دول الخليج تتعهد ب 22 مليار دولار لمصر

أكبر كذب وتزوير ما يمارس بحق شعب مصر من عقود وابشركم ان الشعب صار أكثر وعيا ويكره حكم العسكر كره العمى والدعاء على من هم في السلطة في الشارع وعلى العلن الأبله فقط من يظن أن الشعب اخوان او يحاول ان يقولب من يعترض انه اخوان طبعا لكم حق تدافعوا عن سياسات من باع لكم البلد لكن الشعب يعلم الفرق بين من صان ومن فرط وأضاع بسفه وتآمر أي عميل للخارج سيداس بأقدام الشعب وإن غدا لناظره قريب
بلاش تعميم و طبيعى ان يبقى فى ناس بتكره زى ما فى ناس بتحب زى ما برضه فى نفس ولا بتحب ولا بتكره
بس الحقيقة الوحيدة ان الشعب فعلا عارف مين صان و مين فرط وكل واحد تااااااانى حر فى رأية و برضو ما تعممش

التعديل الأخير:
- اول شيء هذا منتدى عربي يخص الاوضاع في الدول العربية ومن حقي كعربي وعضو قديم وفعال ان اشارك وابدي رايي.

- ثاني شيء الاخوانج سرطان نخر في عضد جميع الدول العربية والاسلامية ومنها بلدي وتم بحمد الله القضاء على الكثير من هذا الورم السرطاني الخبيث بفضل الشرفاء واولهم السيسي.

- ثالث شيء مصر دولة عربية ومسلمة ومحورية ويهمني امرها.

- رابع شيء انت كغيرك من الاخوان تبدأون بقلة الاب والشتائم عندما يفضح احد كذبكم وتزويركم وهذا ما دفعني اكثر لحشرك في الزاوية. للاسف لم يردعك شيء عن اساءة الادب ولا حتى هذه الايام الفضيلة.
المشكله انك بتطبل وتعرض وكمان انت اول من اقتبس لي وكمان مش عاجبك
ربنا يسهلك

الأخ من الاردن ويدافع عن مصر لأن مصر يحبها كل العرب " الشرفاء " ، حتى انا كنت تقول لي ليش تدافع عن مصر واتهمتني بالتطبيل والكلام الفاضي

الحقيقة انت اللي مش مكسوف من نفسك لما تشوف الكويتي والاماراتي والسعودي والاردني وغيرهم من العرب يدافعون عن مصر وانت عامل زي المهرج بالمنتدى توزع ايموجي ضحك لكل من يمدح مصر وتنتقد بلدك يا مش اخوان ؟

ماعندي مشكله بأي أحد ينتقد بلده ورئيس بلده بنقد موضعي بنّاء بس كلامكم كله نابع عن حقد على الرئيس السيسي ، حتى حلفاء السيسي تهاجمون دولهم وردودكم تشهد يا عشاق الترك

+ مو من حقك تقول لاحد لا تتدخل في شؤون بلدي اولاً مصر شأن كل العرب واذا انت مش مهتم براحتك احنا مهتمين بمصر العروبة ومش خونه بنمجد بالترك على حساب وطننا
ثانيه واحده هو السيسي هو مصر أصلا؟؟!
هات تعليق لي في الموضوع انتقدت فيه مصر

عندي اصحاب مصريين من ثلاث تيارات مختلفه وبكل جلسه كل واحد يسب في زعيم التيار الاخر ويطبل لزعيمه

الان كلهم اتفقو على سب شخص واحد وهذا من التحولات الغريبه

عندي اصحاب مصريين من ثلاث تيارات مختلفه وبكل جلسه كل واحد يسب في زعيم التيار الاخر ويطبل لزعيمه

الان كلهم اتفقو على سب شخص واحد وهذا من التحولات الغريبه
شعبيه السيسي عقب عزله الاخوان كانت كبيره بسبب الاعلام ودلوقتي انهارت تماما بسبب السياسات المتبعه

شعبيه السيسي عقب عزله الاخوان كانت كبيره بسبب الاعلام ودلوقتي انهارت تماما بسبب السياسات المتبعه
بس رفع الدعم كان ضرورة
حتي السيسي قال فيما معناه انا ضحيتي بشعبيتي عشان اخد القرارات دي

كان ممكن يريح دماغه زي مبارك الله يرحمه

بس رفع الدعم كان ضرورة
حتي السيسي قال فيما معناه انا ضحيتي بشعبيتي عشان اخد القرارات دي

كان ممكن يريح دماغه زي مبارك الله يرحمه
كان ضروره ليه!؟!
الضروري فعلا كان هو إعادة توجيهه لمستحقيه

واحد كويتي والاخر أردني بلادهم لايحكمها إخوان ولكن من أفشل الدول اقتصاديا وإداريا وفساداً في المنطقه رغم قله العدد والثراء الطبيعي!! شئ غريب ما يطبلون لبلدهم مثل ما يطبلون للسيسي!!

ثانيه واحده هو السيسي هو مصر أصلا؟؟!
هات تعليق لي في الموضوع انتقدت فيه مصر
شوف انا هقولك الى انتو مش عايزين تقولوه
انت والى زيك لاتتمنو اطلاقا نجاح السيسى
ولو بايدكم تولعو فيها علشان تشمتو
وده ديدنكم من 2013 لحد دلوقتى
والعجيب انكم بتنتمو فكريا لفئه اذكى واحد فيها اخره يوقف فى دكانه
لا وبتنطرو علينا كمان

واحد كويتي والاخر أردني بلادهم لايحكمها إخوان ولكن من أفشل الدول اقتصاديا وإداريا وفساداً في المنطقه رغم قله العدد والثراء الطبيعي!! شئ غريب ما يطبلون لبلدهم مثل ما يطبلون للسيسي!!
وانت مالك قال يعنى انتو الى فالحين قوى

احد اسباب احجام المستثمرين عن مصر هو تخلف البنية التحتية بشكل عام والطرق والسكك الحديدية بشكل خاص. تخيل المردود المادي بعد انجاز مد هذه السكك على الاستثمار والنقل وتوفير الاموال والجهد والوقت لعشرات الملايين من البشر وبالتالي التأثير الايجابي على الاقتصاد على المديات المتوسطة والبعيدة.
بامكانك ان تبني سكة حديد بثلث المبلغ ولكن بجودة اقل لا ان تعمل الافضل تقنيا بقرض مهول. يجب ان تكون طموحاتك واقعية و تناسب قدراتك الحالية. ان تستمر بضخ الاف المشاريع بقروض تراهن على دخلها المستقبلي مغامرة خطيرة في الوضع الاقتصادي العالمي حاليا.

كان ضروره ليه!؟!
الضروري فعلا كان هو إعادة توجيهه لمستحقيه
بالفعل اعتقد تم رفع الدعم التمويني عن كثير من الناس ، ودعم بعض الناس ماليا

انا اقصد رفع الدعم عن البنزين و الكهرباء و الغاز

ممكن نختلف في تفاصيل زي مدي اهمية المشاريع اللي بتتعمل دلوقتي وبيتم انفاق مبالغ طائلة عليها
لكن في المجمل اعتقد المسار الاقتصادي ليس بالسيئ طالما الناس مستحملة

ولكن لسوء الحظ، حدوث كورونا وحرب اكورانيا، غير ذلك لكانت الارقام افضل بكثير وربما كنا نشيد بالسيسي

شوف انا هقولك الى انتو مش عايزين تقولوه
انت والى زيك لاتتمنو اطلاقا نجاح السيسى
ولو بايدكم تولعو فيها علشان تشمتو
وده ديدنكم من 2013 لحد دلوقتى
والعجيب انكم بتنتمو فكريا لفئه اذكى واحد فيها اخره يوقف فى دكانه
لا وبتنطرو علينا كمان
انتو مين؟!
وبالعكس نفسي السيسي ينجح لكن للأسف مش حقيقي

انتو مين؟!
وبالعكس نفسي السيسي ينجح لكن للأسف مش حقيقي
انا متابع لكل فرد فى المنتدى ومعروف توجهه الفكرى
انت اخر واحد عايزه ينجح