تدشين كنيسه القديس حارث بن كعب

انت قلت مصر ليست قدوة عشان بلد معرب
وهذا ليس منطق
هل يعني البلد المعرب انه ليس قدوة
دي عنصرية
ممكن هو بينتقدك علي الجملة دي
لو قلت
مصر ليست قدوة عشان كل يوم بتطلع صنم وتفتخر به
كان حقك

اعتقد ان الطبقة المتوسطة والفقيرة لا تهتم بتاريخ الفراعنة
اللي بيهتمو هما اللي معاهم فلوس وبيسافرو هنا وهناك
ليست عنصريه

لما احد يقول شوف مصر وتعايش هذا قمة المسخره لان مصر بالاصل قبطيه مسيحيه🤦🏻‍♂️

فمصر ليست قدوه ولما نتكلم عن بناء الكنائس في جزيرة العرب ويمثل ان مصر قدوه نقول مصر بلد معرب وليست قدوه كذلك احسبها من هالناحيه وليست قبليه

مشاهدة المرفق 485837
لابد يكون لهم نصيب من التسامح والحب

هذا اللون البرتقالي الذي لطالما ارتبط بحرق المسلمين في ميانمار وغيرها

واضح ان الاستخاف بالناس مستمر

انا لاتعنيني الشعارات
انا رجل احب الحقائق والأرقام والوقائع

مشاهدة المرفق 485840
مسلم و بوذي قمه التسامح في مؤتمر تلاقح الاديان

طيب نشوف البوذي قابل فيهم

الصراحه عنده حق البوذي لازم يموتون المسلمين عشان التسامح ينتشر 😂 استغفر الله وضع المسلمين نفس الي يطلب قرض من بنك التسليف ولا يحصله

ليست عنصريه

فمصر ليست قدوه ولما نتكلم عن بناء الكنائس في جزيرة العرب ويمثل ان مصر قدوه نقول مصر بلد معرب وليست قدوه كذلك احسبها من هالناحيه وليست قبليه

القضية ليست مرتبطة بالعرق
مصر واقباطها لهم وضعهم الخاص
واوصانا بهم النبي صلى الله عليه وسلم خيرا

ليست عنصريه

فهمت

لا فيه قدوه في الاسلام والعروبه ومحاربون من اشقائهم المسلمين في دينهم وعروبتهم وعاداتهم وتقاليدهم الا بالغصب يبونهم اوروبيين مثل النسخ المشبوهه من عرب اوروبا الغير معترف فيهم من الطرف الاوروبي

حتى وصلنا الى بناء الكنائس على اساس انها مفاخر نفسي افهم ماهو الرقي والمكانه اللي بيصعد فيها البلد الغير قبطي او مسيحي لما يفتح كنسيه 😬

اكبر اهانه للدول العربيه التي لايزيد فيها نسبة المسيحيين عن ٢٪؜ ان تقوم بفتح كنيسه وتستقبل الكهنه الاوباش العجائز الخرفين

كلامك بيوحي ان العرب ليهم درجة زيادة عن غير العرب وده غير صحيح

الحمد لله مصر مليانة بالفقهاء و الشيوخ وعلوم اللغة والبلاغة وليسوا أقل من اي عالم في اي دولة عربية تانية

انا علقت انك جبت صورة واحد من العامة و بتستشهد بيه على دولة كاملة ! طب انا ممكن اجبلك شيخ سعودي وهو بيحلل ما حرمه الله عادي

لإني زي ما قولتلك كل دولة فيها اللي بيفهم والجاهل

ونقطة بناء الكنائس الفخمة و اكبر مش عارف ايه في الشرق الأوسط مش بمزاجنا ،، في ناس بتحب تتفشخر

لا موجود لو عايز اجمع لك مقاطعهم في مقطع واحد تؤمر

المحترم رد عليهم !

والله يا سيدي عايشين معهم وبيموت منا كتير وما شفنا هذا الخبل..بيترحموا على موتانا وبيصلون عالنبي كمان لو عايز.

المقاطع الي تقصدها استثناء لا يقاس عليه

هذا هو
غير هذا بالاصل مسيحيه وطبيعي جدا يكثر بينهم المسيحيين وتبنى عندهم كنائس لذلك هم ليسو مكان لمثال التسامح واجب ان يتسامحو بالاخير اصلها قبطي

ومنهم عرب اقباط واعراق اخرى غير اقباط فما يمكن يفرض عليها مايفرض على الجزيره العربيه

القضية ليست مرتبطة بالعرق
مصر واقباطها لهم وضعهم الخاص
واوصانا بهم النبي صلى الله عليه وسلم خيرا

هذا هو
غير هذا بالاصل مسيحيه وطبيعي جدا يكثر بينهم المسيحيين وتبنى عندهم كنائس لذلك هم ليسو مكان لمثال التسامح واجب ان يتسامحو بالاخير اصلها قبطي

ومنهم عرب اقباط واعراق اخرى غير اقباط فما يمكن يفرض عليها مايفرض على الجزيره العربيه

ياعم اتنيل انت وتسامح مع ولاد عمك الأشاعرة وبعدين فكر تتسامح مع الأديان الاخرى 😂

كلامك بيوحي ان العرب ليهم درجة زيادة عن غير العرب وده غير صحيح

الحمد لله مصر مليانة بالفقهاء و الشيوخ وعلوم اللغة والبلاغة وليسوا أقل من اي عالم في اي دولة عربية تانية

انا علقت انك جبت صورة واحد من العامة و بتستشهد بيه على دولة كاملة ! طب انا ممكن اجبلك شيخ سعودي وهو بيحلل ما حرمه الله عادي

لإني زي ما قولتلك كل دولة فيها اللي بيفهم والجاهل

ونقطة بناء الكنائس الفخمة و اكبر مش عارف ايه في الشرق الأوسط مش بمزاجنا ،، في ناس بتحب تتفشخر

لا الشرع كان واضح حدد منع الكنائس بجزيرة العرب ما ذكر مصر او ليبيا او السودان او فلسطين حدد بجزيرة العرب

لذلك لو فيه تشبيه لازم على الاقل يقولون اليمن كبلد مسلم وعربي لكن القفز الى الدعوه للتشبه بمصر اللي اصلها قبطي والاصل يفرض انتشار المسيحيه عندهم ثم نقوم نتشبه تحت بند التسامح 👀 ماتمشي ابد

اذا نبي نسوي مثل مصر على كذا لازم نؤسس لانتشار المسيحيه بالنسبه المتواجده في مصر حتى نعمل تسامح وكذا بين الشعب لان الجزيره العربيه ماهو معروف فيها المسيحيه بالعصر الحديث هم ٥ انفار في ديوانيه ومزعجينا 😂

ياعم اتنيل انت وتسامح مع ولاد عمك الأشاعرة وبعدين فكر تتسامح مع الأديان الاخرى 😂
👀 ماعندي مشكله معهم ذنبهم في جنبهم مثلهم مثل الشيعه الاخرين 😂 ماحنا مكفرينهم تقدر تقول ناشبين لنا في الدين وناكل وراهم مهداة لين ماتفرج 😂

والله يا سيدي عايشين معهم وبيموت منا كتير وما شفنا هذا الخبل..بيترحموا على موتانا وبيصلون عالنبي كمان لو عايز.

المقاطع الي تقصدها استثناء لا يقاس عليه

الاسماء اللي ممكن اجيبها لك اسماء ثقيلة بالكنيسة المصرية

ممكن تجيب كلام مسلمين عن النصارى ورد المسلم على المسلم عشان النصراني

لكن فيه نصارى ردوا

اعطيك امثله من بعض الاسماء
شنودة ( البابا )
الانبا بشوي ( سكرتير المجمع المقدس )

دول خبل !

مش حتلاقي رد لان دول القيادات

نموذج على التقارب الاسلامي المسيحي

من يظن أن الدين المسيحي الذي ولد من (مجمع نيقية) متسامح أو يراه انموذجا للتسامح فهو لم يقرأ التاريخ ؟

في الحقيقة ان اتباع الدين المسيحي اكثر الأمم سفكا للدماء وارتكاب الابادات والمجازر بحق امتهم وبقية الأمم والاديان والطوائف .
يجب أن لا تخدعنا هذه الحقبة المتسامحة التي نشأت بنشوء النظام العالمي الجديد والأمم المتحدة فهي لم تكمل 100 سنة ولم توضع قيد الاختبار الحقيقي ليختبر تسامحها هل هو لهدف أم دعوة صادقة بعيدة عن الاغراض والاهواء .

خبر جميل ويعكس تسامحا ونظرة مستقبلية منفتحة للدول الخليجية، واختيار رائع لأن تكون الكنيسة بأسم القديس حارث ابن كعب النجراني والذي قتل على يد يهود اليمن..

عقبالنا نحن وقريبا باذن الله...
نسأل الله لك الهداية

الاسماء اللي ممكن اجيبها لك اسماء ثقيلة بالكنيسة المصرية

ممكن تجيب كلام مسلمين عن النصارى ورد المسلم على المسلم عشان النصراني

لكن فيه نصارى ردوا

اعطيك امثله من بعض الاسماء
شنودة ( البابا )
الانبا بشوي ( سكرتير المجمع المقدس )

دول خبل !

مش حتلاقي رد لان دول القيادات

وازيدك عندهم فوبيا من البروتستانت في مصر وكنائسهم.. زي خطر الشيعة عندنا كدا.

بس الشارع المسيحي في غالبيته متسامح وبيرفض اي صوت شاذ

عودة
أعلى