ديون مصر الخارجية ترتفع ل157.8 مليار دولار

اذا الاحتياطي النقدي كله ودائع خليجية
هل يصبح الاحتياطي من الغاز كله لدائنين
Ranger454 @Ranger454

أكثر شيء استغربه من بعض الأعضاء هنا ترديد مصطلح بيع الأصول للخروج من الأزمة

غالب الأصول تم بيعها و مع ذلك الدين ارتفع في سنة ١٢ مليار دولار بمعدل مليار دولار شهري

وش باق
استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم

انت كده حلو يعني وروش عاوز تعمل نحله ولا عاوز تاخد فوق دماغك اصول ايه يابو اصول اللي اتباعت وغاز ايه اللي يتسيطر عليه انا مش عارف انت داخل منتدي عسكري تهبب ايه
مجرد سوال على الأخ Ranger454 @Ranger454

اتمنى كلامك صح

لكن مثلا مشاريع الكهرباء ديون و ممنوع تتصرف بها قبل تسد ديونها مثل محطات سيمنس وارفقت موضوعها بمصر هنا

الدائن هياخدها حضرتك لانه هو الضامن، حاجة زي البنوك كدة لما تاخد قرض بياخدوا منك المشروع اللي كان ضامن لها

القروض كانت خارجة من البنوك الألمانية اللي المحطات

الطاقه المتجدده قروض نفس محطات سيمنس

لا و جزء كبير منها بتمويل غير مباشر يعني تقدر تبيعها و لست مربوط بدائن

و هناك مصانع لانتاج الألواح الشمسية و غيرها...

و مشاريعهم كثيرة من طاقة رياح الي طاقة شمسية....

البتروكيمويات فندتها للأخ الفراعنه

يتريت تعمل اشارة للمشاركة و تعرف حجم صادرات مصر من البتروكيماويات

الطاقة الخضراء قروض اومشاريع للغير على أرض مصريه

🙃

حلوة. قرض للغير علي ارض مصرية دي 😂

انت بتفتي و خلاص....

الطاقة المجددة مشاريع كثيرة ، منها مشاريع تمويل موجه للمشروع نفسة (هنا المشروع اصبح ضامن للقرض و الدائن سوف يحصل علي المشروع في حالة عدم سداد القيمة)
او مشاريع شراكة مع شركات و دول.... و هنا مصر هتبيع حصتها المملوكة لها
او مشاريع بقروض غير مباشر و هنا مصر تبيع عادي و تسدد القرض

ومش عشان اناقشك تكذبني

ليس نقاش انت طرحت معلومات كذب و لازم اكذبها

الكلام لو كنت بتسأل عن هذة الأمور

و احد علشان نسدد فجوة دولارية عوز نبيع مصر كلها 😂😂😂 و نسدد كل الديون 🤯

و السيسي نعم حبيبي و يديم الله صحته أن شاء الله

تناقش بأدب
زي الفراعنه الجدد عطى امثله و فندتها له

روح تابع رد في رفع رسوم عبور قناة السويس.... و الان بعد ارتفاع العائد التاريخي للقناة و نسبة المرور المرتفعه

و اضحك شوية 😂
😂😂😂

سوف تتحول ملكيتها للدائن و يتم اسقاط الدين عن الحكومة 😏

باي سعر و ليه تزيد الديون لو كان هذا الخيار اساسا جيد
انت كذا تقول أعلن افلاس طيب ليه تعيد تمويل الديون بعروض اغلى

باي سعر و ليه تزيد الديون لو كان هذا الخيار اساسا جيد

خسارة استثمار، زي لما تفتح مصنع و يجي الدائن ياخدة منك فانت هنا خسرت الاستثمار اللي انت اشتغلت علية

و علي فكرة احد مميزات الحكومة ان كل قروضها دخلت مشروعات علي ارض الواقع و لم تتحول لسداد دعم، كلها دخلت في صورة مادية مملوكة للدولة

انت كذا تقول أعلن افلاس طيب ليه تعيد تمويل الديون بعروض اغلى

لعدم خسارة المشروع... المفروض هذة المشاريع مستقبلا تحقق ايرادات محترمة جدا خصوصا مع بدأ تصدير الطاقة

لكن نظرا لان كل مشاريع الدولة هي مشاريع طويلة الاجل.... و انت بحاجة لسيولة الان فربما تضطر لعدم انتظار تحقيق ارباح و تذهب الي خيار بيع الاصول لمستثميرين

المشكلة الاساسية هي عناد الدولة و رفضها اساسا الخصخصة حاليا و متمسكين بمحاولة عدم التخلي عن هذة الشركات و الامر اللي جعل الكثير يغضب

اللي عندهم استعداد التخلي عنه هي شركات كلها ايراداتها بالجنية المصري و هي اللي بيتم بيعها بشكل مستمر و لذلك اعتقد هناك غضب من ذلك

الدائن هياخدها حضرتك لانه هو الضامن، حاجة زي البنوك كدة لما تاخد قرض بياخدوا منك المشروع اللي كان ضامن لها

القروض كانت خارجة من البنوك الألمانية اللي المحطات

لا و جزء كبير منها بتمويل غير مباشر يعني تقدر تبيعها و لست مربوط بدائن

و هناك مصانع لانتاج الألواح الشمسية و غيرها...

و مشاريعهم كثيرة من طاقة رياح الي طاقة شمسية....

يتريت تعمل اشارة للمشاركة و تعرف حجم صادرات مصر من البتروكيماويات

🙃

حلوة. قرض للغير علي ارض مصرية دي 😂

انت بتفتي و خلاص....

الطاقة المجددة مشاريع كثيرة ، منها مشاريع تمويل موجه للمشروع نفسة (هنا المشروع اصبح ضامن للقرض و الدائن سوف يحصل علي المشروع في حالة عدم سداد القيمة)
او مشاريع شراكة مع شركات و دول.... و هنا مصر هتبيع حصتها المملوكة لها
او مشاريع بقروض غير مباشر و هنا مصر تبيع عادي و تسدد القرض

ليس نقاش انت طرحت معلومات كذب و لازم اكذبها

الكلام لو كنت بتسأل عن هذة الأمور

و احد علشان نسدد فجوة دولارية عوز نبيع مصر كلها 😂😂😂 و نسدد كل الديون 🤯

روح تابع رد في رفع رسوم عبور قناة السويس.... و الان بعد ارتفاع العائد التاريخي للقناة و نسبة المرور المرتفعه

و اضحك شوية 😂
😂😂😂

يا باشا أن اسئلك لاني معجب بنظرتك الاقتصادية و اتمنى صراحه تكون مستشار لرئيس السيسي حفظه الله و رعاه

ياليت تعطينا اسماء أصول ممكن تساعد

فيه انبي بترول أسيوط ميثانكس ميدور وشركه أخرى في قطاع البترول والغاز

سيتم خصخصتهم لكن هذي ماتغطي

عطنا اسماء للاصول عشان نشوف ونقتنع برأيك

يا باشا أن اسئلك لاني معجب بنظرتك الاقتصادية و اتمنى صراحه تكون مستشار لرئيس السيسي حفظه الله و رعاه

ياليت تعطينا اسماء أصول ممكن تساعد

فيه انبي بترول أسيوط ميثانكس ميدور وشركه أخرى في قطاع البترول والغاز

سيتم خصخصتهم لكن هذي ماتغطي

عطنا اسماء للاصول عشان نشوف ونقتنع برأيك

تصدق انا هبطل اتكلم معك لانك troll

بس للعلم ابحث عن الاصول الي الدولة تريد طرحها منهم 32 شركة مازل لم يتم طرحها حتى الآن و تعتبر مجرد جزء من الدولة

القطاع العام المصري كبير جدا و يمكن هذة احد مسأوي الاقتصاد المصري و الجميع يشتكي منها

و وضعت لك مشاريع الدولة و سداد الديون للدائنين المربوطة بمشاريع

و كمان بعيد عن الهري الهبدي، فالحكومة لاتريد سداد ال 170 مليار دولار 🤯 هي فقط تريد سداد العجز الدولار الحالي يقدر ب 20 مليار دولار

ارتفاع وتيرة الديون سريعا في مصر احد اهم اسبابة الاساسية هو ارتفاع اسعار الفائدة و اللي متوفع تنخفض في العام القادم

تصدق انا هبطل اتكلم معك لانك troll

بس للعلم ابحث عن الاصول الي الدولة تريد طرحها منهم 32 شركة مازل لم يتم طرحها حتى الآن و تعتبر مجرد جزء من الدولة

القطاع العام المصري كبير جدا و يمكن هذة احد مسأوي الاقتصاد المصري و الجميع يشتكي منها

و وضعت لك مشاريع الدولة و سداد الديون للدائنين المربوطة بمشاريع

و كمان بعيد عن الهري الهبدي، فالحكومة لاتريد سداد ال 170 مليار دولار 🤯 هي فقط تريد سداد العجز الدولار الحالي يقدر ب 20 مليار دولار

ارتفاع وتيرة الديون سريعا في مصر احد اهم اسبابة الاساسية هو ارتفاع اسعار الفائدة و اللي متوفع تنخفض في العام القادم

ترول ليش تغلط يا اخي
انت ممكن تجاوب بدون تغلط و انا فعلا احترم ارئك الا فيما يخص جناب السيد الرئيس اعتقد انك اخواني تهاجمه علطول حتى انك قلت ممكن نبيع الاسلحه اللي اشتراها الجيش نفس تفكير الاخوان المتامر على الجيش

ترول ليش تغلط يا اخي
انت ممكن تجاوب بدون تغلط و انا فعلا احترم ارئك الا فيما يخص جناب السيد الرئيس اعتقد انك اخواني تهاجمه علطول حتى انك قلت ممكن نبيع الاسلحه اللي اشتراها الجيش نفس تفكير الاخوان المتامر على الجيش
دول كثيرة تبيع اسلحة لا تحتاج إليها ايضا

فمصر مثلا لديها عدد ضخم من الاسلحة لا تحتاج الية و تنوع كبير في انواع الاسلحة لانريدة

الاردن حفظهم الله باعوا دفاع جوي و اسلحة اخري و كانت مفيدة جدا لهم و مضرة لمن قام بشراءها 😈

اتفضل

EGY FTW @EGY FTW
دخلت الرابط لوزارة المالية المصرية أكثر من 10 مرات لكي أطلع على كيفية إدراج القروض في الميزانية لكن كل محاولاتي باءت بالفشل،
هل من الممكن أن تضعوا لنا صورة لصفحة القروض في الميزانية؟!
ليس من شئوني التدخل في شئون مصر الداخلية، لكن فقط أريد مقارنتها مع الطريقة التي تستخدمها وزارة المالية البحرينية نظراً لأن البحرين أيضاً لديها قروض وديون، وكنت أود الاطلاع على طريقة وزارة المالية المصرية وهل هي مختلفة أم مثل طريقة وزارة المالية البحرينية، وإذا كانت مختلفة أود التعرف عليها للاطلاع والفائدة.
وشكراً لكم.

EGY FTW @EGY FTW
دخلت الرابط لوزارة المالية المصرية أكثر من 10 مرات لكي أطلع على كيفية إدراج القروض في الميزانية لكن كل محاولاتي باءت بالفشل،
هل من الممكن أن تضعوا لنا صورة لصفحة القروض في الميزانية؟!
ليس من شئوني التدخل في شئون مصر الداخلية، لكن فقط أريد مقارنتها مع الطريقة التي تستخدمها وزارة المالية البحرينية نظراً لأن البحرين أيضاً لديها قروض وديون، وكنت أود الاطلاع على طريقة وزارة المالية المصرية وهل هي مختلفة أم مثل طريقة وزارة المالية البحرينية، وإذا كانت مختلفة أود التعرف عليها للاطلاع والفائدة.
وشكراً لكم.
بتكون في صفحة البنك المركزي المصري و ليس وزارة الماليه

بينزل بشكل شهري ملف pdf فية كل البيانات شاملة كل شئ بما فيها الديون... و كافة المعلومات الخاصة بالتحركات المالية و النقدية

احد جداول الديون و هتلاقي جدول اخري داخل الملف عن الديون

انا واخد screenshot من ملف pdf و الصورة هتكون اوضح لو نزلتي الملف بنفسك و شوفتي كل شئ شامل الاستثمار و الاحتياطي الاجنبي و السيولة و....

مجرد سوال على الأخ Ranger454 @Ranger454
كلامك صحيح
جل الاحتياطي النقدي لدى مصر ليس سوى ودائع خليجية. هذا امر صادم ويدل على ان مصر فعليا في حكم الدولة المفلسة لولا دعم الخليج لسقطت مصر

الدنيا لا تسير بالفهلوة
الضامن هيشيل الليلة 😉

و البنوك. هتاخد المشروع و تطرحة للبيع لسداد قيمة القرض، طالما القرض مرتبط بالمشروع. امال اسمة قرض تمويل مشروع لية

كلامك صحيح
جل الاحتياطي النقدي لدى مصر ليس سوى ودائع خليجية. هذا امر صادم ويدل على ان مصر فعليا في حكم الدولة المفلسة لولا دعم الخليج لسقطت مصر
لا يوجد زر خلاص و هذا كلامكم

بتكون في صفحة البنك المركزي المصري و ليس وزارة الماليه

بينزل بشكل شهري ملف pdf فية كل البيانات شاملة كل شئ بما فيها الديون... و كافة المعلومات الخاصة بالتحركات المالية و النقدية

احد جداول الديون و هتلاقي جدول اخري داخل الملف عن الديون

انا واخد screenshot من ملف pdf و الصورة هتكون اوضح لو نزلتي الملف بنفسك و شوفتي كل شئ شامل الاستثمار و الاحتياطي الاجنبي و السيولة و....

مشاهدة المرفق 566387

مشاهدة المرفق 566388

مشاهدة المرفق 566389
madodedo @madodedo

الدين الخارجي تراجع الي 154 مليار

الدين الخارجي الي الناتج المحلي الاجمالي = 32 %

نصيب الفرد من الديون 1360 دولار

نسبة الدين الخارجي قصير الاجل الي اجمالي الديون الخارجية = 17.7 %

الدين الخارجي طويل الاجل الي اجمالي الديون الخارجية = 82.3 %

عودة
أعلى