مصر تحصل علي 24 مقاتلة تايفون ..رسميا

والله اعتقد والعلم عند الله ان الرافال ستبقى بدون ميتيور. خصوصا بعدما اتضح ان صفقة F-15 المصرية ستكون مخفضة المواصفات وممنوع عنها AMRAAM.

صواريخ الميتيور تحتوي على بعض الاجزاء الامريكية حسب ما قرأت سابقا من شركة هيوز الامريكية.
اتضح منين انت كنت قاعد مع بايدن ولا اية ؟

انا مجبتش سيرة السعودية خالص في كلامي
انت بس بطل تسمع كلام اسرائيل الميتيور علي الرافال والتايفون دة مؤكد
تطوير الاف 16 والحصول علي الاف 15 يعني ان التسليح هايشمل صواريخ خلف مدي الروية اللي بيشمل صواريخ الميكا العاملة علي الرافال المصرية
متتوقعش احسن اصل بيان ان التوقع بيتعبك شوية يلا شد حيلك كدا احنا لسة في بداية الخطة الخمسية الجديدة 2020 - 2025 انت لو فضلت علي كدا مش هاتكمل معانا لاخر السنة
انا ما تكلمت من رأسي
شاهد المصدر بنفسك

انا ما تكلمت من رأسي
شاهد المصدر بنفسك
03/03/2021

دة تاريخ الخبر علما بان مجلة لاتربيون لو متذكر الاسم صحيح قالت ان سبب تاخر الصفقة اصرار مصر علي الحصول علي صواريخ ميتور ودة اتقال بعد ما الصفقة تمت واعتقد ان دة نزل هنا في المنتدي

تحليل غير صحيح لا التايفون فيها قطع امريكية اكثر و معظم تسليحها امريكي. و لن تحل مشكلة الميتور ، هي نفسها شغال بالميتور
زيادة الرافال كانت ستكون اكثر فعالية راي شخصي التايفون ستدخل الامور في متاهات كثيرة كونها مقاتلة مشتركة عكس الرافال فرنسية بمعظم مكوناتها

مصر بالفعل لديها توازن قوة مع اسرائيل انتم بس مش بتحبوا تشوفوا غير صورة نمطية لمصر

ياعزيزي لايوجد اي دولة عربية لها توازن قوة مع اسرائيل بلاش الكلام الفاضي حق اذاعات عبدالناصر

حتى لو تركنا النووي من الحسبة اسرائيل دائما متفوقة لانهم عندهم جيش وقوات حقيقية عالية الاحترافية بالاضافة الى تقنيات عالية وسيطرة على القوة الجوية وربطها بنظام دفاع جوي جبار بالاضافة الى قوة برية عالية التدريب والمهارة

مصر اقصى تهديد لها بالوقت الحالي هو تحرير سينا وضبط الصحراء الغربية

زيادة الرافال كانت ستكون اكثر فعالية راي شخصي التايفون ستدخل الامور في متاهات كثيرة كونها مقاتلة مشتركة عكس الرافال فرنسية بمعظم مكوناتها
ومين قال انها مش هاتزيد؟

انا مش عارف المناقشات دي مش بشوفها ليه في صفقات الخليج رغم انه سبت عمليا عجز تسليحهم عن حسم حرب اليمن عسكريا؟

لكن مصر تشتري اي حاجة يطلع مجموعة يشككوا لدرجت اني احسس اني في منتدي اسرائيلي والله مش عربي

المكونات البريطانية و الأمريكية كارثة علي مصر

غريب عجيب امر مصر، مصر علاقاتها طيبة ودافئه مع اسرائيل وغالبية الدول العربية ولا اعداء لديها، الشعب يعاني وفيه كثير من الجوعى لماذا البذخ في الصرف على السلاح والعتاد؟

تعالوا وجهوهم أنتم

تتوقع اني با اطبل واقولك نقدر نواجههم ؟

مانقدر لا انا ولا انت ولا الاردن ولا البطيخ

متى ماتعلمنا منهم كيفية بناء جيش قوي احترافي بعيد عن السياسة والفساد وتطوير قطاع علمي ضخم ليدعم الجيش نقدر ذاك الوقت نواجهم

ياعزيزي لايوجد اي دولة عربية لها توازن قوة مع اسرائيل بلاش الكلام الفاضي حق اذاعات عبدالناصر

حتى لو تركنا النووي من الحسبة اسرائيل دائما متفوقة لانهم عندهم جيش وقوات حقيقية عالية الاحترافية بالاضافة الى تقنيات عالية وسيطرة على القوة الجوية وربطها بنظام دفاع جوي جبار بالاضافة الى قوة برية عالية التدريب والمهارة

مصر اقصى تهديد لها بالوقت الحالي هو تحرير سينا وضبط الصحراء الغربية
مافيش سلام سصدم بدون توازن قوة وتوازن القوة هي امتلاك قدرة الدع وهي ان تكون قدرتك تعادل او تزيد عن تلتين قدرة خصم + وجود قرار سياسي بالحرب اذا اقتضت الظروف مش لازم اجيب بالظبط تسليحة المهم اجيب تسليح يمكني او يضيق الفجوة

ثم لماذا الجدل طائرة تعد من اقوي الطائرات في العالم لية بقي اصلها هاتيجي من غير معرفش اية يعني انتم صنعتوها مثلا؟

03/03/2021

دة تاريخ الخبر علما بان مجلة لاتربيون لو متذكر الاسم صحيح قالت ان سبب تاخر الصفقة اصرار مصر علي الحصول علي صواريخ ميتور ودة اتقال بعد ما الصفقة تمت واعتقد ان دة نزل هنا في المنتدي
اي كلام قلته في مشاركتي طالبني بالمصدر وينتهي الكلام

اللى بيسأل وبيقول عبئ وليه التسليح
اولا الدولة حاليا بتأسس 3 جيوش مصرية، كل جيش مستقل بأسلحته ووحداته.
ثانيا التوجه هو احلال بديل بالكامل عن السلاح الامريكى فى كل الافرع، واول المستغنى عنه البلوكات القديمة f16 للتدريب المتقدم، واعتماد اابلوكات الاحدث للدعم الارضى فقط.
مصر حاليا بتسعى للتعاقد على منصة مفتوحة المصدر تقدر تشغل عليها اى نوع من التسليح او الالكترونيات وغالبا هتكون صينى بنقل كامل للتقنية
معلومة عن تطوير كروز مصرى بالكامل وذخائر موجهة وفى مراحل متقدمة، لكن مش هيظهر اى تفاصيل قريب
العبئ اللوجستى موجود كذخائر فقط لكن كصيانة وتجهيز معندناش مشاكل معاها اطلاقا ونقدر نستوعب المزيد كمان

تحليل غير صحيح لا التايفون فيها قطع امريكية اكثر و معظم تسليحها امريكي. و لن تحل مشكلة الميتور ، هي نفسها شغال بالميتور
بالعكس تحليلي صحيح
الموضوع ليس موضوع قطع واجزاء امريكية.
الموضوع هو استخدام امريكا لهذه القطع حتى تمنع التسليح المتطور لمصر. الميتيور امريكا منعته عن مصر حتى فرنسا لم تستطيع بيعه لمصر. لذلك كان قرار مصر التوجه للتايفون لان الايطاليين وعدوا مصر بقدرتهم على الحصول على الموافقات الخاصة بتصدير الميتيور.

يا ترى انت بتتسلح لمين برده

انا في منطقة مشتعلة وعندي صراع مع ايران وجبهة جنوبية مع اليمن وجبهة شمالية مع ميليشات عراقية وامتلك ثروات طبيعية كبيرة تطمع لها اي دولة !

ثم الكل عارف ان تسليح الجيش المصرى من الميزانيه العامه للدوله من ارباح شركات الجيش والمصانع اللى بيمتلكها ثم نبقى جيش ضعيف والكل قوى حوالينا

ياعزيزي ولله لو تجمع ارباح الاسمنت والقمبري والخبز 100 عام ماجابت لك رافال وتايفون 😂
بلاش هري

الاتنين ومش هاقول ضعف ممكن تقول قلة خبرة للمفاوض لانة كان لازم يضمن ان فرنسا هتستطيع انتزاع الموافقة من امريكا قبل المضي في الصفقة طبقاً لقوانين السلاح الامركي اللي بتشترط او المكونات فيها 1% حتى امريكي لازم امريكا تديك اذن.. والسعر كمان عامل اخر حتى شروط التدريب كانت على عدد معين والمدربين المصريين بعدها يقومون بتدريب الطيارين الاخرين بعكس الهند وقطر كان معمول تدريب شامل لكل العدد اللي اختارتة قطر وكمان الصيانة بحد ادنى يكون 75 من الاسطول بتضمن فرنسا ان يكون جاهز في اي وقت ... وعلى فكرة مش الصواريخ بس كان في مشكلة في اجهزة الاستطلاع والاستهداف لكن بيتهيألي دي حلوها بعد كدة
الموقف التفاوضي المصري لا علاقة له بخبرة المفاوض من عدمها. الامر هو ما دامت مصر تشتري السلاح بتسهيلات مالية مثل القروض المضمونة فإن حظوظ موقفها التفاوضي ليست كبيرة.

ومين قال انها مش هاتزيد؟

انا مش عارف المناقشات دي مش بشوفها ليه في صفقات الخليج رغم انه سبت عمليا عجز تسليحهم عن حسم حرب اليمن عسكريا؟

لكن مصر تشتري اي حاجة يطلع مجموعة يشككوا لدرجت اني احسس اني في منتدي اسرائيلي والله مش عربي
ليس الامر هكذا التايفون مشكلتها انها صناعة مشتركة اي قيود اكثر عكس الرافال

ومين قال انها مش هاتزيد؟

ياعزيزي الحساسية الزايدة هذا ترا مره ماهي حلوة نفس الكلام ترا قلناه لمى قطر اشترت التايفون والرافال وتقدر تروح تشوف الموضوع عنه

عودة
أعلى