560 جنية رسوم دخول المصريين للكويت

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
احنا متغربين وعارفين
المصريين في السعودية اضعاف الكويت ولا يتعرضوا لمثل ما يتعرض له المصريين في الكويت
هل تجد في الاعلام السعودي تحريض ؟؟؟
هل تجد فيديوهات علي تويتر او سناب لسب وشتم المصريين ولا يتعامل معها رجال الامن

ايوا في حوادث فردية مثل قتل صيدلي مصري في سكاكا ولكن لم يصف احد الحادثة بالعنصرية ابدا

والقضاء السعودي يتصدي لتلك الحوادث وانتهي الامر

الفيديوهات متبادلة

لو بنبحث بنحصل كثير

أنا زرت الكويت عدة مرات وانصدمت من كثر ما شفت عمالة مصرية يعملون في المهن المتدنية،
بوابين للبنايات والعمارات، وهذه حالة لم أشهدها مثلاً في البحرين حارس البنايات آسيوي،
أيضاً عمال توزيع سلندرات الغاز في الكويت مصريين، بينما في البحرين آسيويين،
عمال البناء والمعمار في الكويت مصريين، وفي البحرين آسيويين،
عمال التوصيل وعمال البلديات والتفتيش وصيادين السمك والبائعين وعمال توصيل الكهرباء والسباكة و و و الخ في الكويت كلهم مصريين.
مش المصريين دول برضوا اللي جنستوهم لرفع نسبه السنه في البحرين

ومنهم من يخدم في الجيش البحريني الان

الباركود 3200 جنيه
لايمكن 🙂 الشعب المصري يقول وصحف بعد ماتاخذ التاشيره من الموقع السعودي ب4400 لازم يكود عندك الباركود واللي فجئه يطلع من 4400 الى 70 الف جنيه ليش يقلك مصاريف 🥲 يعني قول باركود وشركات سياحه وغيره وغيره طيب هل شركات السياحه المصريه لها دور لا

اذن الفلوس ال70 الف جنيه رايحه للباركود لعدم وجود اي دور لشركات السياحه المصريه

في رمضان في ايمانيات تطلع على الشركات المصريه فينخفض السعر الى 25 ل30 الف جنيه (6الف ريال سعودي) بينما الاسعار السعوديه 880 ريال حاليا وسابق مجانا التاشيره

😬 وسبق اتصل على قناه مصريه احد مسؤولين المؤسسات في السعوديه عن العمره وأكد 4400 شامله السكن 5 ايام وتنقلات بين الحرم والفندق لايوجد اي دور للشركات المصريه ليرتفع السعر الى 70 الف جنيه ونحن لم نطلب غير 4400

يعني كلام المصريين بسوشل ميديا صحيح اللي ذكرو انهم يطالبون بالباركود في المطارات المصريه واكثر من شخص اكد اعادته لعدم وجود باركود من مؤسسات مصريه وهو مايرفع سعر العمره من 4400 الى ارقام فلكيه

دول الخليج معروف مايعتبرون اجانب كونهم اعضاء مجلس التعاون الخليجي وجميعهم ينطبق عليهم القوانين كمواطنين سعوديين بالضبط والعكس

لكن لفظ اجنبي تطلق على كل من هو خارج عضوية دول مجلس التعاون الخليجي

اما العمره والحج 🙂 يبي لها قعده معا شركات دول العالم نجمعهم كذا في جلسة عرب ونقولهم بالفم المليان نبي النص مثل ماعملت السلطات المصريه معا المصريين اللي دخلو نسك ورجعوهم من المطار لعدم وجود الباركود المفروض عليهم بمبلغ وقدره

مصر وحدها 28 مليار دولار في سنه واحده من العمره ( لنا عندهم 14 مليار دولار )

روسيا تكلفة العمره 3600 دولار للفرد فقط اقل من مصر بفارق 100 دولار يمكن عشان العمله الروسيه طايح حظها

🙂 الروس بعد نبي نتقاسم معهم
لان هذا موقع نسك للعمره الحكومي حاط سعر اقل من تطلعات الروس

عرضنا 245 دولار وعرض الشركات الروسيه 3600 دولار ويقلك الوجبه مرتين

🙂 نوسع جلسة العرب الى جلسة مسلمين عشان نستوعب الدراهم وكله يدفع النص اتوقع الميزانيه السعوديه بتصير تليريون دولار لو كل الدول تدفع شعبها نفس روسيا ومصر

14 مليار دولار في * 20 دوله اسلاميه = 280 مليار دولار 😁

اتمنى من المملكة وضع رسوم تأشيرة منافذ 30 دولار ( على جميع الجنسيات الاجنبية ) واستثي الي صادرة له التأشيرات ( سياحية - عمرة - حج - دول مجلس التعاون ) و( المغرب جدعنه مني :ROFLMAO: )

شف كم راح يكون الدخل فرضا 7 مليون شخص

30*7000000= 210000000 ميتين وعشره مليون دولار ما يعادل 787500000 سبعمائة وسبعه وثمانين مليون وخمسمية الف ريال

الله يخرب بيت "الصداع" اللى بيخلى الواحد يفوت يشارك فى نقاشات هدافه و مفيدة و غير منحازة ليوم واحد بحالو:تمام: .

عدد المصريين في الكويت لا يتعدي 450 الف حاليا
قبل كورونا كان 540 الف ثم جاء قرار تعديل اوضاع المخالفين وسافر الكثير من العماله لجميع الجنسيات ومنهم المصريين
ثم العوده الثانيه للوطن كانت مع اجراءات كورونا وكثيرا منهم عاد الي اوطانهم ولم يعودوا مره اخري الي الكويت
اوضاع الخليج اختلفت كثيرا بالنسبه الي العماله المهاجره واصبح الوضع اسوء من السابق بكثير
المصريين الان هجرتهم الي اوروبا وامريكا وكندا واستراليا واختلاف كثير بين هذه الدول والخليج
اقل شيئ 5 سنوات ويحصل علي الجنسيه الاوروبيه او الكنديه وغيرها ......... التعامل الانساني والقانوني الغرب افضل طبعا
العائد المادي ايضا الغرب افضل بكثييير لذلك تجد امريكا تحتل المركز الاول في تحويلات المصريين بالخارج ثم اوروبا ثم الخليج

مرحبا ..

لطالما تساءلت عن سبب قلة المهاجرين المصريين في اوروبا مقارنة مع عددهم في دول الخليج.

انا قلت ربما يكون حاجز اللغة : فمثلا لغات كالهولندية والالمانية والفلامانية و اليابانية هي لغات جد معقدة في الصرف والتحويل .

المهم لنضع معيار اللغة جانبا ونشوف معايير اخرى .. يعني منطقيا : السمكري او العامل الكهربائي او عامل البناء في دول اوروبا وامريكا يتقاضى بين 2000 الى 3500 دولار شهريا ( اكثر مما يتقضاه اي مهندس دولة في 99٪ من الدول العربية ) بينما نفس راتب العامل في دول الخليج يكون بين 400-600 دولار.. فإن كان العامل يفكر في الجانب المادي .. فلما تضييع فرص مثل هذه .. اللهم الا اذا كان عنده نقص في التكوين او عدم المامه باللغات؟

اما بخصوص باقي كلامك بخصوص العدل : فاتفق معك من الساس للراس ..

صحيح ان المجتمعات الغربية تعاني من الانحلال الاخلاقي؛الفردانية المبالغ فيها؛ انسلاخ الهوية و التفكك الأسري وغيره من الآفات .. غير انهم متقدمين باشواط على اي مجتمع اخر في الجانب الانساني والعدل.

نعطيك مثال فيما يتعلق بالمهن والحرف :

ما نسميه نحن في دولنا العربية ب ( الزبال ) يسمى بمهندس النظافة في اليابان وراتبه بٱلاف الدولارات كذلك ( لا اعرف تحديدا المبلغ الشهري) .. + له تقديره الكامل في المجتمع وينظر له الجميع نظرة احترام وتقدير .. بينما العكس في دولنا ههه

الله يدير تأويل الخير هذا ما نقول .

التعديل الأخير:

ما نسميه نحن في دولنا العربية ب ( الزبال ) يسمى بمهندس النظافة في اليابان وراتبه بٱلاف الدولارات مذلك .. + له تقديره الكامل في المجتمع وينظر له الجميع نظرة احترام وتقدير .. بينما العكس في دولنا ههه

غير صحيح و اغلب المصادر العربية تخرط و تهبد بهذا الموضوع لا يوجد مسمى وظيفي باسم مهندس نظافة و الرواتب في اليابان لها حسابات أخرى مثل، العمر، الإمكانيات،المؤهلات و الخبرة و تعتمد على سلم رواتب 🙂

غير صحيح و اغلب المصادر العربية تخرط و تهبد بهذا الموضوع لا يوجد مسمى وظيفي باسم مهندس نظافة و الرواتب في اليابان لها حسابات أخرى مثل، العمر، الإمكانيات،المؤهلات و الخبرة و تعتمد على سلم رواتب 🙂

مرحبا .. تفضل اخي .. التسمية هي مهندس النظافة بتاريخ اليوم

هذا جانب واحد فقط : هناك العديد من الجوانب الأخرى ..
لكن مادام الموضوع بخصوص المهن والحرف ( فنظرتنا للزبال والشغالات و السمكري وغيره كافية واكثر لتلخيص الوضع .) بدون ذكر الجوانب الأخرى ..

وهذا ليس في الغرب الاوروبي فقط .. دول وليدة امس ك سنغافورة وسلطنة بروناي تحس انه فعلا كاين فرق في التفكير والعقلية من هاد الناحية.

للمعلومة فقط : مثلما قلت سابقا ..هناك انحلال اخلاقي وغيره من الآفات عندهم ..لكن لنعط لكل ذي حق حقه .. ولكي نفعل ذلك ..فلنعترف اولا بما لنا وما علينا ..

التعديل الأخير:
مرحبا .. تفضل اخي .. التسمية هي مهندس النظافة بتاريخ اليوم

مشاهدة المرفق 523730

هذا جانب واحد فقط : هناك العديد من الجوانب الأخرى ..
لكن مادام الموضوع بخصوص المهن والحرف ( فنظرتنا للزبال والشغالات و السمكري وغيره كافية واكثر لتلخيص الوضع .) بدون ذكر الجوانب الأخرى ..

وهذا ليس في الغرب الاوروبي فقط .. دول وليدة امس ك سنغافورة وسلطنة بروناي تحس انه فعلا كاين فرق في التفكير والعقلية من هاد الناحية.

للمعلومة فقط : مثلما قلت سابقا ..هناك انحلال اخلاقي وغيره من الآفات عندهم ..لكن لنعط لكل ذي حق حقه ..

غير صحيح

مرحبا مجددا

شفت الإشارة الزرقاء الفوق ..

واش هاذي صفحة حكومية على تويتر
؟
نعم صحيح صفحة رسمية مختصة بالناطقين للعربية
و توجد صفحات اخرى غير اليابان ايضا للناطقين بالعربية بإمكانك القاء نظره اذا مهتم فيهم

دول الخليج معروف مايعتبرون اجانب كونهم اعضاء مجلس التعاون الخليجي وجميعهم ينطبق عليهم القوانين كمواطنين سعوديين بالضبط والعكس

لكن لفظ اجنبي تطلق على كل من هو خارج عضوية دول مجلس التعاون الخليجي

اما العمره والحج 🙂 يبي لها قعده معا شركات دول العالم نجمعهم كذا في جلسة عرب ونقولهم بالفم المليان نبي النص مثل ماعملت السلطات المصريه معا المصريين اللي دخلو نسك ورجعوهم من المطار لعدم وجود الباركود المفروض عليهم بمبلغ وقدره

مصر وحدها 28 مليار دولار في سنه واحده من العمره ( لنا عندهم 14 مليار دولار )

روسيا تكلفة العمره 3600 دولار للفرد فقط اقل من مصر بفارق 100 دولار يمكن عشان العمله الروسيه طايح حظها

مشاهدة المرفق 523711

🙂 الروس بعد نبي نتقاسم معهم
لان هذا موقع نسك للعمره الحكومي حاط سعر اقل من تطلعات الروس

عرضنا 245 دولار وعرض الشركات الروسيه 3600 دولار ويقلك الوجبه مرتين

مشاهدة المرفق 523709

🙂 نوسع جلسة العرب الى جلسة مسلمين عشان نستوعب الدراهم وكله يدفع النص اتوقع الميزانيه السعوديه بتصير تليريون دولار لو كل الدول تدفع شعبها نفس روسيا ومصر

14 مليار دولار في * 20 دوله اسلاميه = 280 مليار دولار 😁
ابو قطب انتى عالمي عالمي
نقل تقنيه حسابات كل شي ماشاء الله فل الفل

صير صديقي

مرحبا ..

لطالما تساءلت عن سبب قلة المهاجرين المصريين في اوروبا مقارنة مع عددهم في دول الخليج.

انا قلت ربما يكون حاجز اللغة : فمثلا لغات كالهولندية والالمانية والفلامانية و اليابانية هي لغات جد معقدة في الصرف والتحويل .

المهم لنضع معيار اللغة جانبا ونشوف معايير اخرى .. يعني منطقيا : السمكري او العامل الكهربائي او عامل البناء في دول اوروبا وامريكا يتقاضى بين 2000 الى 3500 دولار شهريا ( اكثر مما يتقضاه اي مهندس دولة في 99٪ من الدول العربية ) بينما نفس راتب العامل في دول الخليج يكون بين 400-600 دولار.. فإن كان العامل يفكر في الجانب المادي .. فلما تضييع فرص مثل هذه .. اللهم الا اذا كان عنده نقص في التكوين او عدم المامه باللغات؟

اما بخصوص باقي كلامك بخصوص العدل : فاتفق معك من الساس للراس ..

صحيح ان المجتمعات الغربية تعاني من الانحلال الاخلاقي؛الفردانية المبالغ فيها؛ انسلاخ الهوية و التفكك الأسري وغيره من الآفات .. غير انهم متقدمين باشواط على اي مجتمع اخر في الجانب الانساني والعدل.

ما نسميه نحن في دولنا العربية ب ( الزبال ) يسمى بمهندس النظافة في اليابان وراتبه بٱلاف الدولارات كذلك ( لا اعرف تحديدا المبلغ الشهري) .. + له تقديره الكامل في المجتمع وينظر له الجميع نظرة احترام وتقدير .. بينما العكس في دولنا ههه

الي يخرج ويجي دول الخليج دوم او اغلبهم الطبقه الثانيه بالمهاره ثاني شي دول الخليج سابقا لمن تجي تقدر تشتغل ميكانيكي بعد شهر تحول صباغ وبعد شهرين تتعلم تصير كهربائي واذا انت نفسك حلو تتشارك مع مجموعه وتفتح مطعم
لكن بالغرب ما تقدر تشتغل شغله الا تاخذ رخصه مهنيه ولها رسوم في يمنيين بالسعوديه كانو ميكانيكيين راحو امريكا على اساس بيشتغلون هنا رغم انهم ممتازين لكن قالو نحول اوبر افضل

ليت دول الخليج مطبقينه من زمان كان الشغل الان المستوى الفني عال

اذن الفلوس ال70 الف جنيه رايحه للباركود لعدم وجود اي دور لشركات السياحه المصريه
الباركود 3200 جنيه ضمن باكج شركات السياحة المصرية للعمرة وبتوصل ل 30 الي 40 الف شاملة الفنادق والاكل في مكة والمدينة والطيران

طبعا سعر مبالغ فيه بعض الشيئ والحكومة كمان حظرت شركات الطيران من نقل معتمرين بدون باركود ليستمر شركات السياحة في العمل

اما البرنامج السعودي 830 ريال فهو جديد بعد انشاء منصه نسك غير شامل الطيران ولا الاكل ولم تشترك فيه الي الان شركات سعودية كثيرة
فيجب اضافة الطيران + الاكل ليتم حساب التكلفة بشكل صحيح

اما التكلفة الحقيقية للعمرة حاليا تتضح في تأشيرة b2c ويوجد بعض التجارب لاشخاص قامو بالعمرة والتكلفة متوسطة بين الاثنين

التعديل الأخير:
بعيداً عن القرار و دوافعه فللأسف هناك عنصرية مقيتة واحتقار ضد المصري لم اصادفها لدي أي بلد عربي لدي الكوايتة على كافة المستويات

تجربه B2C

20 الف جنيه شاملة جميع المصاريف غرفة مستقلة

تجربتي مع العمره
حجزت فيزا B2c ب ٦٠٠٠ ج من شخص محترم ودخلت حجزت طيران من مصر لبيروت علي الميدل ايست ب ٢٥٠٠ ج واحرمت من مطار بيروت الحمد لله
وطيران من بيروت ل جده دايركت علي الطيران السعودي وكان ليا شنطة كبيره ٢٣ كيلو وشنطة صغيره علي ضهري ٧ كيلو وهما مدققوش في الوزن خالص لا وانا رايح ولا وانا راجع لان وزني كان ٢٦ كيلو وشنطة الضهر كانت ١٥ وده في الذهاب والعوده وهقولك سعره في الاخر مع طيران العوده
ومن جده لمكه حجزت قطر ب ٣٢ ريال من ابلكيشن HHR TRAIN ومحطة القطر موجوده في قلب المطار يعني مش هتخرج بره ولا تركب تاكسي ولا اي حاجة
نزلت عملت عمرتي الساعه ١١ ونص بالليل وكان احسن وقت بصراحه وكنت عامل تصريح العمره من نسك محدش سأل عليه لو داخل من باب الملك فهد لكن عند باب التوحيد كانو بيسألو الناس ف اعمله احتياطي مش هيخسر والابلكيشن مفتوح طول اليوم لاداء العمره يعني تقدر تخلص عمرتك وتطلع تحرم من مسجد السيده عائشة او التنعيم وتعمل تصريح تاني وترجع تعمل عمره تانيه
بعدها رجعت ع الاوتيل في العزيزيه كنت حاجز اوتيل ٤ ايام ب ١٦٠٠ ج مصري وكنت دافع من هنا من مصر قبل ما امشي بالفيزا والاوتيل كان جنبه محطة باصات مجانيه للحرم الحمد لله وكان ليا صديق هنا خدني لففني ع المزارات في مكه زي جبل عرفه و مني والمزدلفه والجمرات - وقبر السيده خديجه انا رحته بالباص المجاني في محبس الجن لان كان علي نفس خط سير الباص وانا رايح الحرم
بعد ٤ ايام ركبت القطر من مكه للمدينه في ساعتين وتلت ب ١٢٠ ريال برضو كنت حاجزه من مصر قبل ما امشي من نفس الابلكيشن
نزلت في المدينه هناك عند واحد صاحبي وفرت في ثمن الاوتيل شويه وقعدت في المدينه يومين كانو احلي يومين في الرحله قعدت طول اليوم في الحرم النبوي كانك عايش اجواء رمضان في مصر مع راحه نفسيه كبيره
ودخلت الروضه الشريفه ولازم بتصريح والتصريح من علي موقع نسك لكن للاسف مبيفتحش غير مراين في اليوم مره بعد صلاة الضهر مباشرة ومره بعد صلاة العشا ف انت ادخل كل يوم قبل ما تسافر وحاول تحجز
ودخلت شهداء البقيع ودي تدخلها بعد كل جنازة خارجه من المسجد النبوي لانها مش مفتوحه في اي وقت بتتفتح وقت الجنازات بس وبعد كل صلاه في صلاة جنازه يعني تخلص صلاتك وصلاة الجنازه وتطلع جري ع المقبره تستني الجنازه تدخل معاهم وهي داخله
وقدام الحرم في عربيات بتقولك زيارات بتحمل الفرد ب ١٠ ريال بيوديك مسجد قباء ومسجد القبلتين وجبل احد ومقبرة شهداء احد وموقع غزوة الخندق
خلصت في المدينه اليومين وكنت حاجز طيران العوده من المدينه للقاهره ترانزيت جده
الطيران من بيروت ل جده ومن المدينه للقاهره ترانزيت جده كلفني ٥٥٠٠ مصري والحجز من سكاي سكانر
وانت راجع من مطار المدينه قبل ماتدخل من باب المطار علي ايديك اليمين في منفذ بيع ماية زمزم لو عايز تجيب لاهلك العبوه ٥ لتر ب ٨ ريال ونص وبتتشحن مع شنطك ومبتتحسبش من وزن الشنط بتاعتك
نصيحه حد كان قالهالي : خد معاك اكل للفطار والعشا زي علب جبنه وجبنه رومي وحلاوه ولانشون وخد معاك بيبسي وفاكهه خفيفه تتسلي فيهم و شيبسي لان الاسعار هناك غاليه جدا فوق ماتتخيل كيس الشيبسي ابو ٥ جنيه هنا هناك ب ٨ ريال
واستخدم الفيزا والماسترد كارد بتاعك في كل عملية شراء حتي لو داخل محل بقاله هتلاقيه في مكن للفيزا هيوفر عليك جامد لو معرفتش تتصرف في ريال من مصر قبل ماتمشي بيتخصم عموله ٣٪؜ بس علي المدفوعات والمشتريات لكن السحب ٧٪؜
واما تركب تكسيات فاصل ثم فاصل ثم فاصل لان اوبر مش منتشر هناك كتير فين و فين عما تطلب سياره وتجيلك لان التاكسيات اغلي حاجة هناك
وخد بالك ان القطر هناك بيرفض يطلع الشنط الكبيره ع القطر بيشحنها بعد منك بالعربيه علي البريد السعودي Spl ب ٥٧ ريال ودي مكنتش في الحسبان يعني انا كانت كل حاجتي في الشنطة الكبيره وانا جاي من بيروت لجده واما جيت اركب القطر قالو لا هتتشحن وتوصل بعد وصولك ب ساعتين والحمد لله كنت واخد معايا طقم انام فيه بعد ما اخلص العمره وعلشان اروح اجبها تاني يوم من محطة القطر دفعت تاكسي ٦٠ ريال رايح جاي وانا مسافر المدينه عملو معايا نفس الحركة ودفعت ٥٧ ريال تاني لكن المره دي سبتها عندهم في المحطة وانا راجع مصر رايح المطار عديت خدتها من المحطه وانا ماشي في طريقي بدل مادفع تاكسي رايح جاي بس المره دي كنت حاطط كل حاجة عايزها في الشنطه الصغيره اللي علي ضهري .

تجربه B2C

20 الف جنيه شاملة جميع المصاريف غرفة مستقلة

تجربتي مع العمره
حجزت فيزا B2c ب ٦٠٠٠ ج من شخص محترم ودخلت حجزت طيران من مصر لبيروت علي الميدل ايست ب ٢٥٠٠ ج واحرمت من مطار بيروت الحمد لله
وطيران من بيروت ل جده دايركت علي الطيران السعودي وكان ليا شنطة كبيره ٢٣ كيلو وشنطة صغيره علي ضهري ٧ كيلو وهما مدققوش في الوزن خالص لا وانا رايح ولا وانا راجع لان وزني كان ٢٦ كيلو وشنطة الضهر كانت ١٥ وده في الذهاب والعوده وهقولك سعره في الاخر مع طيران العوده
ومن جده لمكه حجزت قطر ب ٣٢ ريال من ابلكيشن HHR TRAIN ومحطة القطر موجوده في قلب المطار يعني مش هتخرج بره ولا تركب تاكسي ولا اي حاجة
نزلت عملت عمرتي الساعه ١١ ونص بالليل وكان احسن وقت بصراحه وكنت عامل تصريح العمره من نسك محدش سأل عليه لو داخل من باب الملك فهد لكن عند باب التوحيد كانو بيسألو الناس ف اعمله احتياطي مش هيخسر والابلكيشن مفتوح طول اليوم لاداء العمره يعني تقدر تخلص عمرتك وتطلع تحرم من مسجد السيده عائشة او التنعيم وتعمل تصريح تاني وترجع تعمل عمره تانيه
بعدها رجعت ع الاوتيل في العزيزيه كنت حاجز اوتيل ٤ ايام ب ١٦٠٠ ج مصري وكنت دافع من هنا من مصر قبل ما امشي بالفيزا والاوتيل كان جنبه محطة باصات مجانيه للحرم الحمد لله وكان ليا صديق هنا خدني لففني ع المزارات في مكه زي جبل عرفه و مني والمزدلفه والجمرات - وقبر السيده خديجه انا رحته بالباص المجاني في محبس الجن لان كان علي نفس خط سير الباص وانا رايح الحرم
بعد ٤ ايام ركبت القطر من مكه للمدينه في ساعتين وتلت ب ١٢٠ ريال برضو كنت حاجزه من مصر قبل ما امشي من نفس الابلكيشن
نزلت في المدينه هناك عند واحد صاحبي وفرت في ثمن الاوتيل شويه وقعدت في المدينه يومين كانو احلي يومين في الرحله قعدت طول اليوم في الحرم النبوي كانك عايش اجواء رمضان في مصر مع راحه نفسيه كبيره
ودخلت الروضه الشريفه ولازم بتصريح والتصريح من علي موقع نسك لكن للاسف مبيفتحش غير مراين في اليوم مره بعد صلاة الضهر مباشرة ومره بعد صلاة العشا ف انت ادخل كل يوم قبل ما تسافر وحاول تحجز
ودخلت شهداء البقيع ودي تدخلها بعد كل جنازة خارجه من المسجد النبوي لانها مش مفتوحه في اي وقت بتتفتح وقت الجنازات بس وبعد كل صلاه في صلاة جنازه يعني تخلص صلاتك وصلاة الجنازه وتطلع جري ع المقبره تستني الجنازه تدخل معاهم وهي داخله
وقدام الحرم في عربيات بتقولك زيارات بتحمل الفرد ب ١٠ ريال بيوديك مسجد قباء ومسجد القبلتين وجبل احد ومقبرة شهداء احد وموقع غزوة الخندق
خلصت في المدينه اليومين وكنت حاجز طيران العوده من المدينه للقاهره ترانزيت جده
الطيران من بيروت ل جده ومن المدينه للقاهره ترانزيت جده كلفني ٥٥٠٠ مصري والحجز من سكاي سكانر
وانت راجع من مطار المدينه قبل ماتدخل من باب المطار علي ايديك اليمين في منفذ بيع ماية زمزم لو عايز تجيب لاهلك العبوه ٥ لتر ب ٨ ريال ونص وبتتشحن مع شنطك ومبتتحسبش من وزن الشنط بتاعتك
نصيحه حد كان قالهالي : خد معاك اكل للفطار والعشا زي علب جبنه وجبنه رومي وحلاوه ولانشون وخد معاك بيبسي وفاكهه خفيفه تتسلي فيهم و شيبسي لان الاسعار هناك غاليه جدا فوق ماتتخيل كيس الشيبسي ابو ٥ جنيه هنا هناك ب ٨ ريال
واستخدم الفيزا والماسترد كارد بتاعك في كل عملية شراء حتي لو داخل محل بقاله هتلاقيه في مكن للفيزا هيوفر عليك جامد لو معرفتش تتصرف في ريال من مصر قبل ماتمشي بيتخصم عموله ٣٪؜ بس علي المدفوعات والمشتريات لكن السحب ٧٪؜
واما تركب تكسيات فاصل ثم فاصل ثم فاصل لان اوبر مش منتشر هناك كتير فين و فين عما تطلب سياره وتجيلك لان التاكسيات اغلي حاجة هناك
وخد بالك ان القطر هناك بيرفض يطلع الشنط الكبيره ع القطر بيشحنها بعد منك بالعربيه علي البريد السعودي Spl ب ٥٧ ريال ودي مكنتش في الحسبان يعني انا كانت كل حاجتي في الشنطة الكبيره وانا جاي من بيروت لجده واما جيت اركب القطر قالو لا هتتشحن وتوصل بعد وصولك ب ساعتين والحمد لله كنت واخد معايا طقم انام فيه بعد ما اخلص العمره وعلشان اروح اجبها تاني يوم من محطة القطر دفعت تاكسي ٦٠ ريال رايح جاي وانا مسافر المدينه عملو معايا نفس الحركة ودفعت ٥٧ ريال تاني لكن المره دي سبتها عندهم في المحطة وانا راجع مصر رايح المطار عديت خدتها من المحطه وانا ماشي في طريقي بدل مادفع تاكسي رايح جاي بس المره دي كنت حاطط كل حاجة عايزها في الشنطه الصغيره اللي علي ضهري .

معتمر بـ 20 الف جنية يعني ٣٨٣٢.٦٠

كم يوم جلس في مكة !؟

هذا يمكن نسبه بناء على عدد السكان لان عدد المصريين في السعوديه 3 مليون هذا كلام وزيرة الهجره المصريه عام 2017

حصة السعوديه من المصريين بالوطن العربي 46٪
بمعنى 50٪ من مصريين الوطن العربي في السعوديه

يعني 3 مليون مصري يعتمر بدون مايدفع شيء لحكومته
الخساره 210 مليار جنيه بمعدل(70 الف جنيه باركود عمره)

😄

مشاهدة المرفق 523660

نعم صحيح النسبة بناءً على إجمالي تعداد السكان (مواطنين وغير مواطنين).
وتعداد الكويت ما بين 4 مليون إلى 5 مليون نسمة من مواطنين وغير مواطنين ونسبة العمالة المصرية في الكويت 21% من إجمالي تعداد السكان في الكويت.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى