البنك المركزي المصري : تحرير سعر الصرف و رفع الفائدة 2%

اللي معاه دولار يمسك عليه نصيحة!!

يعني المصري اللي كان ياخذ البارح 2700 جنيه (الحد الأدنى للرواتب في مصر) وفرح أمس مع خبر زيادة
الحد الأدنى إلى 3000 جنيه

صحي اليوم وهو فعليا ماراح ياخذ 3000 جنيه
لأن 1 دولار كان يساوي 19 جنيه البارح
اليوم 1 دولار يساوي 23 جنيه

يعني هو البارح فعليا كان ياخذ 142 دولار (أكثر)
اليوم صار ياخذ تقريبا 130 دولار (أقل)

مضبوط وفي واقع اصدم كمان

FgEq9EKX0AIaFnA

اه اللى كان من 10 الى 15 مليار صح؟

صحيح كان من ١٢ الي ١٥ مليار دولار

لكن حاليا احنا محتاجين فقط ١٠ مليارات دولار فقط لاصلاحات اقتصادية عاجلة و عميقة و ده كان بناء علي توصيات الخبراء في المؤتمر الاقتصادي زي ما صرح معيط

والله احساس
اولاً توقعي راح يكون فيه ارتفاع بسيط بالاسعار مما يؤدي عزوف للشراء في مصر او لنقل الاقلال من الصرف وبطبيعة الحال راح يقل الاستيراد لان الموجود في السوق يغطي الطلب وزيادة وهكذا راح يقل الطلب على الدولار

ثانياً موسم العمرة عند اغلب المصريين شهر رمضان وبرضه باقي خمسة اشهر يعني قلة الطلب على لدولار والريال

انا لست اقتصادي ولا افقة بالحسابات ولكن لدي توقعاتي قد تصيب فهي من الله سبحانة وتعالى وان خابت فهي من نفسي

😬 حتى الاقتصاديين في مصر مشو باحساسهم وهذا هو وداهم الحيط

كل ما ينسألون عن الحل يقولون البركه في مشاعري😂

في حالة التعويم الكامل هيكون الحد الادني من ١٢٠ الي ١٢٥ دولار
انت عارف كل ده مكنش هيحصل لو السواق مقلش للسيسي هوا بيقبض كام كان لازم يعنى يقله بقبض 15الف 🤣 كل مره واحد ابن وس.. يلبس الشعب كله فى الحيط 🤣 يجدعان محدش يقول للسيسي هوا بيقبض كام تانى

انت عارف كل ده مكنش هيحصل لو السواق مقلش للسيسي هوا بيقبض كام كان لازم يعنى يقله بقبض 15الف 🤣 كل مره واحد ابن وس.. يلبس الشعب كله فى الحيط 🤣 يجدعان محدش يقول للسيسي هوا بيقبض كام تانى

يخربيته ملهوش حل و الله يا جدعان ههههههه ايه الدماغ دي 😂😂😂🤣

لو يستخدمها في الصالح بدل الخبث ده 😂

مضبوط وفي واقع اصدم كمان

بعيدا عن الانفوجرافيك يا صديقي دينيرو

عندي سؤال

هل راتب 450 _550 دولار شهريا كافي لفرد متقاعد يريد عيش حياة كريمة في مصر
(الضروريات فقط بعيدا الكماليات) ؟

قلتها قبل فترة ...واكررها الان ...بإذن الله عز وجل...لنهاية السنة ..او الثلث او ريما الربع الأول من السنة القادمة ...إن لم يحصل انقلاب عسكري في مصر ..او مظاهرات لأسقاط السيسي....فابصقوا في وجهي ...وسانسحب من المنتدى ....
السيسي ضيع مصر بمعنى الكلمة.
انا من اشد المعارضين للسيسي سياسيا واقتصاديا
وبقولك ان انا متمناش يحصل ثورة او انقلاب لان وضع البلد لا يحتمل
واتمني ان السيسي يتنحي ويسبها للناس اللي بتفهم في الاقتصاد

ولكن دا طبعا مستحيل يحصل من السيسي

وكنت اقترحت قبل كدا ان الخليج يضغط علي السيسي انه يتنحي ويخرج خروج امن

في مقابل دعم البلد ماليا علي مراحل مقابل تنفيذ خطه اقتصادية
توقف البلد علي رجليها تاني وتعتمد علي مواردها في توفير احتياجتها

بعيدا عن الانفوجرافيك يا صديقي دينيرو

عندي سؤال

هل راتب 450 _550 دولار شهريا كافي لفرد متقاعد يريد عيش حياة كريمة في مصر
(الضروريات فقط بعيدا الكماليات) ؟
حسب منزلك تمليك او إيجار لو إيجار هتعيش فى حى راقي ولا شعبي

نقطتنا انت بسكاتك بلدك بتشحت حرفيا من 10 سنين بتروح فين الفلوس ها بتروح فين شوية بلوكات خرسانة ولا ليها لازمة مشاريع بدراسات جدوة أقل ما يقال عنها مسخرة مصاريف ملهاش لازمة شاريلي طيارة رئاسية برقم محترم مدن ملهاش لازمة مشروع زي المونوريل ايه فائدته مدينة زي الجلالة ايه فائدتها انت عامل مدينة علي جبل بتكلفة مرعبة ليه وتستفيد ايه مش كال أولي تعمل مشاريع تنموية محترمة بلاش رد ردود مضحكة الله يرضي عنك والتعمير ميشوفش القرف اللي احنا فيه سببه ايه
يعنى انت نفسك كاتب كلام رنان و بعدين بتروح للراجل و بتقولو بطل كلام رنان؟ ازدواجيه غريبة
المهم: شوية بلوكات؟ مش عشان انت عايش فى شقة محترمة او شقة من "الاساس" يبقى كل الناس عايشة زيك...مصر 50 فى الميه منها عشوائيات فى ناس معندهاش سقف انت متخيل؟؟ سقف يا مؤمن فى ناس بتدعى ان الشتا مايجيش لأنه خراب عليهم ناس عايشة فى عشش و صرف صحى متدهور و طرق متأكلة مصر كانت فى المركز ال114 و مفيش شركات عاوزا تستثمر عندم عشان مفيش طريق يوصل بضائعها غير الازدحام المرورى و غير حوادث الطرق و غير وغير وغير..مش عشان انت ماكنتش من الناس اللى كانو بيعيشو فى عشش و ماخدتش شقة يبقى البلد ماتحركتش

بص انا مش هقولك ان الطيارة القديمة بقالها 30 سنة و ان الجديدة ائمن و ان فى طيارة تابعة للرائسة اتضرب عليها م.ط و ان لسه محاولة الاغتيالات موجودة من الاخوان و الكلام ده لكن اه فى مشروعات و حاجات اتصرف عليها فى وقت مش وقتو و انا معترض على مشروع المنوريل اللى شايفو مشروع ترفيه اكثر ما توصيلى بس ماعلينا كان فى حاجة تجيب عائد مادى قريب كان الاحسن يتدفع فيها احسن من حاجة تجيب عائد بعيد المدى

مدن مالهاش لازمة؟ مفيش مدن مالهاش لازمة... العالمين والجلالة مدن سياحية و عمرانية كون ان الاعلام مش عارف يوصلك فكرتهم يبقى ده عيب منهم بس برضه عيب منك عشان ماجربتش تدور و مستنى اللى يقولك

و مين قالك ان مفيش تنموية؟ اومال صادرات مصر "الغير نفطية" اللى كانت قفزت من 28 مليار الى 42 مليار دولار ده من ايه؟ اه مفيش مشاريع كثيرة تليق بحجم و اسم مصر بس ده مايمنعش انها مش موجودة...وعشان يبقى فى زيادة لازم يبقى فى بينة تحته محترمة توفر للمصانع و الشركات متطلبات تشغيلها

يا صديقى لا تسيئو الى بعضكم البعض فا كل واحد بيحب البلد بطريقته حتى لو واحد منكم غلط او انتو الاتنين غلط او صح

انصحك بمتابعة صفحة
بانوراما مصر - PANORAMA على اليوتيوب.... قناة محترمة جدا و صفحة مشاريع مصر Egypt على تويتر

ما تسميها منظمات اهلية اغلبها منظمات اخوانية او سلفية تقدم الدعم في مقابل غسيل مخ المصريين بالتطرف والإرهاب.
لذلك نجد اذناب الإخوان وصبيانهم يهاجمون الاوقاف لانها تطاردهم وتعاديهم.

ما اطالب به هو منظمة مستقلة يشرف عليها الخليج تقدم الدعم المالي بدون أجندة سياسية.
فليأتي المقترح من الخليج ولن يكون هناك مبرر لرفضها من الحكومة المصرية.

قيام الخليج بالاشراف الكامل يمنع الفساد ولا مانع من مشاركة اثرياء مصر في المنظمة إن ارادو.

يعنى انت نفسك كاتب كلام رنان و بعدين بتروح للراجل و بتقولو بطل كلام رنان؟ ازدواجيه غريبة
المهم: شوية بلوكات؟ مش عشان انت عايش فى شقة محترمة او شقة من "الاساس" يبقى كل الناس عايشة زيك...مصر 50 فى الميه منها عشوائيات فى ناس معندهاش سقف انت متخيل؟؟ سقف يا مؤمن فى ناس بتدعى ان الشتا مايجيش لأنه خراب عليهم ناس عايشة فى عشش و صرف صحى متدهور و طرق متأكلة مصر كانت فى المركز ال114 و مفيش شركات عاوزا تستثمر عندم عشان مفيش طريق يوصل بضائعها غير الازدحام المرورى و غير حوادث الطرق و غير وغير وغير..مش عشان انت ماكنتش من الناس اللى كانو بيعيشو فى عشش و ماخدتش شقة يبقى البلد ماتحركتش

مشاهدة المرفق 524719
مشاهدة المرفق 524720
مشاهدة المرفق 524721
مشاهدة المرفق 524722
مشاهدة المرفق 524723
مشاهدة المرفق 524724
مشاهدة المرفق 524725
مشاهدة المرفق 524726

بص انا مش هقولك ان الطيارة القديمة بقالها 30 سنة و ان الجديدة ائمن و ان فى طيارة تابعة للرائسة اتضرب عليها م.ط و ان لسه محاولة الاغتيالات موجودة من الاخوان و الكلام ده لكن اه فى مشروعات و حاجات اتصرف عليها فى وقت مش وقتو و انا معترض على مشروع المنوريل اللى شايفو مشروع ترفيه اكثر ما توصيلى بس ماعلينا كان فى حاجة تجيب عائد مادى قريب كان الاحسن يتدفع فيها احسن من حاجة تجيب عائد بعيد المدى

مدن مالهاش لازمة؟ مفيش مدن مالهاش لازمة... العالمين والجلالة مدن سياحية و عمرانية كون ان الاعلام مش عارف يوصلك فكرتهم يبقى ده عيب منهم بس برضه عيب منك عشان ماجربتش تدور و مستنى اللى يقولك

و مين قالك ان مفيش تنموية؟ اومال صادرات مصر "الغير نفطية" اللى كانت قفزت من 28 مليار الى 42 مليار دولار ده من ايه؟ اه مفيش مشاريع كثيرة تليق بحجم و اسم مصر بس ده مايمنعش انها مش موجودة...وعشان يبقى فى زيادة لازم يبقى فى بينة تحته محترمة توفر للمصانع و الشركات متطلبات تشغيلها

يا صديقى لا تسيئو الى بعضكم البعض فا كل واحد بيحب البلد بطريقته حتى لو واحد منكم غلط او انتو الاتنين غلط او صح

انصحك بمتابعة صفحة
بانوراما مصر - PANORAMA على اليوتيوب.... قناة محترمة جدا و صفحة مشاريع مصر Egypt على تويتر

هو لسه في ناس بتدافع!!!!!
لا إله إلا الله

لو شايف ان انا "بدافع" يبقى تأكد ان كلامى مش ليك...تحياتى
فكك من البوقين دول
المفرح ان الشعب بقي واعي وعارف وفاهم حقوقه كويس وعارف مين السبب في الوضع المزري الحالي😘
أبشر بالخير قريبا إن شاء الله😜

عودة
أعلى