دول الخليج تتعهد ب 22 مليار دولار لمصر

هذه الحكومة وعلى راسها دكتور الفلاسفة يتحملوا كامل المسؤولية لايصال الوضع لهذا الحد

صدقني لا استطيع التخيل كيف الناس تستطيع ان تعيش لشهر كامل
بهذه الرواتب السيئة جدا. 85 دولار بشهر بمعدل 3 دولار يوميا كامل امر غير مقبول حتى بافقر دول العالم
الفكرة ليست بحجم الراتب بل بالقوة الشرائية
بمعنى انك بجاجة للعمل تقريبا 3 ايام لتشتري فقط كيلو لحم
شيء جدا محزن صراحة
مش مهم الاكل واللحمة يا اخي اعتدنا علي غيابها
اقسم بالله الحمد لله انا من النوع اللي مش بمل من الاكل يعني حتي لو نفس الاكل شهر كامل مش همل ودي نعمة من ربنا
ومتنساش الحديث بحسب ابن ادم لقيمات يقمن صلبه المشكلة يا اخي في الزواج اصبح صعب جدا وكل واحد ابسط حقوقه انه يتزوج ويفتح بيت واسرة الله يعينا والله في الوضع الصعب دا

ممكن سؤال مرتبك 1560 جنيه مش في حد ادنى للمرتبات اعتقد فوق 2000 مش متاكد من الرقم
دا في الحكومة انما انا اعمال حرة يعني اخد راتبي من صاحب المطعم اللي بشتغل معاه وفي ناس اقل مني علي فكرة في يوميات ٤٠ و٥٠ جنيه

اقسم بالله الحمد لله انا من النوع اللي مش بمل من الاكل يعني حتي لو نفس الاكل شهر كامل مش همل ودي نعمة من ربنا
ومتنساش الحديث بحسب ابن ادم لقيمات يقمن صلبه المشكلة يا اخي في الزواج اصبح صعب جدا وكل واحد ابسط حقوقه انه يتزوج ويفتح بيت واسرة الله يعينا والله في الوضع الصعب دا
نصيحة أخوية شوف أي فرصة سفر

حاولت مرة اروح الامارات طلع المكتب نصاب هيطلعني سياحة وعايزني اروح انا ادور علي شغل هناك اغلب اللي بيسافر بيكون قريبه هناك وهو اللي يبعتله
متطلعش من بلدك دولة خليجية إلا على شغل وبعقد عشان متتبهدلش
شوف أي حد من بلدك معارف أصحاب مسافر بتظهر قدامهم فرص يبعتلك
وربنا يوفقك ومافي بعد الضيق الا الفرج

الراجل اللى فى الصورة ده محمد عمران القائم باعمال رئيس هيئة الرقابة المالية ، وظيفته الأساسية دمار سوق المال ليه بقى محدش عارف مش معقول صندوق الاستثمارات السعودى لسه بيخش عندك تقوم تعمل بلبلة فى السوق من يوم الخميس وتلغى عمليات والنهارده توقف أكواد وانت عارف ان ده من الاسباب الرئيسية لهروب المستثمرين الاجانب من سوق المال ، الراجل ده كان سبب ان بنك ابو ظبى سحب عرض شراء هيرمس بسبب عدم الرد على طلب الشراء المقدم ونائب رئيس مجلس إدارة هيرمس قال السبب تأخير الهيئة فى الرد عليهم خلاهم يسحبوا العرض المقدم نفس الحركة عملها سنة 2018 وعرض شراء فيون الهولندية على جلوبال كان مقدم ب 7.9 وسحبوا العرض لما الهيئة مردتش على طلبهم لمدة تقريبا شهرين وشوية وبعد شهور لما الدنيا خربت والسوق اتدمر والأجانب خلعوا من جلوبال فيون قدمت عرض شراء تانى وخدته على 5.08 بفرق بفرق حوالى 2.92 واتقدم طلب احاطة فى مجلس الشعب وقتها ل عمران بسبب اللى حصل ده الغريب انه استمر فى مكانه ولسه مكمل فى دمار سوق المال !!!! ده لز فى دولة تانية يتحاكم مش يكمل فى منصبه مشاهدة المرفق 478435
لاتقلق فمعك جهابزة على رأسهم طبيب الفلاسفة

من كبر المرتبات فى المغرب تجد المغاربة يهربون الى اوربا و يعملون فى اشق المهن.
سياسه قلب الترابيزه تسئ لك فهي تدل علي افلاسك في الدفاع عن نفسك فتلجأ للهجوم علي الأخرين علي نظام (لاتعايرني ولا أعايرك الهم طايلني وطايلك) فانت تؤكد صحة كلامه بما فعلته

بعتذر اذا فهمتني غلط
كلامي كان للمقارنة لا اكثر

السيسي طالع بيتكلم عن سوق المال وبيقول كلام كويس وعايز نهضة شاملة لسوق المال وطرح شركات ، عمران بقى يضيع الفرصة لازم يطفش المستثمرين ويستمر فى تدمير سوق المال ويحرج القيادة والغريب أنه مستمر فى منصبه وأدى قرار النهاردة ويوم الخميس قرار بالغاء العمليات لسهمين بيعمل ذعر وبلبلة لترهيب وتخويف المستثمرين ازاى حد هيستثمر فى بيئة زى دى مستحيل :
السادة/ الجهات الأعضاء بالبورصة المصرية
تحية طيبة وبعد،،،
نود أن نحيط سيادتكم علماً بصدور قرار رئيس مجلس إدارة الهيئة العامة للرقابة المالية رقم (783) لسنة 2022 بتاريخ 26/04/2022 بشأن إيقاف استفادة العملاء الخمس التالي بيانهم بيانهم احترازياً من التعامل (شراءً) على الأوراق المالية الأربعة (الشمس للإسكان والتعمير- رواد السياحة رواد - زهراء المعادي للاستثمار والتعمير- الإسماعيلية الجديدة للتطوير والتنمية العمرانية شركة منقسمة) - لحين إنتهاء فترة التحقيقات بالهيئة وبما لا يجاوز ثلاثة أشهر من تاريخ القرار:
الكود الموحد
1282808
2257406
2334565
1848589
2403962

مفيش مشاريع صادرات و انت عندك بنية تحتية متهالكة ، احد مشاكل الصناعة في مصر يابقا كانت عدم توفر البنية التحتية

لكن لو حضرتك تقصد العاصمة الجديدة و الجلالة و العالمين فكلامك صحيح ، مع انهم ساهموا في نمو الانتاج الصناعي للصناعات المكملة لها
اخي المشكلة هي ان جزء كبير من مشاريع البنية التحتية التي قامت بها مصر مؤخرا لا علاقة لها بجذب الاستثمارات. اتحدث هنا عن المشاريع العقارية مثل العاصمة الادارية والعلمين حيث هي تقريبا ليست سوى عقارات عوائدها منخفضة على المدى القصير والمتوسط. قيمتها كأصول مرتفعة فقط.

@Hossam Hamed سواء احببت ام لا المرتبات في المغرب اعلى من المرتبات في مصر ردحك مثل النسوان لا يغير من واقع الامر شيئ.

طب ماتعمل كده وعيشها a...

السيسي مازال في عقله انه ظابط عسكري وليس مدني إداري مسئول عن بلد
تجده دائما التردد علي الكليات الحربيه والندوات الثقافيه العسكريه ولم يزور مره واحده كليات مدنيه مثل الطب او الهندسه او البرمجه
السيسي لم يخلع البدله العسكريه من عقله

بيقولك انا ماتآمرتش على مرسي الله يرحمه طب هو في حد ممكن يدعم حد ضد فكره اه في لأني لما دعمته دعمت ماسر ولَو تآمرت يبقى تآمرت على ماسر

السيسي مازال في عقله انه ظابط عسكري وليس مدني إداري مسئول عن بلد
تجده دائما التردد علي الكليات الحربيه والندوات الثقافيه العسكريه ولم يزور مره واحده كليات مدنيه مثل الطب او الهندسه او البرمجه
السيسي لم يخلع البدله العسكريه من عقله
لا هو في حاجة تانية عسكرية ماخلعهاش من عقله

عودة
أعلى