المركزى المصرى: نعمل على انجاز مؤشر للجنية مقابل العملات والذهب

الاستيراد يكون بالدولار.... ربطت عملتك او ما ربطتها وجود احتياطي من الدولار مهم للمحافظة على قيمه العمله
صحيح ولكن هل لهدرجه المصريين يستوردون كل شي من الخارج لدرجة حكومتهم تحجر عليهم بالضرائب

سوق السيارات عندهم مهو صاحي ابد سعر السيارات دبل سوقنا عشان كذا هم يحتاجون يفتحون السوق للمنافسه عشان تنزل الاسعار ويخفضون الضريبه

شكلك تحمستي أكثر من اللازم أنا ضد الابتزاز السخيف الذي يحصل للخليج من النظام المصري وغالبا البحرين ليست معنية به أصلا لكن تعليقك مبالغ فيه وسيء وسخيف

الدنيا دوارة ولا ثقة فيها قد يحصل شيء لا قدر الله للبحرين أو الخليج وقد تجدين نفسك في قارب لاجئة في مصر أو في دولة أخرى

#قل خيرا أو اصمت
#الأعراب أشد كفرا ونفاقا

كلامها ماله علاقه باللاجئين

شكلك تحمستي أكثر من اللازم أنا ضد الابتزاز السخيف الذي يحصل للخليج من النظام المصري وغالبا البحرين ليست معنية به أصلا لكن تعليقك مبالغ فيه وسيء وسخيف

الدنيا دوارة ولا ثقة فيها قد يحصل شيء لا قدر الله للبحرين أو الخليج وقد تجدين نفسك في قارب لاجئة في مصر أو في دولة أخرى

#قل خيرا أو اصمت
#الأعراب أشد كفرا ونفاقا

كمل الايه

صدقت بكل حرف
و هذا ما نحاول اقناع القوميين المصريين بة طوال سنوات
امة عربية واحدة ذات رسالة خالدة
كذب ووهم افقدنا الكثير
الامن القومى المصرى مرتبط بدول الطوق و العراق و الجيران الحدوديين لمصر فقط
بخلاف ذلك مثلهم مثل اندونسيا و باكستان فقط .

بعد انت فهمت غلط
عشان الامه واحده تم دفع اكثر من 92 مليار دولار لمصر كقروض ومنح وغيره النتائج صفر للطرفين

لولا ان مصر دوله شقيقه واسلاميه وعربيه محد اعطاها هذا المبلغ

لكن لما يكون لديك صندوق مخروم من تحت ترمي الفلوس فوق وتزحلق من تحت عندها يا تلحمق الصندوق ياتغيره

وتلحمة حكومة الرئيس السيسي ب92 مليار دولار واكثر واللحام خرب😬 دخلنا كذا ( في حالة تغيير الصندوق او يصلح نفسه بمعجزه)

بخصوص العراق تراها جنب السعوديه مو جنب مصر وحتى سوريا تاتي بعد العراق جنب السعوديه

الدول المحيطه بمصر : السعوديه - الاردن - فلسطين - السودان - ليبيا فقط لا عراق ولا سوريا ولا لبنان حتى سوريا لاتواجه مصر بحريا حسبت الخريطه

الرئيس مش قلقان القلق من خوف...هو قلقان من اى دولة مش عاوزا تلتزم بتعهداتها المالية فى قمة المناخ...تطلع تتحجج ب اى هجص.....وهذا باين على كلام الاخوان انهم مش عاوزين مصر يبقى ليها موقف قوى فى القمة حتى لا تستقطب اموال كثيرة لأنهم يرودون اسقاط النظام حتى لو سقطت مصر معهو

و ايه اللى يدخل الجمعيات اللى ولا بتهش وبلا بتنش ديه؟؟ هما اوصياء على مصر؟
الراجل لما يخلص فتره حكمه يبقى نجيب واحد غيره منا فينا....احنا مش تابعين ولا كتع عشان غيرنا يشرف علينا
خلاص سوي تصويت محلي بادارة الحكومه ويفوز الرئيس السيسي يطلعون لك مظاهرات يسقط حكم العسكر يسقط مزور الانتخابات ويالله معروف وطنا العربي مايصدق اي انتخابات عربيه 😂

اما قمة المناخ وقتها سيء الاوروبي مضغوط بالمظاهرات

بعدين انت تبحث عن دور في قمة المناخ وكان معروض عليك دور في اليمن ودور في سوريا ولبنان ودور ضد ايران دولي اعلامي وسياسي ورافضه نطيت مسكت في المناخ عادي قمه عاديه جدا

بخصوص التعهدات الماليه ماراح يدعمك الا الخليج الحين لو في دعم الاوروبي مو فاضي هو يبي دعم حتى يشتري الغاز الامريكي والنرويجي الذي يقدر سعره دبل السعر العادي 3 مرات

انا ما املك حلول

بس ممكن الحفاظ على الحياة و ليس جودة الحياة وهذا شيء أخلاقي و شرعي

بكلام اخر محاولة توجيهم للاقتصاد البسيط .

وليس الاقتصاد المعقد و الانخراط بسلاسل الإمداد و التجارة الدولية

يعني اقتصاد بسيط بدون خطط أو مشاريع كبيره اقتصاد قرى مجتمع يخدم بعض وينتج لبعض دون تدخل حكومه

لكن مادري مع ١١٠ مليون +٣ مليون سنوي ونهر محدود هل ممكن حتى الابقاء على حياة ؟

مع مايقارب ١٦٠ مليار دولار خارجيه هل سيصمد الاقتصاد البسيط فمبالك مع المعقد ؟

لا اعلم اعتقد بحتمية الهجرة و الله اعلم وهي حاصله فعلا لكن ستكبر، هل تملك امثله بحجم سكان ومروة مائية محدوده و تقنيا معدومه عشان نستبصر

لكن الله كريم
تقصد نسبة مائية قليلة من نهر النيل تصل إلى مصر؟

قالو بدون حمايه من القروش وهذا اثبات ان المنطقه مليئه بالقروش وهذا الشيء تفاخر فيه البنت كان من نصيبها ان القروش النسونجيه مامرت 🤣

اديب يهدد بعدد ليس بقليل مو 100 واحد
يا عم قطبى احنا شعب فوق 106 مليون انت متخيل الرقم؟ يعنى نصنا 53 يعنى احنا نعمل "دول" فا مينفعش لما "كام واحد" يطلع يقولو حاجة تلزقهم فينا
واللي يروحون اوروبا في مغريات وفخفخه وبفلوسهم طالعين بس مو العدد اللي يتكلم عنه اديب دفعه واحده بل خلال سنوات هذي الدفعات
هذا اهطل لا تستمع له...المصرى اللى حارب الفرنسيين و الانجليز و الصهاينة فى حروب كثيرة ولم ينزح و يصبح لاجئ سابقا.....عمره ما هيروح فى اى حته احنا مش زى ناس "بدون ذكر اسامى" اللى لما وقعت دولتهم "بأيديهم"|صحبو لاجئين و بتوع خيم...احنا شعب محارب و بيرتقى لمشاكلة مهم كانت و بينتصر فى الاخر بحمد الله
مصر 100 مليون لو خيرو بين السعوديه واوروبا لاختارو اوروبا الشوام والافارقه اللي يجون يشتغلون بالسعوديه سواء لجوء او شغل عادي ثم يرحلون الى اوروبا مره كنت اغسل السياره عند افريقي اعطاني بالفم المليان انهم يجون السعوديه يجمعون فلوس ثم يسافرون لفرنسا 😬
بالظبط الدولة الاوروبية مغرية اكثر لاسباب كثيرة
واديب حب يجرب دور اردوغان في ابتزاز اوروبا
عز الله لو انكبو العماله في السوق السعودي انها تطيح اسعار المقاولات كذا ولا كذا الشغل رايح للحريم ماتفرق معي بس باستفيد من اغراق السوق بالعماله في سقوط الاسعار
انا ماليش دعوة ب اى حد من عيلة اديب و اى "اعلامى" احنا مكلفناش حد انه يتكلم بالنيابة عنا.....لا الاعلام المصرى "المنتفع"و لا الاعلام المصرى "الاخونجى" لا احد فيهم يمثل "المصريين"
تعال هنا قلت لي زادت صادراتك 20 ٪ طيب كم رفعت مصروفاتك ! دبل النسبه اللي ربحتها على قولك عشان كذا انت خسران

زمان لما ربحت دولارين قبل مشاريع العاصمه وغير العاصمه كان ال20٪ تعتبر ربح فائض بس طال عمرك رميت مشاريع فجئه اكلت ال20٪ وصرت مديون لانك تجاوزت راس مالك بكثير وهنا المصيبه اللي حققته باليمين انت اخذته باليسار وزدت عليه خساير
هذه بسبب الظروف الاخيره اللى كبست على نفس الاقتصاد
طول عمرها مصر كذا وكان ممكن يبدء الشغل بالمصانع حتى ارباحها او ضرائبها تبني العقار بتدريج لكن الرئيس السيسي حب ينط نطه ويخلص شغل 10 سنوات في سنه وكذا دخل بازمه ماليه (قروض في قروض في قروض)
محدش كان عاوز يجئ و هى "كذا" و البلد خارجة من ثورتين و ارهاب اه هو كان عاوز يخلص شغل "عقود" فى 10 سنوات لأن احنا متراجعين جدا جدا جدا و التحديات الحالية و المستقبلة هى اللى بتفرض عليك انت بدل ما تمشى او تهرول انك "تجرى"
شعب خارج من فساد و ثورات و الدنيا خربانة و عشوئيات و بنيه تحتبه متهالكة و مش واخد مكانة "الطبيعى" و نفسه يفرح و يعيش حياه كريمة زيه زى بقية العالم اللى اتحرم منها 30 سنة
اما مكتب ابيض انا اكتب باللون الاسود بس انت مسوي وضع الليل 😂 عشان كذا الالوان تختلف عندك
:ROFLMAO::ROFLMAO: طب كلم بقى الاخ يوسف أبو يعقوب @USIF عشان هو مضايق من اللون
بس مثل ماقلت لك لا تجي السنه هذي تربح 20٪ في الربع ماقبل الاخير ثم تنط تصرف 70٪ قبل ماتنتهي السنه وتقول شوف انا ربحت 20٪ 😹
متفق على ان لازم يكون فى تخطيط احسن و على دراسة جدوى و على ترشيد صرف الدولارات بس انت مضطر تصرف عشان تواكب التحديات...العالم للاسف لا ينتظر احد:تمام:

شايف أوروبا الغربية تاريخ استعمار وقرون علم و شعوب دفعت دماء عشان تخرج من العبودية للوردات و ملاين الأبحاث و يمتلكون التقنية

عوزهم للموارد هجرهم و خلاهم مستعمرين ما هاجروا عبيد

الطاقة ضربتهم فسأت أحوالهم لكن لن يطول هذا السوء سيخذون حصص الدول العالم الثالث و اللي راح تتحول الضائقه للدول الفقيره في أفريقيا وجنوب آسيا ووسطها

شايف الصين تاريخ من الإنتاج وصناعه لآخر قرنين هبلوا ثم عادوا

اليابان تحولت من قرنين بفضل ذكأءهم

الكوري ج أمريكا عملت لها برنامج نقل تقنية كانت محظوظه بسبب انقسام العالم شرقي وغربي

الخليج إرث من الإدارة يرجع لصدر الإسلام و العباسيه و الأموية والاندلس

كان ينقصهم الماء لما حصلوا بترول و حلوا الماء

شوف من يملك رقبه اقتصاد العالم وهل سمعت عن The Magnificent Seven مو الفيلم الأمريكي

الصناديق الخليجيه السبعه

اعطيك مثال الامارات هل تعلم صناديقها أكبر من دخلها من نفطها من يوم أنشأت و انت قاعد تشوف مدينه عصريه دبي و ناقل وطني عالمي و مستوى معيشة ممتاز مع ذلك يمتلكون أكثر مما جانوه من النفط

هذي الإدارة إرث لبني إسماعيل و الله اعلم

يمتازون بالحلم و الفطنه والكرم و الذكاء

عندك الحرمين وجبيل وينبع و سوق الاسهم السعودي

لا أعتقد أن العالم لطيف اذا لم تملك موارد أو تقنية أو إدارة ستسوء ايامك

انا اشوف العالم كذا ممكن انا متشأم
نفس تفكيرك والله كنت دايم اقولها ان اهل الخليج ربي عطاهم ملَكة الإدارة و حسن التصرف و التدبير و إدارة شوؤن الدول

بغداد العباسيين و القاهرة الفاطمية مثال حي

نفس تفكيرك والله كنت دايم اقولها ان اهل الخليج ربي عطاهم ملَكة الإدارة و حسن التصرف و التدبير و إدارة شوؤن الدول

بغداد العباسيين و القاهرة الفاطمية مثال حي
الحلم
صفة جعلت الأمم تتقبل دينهم و لغتهم
وجعلت الان الملايين تعمل عندهم

"

الأول : أن الغلام العليم جاءت به البشرى لإبراهيم وامرأته وهي سارة ، وابن سارة هو إسحاق .
وأما إسماعيل فهو ابن هاجر جارية إبراهيم .
الدليل الثاني : سياق الآيات ، فإن سياق الآيات ظاهر جداً . للدلالة على هذا القول .
أما البشرى بالغلام الحليم ، فقد قال الله تعالى عن إبراهيم عليه السلام أنه دعا ربه قائلاً : (رَبِّ هَبْ لِي مِنْ الصَّالِحِينَ * فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ * فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ * فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ * وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ * وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ * وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ * سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ * كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ * إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ * وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَاقَ نَبِيًّا مِنْ الصَّالِحِينَ * وَبَارَكْنَا عَلَيْهِ وَعَلَى إِسْحَاقَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِمَا مُحْسِنٌ وَظَالِمٌ لِنَفْسِهِ مُبِينٌ) سورة الصافات/100-113 ."

قال تعالى: {وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا (54) وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا (55)} (مريم: 54-55) فأثنى الله عزّ وجلّ عليه بعدة خصال، نذكر منها:

الصدق والوفاء بالعهود

قال الطبري عند تفسير هذه الآية: يقول -تعالى ذكره- لنبيه محمد صلّى الله عليه وسلّم: واذكر يا محمد في الكتاب إسماعيل بن إبراهيم، فاقصص خبره، إنه كان لا يكذب وعده ولا يخلف، ولكنه كان إذا وعد ربه أو عبدا من عباده وعداً وفّى به (الطبري، التفسير، ص: 15/561)

{وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ} (البقرة: 127).

التعديل الأخير:
يا عم قطبى احنا شعب فوق 106 مليون انت متخيل الرقم؟ يعنى نصنا 53 يعنى احنا نعمل "دول" فا مينفعش لما "كام واحد" يطلع يقولو حاجة تلزقهم فينا
عارف انا ماني مشدد على قول اديب فقط انوه ان لايمكن هجرة عدد كبير ولا الوم عامة المصريين طبعا

هذا اهطل لا تستمع له...المصرى اللى حارب الفرنسيين و الانجليز و الصهاينة فى حروب كثيرة ولم ينزح و يصبح لاجئ سابقا.....عمره ما هيروح فى اى حته احنا مش زى ناس "بدون ذكر اسامى" اللى لما وقعت دولتهم "بأيديهم"|صحبو لاجئين و بتوع خيم...احنا شعب محارب و بيرتقى لمشاكلة مهم كانت و بينتصر فى الاخر بحمد الله

بالظبط الدولة الاوروبية مغرية اكثر لاسباب كثيرة

انا ماليش دعوة ب اى حد من عيلة اديب و اى "اعلامى" احنا مكلفناش حد انه يتكلم بالنيابة عنا.....لا الاعلام المصرى "المنتفع"و لا الاعلام المصرى "الاخونجى" لا احد فيهم يمثل "المصريين"

هذه بسبب الظروف الاخيره اللى كبست على نفس الاقتصاد

محدش كان عاوز يجئ و هى "كذا" و البلد خارجة من ثورتين و ارهاب اه هو كان عاوز يخلص شغل "عقود" فى 10 سنوات لأن احنا متراجعين جدا جدا جدا و التحديات الحالية و المستقبلة هى اللى بتفرض عليك انت بدل ما تمشى او تهرول انك "تجرى"
شعب خارج من فساد و ثورات و الدنيا خربانة و عشوئيات و بنيه تحتبه متهالكة و مش واخد مكانة "الطبيعى" و نفسه يفرح و يعيش حياه كريمة زيه زى بقية العالم اللى اتحرم منها 30 سنة

:ROFLMAO::ROFLMAO: طب كلم بقى الاخ يوسف أبو يعقوب @USIF عشان هو مضايق من اللون

متفق على ان لازم يكون فى تخطيط احسن و على دراسة جدوى و على ترشيد صرف الدولارات بس انت مضطر تصرف عشان تواكب التحديات...العالم للاسف لا ينتظر احد:تمام:
مشاهدة المرفق 524207

🥲 هذا اللي ضيع الرئيس واقتصاد مصر عدم الاهتمام بدراسة الجوده لو درس كان وصل للنتائج الحاليه في الورق وحدد المشاريع الممكنه بدون مشاكل اقتصاديه

خلاص سوي تصويت محلي بادارة الحكومه ويفوز الرئيس السيسي يطلعون لك مظاهرات يسقط حكم العسكر يسقط مزور الانتخابات ويالله معروف وطنا العربي مايصدق اي انتخابات عربيه 😂

لما يبقى المحرك لهذه الاصوات هم المصريين نفسهم....انا والله هكون اول واحد يطالب بده بس مش مجموعة من الخونة الاخونج فى قطر و تركيا و بريطانيا و موخرا فيتنام لسبب ما:cmonBruh:
اما قمة المناخ وقتها سيء الاوروبي مضغوط بالمظاهرات
هذا المؤتمر ليه جهات معنية هى اللى بتعملو مصر فقط مستضيف.....مش هما اللى ربطو نفسهم بالامريكان؟؟؟ يبقو يستحملو

بعدين انت تبحث عن دور في قمة المناخ وكان معروض عليك دور في اليمن ودور في سوريا ولبنان ودور ضد ايران دولي اعلامي وسياسي ورافضه نطيت مسكت في المناخ عادي قمه عاديه جدا
انت عاوز مصر فى 2017 وسط كل الظروف اللى لو نزلت فى اى دولة تجيب اجلها انها تخش و تشارك فى صراعات معروف نتيجتها؟ عشان البلد تتقسم ضهرها على الاخر؟ يا اخ قطبى ظروفنا اسوء بكثير ممكا تتخيل....الحكاية مش شوية اخونجة و السلام...
دور مصر انها تبقى ملجئ لطرفين الصراع احسن و افضل.... و هذة سياسة السيسى .... الناس اللى انا ماكنتش موجود ساعتها بس بعد كنت سمعت انهم وقفو مع السيسى فى الكلام ده لما قالو ان الجيش المصرى مش للبيع و انا عرفت ان فى بعض الاخوه اتضايقو منها....هل انت مستعد تدفع الفاتورة؟؟ هل انت عارف يعنى ايه مصر تخش فى حرب؟ هل سمعت عن استنزاف مصر فى اليمن ؟ هل انت عارف يعنى ايه اقتصاد حرب؟ انتو بتشتكو من 92 مليار دولار صرفت فى البنية التحتية.....هل انت مستعد تدفع ترليونات من الدولارت اكثر مما دفعت امريكا فى افغانستان و العراق؟الحكاية كلها 2+2 انا مش هقول كلام اتقال 100 مره بس حسابات الدول مش زى حسابات المصانع و دولة بحجم و ثقل و تاريخ و مكانة مصر اى حركة بتعملها بيكون حسابها كبير...احنا فى ظرف سنتين تلاتة ضيعنا 400 مليار دولار...ليبيا ضيعت ترليون دولار من 2011 وده من غير ما تخش فى حروب مع "دول"....انا مش بعرض لنفسى بس الفكره لو "فكرت" فيها هتشوفها سواد قاتم

مشاهدة المرفق 524202

بخصوص التعهدات الماليه ماراح يدعمك الا الخليج الحين لو في دعم الاوروبي مو فاضي هو يبي دعم حتى يشتري الغاز الامريكي والنرويجي الذي يقدر سعره دبل السعر العادي 3 مرات
هذه التعهدات هيدفعوها الغرب غصب عنهم لان ده استثمار فى المناخ احنا وصلنا لمرحلة خطرة جدا....العالم بيستثمر فى "حياته"
بص فى مستوى انا مش فاكر اسمه بيقولو انه لو وصل لواحد و نص فى الميه كوكب الارض هيحصلو مشاكل فا لو حد عارف عنه يا ريت ينورنا بيه
مصر بتمثل افريقيا..... افريقيا اللى بتعد اكبر متضرر من انبعاثات الكربون بتاعت المصانع اللى فى امريكا و الصين و دول منتجة اخرى

عارف انا ماني مشدد على قول اديب فقط انوه ان لايمكن هجرة عدد كبير ولا الوم عامة المصريين طبعا
❤️
🥲 هذا اللي ضيع الرئيس واقتصاد مصر عدم الاهتمام بدراسة الجوده لو درس كان وصل للنتائج الحاليه في الورق وحدد المشاريع الممكنه بدون مشاكل اقتصاديه

الرئيس بيتعامل مع المواقف "بالعاطفة" بالبلدى "بياخد الناس على قد عقلها" و الناس هنا مش اغلبية المصريين...وهذا للامانه نفس اسلوب الاخوان فى تحريضهم على الدولة و انا كنت ضربت مثال بيه فى موضوع تانى مثل التنبوء بانخفاض الجنية او بارتفاع الدولار....الشعوب العربية تحكم بالعاطفة وليس بالعقل و لازالت امامنا سنين طويلة حتى نوصل لمرحلة الغرب فى "فهم الامور" هذا الحركة من السيسى و الحركات الاخرى و التعليقات اللى بتخرج منه انا ببقى مختلف معاه فيه بس للاسف هو مش عارف يبقى شفاف for better or worse....شعوب العالم بتحتب "تفكر" ان رئيسها انسان خارق و قوى و "ايور" عشان يغيظو معارضين رئيسهم and vice versa

دايم يقارن نفسه بالنبي سليمان عليه السلام وأن لديه فهم من الإله وليس فهم بشري.

الرئيس السيسي واضح مايدري حكومته وش تعمل في 2 من الشيبان ادعو انهم قدمو مشاريع وافكار لحكومتهم محد عبرها الاول الله يرحمه

والثاني عايش يدعي افكاره تدخل 20 مليار دولار على مصر ويقول ماعبرو مشروعه وهنا نفهم ان حكومة الرئيس هيا المعترضه

التعديل الأخير:
عودة
أعلى