بلومبيرغ :الرئيس السيسي يوسّط أوروبا لإقناع صندوق النقد بالتساهل مع مصر

اجل صحيح ربما خاصة فيما يتعلق بصندوق النقد لن صدقني عل مستوى الحياة اليومية الامر مختلف كما قلت لك انا كنت في مصر قبل فترة قصيرة صراحة صدمت من مستوى الاسعار التي تفوق بلدي في بعض النواحي كنت اتصور ان الاسعار ستكون بمستوى منخفض لكنها لاتتناسب مع مستوى الاجور في مصر بشكل كبير اجل الغلاء في كل مكان لكن هناك تناسب نوعا ما مع الاجور هذا الامر ليس موجود في مصر
ياصديقي العزيز مصير الاقتصادي الكلي يسمع في الاقتصاد الجزئي و اقتصاد الأفراد ، المسائلة مسائلة وقت فقط.

ثانيا الاسعار في مصر تختلف من مكان لمكان فمثلا في الاماكن السياحية و العاصمة و الامكان ذات الدخل المرتف سوف تجد الاسعار مرتفعة.

ساندوتش الفول نفسة سعرة بيختلف من مكان لمكان.

اجل صحيح ربما خاصة فيما يتعلق بصندوق النقد لن صدقني عل مستوى الحياة اليومية الامر مختلف كما قلت لك انا كنت في مصر قبل فترة قصيرة صراحة صدمت من مستوى الاسعار التي تفوق بلدي في بعض النواحي كنت اتصور ان الاسعار ستكون بمستوى منخفض لكنها لاتتناسب مع مستوى الاجور في مصر بشكل كبير اجل الغلاء في كل مكان لكن هناك تناسب نوعا ما مع الاجور هذا الامر ليس موجود في مصر
يا اخى لا تتعب نفسك في اقناع أشباه هؤلاء الطبلنجية بمدى سوء وضعهم فستجد منهم من يقول اننا احسن من الصومال في سعر الموز رغم ديوننا وامريكا عندها ديون واليابان مديونه والصين جيشها بيحكم وسريلانكا فيها ثورة والحرب الروسية الاوكرانية وازمة عالمية ومش احسن مانبقي زي سوريا والعراق وانا ضد السيسي فبعض الحركات َولكن تحيا مصر ٣ مرات وفي افتتاح مشروع مصنع لرباط الاحذيه في نجع ابو طشت وباستثمارات اماراتيه ودا دلاله على ثقة العملاء في اقتصاد السيسي وقرب صعود مصر لتناطح النمور الاسياوية وجدليات لماذا نحن هنا وما الداعي وكيف واين ودي تراكمات سبعين سنه من حكم العسكر لكن السيسي جاي يرسترا.. ا ا... ا السيسي لن يت... ى

التعديل الأخير:
حطه في بلدك ياخي واستثمره صح وبلاش هياط الشعب عاوز يعيش مش ناقص مشاريع فنكوشيه
عايز الحكومة تستثمر وتشغل وتنتج والفلوس تجيب فلوس فمشاريع انتاجيةايه الفشل ده

إيه الداعى لفتح موضوع جديد الا مزيدا من الهرتله فى الشأن المصرى
الموضوع من فتره وتم ذكره على كل وكالات الانباء وعلى لسان السيسى نفسه
وتم ذكره فى البوابه الاقتصادية
ماذا جد
الفراغ و لا مفيش موضوعات عسكريه ولا تنفيس
ارتقوا

طالب عشرين مليار من اربعين مليار دولار. هذا طبيعي؟

قناعتي ان مصر ستفلس. كمية الاموال التي تبخرت في الهواء مرعبة ولا يمكن استعادتها وهذا دليل ان الفريق الذي يقود اقتصاد مصر مجموعة من الهواة لا اكثر.

كشك سجاير كبير عليهم.

قناعتي ان مصر ستفلس.

حطه في بلدك ياخي واستثمره صح وبلاش هياط الشعب عاوز يعيش مش ناقص مشاريع فنكوشيه

يابني مش احنا اللي بنعمل مشاريع فنكوشية.. انت ليه مبتبصش في المراية

باحث مصري برتبة لواء من تلامذه عبد العاطي كفته
الخلفية العسكرية تصنع إعجازات علميه

قولا واحداً في البلح بيكسب جامد

لا كده احنا بنهزر ، هنعمل كل كوبري كارتة وعلى كل طريق كمين وردار

ونعمل ضريبة على السلع المشتراه يعني وانت خارج من السوبر ماركت تدفع على كل عشرة جنيه جنيه

وانت ايه علاقتك بالعقل عشان تتكلم عنه 🤦‍♂️
شكلك على شاكلته ، فالكلمة ضايقتك واثارة رغبتك في الدفاع عن نفسك لا عنه

خليك كول يا عزيزي وخليك في حالك الله يصلح حالك

قولا واحداً في البلح بيكسب جامد
مصر فعلا من أكبر مصدري التمور في العالم و اكبر دولة عربية منتجة للتمور 😉

من ٢٠١٨ و هي بتبني اكبر مزرعة تمور في العالم 😝 لمضاعفة الصادرات منها (انت طبعا مش متابع غير العاصمة الإدارية و سايب المشاريع الزراعية)

عودة
أعلى