البنك المركزي المصري : تحرير سعر الصرف و رفع الفائدة 2%

طب انا أفسخ الخطوبة ولا اعمل ايه يا شباب😂
متحملش فوق طاقتك وفي حاجات ملهاش لازمة حاول تكنسلها مش تصرف كتير علي الفرح أنت أولي بالفلوس بعد الجواز اصرف علي الضروري بس أي جنية انت أولي بيه

ياما قولنا و الله يا ابو الخير قالوا علينا عاميين و بصمجية طب عقلية اقل اسطي و بصمجي فينا ب ١٠٠٠ عقلية من عقليات القرعة اللي بتلمع و بتسمي نفسها خبراء فليحيا حزب المساطب و الاسطوات 🛠️⚒️

حضرتك ما شاء الله كاتب لي موشح وبتحيلني في الآخر علي علي صفحة عشان اشوف الانجازات العظيمة ريح بالك أنا شفت الكلام ده بعيني أنا اشتغلت في العاصمة ٣ سنين وشفت كل الاماكن اللي تييجي في بالك من اول حي الوزراء والملياارات اللي صرفت هناك مش عارف ليه ومسجد الفتاح العليم ومسجد مصر والبرلمان ومجلس الشوري والمنصورات المنصورة ١و٢و٣و٤و٥و٦
انا مش بحيلك على صفحة عشان تشوف انجازات انا بنصحك بيها عشان تعرف ايه اللى بيتم...انت عاوز تشوفها انت حر مش عاوز برضه انت حر ..ده حاجة ترجعلك انا بس لاقيت كل كام كلمة تقول انا معرفش انا معرفش و حبيت اساعدك فقط لا غير
والاحياء السكنية r1.r2.r3.r6
اللي باأي حال من الأحوال الشقة من هتقل عن 2 مليون هناك ومستويات طبعا أو r7 اللي كله كمبوندات ملناش دعوة بيها
مش فاهم ايه اللى دخلنا فى تمن الشقق للمدن اللى معملوة للبيع؟
ماهو اللى معمول للفقراء اتسكنو خلاص و اللى معمول للاغنياء بيتم بيع الشقق ليه انت رابط الاتنين ببعض؟

R05 حي سكني لكن راقي جدا الحاجات دي اتصرف فيها مئات المليارات من الدولارات أنا مش فاهم هتخدم الناس اللي مش لاقىة تاكل ازاي
طب ما احنا عارفين ان فى مدن معمولة للبيع...لمتوسط الدخل و لمحدود الدخل انا مش فاهم انت اعتراضك على ايه؟ طب ماطبيعى يا صاحبى زى ما فى فقراء فى متوسطين دخل و فى اغنياء
يا راجل ده عامل بوابة للعاصمة علي الطريق الإقليمي والساخنة 4 بوابات الواحدة لا تقل تكلفتها عن 100 مليون مستريح خالص ده عشان ايه مش حرام المصاريف دي عامل سارية علم 1000 طن حديد احسب كده تكلفتها كام عشان ايه هعمل ايه بالساري ده يا راجل أنا شفت مدخل العاصمة يمين وشمال انترلوك علي مسافة طويلة جدا طب ايه الفائدة الملايين دي هل بتدر عليك فلوس !!! وفي ناس محتاجين كل جنية زي ما حضرتك بتقول
بص العاصمة الادارية ده هتجيب فلوسها زيها زى و لينا فى المدن اللى بناها المرحوم حسب الله الكفراوي خير دليل اللى قعدوه يتريقة عليه و قالك ده بيبنى فى الصحراء

و انا قولتلك انا مختلف برضه فى اجرائات و قولتلك زى المونريل...و اكبر جامع و اكبر كنيسة و اكبر سارى ما انا ضدهم

بلاش دفاع اعمي الله يصلح حالنا وحالكم ومش اي حد يعترض عليكم تردوا بكلمتين حافظينهم "اصل تلاقيك قاعد في شقة ومش حاسس بالناس" لازم عشان احس بالناس تبرر الهبل اللي بيحصل ده فوقوا الله يهديكم
انا مش بدافع انا بتناقش وانا عرمى مارديت بكلم حافظه..على فكره انا متفق ان فى حاجات غلط بتحصل بس احنا بشر و اكيد زى مابنتفق فى حاجات احنا بنختلف بحاجات....انا مقصدش انى اقلل من نظرتك للمواقف بس الانسان ساعات وهو بيقول كلام بيزود كلام على كلامه......احنا كلنا عاوزين الخير للبلد ده.....ربنا يهدينا فعلا بقالنا فترة كبيرة متعصبين....اللهم امين

للاسف كل هذه الاجراءات ليست لجلب استثمارات و لا تصدير و لا اصلاح اقتصادي و لا و لا و لا و لا
هذه الاجراءات فقط للاطالة ما تبقى من روح باقتصاد مصر
قرار ترقيعي لترقيع الثقوب السوداء من التمدد و التوسع التي فتحها مهندس الدكاترة ودمر كامل البلد
قرار لترقيع قرارات الذكي الذي لا يفضل عمل دراسات جدوى كانها تفضيل و وجبة طعام على نكهة ما
شيء محزن ان 100 مليون تدمرت حايتهم فقط بسبب قرارات شخص واحد يظن انه مرسل من عند اله

ما الحل ؟

= هل الحل مظاهرات تدمير وخراب والمرة دى الصدام مختلف لان الكثير يعتقد ان المؤسسة اللى وقفت مع المتظاهرين فى ٢٠١١ و ٢٠١٣ وساعدتهم موقفها مختلف الآن .. اى نزول المرة دى حيكون ثورة جياع بمعنى الكلمة.. ثورة محدش بيحكمها او بيتحكم فيها ونهايتها غير معروفة وقد تدوم طويلا ودى مدمرة للبلد.

= وفى نفس الوقت فقد السيسي تأييد الغالبية العظمى من الشعب .. واصبح استمراره في الحكم بنفس السياسات مدمرا لمعظم الشعب بمعنى الكلمة بإستثناء فئة قليلة جدا منتفعة.. والمشكلة انه مش مدرك ان سياساته الخاطئة هي السبب.

= المشكلة مش ١١/١١ وان الناس تنزل او لأ .. المشكلة الكبرى ان كل مرة الدعوات للتظاهر بتلاقي استجابة اكتر من المرة اللى قبلها .. لو الناس منزلتش فى ١١/١١ حنلاقى دعوة تانية بعد كام شهر وحتلاقي استجابة اكبر واحتقان اكبر .. وهكذا حتى الانفجار لا قدر الله الذي لا اتمناه طبعا.

= طب كل ده احنا عارفينه كويس فين الحل بقى؟ .. اقولكم الحل المقترح :-

= اولا : تعهد السيسي بعدم الترشح فى الانتخابات القادمة وبكده يكون استفاد بفترتي الرئاسة (مع تجاهل المادة التفصيل اللى فى الدستور اللى سمحت له هو وحده بفترة تالتة .. مفيش دستور فى الكون بيبقى فيه مادة معموله مخصوص لواحد). وهذا التعهد حقيقي لا يجوز التراجع فيه تحت تأثير اى مطالبات او مظاهرات مترتبه.

= ثانيا : تعيين الدكتور محمود محي الدين او الدكتور العريان رئيسا للوزراء مع صلاحيات كاملة فى الشأن الاقتصادي بلا اي تدخل من السيسي لانهم فى مهمة انقاذ للاقتصاد.

= ثالثا : الافراج عن كل سجناء الرأي.

= رابعا : فى السنة والنصف الجاية تستعد كل التيارات لتجهيز مرشح لها ببرنامج انتخابي مدروس وبطقم مساعدين منتقى .. زى كل الدنيا فلا يتحبس او يتنكل باى حد بيترشح زى ما حصل مع قنصوة وعنان وشفيق مما يتطلب فتح حرية الرأي فى الاعلام ورفع يد النظام عن الفضائيات واللجان الاليكترونية.

= اخيرا وده الاهم ده مجرد حل مقترح من وجهة نظري الشخصية .. طبعا من حقك تعدل عليه .. وبرضه من حقك ترفضه بس لازم تقدم حل بديل ساعتها لاننا نتجه للانفجار بسرعة لا قدر الله .. حمى الله مصر وشعبها.

موافق بشروط:

١. يتم حظر جماعة الإخوان المسلمين من العمل السياسي، ويعلن قياداتها حل الجماعة وعدم ممارسة العمل السياسي مطلقا مهما اختلفت الظروف.
٢. يتم حظر العمل السياسي لجميع المنتسبين الى تيارات الإسلام السياسي سواء كان الانتساب ظاهري او على مستوى الافكار.
٣. يتم تشريع مادة تنص على حبس كل من استخدم عبارات دينية مثل الآيات والأحاديث والشعارات في الترويج للانتخابات. ويتم تشريع مادة بخلع اي مسئول من منصبه مع حبسه بمجرد استدعاءه لهذه العبارات.
مع تحصين كل المواد السابقة من التغيير.

طبعا الاخوان مش هيوافقو ولا السلفيين علشان مش مهم بالنسبة لهم تقدم البلد ولا تحسين اوضاع الفقراء. المهم الخلاااافة واستاذية لا مؤاخذة العالم.

لو موافقين اهلا وسهلاً يطلعو يقولو

لما كنا بنقول عندنا قوات بحريه تكفى للردع كان المطبلاتيه الى فاكرين نفسهم بيحبوا البلد اكتر يقولوا واييه يعنى لما نجيب غواصات نوويه بس بمحركات ديزل من فرنسا واييه يعنى نجيب ميسترال حاملة مروحيات من غير دفاع جوى وعدونا الوحيد الى ممكن نحاربه ملوش بحر اساسا وهى اثيوبيا حبينا الصور والنفخ على الفاضى ونسينا الاساس نسينا الانتاج ونسينا الزراعه والصناعه ... بنينا عاصمه ومدن اقل شقه فيها ب ٨٠٠ و ٩٠٠ الف ومحدش مننا عارف يشترى وبقتعبغره عن خوازيق فى وسط الصحراء .. من سنه لما بلد جنبنا ف نفس ظروفنا تقريبا قراوا مشهد العالم وبداو ينزلوا الفايده ويركزوا على الانتاج وعلى تقليل الاعتماد على الاموال الساخنه المطبلاتيه كالعاده اتريقوا وطبلوا وافتكروا انهم بيحبوا البلد اكتر وان اى حد عنده مجرد فكره معاكسه ليه خاين وبيكره البلد .. اتمنى يكون المطبلاتيه سعداء بالحال دلوقتى وهم عمالين يقولوا الانتاج وهم لسه فاكرين يكتشفوا انه مفيش انتاج ولا موارد انتاج ومش هيبقى فيه لاننا مضطرين غصب عننا نرفع الفوايد بعد كده ...احنا ماشيين على طريق لبنان وللاسف مفيش حلول دلوقتى

قرار ضروري وشجاع للبنك المصري
الجنيه مقوم بأكثر من قيمته الحقيقية في ظل ظروف التشديد النقدي ارتفع سعر الدولار امام جميع العملات بارتفاع اسعار الفائدة الامريكية .

سيمتص السوق المصري الكبير هذا الارتفاع الحالي .. وسيعود الجنيه المصري للأرتفاع تلقائيا بانتهاء فتره التشديد النقدي وعودة السياحة وتوقف الحرب الروسية الاوكرانية .

سيرتفع التضخم مؤقتا ولكن سيتأقلم السوق ليعود التضخم كما كان .

القرار هذا كان يجب ان يكون سابقا ولا يتم تجزأته كل مره حتى تكون صدمه واحده ويتاقلم عليها السوق .

على المتباكين كثيرا والمهولين للموضوع الاقتصادي البحت النظر لعملات كثيره حولهم اهتزت بفعل ارتفاع اسعار الفائدة الامريكية .

نذكر منها عملة الخليفة ( الليرة )
وعملة الجنية الاسترليني
وعملة الين الياباني
وعملة اليورو
وعملات كثيره حول العالم

باستثناء الدول الخليجية .

= وفى نفس الوقت فقد السيسي تأييد الغالبية العظمى من الشعب .. واصبح استمراره في الحكم بنفس السياسات مدمرا لمعظم الشعب بمعنى الكلمة بإستثناء فئة قليلة جدا منتفعة.. والمشكلة انه مش مدرك ان سياساته الخاطئة هي السبب.
نفس البوقين بتوع مؤيدين الاخوان قبل 30 يونيو...مصر كلها مع الشرعية و اللى هينزل 30 يونيو 2/3 مليون.. واللى هينززلو دول كلهم منتفعين....تنتقدو السيسى على حاجة انتو نفسكم بتعملوها...يعنى تطلعو تهاجمو اى شخص يقول لواحد بس يا اخوانى فى تنزلو بالشريط" انا مش اخوان/هو اى حد معارض يبقى اخوان؟" و بعدين تتهمو ان اى حد معارض ليكم انه "منتفع"...طب ما تطبقو نفس نظامكم على غيركم...ربنا يتوب عليكم من اجواء 2015 و غشل بوستات الفيس و تويتر
= المشكلة مش ١١/١١ وان الناس تنزل او لأ .. المشكلة الكبرى ان كل مرة الدعوات للتظاهر بتلاقي استجابة اكتر من المرة اللى قبلها .. لو الناس منزلتش فى ١١/١١ حنلاقى دعوة تانية بعد كام شهر وحتلاقي استجابة اكبر واحتقان اكبر .. وهكذا حتى الانفجار لا قدر الله الذي لا اتمناه طبعا.
طب ما طبيعى ان الاستجابة بتزيد فين الاندهاشة؟ ماهو لما كل مصيبة بيتم تلبيسها للسيسى اكيد الناس مع كمية التحريض الغير طبيعية من القنوات اللى فى قطر و بريطانيا و تركيا و موخرا اللى فى فيتنام ما طبيعى ان التحريض يزيد و يبقى فى حالة من التشكيك وعدم اليقين......كان من الاولى للخوان و قناواتهم ان كانو يريدو الناس النزول انهم يكونو منصفين و انهم يتعملو "باحترافيه" فى الخصام لكن طبعا الاخوان معروف عنهم الغباء السياسى.......اسهل حاجة انك تنزل الناس الشارع و فاشلين فيه
= طب كل ده احنا عارفينه كويس فين الحل بقى؟ .. اقولكم الحل المقترح :-

= اولا : تعهد السيسي بعدم الترشح فى الانتخابات القادمة وبكده يكون استفاد بفترتي الرئاسة (مع تجاهل المادة التفصيل اللى فى الدستور اللى سمحت له هو وحده بفترة تالتة .. مفيش دستور فى الكون بيبقى فيه مادة معموله مخصوص لواحد). وهذا التعهد حقيقي لا يجوز التراجع فيه تحت تأثير اى مطالبات او مظاهرات مترتبه.
اومال شى شى بينج ده ايه ؟ ديكور؟
برضه هذا الكاتب بيقع فى نفس غلطة الاخوان....اقسم بالله انا لو قعدت فى قناة ممولة لاكون فى ظرف شهرين لاكون مطلع ناس تنزل اكتر من يناير و يونيو

= ثانيا : تعيين الدكتور محمود محي الدين او الدكتور العريان رئيسا للوزراء مع صلاحيات كاملة فى الشأن الاقتصادي بلا اي تدخل من السيسي لانهم فى مهمة انقاذ للاقتصاد.
العريان كويس و كان اتكلم فى المؤتمر الاقتصادى...قشطة يجي
= ثالثا : الافراج عن كل سجناء الرأي.
اللى محرضوش على الدولة من ارهاب و تحريض و تمويل و اللى ايديهم مفيهاش دم
= رابعا : فى السنة والنصف الجاية تستعد كل التيارات لتجهيز مرشح لها ببرنامج انتخابي مدروس وبطقم مساعدين منتقى .. زى كل الدنيا فلا يتحبس او يتنكل باى حد بيترشح زى ما حصل مع قنصوة وعنان وشفيق مما يتطلب فتح حرية الرأي فى الاعلام ورفع يد النظام عن الفضائيات واللجان الاليكترونية.
طالما هيراعو ربنا فى بلدهم و مش هيتعاونو مع منظمات تخريبية او دول عاوزا تحول مصر لدولة راعيه ليها
= اخيرا وده الاهم ده مجرد حل مقترح من وجهة نظري الشخصية .. طبعا من حقك تعدل عليه .. وبرضه من حقك ترفضه بس لازم تقدم حل بديل ساعتها لاننا نتجه للانفجار بسرعة لا قدر الله .. حمى الله مصر وشعبها.
معارضة حقيقة تفكر فى مستقبل مصر
رقابة حقيقة على الحكومة بدون استعباط

طب انا أفسخ الخطوبة ولا اعمل ايه يا شباب😂
افسخ بس مش عشان صرف الجنيه قبل شوي شفت الستات المفترية بروسيا تعمل ايه في الرجالة وتضل تزن تزن عشان يروح الحرب ويموت هناك وهي تاخذ التعويض

طب ما طبيعى ان الاستجابة بتزيد فين الاندهاشة؟ ماهو لما كل مصيبة بيتم تلبيسها للسيسى اكيد الناس مع كمية التحريض الغير طبيعية من القنوات اللى فى قطر و بريطانيا و تركيا و موخرا اللى فى فيتنام ما طبيعى ان التحريض يزيد و يبقى فى حالة من التشكيك وعدم اليقين......كان من الاولى للخوان و قناواتهم ان كانو يريدو الناس النزول انهم يكونو منصفين و انهم يتعملو "باحترافيه" فى الخصام لكن طبعا الاخوان معروف عنهم الغباء السياسى.......اسهل حاجة انك تنزل الناس الشارع و فاشلين فيه
لؤي انت سمعت مكالمة الرئيس السيسي مع يوسف الحسيني و الخطاب الافتتاحي للمؤتمر الرئيس السيسي اعترف ضمنيا بفشله و فشل المسار اللي اختاره ارحم نفسك ياصديقي الاخوان لو هيرجعوا تاني يكون ليهم متنفس دعني اقول مجرد متنفس شعبي علي الساحة السياسية لا قدر الله هيكون بسبب السيسي لكن حاليا ده غير وارد ركز علي المنافس اللي بيحاول يظهر و يأثر علي الناس و السوشيال الفلول التايم لاين كله بيترحم علي زمن مبارك هو ده المنافس مش الاخوان مع اني عندي يقين كامل ان السيسي مكمل ل ٢٠٣٠ علي الاقل .

مشاهدة المرفق 524721
مشاهدة المرفق 524722
مشاهدة المرفق 524723
مشاهدة المرفق 524724
مشاهدة المرفق 524725
مشاهدة المرفق 524726

بص انا مش هقولك ان الطيارة القديمة بقالها 30 سنة و ان الجديدة ائمن و ان فى طيارة تابعة للرائسة اتضرب عليها م.ط و ان لسه محاولة الاغتيالات موجودة من الاخوان و الكلام ده لكن اه فى مشروعات و حاجات اتصرف عليها فى وقت مش وقتو و انا معترض على مشروع المنوريل اللى شايفو مشروع ترفيه اكثر ما توصيلى بس ماعلينا كان فى حاجة تجيب عائد مادى قريب كان الاحسن يتدفع فيها احسن من حاجة تجيب عائد بعيد المدى

مدن مالهاش لازمة؟ مفيش مدن مالهاش لازمة... العالمين والجلالة مدن سياحية و عمرانية كون ان الاعلام مش عارف يوصلك فكرتهم يبقى ده عيب منهم بس برضه عيب منك عشان ماجربتش تدور و مستنى اللى يقولك

و مين قالك ان مفيش تنموية؟ اومال صادرات مصر "الغير نفطية" اللى كانت قفزت من 28 مليار الى 42 مليار دولار ده من ايه؟ اه مفيش مشاريع كثيرة تليق بحجم و اسم مصر بس ده مايمنعش انها مش موجودة...وعشان يبقى فى زيادة لازم يبقى فى بينة تحته محترمة توفر للمصانع و الشركات متطلبات تشغيلها

يا صديقى لا تسيئو الى بعضكم البعض فا كل واحد بيحب البلد بطريقته حتى لو واحد منكم غلط او انتو الاتنين غلط او صح

انصحك بمتابعة صفحة
بانوراما مصر - PANORAMA على اليوتيوب.... قناة محترمة جدا و صفحة مشاريع مصر Egypt على تويتر

يا لؤي الكلام دا بيتم بعد زيادة دخل الدولة تنتج وتصدر وتكسب وتقلل العجز التجاري
و بعدين تطور بلدك وبنيتها التحتية

الصين دلوقتي من احسن بلاد العالم في البنية التحتية ولكن الكلام دا متعملش بالديون

الصين بتحقق فائض تجاري يقترب من 500 مليار دولار واصرف ياسيدي براحتك
او استدين وطور واحتفظ بالكاش لو عندك فلوس تسدد شوف الاحتياطي الاجنبي للصين كام او اليابان مثلا

نمو الاقتصاد المصري ذي ما قلت قبل كدا هوا نمو غير صحي لانه نتيجه استثمارات حكومية في البنية التحتية
وبديون هي الاعلي فوائد عالميا وغير مستمرة ولو استمرت بتكون بديون جديدة

فالصادرات بتاعتك محلك سر والاستيراد عمال يزيد فالعجز التجاري عمال يزيد

الدولة محتاجة 40 مليار دولار علشان تسدد الديون وتغطي الواردات فرق الميزان التجاري للعام المالي الحالي فقط

تقريرك الحكومية غير دقيقة لان الدولة قفلة معظم الاستيراد تخيل لو الاستيراد مفتوح الدولار هيكون بكام النهارده

موافق بشروط:

١. يتم حظر جماعة الإخوان المسلمين من العمل السياسي، ويعلن قياداتها حل الجماعة وعدم ممارسة العمل السياسي مطلقا مهما اختلفت الظروف.
٢. يتم حظر العمل السياسي لجميع المنتسبين الى تيارات الإسلام السياسي سواء كان الانتساب ظاهري او على مستوى الافكار.
٣. يتم تشريع مادة تنص على حبس كل من استخدم عبارات دينية مثل الآيات والأحاديث والشعارات في الترويج للانتخابات. ويتم تشريع مادة بخلع اي مسئول من منصبه مع حبسه بمجرد استدعاءه لهذه العبارات.
مع تحصين كل المواد السابقة من التغيير.

طبعا الاخوان مش هيوافقو ولا السلفيين علشان مش مهم بالنسبة لهم تقدم البلد ولا تحسين اوضاع الفقراء. المهم الخلاااافة واستاذية لا مؤاخذة العالم.

لو موافقين اهلا وسهلاً يطلعو يقولو
اطمن لا اخوان و لا غيرهم سي جمال بيتم تجهيزو كبديل محتمل من قبل الجيش ل امتصاص الغضب الشعبي و الالتفاف على اي تحرك امريكي قد يكون غير مرغوب به

قلتها قبل فترة ...واكررها الان ...بإذن الله عز وجل...لنهاية السنة ..او الثلث او ريما الربع الأول من السنة القادمة ...إن لم يحصل انقلاب عسكري في مصر ..او مظاهرات لأسقاط السيسي....فابصقوا في وجهي ...وسانسحب من المنتدى ....
السيسي ضيع مصر بمعنى الكلمة.
اهدا و صل على النبي و ابليس ملعون

عودة
أعلى