بلومبيرغ :الرئيس السيسي يوسّط أوروبا لإقناع صندوق النقد بالتساهل مع مصر

سأفضل أن أقتنع ان المقصود برقم 160 مليار دولار هو إقتصاد الجزائر وليس ديون مصر🥴

شفت المقطع لكن اعيد لك اني ما احب التلميحات او الاراء الغير واضحة.

المقطع عبارة عن خراط وBS
ما بين ضحالة صاحب المقطع وما بين غباء كاتب الكتاب نتج لنا فكر مشوه. صندوق النقد الدولي افضل مؤسسة ضامنة للنظام المالي العالمي وامريكا والسعودية والصين وغيرها من القوى المؤثرة به لا يزالون يدعمون الصندوق وبل اصبحوا اكثر يميليون نحو اقراض الدول عن طريقه عوضا عن الاقراض المباشر. حاليا الاقراض المباشر للدول لا يتم الا وفق الية مشددة لتلبية احتياجات ومصالح طارئة فقط. لذلك تجد السعودية والامارات مثلا اصبحوا يركزون على الودائع المالية عوضا عن الاقراض المباشر في تعاملاتهم المالية مع الدول.

ولفهم اسلوب الدعم المالي للدول عن طريق الودائع يجب علينا ان نفهم انها ليست رفاهية بل اداك تدعم النفوذ السياسي للدول عوضا عن ان الودائع النقدية تحفظ رؤوس الاموال من الانكماش بفعل عامل التضخم.

بالنسبة للمقطع وصاحبه يجب علينا ان نفهم ان من يعتقد ويؤمن بآراء الكاتب بهذا الشكل فهو انا غبي او ان الاراء المكتوبة تخدم توجهاته او نظرياته وتطلعاته. القارئ الجيد هو الذي يكون صورة اشمل عن طريق مناقشة الاراء المطروحة ويكون صورته او رأيه الخاص لا ان يتبع رأي الكاتب.

الاقتصادي اللي يفهم يتبع لغة الارقام لا اراء تتبع اهواء الكتاب ونظرتهم

يبطل شحاته وبيع فأملاك وسيه أهله ويبطل يحط قروض شاحتها فطرق وكباري ويعتمد على نفسه في إنتاج كل شيء زي اي دولة محترمة بتعمل كده ودا أ ب اقتصاد دا لو رئيس محترم مش نظام واللهي واللهي وحكومة طرابيش دينت البلد وشحتتها ورهنت اصولها من اللي يسوي واللي مايسواش

يا محمد يا حبيبي.. لو سمحت انا مرارتي مش ناقصة.. انا سؤالي بسيط وواضح ليك بلاش لف ودوران ومناهدة على الفاضي .. انا مش بسالك السيسي بيعمل ايه غلط وعايزه يبطل يعمله.. انا بسالك لو ان اي حد انت عايزه مسك البلد ايه القرارات والافعال اللي عايزها منه ؟

لو رمت الحكومة المصرية مليارات البنية التحتية والقروض في عمل منطقة حرة وترانزيت مثل دبي على طول قناة السويس لسددت الديون من ايرادها

عمل المنطقة الحرة وبنيته التحتية ممكن يكلف 100 مليار دولار وهو مبلغ توفر للحكومة الفترة الماضية

موقع مثل قناة السويس يربط بين الشرق والغرب ايراده 5 او 6 مليار سنويا فقط !!

مثلا شركة ملاحة عالمية عندها مئات السفن تعال اعطيك خصم 10٪؜ على المرور لبواخرك بشرط تفتح مقرات الصيانة في مصر على مدن القناة وتستخدم موانىء مصر لتخزين الحاويات

اعلم ان مصر فيها علماء في الاقتصاد والتخطيط لكن للاسف واضح مالهم راي في الحكومة والتخطيط

السيسي يتمسكن الين يوصل لمرحله يقدر فيها يربط فيها الجنيه بالدولار و ينزل الفائده و صلى الله و بارك 😏

الواد البار تندر في لحظة تجلي قال لي ان العالم بيتحرك من financial based currency ل commodity based currency وابتسم وقال لي حساب القصب خالص

يا محمد يا حبيبي.. لو سمحت انا مرارتي مش ناقصة.. انا سؤالي بسيط وواضح ليك بلاش لف ودوران ومناهدة على الفاضي .. انا مش بسالك السيسي بيعمل ايه غلط وعايزه يبطل يعمله.. انا بسالك لو ان اي حد انت عايزه مسك البلد ايه القرارات والافعال اللي عايزها منه ؟
سلامت مرارتك يا حبيبي انتا بتعرف تقرأ ولا تعليم السيسي مأثر فيك منا بقولك يزود الانتاج في كل القطاعات ويبني مصانع قوميه ويشغل ايدي عامله وينتج ويصدر ويدي تساهيل لرجال الأعمال الوطنيين بدل ما بيبيع البلد مفروش للخلايجة او يدور يشحت علينا ويزرع القمح ويحقق الاكتفاء الذاتي في المحاصيل الاستراتيجية قمح ذرة رز والزيوت بأنواعها وتنزل مدعمة للناس بدل ما بيدي الفلاح هنا ملاليم ويروح يستورد بملايين الدولارات من برة ويوفر على خيبته عمله صعبه ماتصحي ياعم لو عندك مشكلة في الفهم قولي عشان انا كمان عندي مرارة واحدة ومش طالبة عالمسا أشكال كم روح اسأل الخبير اللي استضافه عمرو أديب قالك على الخيبة اللي البهايم وقعوا اقتصاد نا فيها وتقولي ايه الحل يعني بعد ما واحد مات وغرق فالبحر جاي تقولي ننقذه ازاي فات الأوان يا حبيبي

لو رمت الحكومة المصرية مليارات البنية التحتية والقروض في عمل منطقة حرة وترانزيت مثل دبي على طول قناة السويس لسددت الديون من ايرادها

عمل المنطقة الحرة وبنيته التحتية ممكن يكلف 100 مليار دولار وهو مبلغ توفر للحكومة الفترة الماضية

موقع مثل قناة السويس يربط بين الشرق والغرب ايراده 5 او 6 مليار سنويا فقط !!

مثلا شركة ملاحة عالمية عندها مئات السفن تعال اعطيك خصم 10٪؜ على المرور لبواخرك بشرط تفتح مقرات الصيانة في مصر على مدن القناة وتستخدم موانىء مصر لتخزين الحاويات

اعلم ان مصر فيها علماء في الاقتصاد والتخطيط لكن للاسف واضح مالهم راي في الحكومة والتخطيط
مش هتسمحلك الإمارات يا حبيبي هي سايبه امال هما جابوا السيسي ودعموه ليه

السيسي يتمسكن الين يوصل لمرحله يقدر فيها يربط فيها الجنيه بالدولار و ينزل الفائده و صلى الله و بارك 😏

Ironically enough عام 1962 تم ربط الجنية بالدولار في وقت اصلا كنا بنحارب الامبريالية الامريكية وماشين مع الاتحاد السوفيتي في العلن 😁

ثم للغرابة الشديدة بداية من عام 1977 وفي وقت اصلا كنا فيه مع امريكا وكامب ديفيد بدأنا نفك الارتباط مع الدولار كأول خطوة

ثم في عام 2003 عملنا الجزء التاني من فك الارتباط

وفي عام 2016 تم فك ارتباط الجنية الكلي بالدولار وهو قرار التعويم

الغريب انك يوم ما كنت مع الاتحاد السوڤيتي وضد امريكا ربطت عملتك بالدولار ولما بقيت معهم بعد حرب اكتوبر ابتديت تفك الارتباط بالدولار

سلامت مرارتك يا حبيبي انتا بتعرف تقرأ ولا تعليم السيسي مأثر فيك منا بقولك يزود الانتاج في كل القطاعات ويبني مصانع قوميه ويشغل ايدي عامله وينتج ويصدر ويدي تساهيل لرجال الأعمال الوطنيين بدل ما بيبيع البلد مفروش للخلايجة او يدور يشحت علينا ويزرع القمح ويحقق الاكتفاء الذاتي في المحاصيل الاستراتيجية قمح ذرة رز والزيوت بأنواعها وتنزل مدعمة للناس بدل ما بيدي الفلاح هنا ملاليم ويروح يستورد بملايين الدولارات من برة ويوفر على خيبته عمله صعبه ماتصحي ياعم لو عندك مشكلة في الفهم قولي عشان انا كمان عندي مرارة واحدة ومش طالبة عالمسا أشكال كم روح اسأل الخبير اللي استضافه عمرو أديب قالك على الخيبة اللي البهايم وقعوا اقتصاد نا فيها وتقولي ايه الحل يعني بعد ما واحد مات وغرق فالبحر جاي تقولي ننقذه ازاي فات الأوان يا حبيبي

انت غلبان اوي يا محمد.. ربنا يوفقك 😊

فيه حالة احباط عام كبيرة في مصر بسب الغلاء وصعوبة المعيشة ، انا الحقيقة مش عارف هل السبب هو سوء توجية الانفاق الحكومي ولا السبب كورونا والحرب في اوكرانيا.
محدش ينكر ان السيسي انجز مشروعات كتيرة في المجال الزراعي والاستزراع السمكي والبتروكيماويات بالإضافة للبنية التحتية والعقارية ، لكن يظل السؤال لماذا لم تنعكس كل هذه المشروعات على تحسن الاقتصاد هل لخلل فيها ام لعوامل خارجية؟

و بعد كدة تطلع تعيط و تقول الحكومة تنافس القطاع الخاص و بتاخد خدمات و لا تدفع ضرائب.....

الحكومات علي المستوي العالم لا تبني مصانع و اللي بيبني مصانع هو القطاع الخاص ، بدل مايبني كمبوندات و فنادق و مطاعم و يعمل مهرجانات في الجونة يحط فلوسة في الصناعة حضرتك

تركيا العظمي مثلا ، المواطن التركي هو الي أخد قرص من البنوك الاوروبية و فتح مصنع في بلدة.

و معلومة جديدة. الصناعة لن توفر الوظائف كما تتخيل. و احنا لسنا في الستينات. كله اصبح مكن دلوقتي و اللي بيوفر وظائف هو القطاع الخدمي. لكن القطاع الصناعي بيوفر الضغط علي العملة و بيساهم في رفع الانتاج المحلي.

و الدول العظمي نفسها نقلت مصانعها للدول النامية و اصبحت اقتصاديات ذكية.

و باقي كلامك صحيح يابتاع التطبيل و اللي بذكرة من زمان و هو رفع الانتاج و موضوع الفلاح (من دعم الفلاح استخدام اساليب الري الحديث و تامين الفلاح و توفير تعليم زراعي جيد. للفلاح و مكافحة الغش و الرفابة و القضاء علي فساد موظفي الحكومة و.....)

للعلم انا كنت بضيافة مجموعة من الاخوة في مصر و زرت عدة مناطق بينها الشعبي و الراقي وما اتكلم عنه ليس المناطق السياحية لاني بالاصل كنت في جولة عمل وليس سياحة ولم ازر تلك المناطق لانه لا يتوفر وقت المهم للامانة انا والشباب عملنا حسبة للاسعار و جلسنا نحول بين العملات و كانت الامور صدمة على كل حال ربنا ان شاء الله يفرج على الجميع
لسة فاتح فيسبوك بالصدفة طلع لي الفديو دة من الجزيرة-الاردن لمواطن اردني يقارن سعر البنزين بين مصر و الاردن

المشكلة ان الجزيرة بتشتغلنا احنا الاتنين 😂 الجزيرة-مصر و الجزيرة-الاردن

لسة فاتح فيسبوك بالصدفة طلع لي الفديو دة من الجزيرة-الاردن لمواطن اردني يقارن سعر البنزين بين مصر و الاردن

المشكلة ان الجزيرة بتشتغلنا احنا الاتنين 😂 الجزيرة-مصر و الجزيرة-الاردن

صحيح هذا الكلام بالنسبة للوقود لدينا اسعار عالية مقارنة مع غيرنا لكن المواد الاخرى حسب مارايته ليست رخيصة ابدا في مصر الغذائيات والمواد الانشائية والكهربائيات وغيرها رغم اني كنت متوقع مستوى الاسعار يكون رخيص مقارنة بالاردن اضافة الى ان المشكل ان الحد الادنى للاجور في مصر اقل من الاردن لذلك عندما قمنا بالحسبة وقتها كانت النتيجة صعبة

التعديل الأخير:
بأختصار ياجماعة الدولة التي تقتات على مسكنات القروض والمعونات مصيرها الحتمي الإفلاس على يد من يدعي الدفاع عنها وحماية مقدراتها

بأختصار ياجماعة الدولة التي تقتات على مسكنات القروض والمعونات مصيرها الحتمي الإفلاس على يد من يدعي الدفاع عنها وحماية مقدراتها

ستبقى امنياتك واحلامك تتضمحل عام بعد اخر. من عام 2015 وجماعه المحللين السلبيين وجلد الذات " وبهاجم بلدي عشان اظهر وطنيتي " وبتوع جماعه " انا مش اخوان بس بحترمهم "

ينتظرون عام بعد اخر فشل المشروع الاقتصادي المصري وعجلة التنمية ولكن لا فائدة راح تنتظرو سنيين ونمو الاقتصاد المصري عام بعد عام بيزيد

ستبقى امنياتك واحلامك تتضمحل عام بعد اخر. من عام 2015 وجماعه المحللين السلبيين وجلد الذات " وبهاجم بلدي عشان اظهر وطنيتي " وبتوع جماعه " انا مش اخوان بس بحترمهم "

ينتظرون عام بعد اخر فشل المشروع الاقتصادي المصري وعجلة التنمية ولكن لا فائدة راح تنتظرو سنيين ونمو الاقتصاد المصري عام بعد عام بيزيد
خخخخخخخ وش بيك ياطيب مجنون أنت هو لسه لم يفشل بعد:unsure:

انا دايما بختلف معاك وعارف توجهك بس للأسف كلامك صح لو استمر الحال كما هو عليه مصر هتصبح غير قادرة على الالتزام بديونها وعدم قدرتها على السداد

عودة
أعلى