مصر تبدأ شراكة عسكرية مع دولة زامبيا

انا لم أشاهد مصنعين مصريين خرجوا من مصر، و معظمهم اصلا كان شغال شغل متواضع جدا بتاع تجميع و فهلوة، اما اللي بيصنع اما شركات حكومية او توكيلات لشركات كبيرة و هؤلاء سعدا بالبهدلة الحالية لان الايدي العاملة سعرها بقي في الارض بالنسبة لهم

تخيل تفتح مصنع و الفني بياخد 100 دولار في الشهر و الكهرباء مدعومة و الغاز مدعوم و بتسلك نفسك برشاوي و تعدي من اي حاجة. لذلك ترند مصانع اجنبية داخلة مصر شغال اليومين دول

المصريين متعثرين بسبب الدولار و قانون الاستيراد لكن السوق مازال حلو لهم لان المستورد بقي سعره فلكي، لو نزلت هتلاقي ان التجار بتجري وراء المصري بعد قفل الاستيراد، شوف حتي الادوات المنزلية اللي المحلات كانت مليانه تركي و صيني بقي حاليا المصري مسيطر بسبب اختفاء المستورد.

بخصوص السياسية انا مع اي تغيير سلمي طبعا، و الاهم ان الشعب يبقي عنده تقبل للاختلاف و احترام للقانون و نجيب كفاءات و دة شئ لا يختلف عنه احد، لكن الواقع بيقول و اختيارات الشعب نفسها... بلاش نتكلم في السياسة.

في عهد حسني مبارك مصر كانت مفتوحة جدا للاستثمار و راجل الاعمال المحليين و الاجانب شافوا نهضة قوية جدا في عهدة و تم غلق معظم مصانع الدولة و الجيش لصالح القطاع الخاص و شوفنا ظهور اسماء كبيرة من المصنعين و العلامات التجارية، يكفي حكومة رجال الاعامل

كان عندنا توكيلات عالمية بتصنع في مصر 😢 كله خرج في ٢٠١١ و لم يعد

المهم ان العيش بقي من غير مسامير.
يبنى انت بتقول ايه 😂عموما هتشوف قريب الفنى ده مش هتلاقيه والرشاوى حاليا واكله كل مكسبك انا لما ادفع كل كام يوم نص مليون بين غرامات من جهات نازله زى الكلب المسعور علشان تلم اى فلوس يعرفو يلموها وبيتلككو ده غير الى نازلين يلمو رشاوى انت بتشتغل بكام علشان تدفع كل ده ده غير مستوى الإحباط الى بقا بين العمالة لأن الفلوس الى بيكسبوها مبقتش تعمل حاجة فا بالتالى اترجم ده لعدم خوفهم على الشغل ده غير أسعار الخامات وعدم انتظام السوق وضعف القدرة الشرائية الى معاه جنيه دلوقت ماسك فيه فى مصانع بتنزل منتجات دلوقت وبترجع كلها محدش بيشتريها مفيش فلوس يا حلاوة 🤣 ده غير البعبع الى لسه محدش حاسس بيه اربع او خمس دول نازلين على سوقك بيفرغوه بمعنى الكلمة دولة مستهدفة العمالة الماهرة عندك وعمالة تسحبهم ودولة هتسحب منك اقتصاد كامل كانت قائمة عليه مناطق صناعية جديدة وتنقلها لدول مجاورة لك وهتبقا انت مجرد شارع الدول تعدى منك برسوم قليلة لا اكثر ولا أقل دولة تانية حاليًا بتخاطب أصحاب المصانع الصغيرة والمتوسطة فى المدن الصناعية الخاصة بك وبتقدم لهم مميزات مكنوش يحلمو بيها عندك ودل حاليه بتخاطب أصحاب المشاريع الصغيرة والورش للهجرة لها إقبال اول مره اشوفه على المصنعين المصريين 😂 وفى المقابل بص الدولة بتعمل ايه فى شعبها وكم العوائق والصعوبات الى بتفرضها اما بالنسبة انك لم تشاهد مصنعين يخرجو لا والله بيخرجو كتير جدا بس ابتدى يحصل تضيق على خروج رأس مالهم يعنى لسه واحد مصفى مصنعة وكان المفروض هيسفر معاه 100مليون سافر هوا وقفلو هنا على ال100مليون بتوعه ودلوقت قاعد برا ولا طايل سما ولا أرض 😅 لكن المشكلة دى فى طريقها للحل وزى مقلتلك حجم الإغراءات حاليا كويس جدا يشجعهم على الخروج وخصوصا مع وجود من يحل لهم كل المشاكل زى مشكلة الفلوس بقو يخدوها من تحويلات المصريين فى الخارج ويعوضوها بجنيه من هنا وبص بقا على حجم العجز الى هيحصل فى أموال الى بيحولها المصريين فى الخارج السنه دى وكل الأطراف هتستفيد وهيلتفو على الإجراءات العقيمة الى الحكومة عمالة تحطها وخليهم يشبعو بالجنيه بتاعهم ويفرض ضرايب لحد لما يشبع خلصت خلاص الى فات حمادة والى جاى حمادة تانى ودى ضريبة عدم الإستماع لشعبك وانك تعمل ماصح عليهم علشان تسرق ثرواتهم وتدفعهم نتيجة سياساتك الاقتصادية الفاشله

يبنى انت بتقول ايه 😂عموما هتشوف قريب الفنى ده مش هتلاقيه والرشاوى حاليا واكله كل مكسبك انا لما ادفع كل كام يوم نص مليون بين غرامات من جهات نازله زى الكلب المسعور علشان تلم اى فلوس يعرفو يلموها وبيتلككو ده غير الى نازلين يلمو رشاوى انت بتشتغل بكام علشان تدفع كل ده ده غير مستوى الإحباط الى بقا بين العمالة لأن الفلوس الى بيكسبوها مبقتش تعمل حاجة فا بالتالى اترجم ده لعدم خوفهم على الشغل ده غير أسعار الخامات وعدم انتظام السوق وضعف القدرة الشرائية الى معاه جنيه دلوقت ماسك فيه فى مصانع بتنزل منتجات دلوقت وبترجع كلها محدش بيشتريها مفيش فلوس يا حلاوة 🤣 ده غير البعبع الى لسه محدش حاسس بيه اربع او خمس دول نازلين على سوقك بيفرغوه بمعنى الكلمة دولة مستهدفة العمالة الماهرة عندك وعمالة تسحبهم ودولة هتسحب منك اقتصاد كامل كانت قائمة عليه مناطق صناعية جديدة وتنقلها لدول مجاورة لك وهتبقا انت مجرد شارع الدول تعدى منك برسوم قليلة لا اكثر ولا أقل دولة تانية حاليًا بتخاطب أصحاب المصانع الصغيرة والمتوسطة فى المدن الصناعية الخاصة بك وبتقدم لهم مميزات مكنوش يحلمو بيها عندك ودل حاليه بتخاطب أصحاب المشاريع الصغيرة والورش للهجرة لها إقبال اول مره اشوفه على المصنعين المصريين 😂 وفى المقابل بص الدولة بتعمل ايه فى شعبها وكم العوائق والصعوبات الى بتفرضها اما بالنسبة انك لم تشاهد مصنعين يخرجو لا والله بيخرجو كتير جدا بس ابتدى يحصل تضيق على خروج رأس مالهم يعنى لسه واحد مصفى مصنعة وكان المفروض هيسفر معاه 100مليون سافر هوا وقفلو هنا على ال100مليون بتوعه ودلوقت قاعد برا ولا طايل سما ولا أرض 😅 لكن المشكلة دى فى طريقها للحل وزى مقلتلك حجم الإغراءات حاليا كويس جدا يشجعهم على الخروج وخصوصا مع وجود من يحل لهم كل المشاكل زى مشكلة الفلوس بقو يخدوها من تحويلات المصريين فى الخارج ويعوضوها بجنيه من هنا وبص بقا على حجم العجز الى هيحصل فى أموال الى بيحولها المصريين فى الخارج السنه دى وكل الأطراف هتستفيد وهيلتفو على الإجراءات العقيمة الى الحكومة عمالة تحطها وخليهم يشبعو بالجنيه بتاعهم ويفرض ضرايب لحد لما يشبع خلصت خلاص الى فات حمادة والى جاى حمادة تانى ودى ضريبة عدم الإستماع لشعبك وانك تعمل ماصح عليهم علشان تسرق ثرواتهم وتدفعهم نتيجة سياساتك الاقتصادية الفاشله
الاهم اننا طلع كان عندنا مصانع اصلا و هتروح مننا!
في امور كتير هتفقك معك فيها و حاليا الدولة بتشكل عبء و بتخنق المصنعيين بالفساد و البيروقراطية و النهب، ده غير وجود نصابين من الشعب نفسة 😅 علي المستثمرين.

هي مين الدولة اللي بتسحب المصانع بتاعتنا دية؟

انت شخصية اوفر....اه انا محامى لبلدى عندك اعتراض؟ مش عشان بلدك مستباحة يبقى انت تعاملنا و كئن مصر هى ايضا مستباحة اه انا محامى و ان لازم الامر فا انا كمان هبقى عشماوى طالما الأمر يمس مصر...مصر مش اقل من اى دولة هنا من اللى اى حد بيفتح بوقه عليها بيتعمل معاه الجلاشة

بص انا عارف نوعيه التفكير اللى انت ماشى بيه لأنى guess what كنت زيك كده..... بس الحمد الله بعديها شغلت دماغى و فوقت من الهرتلة
فا متأفورش من نفسك و تحسس نفسك انى حساس عشان حد اتكلم عن مصر بس انا اللى متضايق منه هو طريقة كلامك...حسنها و مش هتشوفنى تانى....بس افضل بنفسك اسلوبك ده و هتلاقينى كل مره طالعلك...انا عمرى ماقولت لحد يفكر فى ايه او ميفكرش فى ايه و ده مش بتاعت حد بس انت طالما مش هتتكلم بأدب زى ما بتتكلم بأدب فى المواضيع التركية يبقى احنا ساعتها هنضطر نخش فى نفس الحوار ده مره و اتنين و تلاته

بطل الحشيش المضروب الي بتشربه.

تحط نفسك محامي ومحدش طلب منك هنا فعلا الله يعينك علي نفسك.

اما من ناحيه الأدب ماتنساش انه انته الي ابتديت والبادي اظلم.

اما من ناحيه الهبد ، الي يدافع عن سلاح وهوا مايعرفش عنه حاجه لا من تاريخ السلاح ولا مواصفاته والمصيبه انه السلاح ده يتصنع في بلده ، يبقي هوا الي بيهبد وانسان جاهل.

خد دي المعلومه لحضرتك لاني عارف انك عامل نفسك فاهم وانته مش عارف حاجه ، النسخ القديمه من مدرعه الفهد كانت بتتصنع من دون ماينحط فيها تكييف يعني الجندي كان بيتطبخ جواها علي نار هاديه. اما دالوقتي النسخ الجديده من الفهد صارو يحطو فيها تكييف للمساكين الجنود بعد ماعرفوا غلطتهم الي كلفتهم حياة كم جندي.

الاهم اننا طلع كان عندنا مصانع اصلا و هتروح مننا!
في امور كتير هتفقك معك فيها و حاليا الدولة بتشكل عبء و بتخنق المصنعيين بالفساد و البيروقراطية و النهب، ده غير وجود نصابين من الشعب نفسة 😅 علي المستثمرين.

هي مين الدولة اللي بتسحب المصانع بتاعتنا دية؟
اكتر من دولة صحبك شكله مزعل حد منه 🤣 وعمالين يدولو كل خبور وخبور انقح من التاني ومش حاسس بس هوا فرحان بالمصانع الكبيرة الى بتدخل وباعد الكلاب السعرانة عنهم بأومر منه شخصية فا متدورين على الى ملهمش دهر لكن هتحسبها فى الاخر هتلاقى مفيش فرق واحد كبير بيدخل بيخرج قدامه 10صغيرين هيجي بعد فترة يلاقى نفسه محلك سر ومفيش حد عاوز يضخ جديد فا فعليا الى بيخرج ملوش بديل وكل الدول اوضعها الاقتصادية خربانة وابتدت دول كتير تشغل مخها فا الرفاهية بتاعت زمان انك تجيب شوية ناس فى سوقك وتعذبهم خلصت بس بوادر الأزمه دى هتشوفها فى الإعلان الجاى عن تحويلات المصريين فى الخارج ويبتدى يبحث الفلوس بتروح فين هنا هيكتشف

مصر متأخره جدا في الصناعات عموما ومنها الصناعه المدنيه وبالتالي سينعكس علي الصناعه العسكريه. حتي الان لا يوجد مصنع للكاوتش السيارات في مصر هذا بخلاف الأنظمه الفرعيه واشباه الموصلات والتكنولوجيا الرقميه.

لو كنت أفريقي حتما سيكون الخيار الافضل هو جنوب أفريقيا أو مصر للتدريب العسكري كقوات خاصه
احنا مش دولة عظمي عشان نصنع الحاجات دي انت عندك

روسيا نفسها بتستورد اشباه الموصلات
و الصين علي تكنولوجيا اشباه الموصلات عندها مش زي كده يعني مش متقدمة

و بالنسبة للكاوتشات
في مصنع اهو

حتي الكاوتشات المدرعة المضادة للألغام و الرصاص بتتصنع في مصر علي ما اتذكر

تابوت متحرك الله يعافينا منها
مشاهدة المرفق 535385

حبيبي حتي لو تدريعها وحش انت عايز ايه
هو علي اساس الدبابات مش بتدمر؟؟؟

مدرعة و كمان مدرعة من التمنيينات و بتأدي مهامها
يعني مش مصنوعة من يومين

انت عايز توصل لإيه؟؟؟

يرحم أمك فكنا من الكذبة هذي
صورة نشرتها السفارة الأمريكية بالقاهرة لوصول عدد من أبراج الابرامز في أغسطس 2015
مشاهدة المرفق 535375
اتأدب يالا في النقاش

احترم نفسك

انت بتفهم كلمة علي الاغلب دي ازاي؟؟؟ ها

الظروف اللى مرت بيها دول الخليج غير الظروف اللى مرت بيها مصر
و المفروض اننا نشجع الدولة مش نحبطها و نهاجمها

مافيه ظرف مثل القنابل النووية على اليابان
والان اين اليابان !

الادارة مهمة

رأي شخصى الحكومة الحالية لا تنتظر منها اقتصاد وفى فترة حكم السيسي الاقتصاد متوجه على الإعتماد يوم عن يوم على فرض الرسوم والضرائب على المواطن بدون تقديم اى خدمات تذكر او تشريعات مفيدة لتحسين أوضاع المواطن وعند مرحلة معينة هيتوقف المواطن عن كسب اى أموال رحيل السيسي ونظامه الحل الوحيد لمصر حاليا الشعب يحتاج حكومة تفكر من وجهة نظرة وتضع خطط وحلول على هذا الأساس أما التفكير العسكري بتاع القائد يأمر والجندي يطيع لم يعد مجدى فى ظل العولمة الحالية قريبا جدا وانا خلاص شايفها جايه هيخلى المواطن يتمرد على فكرة العمل لانه خلاص مبقاش مجدي ولا استبعد عصيان مدني يتبعه انهيار عام والرد من الحكومة مش هيكون عاقل أبدا لانهم متعودوش يتعاملو بالعقل لكن بمبدأ فرض القوة بالوضع الحالى مصر الى النهاية المؤجلة ما لم يحدث تغير وتنازل من السيسي لتقريب وجهات النظر بين مؤسسات الدولة والشعب المصري لكن لا أظن ان السيسي هيتنازل لأنه بيتمتع بنفس مستوى أنانية بشار الأسد الشعب بيجوع يوم عن يوم وهوا كل همه التمسك بالكرسي خوفا من اوهام صنعها بعقله وإنجازات وهمية يحلم برؤيتها تتحقق فى فترة حكمه وعلى هذا الأساس لا استبعد ترشح السيسي لفترة حكم جديدة وساعتها قول لمصر الله يرحمك اقتصاديا واجتماعيا ولن يعترض أحد لأن الاطراف الفاعلة حاليا فى الاقتصاد المصري من رجال تجارة وصناعة وخلافه وصلت لاستنتاج أن مفيش فايدة وكله حاليا بيرتب اوضاعة للانسحاب من السوق المصري والبحث عن أسواق صناعية جديدة وهنا لا اتحدث عن رجال الدولة او المشاريع الى بيتم دعمها من الدولة هنا بتكلم عن الغالبية العظمى من المصانع الى شايلة الاقتصاد بجد كثير من المصنعين الى سافرو فى آخر سنتين ابتدو ينقلو تجاربهم الايجابية والسلبيه للموجودين فى مصر وجزء كبير هيحصلهم فى الطريق لدول كتير أسواق جديدة غير الإمارات أو وسط أوروبا او الدول التقليدية الى ديما كان بيهرب لها المصنع لكن بيعانى من بعض الصعوبات فى دول جديدة ابتدت تقرأ المشهد فى الدول المتشابه لمصر وبتستهدف المصنعين من النوع ده فيها وابتدت تخاطبهم بشكل مباشر وربنا يكرمهم فى مكان أحسن مع ناس بتفهم وخلى الى هنا نايمين على ودانهم لحد لما يصحو على اكبر قفا فى التاريخ 😂 وربنا وحده هوا الى يتولى البلدى الناس صوتها اتنبح ومفيش حد بيسمع خليها تطربق على دماغهم

قول الحمدالله ترى نعمة الأمن والأمان تكفي

بالعكس مصر كانت وين وصارت وين

انا اشوف هذا وانا في السعوديه وانت في مصر مو شايف اما من ناحيه ضرايب والحاله الأقتصاديه اللي يشوف كلامك كنتم في عهد حسني مبارك الله يرحمه الوضع افضل وتسبحون في النعيم ماظن احد يقول افضل الوضع كان هذا اللي اشوفه مجرد رأي

وطبعا اذا رأيك ليسومبني الا على انتماءات اخرى هذا امر راجع لك حلوها بينكم

تحياتي

بطل الحشيش المضروب الي بتشربه.

تحط نفسك محامي ومحدش طلب منك هنا فعلا الله يعينك علي نفسك.

اما من ناحيه الأدب ماتنساش انه انته الي ابتديت والبادي اظلم.

اما من ناحيه الهبد ، الي يدافع عن سلاح وهوا مايعرفش عنه حاجه لا من تاريخ السلاح ولا مواصفاته والمصيبه انه السلاح ده يتصنع في بلده ، يبقي هوا الي بيهبد وانسان جاهل.

خد دي المعلومه لحضرتك لاني عارف انك عامل نفسك فاهم وانته مش عارف حاجه ، النسخ القديمه من مدرعه الفهد كانت بتتصنع من دون ماينحط فيها تكييف يعني الجندي كان بيتطبخ جواها علي نار هاديه. اما دالوقتي النسخ الجديده من الفهد صارو يحطو فيها تكييف للمساكين الجنود بعد ماعرفوا غلطتهم الي كلفتهم حياة كم جندي.
طبعا انت عشان عندك ولائات عابرة للقارات فا فاكر ان كل الناس زيك لا و عشان بتابع قنوات اخبارية "شمال" و ارهابية فا انت طبعا عندك مشكلة فى الفهم طب بص يا صلوحة عشان انت باين عليك من النوعيه اياها و اللى الحقيقة اصبحتو مملين جدا و كلامك اصبح معروف....هى مش محامى و لا قاضى هى موضوع كرامه و انا عارف بما انك واحد من اللى عندهم ولاء عابر للقارات فى كلامى ده مش هتفهمو و بالتالى هترد رد "دفاعى" و ده انا متوقعو

ومتبقاش دلاس انا بتكلم فى نقطة معينة و انت اللى عمال تحور انا قولتلك اتكلم كويس عشان متلاقيش كلام ميسركش...المصريين مش ناس ديوثة "مثل البعض" عشان لما حد يسئ اليهم يسكتو......انت عمال تحور و تقول مدرعة و مش مدرعة و انا ماليش مشاركة واحده جبت فيها سيرة "المدرعة"
فا عرفت بقى انك فوق ان ليك ولاء عابر للقرات فا انت كمان بقيت مدلس....والله كل حاجة بتحصلك انت و "جماعتك" اللى بتشجعها تستهلوها

انا مش هقل منك و مش هعمل معاك الجلاشة اكراما للراجل المحترم ده Tornado.sa @Tornado.sa

قول الحمدالله ترى نعمة الأمن والأمان تكفي

بالعكس مصر كانت وين وصارت وين

انا اشوف هذا وانا في السعوديه وانت في مصر مو شايف اما من ناحيه ضرايب والحاله الأقتصاديه اللي يشوف كلامك كنتم في عهد حسني مبارك الله يرحمه الوضع افضل وتسبحون في النعيم ماظن احد يقول افضل الوضع كان هذا اللي اشوفه مجرد رأي

وطبعا اذا رأيك ليسومبني الا على انتماءات اخرى هذا امر راجع لك حلوها بينكم

تحياتي
فى عصر مبارك مكنش فى كل ربع ساعة تغير فى سعر العملة ولا تعويم يأكل أرباح الى بيستثمر فى البلد يعنى انا انتع شغل وقرف واتحمل الحكومة ورجالتها ومشاكل مبتخلصش علشان اخر السنه اخرج بنفس قيمة الفلوس ويمكن أقل من الى دخلت بيها بداية السنه المالية طيب يبقا بتشتغل ليه من الأساس عدم الثبات فى سعر العملة الى حاصل مدمر الشغل

طبعا انت عشان عندك ولائات عابرة للقارات فا فاكر ان كل الناس زيك لا و عشان بتابع قنوات اخبارية "شمال" و ارهابية فا انت طبعا عندك مشكلة فى الفهم طب بص يا صلوحة عشان انت باين عليك من النوعيه اياها و اللى الحقيقة اصبحتو مملين جدا و كلامك اصبح معروف....هى مش محامى و لا قاضى هى موضوع كرامه و انا عارف بما انك واحد من اللى عندهم ولاء عابر للقارات فى كلامى ده مش هتفهمو و بالتالى هترد رد "دفاعى" و ده انا متوقعو

ومتبقاش دلاس انا بتكلم فى نقطة معينة و انت اللى عمال تحور انا قولتلك اتكلم كويس عشان متلاقيش كلام ميسركش...المصريين مش ناس ديوثة "مثل البعض" عشان لما حد يسئ اليهم يسكتو......انت عمال تحور و تقول مدرعة و مش مدرعة و انا ماليش مشاركة واحده جبت فيها سيرة "المدرعة"
فا عرفت بقى انك فوق ان ليك ولاء عابر للقرات فا انت كمان بقيت مدلس....والله كل حاجة بتحصلك انت و "جماعتك" اللى بتشجعها تستهلوها

انا مش هقل منك و مش هعمل معاك الجلاشة اكراما للراجل المحترم ده Tornado.sa @Tornado.sa

شايف انه انته بتظلل الكلام الي يمشي علي هواك وتسيب الباقي ، مش مشكله حركتك دي تبين لي نوعيتك ايه انته مش اول لا اخر واحد يمر عليه كده.

طيب يا لولو زي مانته شايف انه انا عندي ولاءات عابره للقارات ، انا كمان شايف انه انته بتشرب حشيش مضروب كل يوم ، كده استبينا بالنقطه دي ومش حنختلف عليها. وارجع واقول لك البادي اظلم وانته الي ابتديت.

وطالما انت دخلت فيها موضوع الكرامه ، حلو اوي ولا يهمك انا بقول انه مدرعه الفهد تابوت متحرك ، يالله وريني الكرامه اللي بتتكلم عنها ودافع عن مدرعه الفهد ، اديني مواصفاتها كامله علشان تبين للكل انه انا كذاب وكلامي غلط عنها، واقص ايدي انه انته مش حتقدر وحتلف وتدور علشان تطلع نفسك منها. تعرف ليه ؟ لانه معلوماتك العسكريه صفر علي الشمال وانته بس بتحب تخرب مواضيع.

مشاركاتي هما اثنين الأولي تكلمت فيها عن مدرعه الفهد والثانيه تكلمت فيها عن اتفاقيه التعاون العسكري ، انته هنا الي دخلت شمال وعملت مناحه مع انه محدش تكلم عن مصر بحاجه بطاله ، فا انا بقولك تكلم كويس واحترم تفسك علشان ماتسمعش كلام يزعلك وبعدين تقول حقي برقبتي وسيب الراجل المحترم Tornado.sa @Tornado.sa لحاله ، الكلام بيني وبينك.

وماتعدش تلف وتدور وتقول لي كرامه ومابرضاش حد يتكلم عن مصر ومش عارف ايه من سخافاتك ، قلتلك وارجع واقولك مره ثانيه محدش جاب طاري مصر بالبطال ولا حكومه مصر وكلتك محامي عنها ولا مصر وكلتك محامي عنها انته الي شخصنت كل حاجه لغايه بنفسك ، ده موضوع للنقاش ومش من حقك تمنع حد من انه يقول رايه حتي لو مش عاجبك ، واذا مش عاجبك الموضوع بكل بساطه اطلع منه محدش جابرك تشارك فيه.

والمشاركات كلها موجوده تبين من فينا الحساس والي ابتدي الأول فهمت يالولو ولا اعيد الكلام علشان تفهم ؟

احترم علشان تحترم ياصاحبي.

فى عصر مبارك مكنش فى كل ربع ساعة تغير فى سعر العملة ولا تعويم يأكل أرباح الى بيستثمر فى البلد يعنى انا انتع شغل وقرف واتحمل الحكومة ورجالتها ومشاكل مبتخلصش علشان اخر السنه اخرج بنفس قيمة الفلوس ويمكن أقل من الى دخلت بيها بداية السنه المالية طيب يبقا بتشتغل ليه من الأساس عدم الثبات فى سعر العملة الى حاصل مدمر الشغل
التعويم بشكل عام في اي دوله مضر بالمستثمرين الصغار واصحاب رؤس الأموال من الطبقه المتوسطه وبكذا مرح يصير شي اسمه طبقه متوسطه رح تصير فجوه بينهم رح يكون طبقه فقيره وطبقه غنيه وفي اي دوله حسب ما قرأت ان قوة الإقتصاد مبني على الطبقه المتوسطه والإستقرار سياسيا وحتى امنيا
والطبقه المتوسطه هي ماتعتمد عليه عليه الطبقه الغنيه في استثماراتهم والقوه الشرائيه للشركاتهم ومنتجاتها والأمر ينطبق على هذه الفئه المتوسطه من من اعتمادهم على الطبقه الفقيره

المفروض واعتقد ان في برنامج اصلاح اقتصادي في مصر بس قرارات لاتطبق ودون رقابه على تطبيقها ارى السبب هو عن قلة وعي مجتمعي والحل في توعيه المجتمع مع الحزم في التطبيق القانون على الكل دون تفريق ومن يكون وهذا صعب اذا مافي شفافيه ولايوجد حكومه اكترونيه مرتبط بنفاذ معين مرتبط بالرقم القومي للكل شخص ممكن اللي عايش في السعوديه عندنا فاهم تش اقصد
علشان كذا مافي رادع الكل على هواه

عودة
أعلى