بلومبيرغ: مصر تساعد روسيا في تجاوز العقوبات الغربية على النفط الروسي

دي مش مساعدة تقدرو تسموها مساعدة . انا محرج ان روسيا في يوم من الايام ضحت فعلا بدول كلها مسيحية . متقوليش ان روسيا هتضرب الدول العظمى نوويا عشان حليف استراتيجي وكلام خاااايب ده فعلا خيبة تقيلة . هي معقولة مصر ردت الجميل بحاجة بسيطة زى دي ؟؟؟ وقفوا جنبنا لكن احنا فعلا بالمساعدة البسيطة دي مقدرناش الموقف اننا نرد الجميل . انا بلمح من زمان اننا من تلقاء نفسنا نبقي في ايد الروس والروس في ايدينا من تلقاء نفسنا وتلقاء نفسهم . كان نفسي نستغلهم ويستغلونا اقتصاديا وعسكرية وتنضم للحلف ده تركيا والكوريتين واليابان وفيتنام والدول التي احس سياستها غير معبرة عن دين وانما علي مبدأ من يحترمنا نحترمه . العملية العسكرية الروسية هي لجمهوريتين ارادت الانفصال فهل ينفع نسميها حرب اصلا وروسيا قواتها بالنسبة لطول الحدود تعتبر عملية قوات خاصة وليست قوات احتلال . وكلو بيغني علي ليلاه .
مصر .تركيا
روسيا .اليابان
ازاي اجدع
دا انت كلامك كله عاقل وموذون متخرجش منك دي

لا لو تسليح كبير كنت صدقتك انما دي كام مقاتلة فقط وبعدين اصلا مصر بتعمل مشاريع للري توفر مياه من تبطين الترع ومجاتش الصفقات دي الا من بعد توجه لعبدالفتاح السيسي اننا نعمل محطات لتحلية مياه البحر والترع . وكمان لازم حضرتك تفرق بين الموقف الاثيوبي نفسه وموقفك . قولي من غير زعل . لو مصر كانت منبع النيل كنت هتخلي دولة المصب تتحكم فيك . برضو ياخي مهما كان لازم تفهم ان دي بلد ابرهة الاشرم . يعني بلد الافيال . لازم اللي ترضاه لنفسك ترضاه لغيرك . الدول اللي بنتعامل معاها احترمتنا زيادة عن اللازم وتعقيبات من المصريين سخيفة خالص بخصوص السد وعايشين في وهم اننا شعب الله المختار. ولا انا غلطان . لازم يتربي جيل مصري جديد علي مبدأ كويس مش مبدأ ظالم للغير . انا مبدأي انى ارى تصرفاتى في نظر الغير . مش ادحك الناس عليا . هتقوم تقولي هبة النيل . هقولك فعلا دي هبة النيل بس الجنحرة الكدابة تزعل . لانك لو مكان الشعب الاثيوبي مكنش زمانك عدتها على خير . كل السدود دى جوا حدودهم . اللي بقصده هو الحكمة . يعنى اطلب المياه من اثيوبيا بادب مش كل شوية اشوف الناس بتحترمنا ونتطاول عليهم . شعب انانى فعلا .
بالنسبة لى مصر يجب ان تنظر لمصلحة مواطنيها فقط دول الغرب لم تنظر لافريقيا ولا شعوبها عندما عندما شردتهم وقتلتهم وقلبت أنظمة الحكم علشان تستولى على ثرواتهم امريكا لم تنظر لأنين مواطنين هيروشيما وناجازاكي فوق كل الى حواليك بيعملو أى حاجة علشان مصلحتهم منهم الى قلب نظام حكمك ومول الإرهاب على أرضك ومنهم الى خانك وباعك لعدوك وقتل مئات الألوف من شعبك علشان خاطر لعبة سياسية ومنهم الى بيهاجم مصالحك الاقتصادية فى كل مكان بالرغم من انه عارف انك محتاج والى اغتال وبيغتال علمائك علشان يمسح اى تقدم مستقبلى لك الشرق الأوسط بيئة قاسية من الرمال لا يعيش فيها غير الى قلبه جامد أخلاق أبناء مصرايم
لا تصلح معهم لازم يشوفو الجانب التانى منك كل لما بيطلع فى فترة تاريخية بتاخد مكانتك الحقيقة الى تستحقها علشان كده بالنسبة لي امن مصر القومي يتحقق على حساب أى حد والشخص الوحيد الى لازم نخاف عليه هوا المواطن المصري فقط اما ما يحدث فى مصر ألان هوا تحقيق مصالح اى حد فى العالم على حساب شعبك وده اخرته وحش انت لسه واقف على رجل واحدة ومحيطك كله بيتكالب عليك مبالك لو وقعت بشكل نهائي علشان كده هقولهالك تانى لو اتحطينا فى اما نحن او هم اكيد هختار شعب مصر وخصوصا انهم طماعين يمتلكون من الماء ما يروى قارة كاملة لكن طمعهم عماهم اما قضيتهم عادلة او لا لا تعنيني طالما تتعارض مع مصلحتي هكذا تقاد الدول غير كده زى مقلتلك شغل تانية تالت ومصيرك فى قاع الأمم وكل عام هيمر عليك من سئ لأسوأ تحياتي لروحك الطيبة الى لا تتناسب مع عالمنا الحالي ❤

كيف تنشر مثل هذه المعلومات ومن الجهة التي سربت الخبر ؟
اليس من الكياسة ان تبقى مثل هذه الاخبار سرية وكتومة لحساسية موضوع النفط الروسي
الغرب نفسة هيوافق علشان اسعار البترول تنخفض ، التضخم ضرب اوروبا و امريكا بشكل غبي .

دة غير ان مصر وقعت علي الشراء بالروبل يعني الموضوع قانوني . دة غير انه لايوجد حظر علي تداول البترول الروسي .

من الاحمق الذي يريد ان يورط نفسه فى صراع الافيال .
مجبر اخاك لا بطل الأزمة الاقتصادية كبيرة وتمثل خطر علي الدولة وعلي النظام وهم اصلا المتسببين فيها واحنا كنا ماشيين كويس الي حد ما قبل الحرب فظز في ابوهم

مصر .تركيا
روسيا .اليابان
ازاي اجدع
دا انت كلامك كله عاقل وموذون متخرجش منك دي
انا بقول ياباشا .. اتمنى .. وبعدين كسياسي انا مالي ومال نظام الحكم اشتراكي او راس مالي .. دي حاجة متخصنيش نهائيا .. ليه ادخل نفسي زى الامريكان فيما لا يعنيني .. انا اللي يعنيني التبادل التجاري يكون هوا والاحترام المتبادل بشكل مستمر ..انا اللي شايفه ان الامريكان من يوم الاستسلام للنهاردة "اؤكدلك" مقتلوش ياباني للحظة اللي احنا عايشنها

ااشعب الياباني محترم . سكوت اليابان علي ما يحصل في الساحة العالمية وعدم اشتراكها او ان يكون لها اجندات خاصة بها . هوا انها تريد الحفاظ علي اقتصادها مع الغرب بدون عقوبات . يلهثون "الغرب" علي اهميتهم السياسية جدا فوق العادة . عاملين زي السعوديين لو لم تكن لديهم نبوؤات دينية ماكنت لتسمع لهم صوت . اصلا اليابان احس انه حتي القنبلتين التي نعرفهما هي بسبب الخيانة من الصينيين الدسساء . فكيف يسمي الامريكان محتلون لامبراطورية اليابان الا بالرشاوى والفساد . كيف عقلا يصدق انها محتلة ولا يوجد يابانى واحد مات . او ان يحدث انتفاضة شعبية لاخراجهم من البلد . معلش ياجماعة انا بتكلم بمنطقية برضو .
بالنسبة لمصر
انت عارف لو انا علي اتصال بعبد الفتاح السيسي . كنت هوقع ترامب في الكلام واخليه يقول الشعب الامريكي قال كلمته واجي رادد عليه وقايل الشعب المصري قال عكس رغبة شعب امريكا . اقسملك مهما كان مصلحة الامريكان لكان رجع في كلامه ومن دون ان يرجع لشعبه ولو سقطت امريكا وتقسمت .

بص وشوف كلام الجرايد الاسرائيلية لو كنت اخدت بالك من الموقف المصري . كان موقفا مؤدبا لاسرائيل ولا حتي اعتبرنا لامريكا اعتبار . زي الموقف بالظبط لو حطيت الامراء السعوديين وشعبهم . هتلاقي السعوديين اكتر ناس تخاف مننا . اااااخ لو انا مكانك ياعبدالفتاح . اصلا عندي لاي شيخ عندي ذرة ايمان لربنا . امته هيحصل العلو الثاني لبني اسرائيل ومتي هوا توقيته . الشيوخ رمم فعلا . اقسملك لو رد عليا بخباثة ساعتها هنتفلوا دقن امه . لانه انا مش مصدق اي شيخ بتاع ارضاع كبير . كلهم متفقين اشتمك مرة تشتمني مرة

كرامة . لا مفيش كرامة . انا اللي اقصده ان بينهم اتفاقات ومش عارف ايه .

انت برضو مش فاهمني ياباشا الحكاية ان المعونة . تقدر تسميها ايتاوة ولا انا غلطان . لانك بتديني دبابة . هتقولي بتعطل . اقولك اه فعلا بتعطل . بس ده اصلا بسبب التلقيم الالي بيبقي في الكترونيات هيا اللي بتشغله . طب انا هسال سؤال . الوضع بتاعنا بيقول اننا كنا قبل عام ١٩٩٢ ميلادية احنا اشترينا مصنع . طب ليه يفترض الشعب المصري او الاعضاء المصريين ان المصنع احنا اتعاقدنا على ١٥٠٠ دبابة . في بقية المصنع ليه اشمت الغريب واخليه يشمت فيا اكتر ويقولي بيصنعو صحون . اساسا طاقة المصنع بالنص يساوي الالف والخمسمائة دبابة اللي اتعاقدنا عليهم في سنة واحدة وزيهم المدرعة ام ١١٣ علي سبيل المثال لا الحصر . مش حاجة تجن برضو .

انا بقول ياباشا .. اتمنى .. وبعدين كسياسي انا مالي ومال نظام الحكم اشتراكي او راس مالي .. دي حاجة متخصنيش نهائيا .. ليه ادخل نفسي زى الامريكان فيما لا يعنيني .. انا اللي يعنيني التبادل التجاري يكون هوا والاحترام المتبادل بشكل مستمر ..انا اللي شايفه ان الامريكان من يوم الاستسلام للنهاردة "اؤكدلك" مقتلوش ياباني للحظة اللي احنا عايشنها

ااشعب الياباني محترم . سكوت اليابان علي ما يحصل في الساحة العالمية وعدم اشتراكها او ان يكون لها اجندات خاصة بها . هوا انها تريد الحفاظ علي اقتصادها مع الغرب بدون عقوبات . يلهثون "الغرب" علي اهميتهم السياسية جدا فوق العادة . عاملين زي السعوديين لو لم تكن لديهم نبوؤات دينية ماكنت لتسمع لهم صوت . اصلا اليابان احس انه حتي القنبلتين التي نعرفهما هي بسبب الخيانة من الصينيين الدسساء . فكيف يسمي الامريكان محتلون لامبراطورية اليابان الا بالرشاوى والفساد . كيف عقلا يصدق انها محتلة ولا يوجد يابانى واحد مات . او ان يحدث انتفاضة شعبية لاخراجهم من البلد . معلش ياجماعة انا بتكلم بمنطقية برضو .
بالنسبة لمصر
انت عارف لو انا علي اتصال بعبد الفتاح السيسي . كنت هوقع ترامب في الكلام واخليه يقول الشعب الامريكي قال كلمته واجي رادد عليه وقايل الشعب المصري قال عكس رغبة شعب امريكا . اقسملك مهما كان مصلحة الامريكان لكان رجع في كلامه ومن دون ان يرجع لشعبه ولو سقطت امريكا وتقسمت .

بص وشوف كلام الجرايد الاسرائيلية لو كنت اخدت بالك من الموقف المصري . كان موقفا مؤدبا لاسرائيل ولا حتي اعتبرنا لامريكا اعتبار . زي الموقف بالظبط لو حطيت الامراء السعوديين وشعبهم . هتلاقي السعوديين اكتر ناس تخاف مننا . اااااخ لو انا مكانك ياعبدالفتاح . اصلا عندي لاي شيخ عندي ذرة ايمان لربنا . امته هيحصل العلو الثاني لبني اسرائيل ومتي هوا توقيته . الشيوخ رمم فعلا . اقسملك لو رد عليا بخباثة ساعتها هنتفلوا دقن امه . لانه انا مش مصدق اي شيخ بتاع ارضاع كبير . كلهم متفقين اشتمك مرة تشتمني مرة

كرامة . لا مفيش كرامة . انا اللي اقصده ان بينهم اتفاقات ومش عارف ايه .

انت برضو مش فاهمني ياباشا الحكاية ان المعونة . تقدر تسميها ايتاوة ولا انا غلطان . لانك بتديني دبابة . هتقولي بتعطل . اقولك اه فعلا بتعطل . بس ده اصلا بسبب التلقيم الالي بيبقي في الكترونيات هيا اللي بتشغله . طب انا هسال سؤال . الوضع بتاعنا بيقول اننا كنا قبل عام ١٩٩٢ ميلادية احنا اشترينا مصنع . طب ليه يفترض الشعب المصري او الاعضاء المصريين ان المصنع احنا اتعاقدنا على ١٥٠٠ دبابة . في بقية المصنع ليه اشمت الغريب واخليه يشمت فيا اكتر ويقولي بيصنعو صحون . اساسا طاقة المصنع بالنص يساوي الالف والخمسمائة دبابة اللي اتعاقدنا عليهم في سنة واحدة وزيهم المدرعة ام ١١٣ علي سبيل المثال لا الحصر . مش حاجة تجن برضو .
سيبك انت انت راجل محترم وكلامك زي العسل والله

العقوبات على روسيا لم تصدر من مجلس الامن لذلك هي غير ملزمة لجميع دول العالم
والى الان العقوبات الامريكية لا تصل للدول التي تشتري النفط الروسي بسبب ان بعض الدول الاروبية لازلت تعتمد على النفط والغاز الروسي

دي مش مساعدة تقدرو تسموها مساعدة . انا محرج ان روسيا في يوم من الايام ضحت فعلا بدول كلها مسيحية . متقوليش ان روسيا هتضرب الدول العظمى نوويا عشان حليف استراتيجي وكلام خاااايب ده فعلا خيبة تقيلة . هي معقولة مصر ردت الجميل بحاجة بسيطة زى دي ؟؟؟ وقفوا جنبنا لكن احنا فعلا بالمساعدة البسيطة دي مقدرناش الموقف اننا نرد الجميل . انا بلمح من زمان اننا من تلقاء نفسنا نبقي في ايد الروس والروس في ايدينا من تلقاء نفسنا وتلقاء نفسهم . كان نفسي نستغلهم ويستغلونا اقتصاديا وعسكرية وتنضم للحلف ده تركيا والكوريتين واليابان وفيتنام والدول التي احس سياستها غير معبرة عن دين وانما علي مبدأ من يحترمنا نحترمه . العملية العسكرية الروسية هي لجمهوريتين ارادت الانفصال فهل ينفع نسميها حرب اصلا وروسيا قواتها بالنسبة لطول الحدود تعتبر عملية قوات خاصة وليست قوات احتلال . وكلو بيغني علي ليلاه .

ياعمي انت ايش قاعد تقول!

تركيا كانت ايضا تبحث عن مصلحتها وتشتري نفط عراقي وسوري مسروق عبر داعش بشحنات كبيره

الهند والصين وتركيا الان تشتري من روسيا النفط الخام وهناك دول اوروبيه ايضا

لماذا تركيز على مصر ؟

لا تستغربون اذا سمعتم عقوبات امريكية ضد شركات مصرية قريبا

لا تستغربون اذا سمعتم عقوبات امريكية ضد شركات مصرية قريبا
مش هيحصل ..الكلام دا حصل بمواقفه الجميع ولكن مخرج لهم بصوره جيده لان التراجع عن العقوبات أسواء من جعل ميناء مصرى يصدر الببترول

الجبان هو من يعمل عقوبات وهي في الاصل تحديات . لو كان في امريكا رجل لقررت الحرب على مصر . وستهزم امريكا واتوقع خسائر مصرية طفيفة .

اصبحت جملة من النيل للفرات ونبوءة اسرائيل كلاما فعلا يهذي به الناس . اولا لان مصر قوية . ثانيا بسبب العواطف الجياشة التي بداخل بعض الناس التي تتمني الجيش المصري مهزوما . ويكذبون الكذبة ويصدقونها . اني اري رؤوساء اينعت وحان قطافها ومللنا من نعراتها الكذابة . انا بالسوري بقول بدي اعرف اين النبوءة ولما لم تطبق و تتحقق . هذا الكلام موجه للشعب الامريكي الجبان والجيش الامريكي المسخرة .

امريكا اصلا لن تدخل حرب من دون ان تضمن سلامة جنودها وتاتي وتتدخل في النهاية وليس من البداية بالرشاوى والماديات والتحديات .

بالنسبة للعقوبات الاقتصادية فهي توقع علي اي احد ايا كان من اي دولة لاي دولة . لك ان تتخيل انها توقع ايضا علي السعودية .

لقررت الحرب على مصر . وستهزم امريكا واتوقع خسائر مصرية طفيفة .
طفيفة
images (1) (25).jpeg

مش هيحصل ..الكلام دا حصل بمواقفه الجميع ولكن مخرج لهم بصوره جيده لان التراجع عن العقوبات أسواء من جعل ميناء مصرى يصدر الببترول
لا تجزم .. تو قبل اسبوع فرضوا عقوبات على شركات اماراتية كانت تسوي زيكم مع البترول الايراني

مصر لديها القدرة على كده لكن لم تدرك بعد حجم قوتها علشان شخصية الحاكم لسه بتنعكس على مصالح مصر
يا صديقى كلنا عارفين اننا عندنا القدرة ده بس انت لو استخدمت "القوة" صاخ طاخ من اول الحوار هترجع منعزل افريقيا و هيبقى موقع الاقليمى فى القارة ضعيف جدا جدا جدا اضعف حتى من عصر مبارك اللى خلانا ننسحب من المواضيع الافريقى و بقى لدول زى اسرائيل و تركيا موطئ قدم فى القارة بس المرة ده هيبقى غصب عنك مش برضاك زى الاول و هتفقد ورقة نفوذ جامدة جدا ..... فا انا اختلف معاك فى الحته ده.... اللى احنا بنعملو ده الصح لئن الحل الوحيد قدام الحملة التشويهية اللى بتقودها اثيوبيا فى القارة و فى الدول الغربية من اول ان المصريين بيبصو للدول الافريقية بتعالى و انهم علطول عاوزبنا لينا الشر كل ده بينهار فى كل مره مصر بتعمل مشاريع فى جنوب السودان و تنزانيا و بتروح لدول انت بقالك اكتر من شعروميت سنة انت ماروحتهاش و بتعمل اتفقيات و بتنسف كل الشائعات وبتجيبها الارض بشغلك قبل كلامك ده الصح

عل كل حال لكل منا
آراءه و الاختلاف لا يفسد للود قضية

عودة
أعلى