طبيب مصري ينجح في إجراء أخطر عملية من نوعها لفتاة إماراتية

اخي لا يوجد شيء اسمه لا حياء في العلم
لايوجد هذا الفعل ممكن اشعه او صوره للموقع بدون جسد البنت كامل وصلى الله وبارك لكن هذي فضيحه لها عمرها تجاوز ال18 سنه يعني كبيره عاقله راشده وبالغه هي عشان فرحانه مشيت معها بس الصور في كل مكان راح تكون في وجهها وهي عاريه ولو ماعندها معالم النساء هذي فضيحه علميه بحق وحقيقه

الله يعين حالتها النفسيه بعد ماتستوعب التشهير بدون قصد 🙂

الصور دى مهمة علشان بيتم توثيق للحالة يستفيد منها أطباء تانية وفى نفس الوقت تسويق للطبيب وتشجيع للحالات الي زيها علشان ميفقدوش الأمل لا حياء فى العلم ❤

بخصوص التخصصات النادره هل هذا التخصص يدخل في مواضيع العمود الفقري

اخي لا يوجد شيء اسمه لا حياء في العلم
لايوجد هذا الفعل ممكن اشعه او صوره للموقع بدون جسد البنت كامل وصلى الله وبارك لكن هذي فضيحه لها عمرها تجاوز ال18 سنه يعني كبيره عاقله راشده وبالغه هي عشان فرحانه مشيت معها بس الصور في كل مكان راح تكون في وجهها وهي عاريه ولو ماعندها معالم النساء هذي فضيحه علميه بحق وحقيقه

الله يعين حالتها النفسيه بعد ماتستوعب التشهير بدون قصد 🙂
عادى الصوره مفيهاش أى إثارة لو طلعت اى مدينة ساحلية فى مصر هتشوف بلاوى من عرب وأجانب كفاية السعادة الى فى وشها لا تقدر بثمن 😍

عادى الصوره مفيهاش أى إثارة لو طلعت اى مدينة ساحلية فى مصر هتشوف بلاوى من عرب وأجانب كفاية السعادة الى فى وشها لا تقدر بثمن 😍
مش محتاج ممكن يروح موسم جده او الرياض

جراحين العظام في الازهر من الافضل علي مستوي الجمهوريه
عندك مثلا ياسر البتراوي من افضل جراحين العظام علي مستوي العالم
الصراحة دكاترة الازهر تحسهم فاهمين حتي اللي بيدرسو للطلاب في الجامعات لما يكون من الازهر تتفائل انك هتفهم موضوع المحاضرة

لكن كيف سيتعامل مع الحبل الشوكى داخل العمود الفقرى و من المعلوم أنه أى جرح فيه يسبب شللى لبقية الاطراف إن لم تكن الوفاة ؟ !!!
هوا بيفرد العامود الفقري على كذا مرحلة من غير ما يقرب من الحبل الشوكي داخله مع مراعاة ان الجسم لازم يتفرد اثناء العملية كذلك
اعتقد كمان مع فترة تثبيت مش هينة و كورس علاج طبيعي لان الجسم حيزيد في طوله بتاع 20% في وضع زي دا
يحسب ان الفتاه لسه صغيرة فا قادرة على النمو و عكس التشوه الممتد بشكل جيد اللي اكيد اثر على باقي اعضاء الجسم

الحمد لله على سلامتها

الأطباء المصريين فيهم كفاءات عالية جداً
كا افراد نعم من افضل ما على الكوكب نظرا لما يواجهوه من حالات بكمايات كبيرة جدا و اغلبها مستعصي و بموارد هزيلة في اغلب الوقت
و لكن كمنظومة صحية من اسوء ما يكون

التعديل الأخير:
هناك امر دايما يخطر ببالي في موضوع الطب و الاطباء المميزين جدا على مستوى العالم
حيث اغلب علمهم ياتي بنسبة فوق ال 50% من واقع الخبرة و البحث و لكن لا توجد طريقة ما على الاقل سمعت عنها لحصر و دراسة و نقل تلك الخبرات بشكل فعال للاجيال القادمة من الاطباء بحيث يصبح التطور الطبي اضعاف مضعفة في فترة اقل

الطبيب منهم بمجرد موته ضاع علمه و ربما استطاع 5% منهم نقل ما تعمله و انجزه لغيره و لربما ليس بنفس الكفاءه

بشكل عملي و علمي هدر شنيع و مرعب لموارد لا تعوض و لا يمكن تقديرها بثمن اطلاقا و الله لو فتحت 200 كلية هارفارد للطب

لدى العرب كفاءات كثيره تحتاج من يتبناها ويعطيها ماتستحق دولنا غافله عنهم للاسف اتمنى تأسيس هيئه عربيه وطنيه تظم كافة الكفاءات العربيه في جميع المجالات من جميع الدول العربيه وحصرهم كلا في مجاله

هناك امر دايما يخطر ببالي في موضوع الطب و الاطباء المميزين جدا على مستوى العالم
حيث اغلب علمهم ياتي بنسبة فوق ال 50% من واقع الخبرة و البحث و لكن لا توجد طريقة ما على الاقل سمعت عنها لحصر و دراسة و نقل تلك الخبرات بشكل فعال للاجيال القادمة من الاطباء بحيث يصبح التطور الطبي اضعاف مضعفة في فترة اقل

الطبيب منهم بمجرد موته ضاع علمه و ربما استطاع 5% منهم نقل ما تعمله و انجزه لغيره و لربما ليس بنفس الكفاءه

بشكل عملي و علمي هدر شنيع و مرعب لموارد لا تعوض و لا يمكن تقديرها بثمن اطلاقا و الله لو فتحت 200 كلية هارفارد للطب
بالعكس نظم التدريب بره بيتم فيها نقل الخبرات وتحديث طرق العلاج باستمرار ولكن حتي في الدول دي في مستشفيات اعلي من غيرها وبالتالي التعليم والتدريب فيها افضل من غيرها

وبعدين نقطه ان طبيب مثلا عنده طريقه علاج معينه او علم معين ممكن يطبقه علي المرضي بدون ما يكون ده مطبق او واخد اعتماد من المنظومه
الصحيه عندهم هيتحاكم حتي لو طريقته صح

بالنسبه لينا هنا علي المستوي الطبي فعلا في دكاتره علي مستوي عالي ولكن المنظومه نفسها فشله بامتياز حتي التامين الشامل فيه كوارث والرجاله حطين اديهم في المنظومه وفيه سرقه زي الفل

المشكله الكبري في نظري هجره شباب اطباء كتير لبره بسبب اوضاع العمل الغير ادميه

بالعكس نظم التدريب بره بيتم فيها نقل الخبرات وتحديث طرق العلاج باستمرار ولكن حتي في الدول دي في مستشفيات اعلي من غيرها وبالتالي التعليم والتدريب فيها افضل من غيرها

وبعدين نقطه ان طبيب مثلا عنده طريقه علاج معينه او علم معين ممكن يطبقه علي المرضي بدون ما يكون ده مطبق او واخد اعتماد من المنظومه
الصحيه عندهم هيتحاكم حتي لو طريقته صح

بالنسبه لينا هنا علي المستوي الطبي فعلا في دكاتره علي مستوي عالي ولكن المنظومه نفسها فشله بامتياز حتي التامين الشامل فيه كوارث والرجاله حطين اديهم في المنظومه وفيه سرقه زي الفل

المشكله الكبري في نظري هجره شباب اطباء كتير لبره بسبب اوضاع العمل الغير ادميه
انا فاهم قصدك

انا بتكلم عن مثلا مجدي يعقوب تتنقل خبرته و انجزاته بالمللي لدكاتره اخريين بنسب كفائة 95% بشكل ممنهج على scale واسع النطاق بحيث ميبقاش فقط دكتور او اتنين فقط اللي معروفين بعملية معينة لكن اغلب الاطباء

اطباء مصر معروفين بمهارتهم في اكبر مستشفيات اوروبا و امريكا و الخليج

مشاهدة المرفق 510041

بخصوص التخصصات النادره هل هذا التخصص يدخل في مواضيع العمود الفقري
لا دي للاسف حاله بتحتاج حقنة جينية بتتصنع مخصوص للحالة هناك 3 حالات بمصر اهل الخير عالجو حاله بالفعل و جاري تجميع التبرعات للحلتين الباقيتين و ما استغربة ان الدولة بتضيع اموال في تفاهات حرفيا كل يوم اكتر من المبلغ المطلوب و كان الاولي تسفير الحالات علي حساب الدوله للعلاج بالخارج اسوة بعلاج الفنانين و الرقاصات علي نفقة الدولة

لا دي للاسف حاله بتحتاج حقنة جينية بتتصنع مخصوص للحالة هناك 3 حالات بمصر اهل الخير عالجو حاله بالفعل و جاري تجميع التبرعات للحلتين الباقيتين و ما استغربة ان الدولة بتضيع اموال في تفاهات حرفيا كل يوم اكتر من المبلغ المطلوب و كان الاولي تسفير الحالات علي حساب الدوله للعلاج بالخارج اسوة بعلاج الفنانين و الرقاصات علي نفقة الدولة
انا كنت سامع من حوالى سنه انالدولة هتتكفل بالاطفال المرضى بالضمور العضلى

انا كنت سامع من حوالى سنه انالدولة هتتكفل بالاطفال المرضى بالضمور العضلى

بالفعل، المبادرة بدأت بالحالات العمرية من 6 شهور وحتى 12 شهر..المؤكد ان حالتين تم حقنهم العام الماضي بالعلاج في مستشفى عين شمس التخصصي

عودة
أعلى