دول الخليج تتعهد ب 22 مليار دولار لمصر

واللوبيات ماهيب عباره عن افراد ومؤسسات يملكها افراد وهالافراد ماهم جزء من الشعب ؟؟

معناته فعلا الشعب قادر يشارك في القرار بعكس الوضع هنا

( سوالف يلعبون فيها عليك ) 😅 لا والله منيب ملعبه

تدري مين الملعبه ؟ الي يرد رد يدينه هذا الجاهز المؤهل ليكون لعبه بيد الاخرين 😁

وفرحان ان سعر البنزين ما وصل السعر العالمي وهو في دولة عدد شعبها ٢٠ مليون واكبر منتج للنفط

واذا مهيب عاجبتك المقارنه مع الغرب الي يملكون حق ال representation

قارن بدول مجاوره تملك ثروات مشابهه كقطر والامارات والكويت واتكلم عن الوضع المعيشي ومتوسط الدخل وتكاليف الحياة والدعم الحكومي للمواطنين
شكلك مش عاجبك حالك وبتبص بره وبتقارن
بص برضه علي الاقل منك في دول جمبك الفرد مش لاقي دوام اصلا ولو وجد بيكون الراتب بخس لا يكفي نصف اساسيات شهره ولا نتحدث هنا عن رفاهية بل عجز في توفير اساسيات الحياة احمد ربك انت في محطة يتمناها الكثير ودع عنك المقارنات وتمتع بوضعك الحالي
اخوك 31 سنة مش متجوز ولا معايا اتجوز وشقتي لسه مش مسقوفة والبيت اصلا 50 متر هههه يعني في بيوت الصالة بتاعتها اد بيتنا
وحاليا جالس بدون عمل
والحمد لله راضي

شكلك مش عاجبك حالك وبتبص بره وبتقارن
بص برضه علي الاقل منك في دول جمبك الفرد مش لاقي دوام اصلا ولو وجد بيكون الراتب بخس لا يكفي نصف اساسيات شهره ولا نتحدث هنا عن رفاهية بل عجز في توفير اساسيات الحياة احمد ربك انت في محطة يتمناها الكثير ودع عنك المقارنات وتمتع بوضعك الحالي
اخوك 31 سنة مش متجوز ولا معايا اتجوز وشقتي لسه مش مسقوفة والبيت اصلا 50 متر هههه يعني في بيوت الصالة بتاعتها اد بيتنا
وحاليا جالس بدون عمل
والحمد لله راضي

صدقت

وبالحمد تدوم النعم

الحمدلله دائما وابدا

والله يوفقك ويرزقك من واسع فضله وكريم عطاءه

واللوبيات ماهيب عباره عن افراد ومؤسسات يملكها افراد وهالافراد ماهم جزء من الشعب ؟؟

معناته فعلا الشعب قادر يشارك في القرار بعكس الوضع هنا

( سوالف يلعبون فيها عليك ) 😅 لا والله منيب ملعبه

تدري مين الملعبه ؟ الي يرد رد يدينه هذا الجاهز المؤهل ليكون لعبه بيد الاخرين 😁

اللوبيات مالها علاقة بالشعب عبارة عن شركات من يدفع اكثر يحصل اكثر وتستخدم حتى للفساد المباشر وكله قانوني مثل ان يجي اللوبي لمشرع حكومي و يعرض عليه وظيفة معهم براتب غير طبيعي بعد ماينتهي عمله الحكومي باختصار حك ظهري واحك ظهرك

لو فيها من الديمقراطية وحق الشعب شي ماكان شفت اغلب الامريكان معترضين على حرب فيتنام وغيرها ولاكان شفتهم منلعنين في كل اوجه الحياة اسوء نظام صحي من ناحية التكاليف على الشخص وغيره كثير

وفرحان ان سعر البنزين ما وصل السعر العالمي وهو في دولة عدد شعبها ٢٠ مليون واكبر منتج للنفط

ماني فرحان لاكن لست جاحدا لوطني وقياداته نفسك وتعتقد انك لك حق على النفط مع انك ما اكتشفته وغالبا حتى ماتعيش جنب اي حقل نفط وذكرتلك ان الغرب الي تعبدهم النفط ملك للشركات ليس للدولة

واذا مهيب عاجبتك المقارنه مع الغرب الي يملكون حق ال representation

قارن بدول مجاوره تملك ثروات مشابهه كقطر والامارات والكويت واتكلم عن الوضع المعيشي ومتوسط الدخل وتكاليف الحياة والدعم الحكومي للمواطنين

كل الدول الي ذكرتها توزيع الثروة للشعب اعلى منك على الاقل بضعف كيف تقارن نفسك فيهم !

ومدامك جبت الكويت وضعنا واللحمد لله افضل منهم بكثير في ناحية المشاريع والنمو الاقتصادي وجودة الخدمات الحكومية الكويت اغلب مشاريعها من التسعينيات والفساد ناخر بالبلد

طيب وباقي الأسئلة اخبارها ايه
شكلك هوا 😂
طيب لو فرضا تطابقت الاراء، هل يعني بالضروري اني وهو واحد؟ ايضا لو طبقنا هذا المبدأ يعني كلنا انا وانت واخرين نسخة من واحد

طيب لو فرضا تطابقت الاراء، هل يعني بالضروري اني وهو واحد؟ ايضا لو طبقنا هذا المبدأ يعني كلنا انا وانت واخرين نسخة من واحد
لا الأسئلة دي بذات غير اي اراء دي الزبدة بتاعت هركليز 🤣

شفت معدة تشبه قدر كبير مخصص لعمل المندي ب800 ريال لكن هذا يشيل خروف
هل في طريقة لعمل المندي كمية صغيرة
وايه افضل طريقة لان شفت مندي شبه المسلوق محبتوش انا بحب المحمر ومشوي
نعم تستطيع الحصول على نكهه المندي باي كميه و في البيت و بدون تجهيزات خاصه

او تشتري فرن المندي الذي يعمل بالغاز منه احجام منها الصغير بحجم فرن البيت العادي

لا الأسئلة دي بذات غير اي اراء دي الزبدة بتاعت هركليز 🤣

في الحقيقه ان جدعاء الانف و طائرة التدريب المتقدم و رادار يعمل على قدر الحاجه..... الخ... ليست من اختراع هركليز بل هي موجودة قبله

ستعقد لجنة دولية لحصر اصول سريلانكا وتسليمها للدائنين. اغلب الظن ستشتريها الصين بصفقة وحدة.

بلد باكملها هتتباع في المزاد العلني.
لو نطبق السياسة النقدية الصينية كان نص الدول العريية لنا

لو نطبق السياسة النقدية الصينية كان نص الدول العريية لنا​

السياسة النقدية الصينية غير بشرية وبمثابة الأحتلال الناعم

بصراحة لولا الدعم العربي الخليجي كنا مرينا بأزمة اقتصادية طاحنة هل احد متخيل لولا وجود مصر في محيطها الإقليمي الحالي هل كانت اتلاقي الدعم طب فرضا دول الخليج لم تقم بضخ كل هذه الأموال في الوقت الحالي او كنا في غير موقعنا ماذا كان موقفنا انا ليس باقتصادي لكن بسأل الناس اللي ممكن تكون فاهمة وأعتقد والله اعلم كنا ممكن ننهار اقتصاديا طب مش ده معناه ان سياساتنا الاقتصادية فيها أخطاء كبيرة يبقى ليه التطبيل ما كل دول العالم مرت بنفس الازمات اخر ٣ سنين اه عندهم أزمة اقتصادية لكن مااحنا برضه برغم كل الدعم ده عندنا أزمة فلولا الدعم كانت الازمة أصبحت انهيار ومشكلة كمان للي بيطبل انت مش حاسس ان أسهل حاجة للحكومة انها تحمل العبء كله للمواطن في كل المصالح وفي كل مايقوم المواطن باستهلاكه وفرض ضرائب على كل شئ وسداد فؤائد الديون طب لامتى ومش لازم اقول انا مش اخوان وبرضه مش ضد الرئيس اللي الواحد لا يشكك في ولاءه واخلاصه للبلد بس بجد لازم تغيير في السياسات كلها والله عشان مصلحة البلد دي يمكن الكلام ملهوش لازمة لان محدش ايقراه بس الواحد مضايق نفسه بلده تبقى في أفضل مكانة

يارب اجعل مصر في مصاف الدول المتقدمة 🙏

بصراحة لولا الدعم العربي الخليجي كنا مرينا بأزمة اقتصادية طاحنة هل احد متخيل لولا وجود مصر في محيطها الإقليمي الحالي هل كانت اتلاقي الدعم طب فرضا دول الخليج لم تقم بضخ كل هذه الأموال في الوقت الحالي او كنا في غير موقعنا ماذا كان موقفنا انا ليس باقتصادي لكن بسأل الناس اللي ممكن تكون فاهمة وأعتقد والله اعلم كنا ممكن ننهار اقتصاديا طب مش ده معناه ان سياساتنا الاقتصادية فيها أخطاء كبيرة يبقى ليه التطبيل ما كل دول العالم مرت بنفس الازمات اخر ٣ سنين اه عندهم أزمة اقتصادية لكن مااحنا برضه برغم كل الدعم ده عندنا أزمة فلولا الدعم كانت الازمة أصبحت انهيار ومشكلة كمان للي بيطبل انت مش حاسس ان أسهل حاجة للحكومة انها تحمل العبء كله للمواطن في كل المصالح وفي كل مايقوم المواطن باستهلاكه وفرض ضرائب على كل شئ وسداد فؤائد الديون طب لامتى ومش لازم اقول انا مش اخوان وبرضه مش ضد الرئيس اللي الواحد لا يشكك في ولاءه واخلاصه للبلد بس بجد لازم تغيير في السياسات كلها والله عشان مصلحة البلد دي يمكن الكلام ملهوش لازمة لان محدش ايقراه بس الواحد مضايق نفسه بلده تبقى في أفضل مكانة

لو لم يكن الدعم حاضر من 2013 لعرضت مصر كل أصولها للبيع من شركات لمصانع لسكك حديد لمترو.لطرق..... الخ ولتوقفت المشاريع الحكوميه والعاصمه والعلمين وغيرها عن العمل ولتم رفع الدعم الكلي عن المواطنين ولارتفع التضخم والأسعار نتيجه فرض الضرائب لسداد الديون بالأضافه لتجنب أي زياده في الرواتب الحكوميه كانت مصر ستمر بصدمه إقتصاديه وتصحيحه في نفس الوقت لانها ستجعل الحكومه تتبني الاقتصاد الحر والترشيد في الأنفاق وعدم تدخل الجيش في المشاريع الاقتصاديه لكنها قد تجعل الحياه الأجتماعيه للناس كارثيه بالمعني الحقيقي.

معاك حق طبعا انا عن نفسي اتمني ان تغير مصر سياستها الاقتصادية والمشكلة اللي تقهر انه عندنا حلول وعندنا كفائات وفي ناس عندها افكار تنقل مصر في حتة تانية
زي المرحوم صلاح جودة رغم انه مات بس ليه افكار وموجودة علي اليوتيوب في لقاءات كثيرة ليه
انا شايف اهم خطوة هو ايقاف جميع المشاريع التي ليس لها مردود اقتصادي ايقاف مؤقت وبعدين نستكملها عادي وايقاف اي مشاريع مردودها الاقتصادي ضعيف او بعيد المدي
لان الفترة دي محتاجين حلول سريعة

افضل حل لمشكلة الدولار قريته للاستاذ صلاح جودة الله يرحمه انه يبقي الدولار بسعرين من البنوك سعره الطبيعي دا ياخده اي حد هيستورد السلع الأساسية زي القمح والمواد الغذائية الأساسية والمواد الخام بتاعت المصانع
السعر التاني هيبقي سعر اعلي ودا هيكون للي هيستورد اكل قطط وتفاح امريكاني ودباديب وحجات ترفيهية مش هتفرق مع الغلبان حاجة لو زاد سعرها لانه اصلا محروم منها

طبعا المستثمرين هيتعامله بالسعر الطبيعي ويبقه خارج القصة دي اصلا لان الموضوع دا هيكون موجه للحد من استيراد حجات ملهاش لازمة وهيشع المستورد انه يلاقي بديل محلي
وهيخلي زيادة الاسعار هتحصر في السلع الغير ضرورية وتحافظ علي الغلبان من ارتفاع أسعار في السلع الأساسية

التعديل الأخير:
معاك حق طبعا انا عن نفسي اتمني ان تغير مصر سياستها الاقتصادية والمشكلة اللي تقهر انه عندنا حلول وعندنا كفائات وفي ناس عندها افكار تنقل مصر في حتة تانية
زي المرحوم صلاح جودة رغم انه مات بس ليه افكار وموجودة علي اليوتيوب في لقاءات كثيرة ليه
انا شايف اهم خطوة هو ايقاف جميع المشاريع التي ليس لها مردود اقتصادي ايقاف مؤقت وبعدين نستكملها عادي وايقاف اي مشاريع مردودها الاقتصادي ضعيف او بعيد المدي
لان الفترة دي محتاجين حلول سريعة
معظم الأقتصاديين قبل البدء بمشاريع العاصمه والتفريعه والعلمين والكباري نصحو السيسي بالنظر لدراسه الجدوي قبل البدء بأي مشروع، وان هذه المشاريع إستهلاكيه والناتج منها غير مضمون وحتي علي المدي البعيد
لكن الرد جاء لو هنعمل دراسه جدوي مش هنعمل مشاريع؟؟

معظم الأقتصاديين قبل البدء بمشاريع العاصمه والتفريعه والعلمين والكباري نصحو السيسي بالنظر لدراسه الجدوي قبل البدء بأي مشروع، وان هذه المشاريع إستهلاكيه والناتج منها غير مضمون وحتي علي المدي البعيد
لكن الرد جاء لو هنعمل دراسه جدوي مش هنعمل مشاريع؟؟
انا الللي افهمه ان لو عملت مصنع
هيطلعلي منتج
هيشغلي عمالة
هيوفر علي استيراد ويوفر اهدار عملة صعبة
زائد ممكن يصدر لو عنده اكتفاء من هذا المنتج
يعني المصانع مردودها مفيد من جميع النواحي

مازال الخروج والهروب الجماعى اليومى للاجانب مستمر لاجديد حتى الافراد العرب بيخلعوا دى مش اخلاق عرب😀😀😀

عودة
أعلى