غنا عنها

respect is a two way street

التعويم بشكل عام في اي دوله مضر بالمستثمرين الصغار واصحاب رؤس الأموال من الطبقه المتوسطه وبكذا مرح يصير شي اسمه طبقه متوسطه رح تصير فجوه بينهم رح يكون طبقه فقيره وطبقه غنيه وفي اي دوله حسب ما قرأت ان قوة الإقتصاد مبني على الطبقه المتوسطه والإستقرار سياسيا وحتى امنيا
والطبقه المتوسطه هي ماتعتمد عليه عليه الطبقه الغنيه في استثماراتهم والقوه الشرائيه للشركاتهم ومنتجاتها والأمر ينطبق على هذه الفئه المتوسطه من من اعتمادهم على الطبقه الفقيره

المفروض واعتقد ان في برنامج اصلاح اقتصادي في مصر بس قرارات لاتطبق ودون رقابه على تطبيقها ارى السبب هو عن قلة وعي مجتمعي والحل في توعيه المجتمع مع الحزم في التطبيق القانون على الكل دون تفريق ومن يكون وهذا صعب اذا مافي شفافيه ولايوجد حكومه اكترونيه مرتبط بنفاذ معين مرتبط بالرقم القومي للكل شخص ممكن اللي عايش في السعوديه عندنا فاهم تش اقصد
علشان كذا مافي رادع الكل على هواه
للأسف المشكلة مش فى التعويم الشعب استحمل اكتر من تعويم المشكلة فى عدم قدرة الحكومة على مكافحة السوق السودا وظاهرة تسرب الدولار من الحدود المصرية علشان فى شوية فاسدين كانو بيهربو فلوسهم المفروض ان لازم يحصل سيطره الفترة الجاية الا بقا لو لسه البهوات مخرجوش بقيت فلوسهم 😂

احنا مش دولة عظمي عشان نصنع الحاجات دي انت عندك

روسيا نفسها بتستورد اشباه الموصلات
و الصين علي تكنولوجيا اشباه الموصلات عندها مش زي كده يعني مش متقدمة

و بالنسبة للكاوتشات
في مصنع اهو

حتي الكاوتشات المدرعة المضادة للألغام و الرصاص بتتصنع في مصر علي ما اتذكر
و في مصانع كتير معمولة و بتتعمل

لا يا ابو صلاح انت اللى ابتديت لما اتكلمت بطريقة مش مقبولة

ايوه انا معلوماتى الدفاعيه على قدى و الحمد الله عمرى ما اوهمت نفسى بانى صاحب علم زيك و عمرى ما فخمت فى حق نفسى عشان املى فراغ داخلى............... انت نفسك معلوماتك الدفاعيه بلح بس ده مش مشكلتى و برضه انت بتجيب سيرة المدرعة و انا ماجبتش سيرتها و انا قولتها مره و هقولها للمره التانية و هقولها للمره التالتة انا مابتهمش برأى الناس فى اى حاجة طالما الشخص ده بيقول رأيه بأدب و احترام.....انا يكفينى يا ابو صلاح ان انت بعد كده هتفكر مره و اتنين و تلاته قبل ما تقول كلام سم فى حق مصر................. رحم الله امرئ عرف قدر نفسه

يبقى انت محتاج نضارة نظر عشان تعرف انى ماقتبستش كلامك اللى عن المدرعة بس انت اتخذتها زريعة و السلام عشان ترد برد دفاعى عشان انت عارف انك غلطان

لا انت استهزئت و تكلمت بطريقة مش كويسة و هى ده نقطة الخلاف مابينا وى زى ما قولتلك انت مش هتعملها تانى "بقصد"

طبعا شايفها سخافة فا انت ليك ولاء عابر للقرات و ديه حاجات مش هتعرفها فا انا متفهم ده و ربنا ينولهالك يوما ما

بص يا ابو صلاح انت كا واحد ليه ولاء عابر للقرات فاكر و بيسمع كلام قنوات ارهابية فا هما مربينك على ان انك لما حد يشتم بلدك فهو كده بطل و ثورجى.....انا بدافع عن بلدى و انا "لما كنت زيك" خرج واحد فى عز حكم الاخوان و راح استنجد بالامريكان و اسمه المستشار احمد الزند و انا لما من جماعتك انا وقفت ضده عشان ده الحق مش عشان اخوان ولا حكومة.... انت مش عارف حاجة عن الكرامه و عن الصح و الغلط.......هى اشياء لا تشترى

هههههههه....انا البروفايل بتاعى مفتوح و ليا اكتر من 2500 مشاركة روح هاتلى "مشاركة واحده" قولت فيها لحد غير تفكيرك او متعبرش عن رأيك.....مش هتلاقى لأنى ولله الحمد انا مش انسان ضعيف الشخصية او النفس عكس البعض

بالظبط المشاركات كلها موجودة روح بقى بعد ما تشرب كباية العناب و شوف انى ولا ذكرت جملة او كلمة مدرعة و لا ذكرت جملة او كلمة بقول فيها متشاركش...انا قولت اتكلم عن مصر باحترام زى ما بتعمل مع حبيبتك تركيا minus التعريض فا احنا فى غنا عنها

respect is a two way street

اشكرك ، مشاركتك اعلاه اثبتت كل الكلام الي قلته عنك

فيه حاجه انته نسيتها وماتأدرش تلف وتدور بيها.

المشاركات كلها موجوده.

have fun with the street you choose buddy :مع السلامة::تلويح:

والله ارى مصر تتطور كل يوم والرئيس السيسي بيسوي اللي كل بيده كفايه اسس الخدمات او اغلبه من جديد وسوا اصلاحات في الأنظمه الإجتماعيه والصحيه بقدر المستطاع
ومشاريع اقتصاديه وايضا مشاريع تنمويه واقتصاديه ورجع الإستثمارات وشراكات وصناديق وماشاء الله قناة سويس اخرى وفرت وظائف للكثير ولما اننا منتدى عسكري نتكلم عسكريا صار في صناعات عسكريه ونقل تقنيات بخريه وجويه يعني في شغل بيصير ولازم الصبر وايضا حق ل غاز ماشاء الله لا الرجال شغال تمام وعلاقته ممتازه مع اخوانه العرب وشخص مخترم وهادئ طبعا مافي عمل مافيه اخطاء وعيوب مافي شي كامل الا رب العالمين

الله يهدي النفوس بكره تصير الدنيا احلى ان شاء الله واننم ماشاء الله 100 مليون مو مليون يعني محتاجين 20 سنه حتى يشعر الجميع بتتغير الأمور وتصير افضل الفساد اللي على مدار 40 سنه ماضيه اللي دمر الشعب والبلد محتاح 20 سنه علشان يتصلح من كل النواحي مو 6 سنوات وبقول لكم دليل على كلامي

مؤسسة الجيش المصري بشكل عام علشان انها كان لها نظام خاص بها وانظمه حازمه والفساد فيها لايذكر وفيها وعي وطني وامني وكلهم علشان مصر شوف الحاصل معه لأن الجيش المصري كان يمول نفسه اقتصاديا بمشاريع خاصه فيه كما عرفت

عندما قامت الثوره هو كان حجر الزوايه

ولم يهدم داخليا والقوانين تحكمه فلم يحتاج اصلاح ما افسده الدهر بالعكس استقر الأمن
وبنو دوله مدنيه بحسب انظمتها وامنو شعبهم

علشان كذا بقول الان لايحتاجو اصلاح الان اصبحو يصنعون السفن مع التقنيه وطورت سلاحها الجوي بالرافال فقط وباقي الخرد الروسي من مقاتلات واعتقد مكسبهم سياسي

رغم انهم مسوين كشكول في التنويع على حسب رأيي بس سوو شي والمراد هنا انا الجيش اساسه قبل الثوره سليم وحدث تلقائيا نقله نوعيه فيه تحتاج للقرار
وكل ماهو تابع للغيروالجيش الفساد دمره قبل الثوره علشان يحتاج وقت ليشعر المواطن العادي بالتطوير وهو قادم بس يحتاج للصبر ووقت. والكل يكونون متفقين ظاهريا ولو اختلفتم الإتحاد قوه لابد ان يكون اولويات

الان مافي داعي احد ينتقد مصر او سلاح مصري نتفرج بس صرتم تاكلون بعض

وانا مبسوط الصراحه حاليا اول اذا كنت طفشان اروح بس موضوع مصري اولعه نار
واتفرج الان لا صايرين مبرمجين ما اتعب نهائي

والله اعلم

اشكرك ، مشاركتك اعلاه اثبتت كل الكلام الي قلته عنك
لول
فيه حاجه انته نسيتها وماتأدرش تلف وتدور بيها.
انا لا الف ولا ادور عكس البعض
المشاركات كلها موجوده.
بالظبط المشاركات كلها موجودة و يمكن الرجوع اليها

have fun with the street you choose buddy :مع السلامة::تلويح:
i will عشان انا اللى مختار طريقى بنفسى عكس البعض يمشى فى طريق هو مغصوب على المشى فيه😇

للأسف المشكلة مش فى التعويم الشعب استحمل اكتر من تعويم المشكلة فى عدم قدرة الحكومة على مكافحة السوق السودا وظاهرة تسرب الدولار من الحدود المصرية علشان فى شوية فاسدين كانو بيهربو فلوسهم المفروض ان لازم يحصل سيطره الفترة الجاية الا بقا لو لسه البهوات مخرجوش بقيت فلوسهم 😂
اكيد خرجوها اذا كانت موجوده اصلا
هو في النهايه زي ماقلت وعي اجتماعي
ونت قلتها سوق سوداء وما خلافه وقرارت غير حازمه للضعف السيطره والرقابه عليهم وهنا ليس ضعف امني

بل ضعف تطوير الرقابه بشكل متطور واكتروني وهذا صعب حاليا لأن الأساس والتجهيزات للذلك ضعيفه كأدوات

الإستعانه بخبرات من الخارج عربيه

او جنبيه في حلول التحكم والسيطره المعلوماتيه والتحول الإكتروني صعبه
على المصريين علشان يحسون انهم اكثر ناس تفهم والباقي اقل ذكاء وخاصه الخليجيين
حتى في افلامهم يصورون بعض اشقائهم انهم لابسين غتره ومعه فلوس وكرش وانه احمق ويضحكون عليه بسهوله وانه مولود معه بير نفط في الحوش لاتعب وولافكر اول ماولد معه ملايين انا لا اتكلم عن شعب او جهه حكوميه اتكلم عن الأفلام والمسلسلات
اللي تؤدي رساله واللي يشوفونها اطفال

ونساء وكبار على اساس كذا الفكره تتوارث عند البعض من جيل الى جيل وهذي هي المصيبة
ان من المفروض يرسل ىسائل توعويه ايجابيه صادقه يحتاج الى وعي

انا اقول ما اشاهد وهذا رأيي
علشان كذا بنيت رايي ان الوعي المجتمعي
يحتاج لإستفاقه والا ماكان شفنا المناكفات بينكم

تصبحون على خير جميعا

اكتر من دولة صحبك شكله مزعل حد منه 🤣 وعمالين يدولو كل خبور وخبور انقح من التاني ومش حاسس بس هوا فرحان بالمصانع الكبيرة الى بتدخل وباعد الكلاب السعرانة عنهم بأومر منه شخصية فا متدورين على الى ملهمش دهر لكن هتحسبها فى الاخر هتلاقى مفيش فرق واحد كبير بيدخل بيخرج قدامه 10صغيرين هيجي بعد فترة يلاقى نفسه محلك سر ومفيش حد عاوز يضخ جديد فا فعليا الى بيخرج ملوش بديل وكل الدول اوضعها الاقتصادية خربانة وابتدت دول كتير تشغل مخها فا الرفاهية بتاعت زمان انك تجيب شوية ناس فى سوقك وتعذبهم خلصت بس بوادر الأزمه دى هتشوفها فى الإعلان الجاى عن تحويلات المصريين فى الخارج ويبتدى يبحث الفلوس بتروح فين هنا هيكتشف
بص هو من تعاملي من الشركات المصرية و المصنعين المصريين هم الأسوأ و لا اعتقد نجاحهم في اي بلد تانية لان المنافسة هناك حقيقة و فيه جودة و قوانين و حقوق عمال و..... لكن في مصر كله بالحب 😂

المصنعيين و الشركات الخليجية افضل بكثير و لما بيدخلوا بيعملوا شغل محترم جدا، شوف انا شغال نقد في الكويتين لكن شوف المصانع اللي بيعملوها و شغلهم المحترم، و عندك الاماراتيين و السعوديين شغالين شغل عالي.

ام المصريين ربنا يهديهم بجد لانهم رفعوا ليا الضغط و هيموتني ناقص عمر، و يكفي شغل الفهلوة و النصب.... و بلاش ننشر غسيلنا الوسخ هنا علشان اللي يسوي و ميسواش يدخل يلقح علينا.

لو هيمشوا و يجي مكانهم اجانب فمن وجهة نظري هيكون الوضع افضل بكثير و عقبال ما نتخلص من مافيا الاستيراد. و الاجانب عموما هيصلحوا السوق لو دخلوا بجد. و احتمال يصلحوا السياسة كمان... الأجنبي لما بيدخل بيعرف يتصرف و يعمل ادارة محترمة الصراحة.

بص هو من تعاملي من الشركات المصرية و المصنعين المصريين هم الأسوأ و لا اعتقد نجاحهم في اي بلد تانية لان المنافسة هناك حقيقة و فيه جودة و قوانين و حقوق عمال و..... لكن في مصر كله بالحب 😂

المصنعيين و الشركات الخليجية افضل بكثير و لما بيدخلوا بيعملوا شغل محترم جدا، شوف انا شغال نقد في الكويتين لكن شوف المصانع اللي بيعملوها و شغلهم المحترم، و عندك الاماراتيين و السعوديين شغالين شغل عالي.

ام المصريين ربنا يهديهم بجد لانهم رفعوا ليا الضغط و هيموتني ناقص عمر، و يكفي شغل الفهلوة و النصب.... و بلاش ننشر غسيلنا الوسخ هنا علشان اللي يسوي و ميسواش يدخل يلقح علينا.

لو هيمشوا و يجي مكانهم اجانب فمن وجهة نظري هيكون الوضع افضل بكثير و عقبال ما نتخلص من مافيا الاستيراد. و الاجانب عموما هيصلحوا السوق لو دخلوا بجد. و احتمال يصلحوا السياسة كمان... الأجنبي لما بيدخل بيعرف يتصرف و يعمل ادارة محترمة الصراحة.
متزعلش مني مفيش لوم على اي مصري سواء رجل اعمال او مُصنع او ريادة اعمال اللوم كله على القيادة السياسية والحكومة هي مسئولة عن الوعي مسئولة عن التعليم وتشكيل الوعي العام وعن الرقابة ومحاربة الفساد وبناء مايشبه استراتيجية لتغيير الفكر وقبل ده كله العدل العدل العدل وتطبيق القانون مش مجرد قانون استثمار واضح او الصناعة لكن ايضا الشارع المصري اللي كله فوضوي ومش ذنب شعب قاعد كل حاكم بقالنا سبعين سنة يقول اما حرب اما ارهاب اما تنمية بتاخد وقت اما كورونا اما توريث اما زيادة سكانية زهقنا والله طبق القانون وظبط الشارع بتاعك وزود الوعي واعدل والتعليم يابشر التعليم
وايعمل ايه التعليم في وطن ضايع لا يعمل كتير اوي واسف للعصبية ياكبير بس الواحد زهق من مبررات المسئولين الواحد نفسه يشوف بلده بتاخد خطوات مش كل شوية نقعد نخترع العجلة

متزعلش مني مفيش لوم على اي مصري سواء رجل اعمال او مُصنع او ريادة اعمال اللوم كله على القيادة السياسية والحكومة هي مسئولة عن الوعي مسئولة عن التعليم وتشكيل الوعي العام وعن الرقابة ومحاربة الفساد وبناء مايشبه استراتيجية لتغيير الفكر وقبل ده كله العدل العدل العدل وتطبيق القانون مش مجرد قانون استثمار واضح او الصناعة لكن ايضا الشارع المصري اللي كله فوضوي ومش ذنب شعب قاعد كل حاكم بقالنا سبعين سنة يقول اما حرب اما ارهاب اما تنمية بتاخد وقت اما كورونا اما توريث اما زيادة سكانية زهقنا والله طبق القانون وظبط الشارع بتاعك وزود الوعي واعدل والتعليم يابشر التعليم
وايعمل ايه التعليم في وطن ضايع لا يعمل كتير اوي واسف للعصبية ياكبير بس الواحد زهق من مبررات المسئولين الواحد نفسه يشوف بلده بتاخد خطوات مش كل شوية نقعد نخترع العجلة
كلامك صحيح، الخطا الاول عن الحكومة طبعا و اهمال التعليم دة غير الخراب المجتمعي

لكن مينفعش نهمل خطا المصريين
خصوصا في قطاع الاخلاق، مش كل حاجة الحكومة هي اللي هتعملها و دة اصلا يبقي غلط.

و التعليم دلوقتي بقي اسهل من زمان في عصر الانترنت بس مش لاقيين اللي عوزين يتعلموا

دة غير انحدار مستوي المثقفين في مصر، تخيل لما المواطن بدل مايفتح كتاب و يقرأ بنفسة قاعد بيسمع لخبراء الانترنت و الفلاسفة. كان زمان الشخص بيلف علي المكتبات و ينزل سور الازبكية علشان يجيب كتاب و يتعلم و يعمل بحث، دلوقتي النت تحت ايدة و قاعد يسمع لخطبة واحد سياسي عمال يهبد في كل شئ

احنا كمجتمع لازم نصلع نفسنا بردوا، لو حتي عوزين الحكومة تتصلح.....

كلامك صحيح، الخطا الاول عن الحكومة طبعا و اهمال التعليم دة غير الخراب المجتمعي

لكن مينفعش نهمل خطا المصريين
خصوصا في قطاع الاخلاق، مش كل حاجة الحكومة هي اللي هتعملها و دة اصلا يبقي غلط.

و التعليم دلوقتي بقي اسهل من زمان في عصر الانترنت بس مش لاقيين اللي عوزين يتعلموا

دة غير انحدار مستوي المثقفين في مصر، تخيل لما المواطن بدل مايفتح كتاب و يقرأ بنفسة قاعد بيسمع لخبراء الانترنت و الفلاسفة. كان زمان الشخص بيلف علي المكتبات و ينزل سور الازبكية علشان يجيب كتاب و يتعلم و يعمل بحث، دلوقتي النت تحت ايدة و قاعد يسمع لخطبة واحد سياسي عمال يهبد في كل شئ

احنا كمجتمع لازم نصلع نفسنا بردوا، لو حتي عوزين الحكومة تتصلح.....
معاك بس ده يبقى ضمن مؤسسة كاملة بتشجع والتعليم سهل اي نعم بس التأسيس لازم من المدرسة اللي مش موجودة اصلا في حياة الطفل المصري والاسرة المعبئة باحمال الدينا والاخرة وتجريف المثقفين ده نتيجة طبيعية لكل ده وسنين كتير لسوء التعليم بجانب مش انضحك على بعض التضييق اي ثقافة حتى لو كانت قصص اطفال محتاجة اجواء فيها حرية وابداع وصفاء ذهن مش موجود في الحالة المصرية واه اي مجتمع عليه مسئولية بس حملها ليه الاول لكن بذمتك كشعب مصر حاليا قولي اي مسئولية اجتماعية ممكن يقوم بيها هو لاقي لازم بعض الاصلاح الاقتصادي والتعليم حالا اما كده انروح في داهية فعليا لازم الناس تتنفس شوية زي بظبط ماانت مشغل حمار في ساقية ومغمض عينه وفي مثل جه في بالي برغم كل مايحمله مبارك واسرته من سوء لكن انت فاكر مشروع القراءة للجميع اللي جيلنا لحد ما شافه وعاشه هي دي المشاريع اللي تشكل وعي فعلا وكان ناجح في وقتها برغم سوزان مبارك واللي عملته لكن ده اهم حاجة عملتها في حياتها وللاسف المشروع ده اندثر تعرف ان بعض الُكتاب حاليا مش عارفين يطبعوا كتبهم لغلاء سعر الورق وبالتالي لما ينشروا كتبهم محدش ايشتريها ده بس مثال واحد لحال دولة بتقول وتنادي كل يوم بالجمهورية الجديدة

ربنا يصلح الحال

معاك بس ده يبقى ضمن مؤسسة كاملة بتشجع والتعليم سهل اي نعم بس التأسيس لازم من المدرسة اللي مش موجودة اصلا في حياة الطفل المصري والاسرة المعبئة باحمال الدينا والاخرة وتجريف المثقفين ده نتيجة طبيعية لكل ده وسنين كتير لسوء التعليم بجانب مش انضحك على بعض التضييق اي ثقافة حتى لو كانت قصص اطفال محتاجة اجواء فيها حرية وابداع وصفاء ذهن مش موجود في الحالة المصرية واه اي مجتمع عليه مسئولية بس حملها ليه الاول لكن بذمتك كشعب مصر حاليا قولي اي مسئولية اجتماعية ممكن يقوم بيها هو لاقي لازم بعض الاصلاح الاقتصادي والتعليم حالا اما كده انروح في داهية فعليا لازم الناس تتنفس شوية زي بظبط ماانت مشغل حمار في ساقية ومغمض عينه وفي مثل جه في بالي برغم كل مايحمله مبارك واسرته من سوء لكن انت فاكر مشروع القراءة للجميع اللي جيلنا لحد ما شافه وعاشه هي دي المشاريع اللي تشكل وعي فعلا وكان ناجح في وقتها برغم سوزان مبارك واللي عملته لكن ده اهم حاجة عملتها في حياتها وللاسف المشروع ده اندثر تعرف ان بعض الُكتاب حاليا مش عارفين يطبعوا كتبهم لغلاء سعر الورق وبالتالي لما ينشروا كتبهم محدش ايشتريها ده بس مثال واحد لحال دولة بتقول وتنادي كل يوم بالجمهورية الجديدة

ربنا يصلح الحال
اتفق طبعا التعليم الاساسي هيحل معظم مشاكل مصر حرفيا.

فكرتني بمشروع سوزان مبارك كان ممتاز و الكتب بتاعت مكتبة الاسرة كانت رخيصة و كان جدي بيشريها ليا من علي الرصيف و هو بيجيب الجرنال 😢 (الله يرحمة)

عصر الكتب المطبوعة انتهي و حتي الصحف المطبوعه انتهي عصرها، دلوقتي تجيب تابلت و تنزل مكتب كتب و تقرأ براحتك

فيه نقطة صغيرة هل انت شايف ان المجتمع المصري هيقبل بحرية الابداع و الاختلاف؟!

اتفق طبعا التعليم الاساسي هيحل معظم مشاكل مصر حرفيا.

فكرتني بمشروع سوزان مبارك كان ممتاز و الكتب بتاعت مكتبة الاسرة كانت رخيصة و كان جدي بيشريها ليا من علي الرصيف و هو بيجيب الجرنال 😢 (الله يرحمة)

عصر الكتب المطبوعة انتهي و حتي الصحف المطبوعه انتهي عصرها، دلوقتي تجيب تابلت و تنزل مكتب كتب و تقرأ براحتك

فيه نقطة صغيرة هل انت شايف ان المجتمع المصري هيقبل بحرية الابداع و الاختلاف؟!
الله يرحمه ويغفر له

اختلف معاك في نقطة عصر الكتب عمره ماانتهى نعم كمعلومات بقت اغلبها من النت لكن القراءة بالمفهوم التقليدي هي الكتب والعالم المتقدم معدل القراءة فيه عالي جدا واعتقد الهند عشر ساعات اسبوعيا للفرد وتلاحظ ان اعظم شركات العالم اغلبها ال cio بتوعها هنود نتيجة التعليم وثقافة القراءة بحد ذاتها بتفرق في الشعوب فالكتب الورقية شايفها افضل طريقة لمتعة القراءة وانا عن نفسي صعب بل مستحيل اقرا كتاب الكتروني حتى لو على kindle ومتفق طبعا في اندثار الصحف الورقية

اما نقطة تقبل الشعب للحرية ايتقبلها مع الوقت اي حاجة جديدة صعب استقبلها لحد ماتندمج معاها وتتعود عليها والشعب المصري طول عمره مبدع وبيحب الحياة وطول عمره احتوى ثقافات ودي بقى المرادي اللي بجد اللي تقدر تكلم ع التأثير الحضاري والعمق الثقافي للشعب ده تعايش مع كل الشعوب والثقافات وجميع اشكال الاحتلال فمش صعب ابدا يتقبل الاختلاف والحرية بالعكس نجربها ليه لا احنا ديما بنقول مينفعش وشعب عشوائي طب خليه يجرب وحتى لو اخطأ عشر مرات ايتعلم من تجاربه الشعوب بتتقدم بالتجربة زيها زي اي تجربة علمية مش عشان اخطأنا في امر الاخوان وانتخابهم يبقى لا مينفعش كانك بتقول بظبط لطفل كدب عليك ولعب كورة بعد المدرسة انك مش اتروح المدرسة تاني ابدا او مش اتلعب كوورة ده اللي بعض الناس عايزينه للشعب المصري

عودة
أعلى