مصر تبدأ شراكة عسكرية مع دولة زامبيا

اولا انا اقصد ا مشاريع الاسلحة
ثانيا منا بدعي اهو انها تجيب فلوس و ثمارها و الي اتصرف عليها
بالذات اننا عندنا مدرعات قوية جدا زي ST-100-500
و عائلة البانثيرا و التمساح

يارب شوية فلوس حلوين كده نبدأ بيها مشروعات تانية 🙏
احنا دخلنا المرحلة الثالثة ناخذ اموال من الخليج وقروض اجنبية ليس لدعم الاقتصاد ولكن لتمويل مشروعات ضخمة داخليا وصفقات سلاح وديه المرحلة الثانية احنا دخلنا المرحلة الثالثة بقى نعمل بالفلوس ديه استثمارات في افريقيا سد في تنزانيا وقناة في نيجيريا وميناء في الصومال ومصانع سلاح في زامبيا وغيرها عموما كلها استثمارات مربحة بس مش اقل من عشر سنين عشان تجيب عائد مربح خلال الفترة ديه ايه وضعنا من الاعراب

التعديل الأخير:
عيان بيعين في ميت
عندنا مدرعات من الافضل فق العالم ان لم تكن الافضل زي ST-100-500 و عائلة تمساح و تيرير 79 و عائلة بانثيرا

و عندنا درونات محلية محترمة

و مدافع محلية محترمة

فإيه العيان في الموضوع.؟؟؟

عندنا مدرعات من الافضل فق العالم ان لم تكن الافضل زي ST-100-500 و عائلة تمساح و تيرير 79 و عائلة بانثيرا

و مدافع محلية محترمة

الموتور والشاسية الخاص بهذه المدرعات هل هو صناعة محلية؟

الموتور والشاسية الخاص بهذه المدرعات هل هو صناعة محلية؟
اي دولة زينا كده مثل تركيا حتي في دول عظمة بتشتري من اوكرانيا زي روسيا و غيرها بتستورد المحركات

بنستوردها من امريكا و المانيا اوكرانيا وغيرهم
عشان انت مش هتصنع محرك كامل و تصرف عشرات مليارات الدولارات تطوير و فتح خطوط انتاج عشان مدرعة واحدة في الحالة دي سعر المحرك هيبقي اغلي من المدرعة نفسها اضعاف مضعفة

لازم تصدر المحرك و يتم شراءه بالألاف إلا سعر المحرك هيبقي بملايين الدولارات
و مفيش حد هيسيب المانيا و امريكا و اوكرانيا وغيرهم و ييجي يشتري منك حتي لو المنتج بتاعك افضل
الموضوع اقتصادي اكثر ما هو عسكري فمصر لديها الخبرة الكافية لصناعة محرك مدرعة او دبابة

اي دولة زينا كده مثل تركيا حتي في دول عظمة بتشتري من اوكرانيا زي روسيا و غيرها بتستورد المحركات

بنستوردها من امريكا و المانيا اوكرانيا وغيرهم
عشان انت مش هتصنع محرك كامل و تصرف عشرات مليارات الدولارات تطوير و فتح خطوط انتاج عشان مدرعة واحدة في الحالة دي سعر المحرك هيبقي اغلي من المدرعة نفسها اضعاف مضعفة

لازم تصدر المحرك و يتم شراءه بالألاف إلا سعر المحرك هيبقي بملايين الدولارات
و مفيش حد هيسيب المانيا و امريكا و اوكرانيا وغيرهم و ييجي يشتري منك حتي لو المنتج بتاعك افضل
الموضوع اقتصادي اكثر ما هو عسكري فمصر لديها الخبرة الكافية لصناعة محرك مدرعة او دبابة

شكراً على الشرح المطول. الحقيقة انا كنت مهتم بمعرفة الإجابة اكتر من معرفة حيثياتها.

هل لديك معلومة بخصوص الشاسية؟

شكراً على الشرح المطول. الحقيقة انا كنت مهتم بمعرفة الإجابة اكتر من معرفة حيثياتها.

هل لديك معلومة بخصوص الشاسية؟
ST-100-500 معرفش الصراحة نسيت الصراحة انواعهم ايه

بس

-تمساح 5 شاصيه تويوتا لاند كروزر

-تمساح 4 تقريبا ولا اجزم شاصيه هامفي من شركة جنيرال إليكتريك الامريكية

-تمساح 3 علي شاصيه هامفي من شركة جنيرال إليكتريك الامريكية

-تمساح 2 شاصيه من اورال الروسية او من شركة تترا التشيكية علي ما اتذكر

-تمساح1 تقريبا نفس تمساح 2 شاصيه من اوررال تقريبا و غير متأكد

-تمساح سوبر مبنية علي شاصيه مدرعة شيربا الفرنسية و ده واضح

تمساح باص شاصية اورال

تيرير 79 مبنية علي تويوتا لاند كروزر

الصراحة ده الي اعرفه

ولا موخذة التعاون العسكري يشمل ماذا؟؟؟؟
انا اشوف زامبيا هي المستفيد الكلي من هذي الاتفاقية

و مدافع محلية محترمة

اهلا اخي
بعيدا عن الموضوع فلا يوجد لدي ما اضيفه بخلاف تمنياتي لمصر بالتوفيق
لاكن لا يجب ان تدع الحماس يجرفك فتبدأ بالمبالغه
لا المدرعات المذكوره الافضل او من الافضل في العالم و الا لرأينا الدول تصطف لشراءها
و لا مصر تمتلك اي درون محلي محترم كما ذكرت : كل الدرونز المهمه في مصر مصنوعه في الصين - اما show المعارض فلا قيمه له

المدافع المحليه نعم الصناعه المصريه تنتج مدافع مختلفه العيار و تتناسب مع دول افريقيا الفقيرة - انا قولك محترمه فذلك يتوقف علي تعريفك

بالتوفيق

تم تصدير مدرعات فهد لهذا البلد

احنا دخلنا المرحلة الثالثة ناخذ اموال من الخليج وقروض اجنبية ليس لدعم الاقتصاد ولكن لتمويل مشروعات ضخمة داخليا وصفقات سلاح وديه المرحلة الثانية احنا دخلنا المرحلة الثالثة بقى نعمل بالفلوس ديه استثمارات في افريقيا سد في تنزانيا وقناة في نيجيريا وميناء في الصومال ومصانع سلاح في زامبيا وغيرها عموما كلها استثمارات مربحة بس مش اقل من عشر سنين عشان تجيب عائد مربح خلال الفترة ديه ايه وضعنا من الاعراب

عودة
أعلى