دول الخليج تتعهد ب 22 مليار دولار لمصر

شركة جهينة شغالة زي الفل و موصوع السيارات دة قديم و انتهي و الشركة بتحقق نمو محترم حاليا

بالنسبة للحج نجيب ساويرس شوف ثروتة زادت كام السنة دية

يعني حصل موضوع العربيات مع شركة مصرية لها شريك رجل اعمال اجنبي

سويرس ذكي غير نشاطة وخرج من اورنج علشان عارف ان WE هتاكل الاخضر واليابس

سويرس عر* و خبيث و محدش نصبة المتحدث الرسمى لرجال الاعمال المصريين السياسة و الاقتصاد اسلحة زيها زى الرشاشات

هرى صفوان ثابت انا ماتبعتوش فا مش هعلق عليه

مايصعبش عليك غالى و انا كمان بيصعبو عليا هما و الخرفان

ربك وحده يعلم

لا خلاف علي شخصية سويرس وافكارة اللي ضدنا كا مسلمين بشكل واضح للجميع انا بتكلم عن ال بيسنز
كلامه ده بيوصل للمستثمرين اللي جايين يشتغلوا في البلد وللاسف كلامه صحيح

قصة جهينة وضحة للجميع شكلك مش متابع ولو متابع اكتر هتعرف ان اي نشاط الدولة داخلة فية بتقلها بتقلب الطاولة

طب تعرف ان قانون المخابرات الجديد بيسمح لها ادارة انشطة تجارية

شوف بقا هتنافس المخابرات ازاي

دول دخلوا في الانتاج الفني وسيطروا علي القنوات واصبحنا في عصر جمال عبد الناصر التاني ولا يوجد قناة واحدة ليها حرية ابدأ اي اراء معارضة الله يرحمك يا وائل يا ابراشي وقفوا برنجمه اللي كان من انجح البرامج المصرية في مناقشة القضايا اليومية مع ان وائل رجل دولة ولكن كان في متنفس لابداء الرئي الاخر

احنا كلنا في الهوا سوا خلي بالك ان الاخوان في مصر لا يمثلوا الا 5 % او اقل من الشعب المصري متخفش منهم
انما تخاف من منتفعي السلطة ودول اكتر بكتير ومها وصلت بينا الحال مش هيأثروا لانهم مسندوين

انما السواد الاعظم من الشعب المصري اللي زي وزيك هما اللي بينطحنوا يوميا بس علشان يأمن حياة كريمة لاسرته

يعني حصل موضوع العربيات مع شركة مصرية لها شريك رجل اعمال اجنبي

سويرس ذكي غير نشاطة وخرج من اورنج علشان عارف ان WE هتاكل الاخضر واليابس

لا خلاف علي شخصية سويرس وافكارة اللي ضدنا كا مسلمين بشكل واضح للجميع انا بتكلم عن ال بيسنز
كلامه ده بيوصل للمستثمرين اللي جايين يشتغلوا في البلد وللاسف كلامه صحيح
كلمة حق يراد بها باطل السيسى قال انه هيتزفت يطرح شركات للجيش فى البورصة و الى عاوز يشترى هيشترى المهندس ميكى عاوز ينولو الى نالو عصابة مبارك زمان توقيت تصريحاتة فضحاه

قصة جهينة وضحة للجميع شكلك مش متابع ولو متابع اكتر هتعرف ان اي نشاط الدولة داخلة فية بتقلها بتقلب الطاولة
يبقى يتفضحو و يترفع عليهم قضايا

طب تعرف ان قانون المخابرات الجديد بيسمح لها ادارة انشطة تجارية
بلاد كتيرة اجهزة حكوميه ليها مشاريع الجيش الامريكى كا مثال الجيش الامريكى

شوف بقا هتنافس المخابرات ازاي
انت لو منتجك حلو الناس هتشترى منك حتى لو امريكى مش مصرى
انزل ونافس و كده كده اهم حاجة ان المستهلك هو الى يبقى مستفيد

دول دخلوا في الانتاج الفني وسيطروا علي القنوات واصبحنا في عصر جمال عبد الناصر التاني ولا يوجد قناة واحدة ليها حرية ابدأ اي اراء معارضة الله يرحمك يا وائل يا ابراشي وقفوا برنجمه اللي كان من انجح البرامج المصرية في مناقشة القضايا اليومية مع ان وائل رجل دولة ولكن كان في متنفس لابداء الرئي الاخر
انت لو هتتكلم على القنوات الفضائية و ان المرجو منها هو الرأى الاخر فى الحمد الله خرفان قطر و تركيا مش مقصرين
ام بى سى مصر احسن قناة فضائية فى مصر و ادارتها سعودى و عمرو اديب استضاف ناس كانت و لازالت معارضة للسيسى نفسه مش حكومة بس و فى مصريين كانو زعلو من ام بى سى انها جابتهم بس انا فهمت وجهة نظرك و يارب مصر توصل للزمن الى يبقى فى حريه اكتر فى الاعلام ده مفيش حد يكرها طالما هيبقى محايد و مش شغال تبع اجندات خارجية و يبقى معارضة حقيقى مش معارضة لغرض المعارضة او للتمويل
تانى ده حاجة احبها ما اكرهاش

احنا كلنا في الهوا سوا خلي بالك ان الاخوان في مصر لا يمثلوا الا 5 % او اقل من الشعب المصري متخفش منهم
انا معرفش انت جبت النسبة ده منين بس عاوز اوضحلك ان فى ناس من نوعيه انا مش اخوان انا بس بحترمهم ودول ناس للاسف بيتم زجهم فى حروب و اعمال هما مالهمش ذنب فيها و عارف انك مش هتصدقنى بس للاسف انا كنت واحد منهم بس الحمد الله خرجت منها

انما تخاف من منتفعي السلطة ودول اكتر بكتير ومها وصلت بينا الحال مش هيأثروا لانهم مسندوين
كوبى بيست نظام مبارك لمرسى للسيسى و احنا الى بنتظلم فى الاخر

انما السواد الاعظم من الشعب المصري اللي زي وزيك هما اللي بينطحنوا يوميا بس علشان يأمن حياة كريمة لاسرته
100% متفق معاك

رئيس الوزراء لسه بيجتمع مع رئيس البورصة و لسه بيدور على حلول أحى الاجانب بتخرج بقالها اكتر من سنة ودول لسه جايين يفكروا فى حلول شوية هواه الاسهم بتسف تراب وحصص الشركات بتتباع بتراب الفلوس بالقيمة السوقية بدل القيمة العادلة والله المفروض المسؤلين دول يتحكمو بتهمة الغباء قبل سوء الادارة ..

أسهم بورصة مصر تتكبد خسائر سوقية 14.6 مليار جنيه بضغط مبيعات الأجانب​

تقرير صادر عن وكالة "ستاندرد آند بورز"
توقع أن تسجل الديون السيادية لمصر ارتفاعًا قياسيًا خلال العام الحالي 2022
قد تصل فيه إلى 391.8 مليار دولار
بعد أن كانت 184.9 مليار دولار فقط في عام 2017

تقرير صادر عن وكالة "ستاندرد آند بورز"
توقع أن تسجل الديون السيادية لمصر ارتفاعًا قياسيًا خلال العام الحالي 2022
قد تصل فيه إلى 391.8 مليار دولار
بعد أن كانت 184.9 مليار دولار فقط في عام 2017
اهو السيسي اللي بيقولك احنا فقرا قوي هوا اللي اقترض كل المليارات دي وصرفهم دون نتيجة تذكر والوضع الحالي خير دليل
كلمة حق يراد بها باطل السيسى قال انه هيتزفت يطرح شركات للجيش فى البورصة و الى عاوز يشترى هيشترى المهندس ميكى عاوز ينولو الى نالو عصابة مبارك زمان توقيت تصريحاتة فضحاه
كلمة سويرس بتوصل لرجال الاعمال
الشركات اللي بتنطرح في البورصة لازم ليها افصاحات للقوائم المالية الكلام دا مش هيمشي مع الجيش
ومفيش مستثمر اهبل هيروح يشتري حاجة ميعرفهاش
يبقى يتفضحو و يترفع عليهم قضايا
مين اللي يتفضح الدولة بتمارس البلطجة بنفسها وباجهزتها السيادية
بلاد كتيرة اجهزة حكوميه ليها مشاريع الجيش الامريكى كا مثال الجيش الامريكى

انت لو منتجك حلو الناس هتشترى منك حتى لو امريكى مش مصرى
انزل ونافس و كده كده اهم حاجة ان المستهلك هو الى يبقى مستفيد
دا في بلاد الاقتصاد الحر بحق وحقيقي انا احنا بلد بوليسية بالمعني الحرفي
انت لو هتتكلم على القنوات الفضائية و ان المرجو منها هو الرأى الاخر فى الحمد الله خرفان قطر و تركيا مش مقصرين
دي معارضة لاغراض دنيئة ليس الا
ام بى سى مصر احسن قناة فضائية فى مصر و ادارتها سعودى و عمرو اديب استضاف ناس كانت و لازالت معارضة للسيسى نفسه مش حكومة بس و فى مصريين كانو زعلو من ام بى سى انها جابتهم بس انا فهمت وجهة نظرك و يارب مصر توصل للزمن الى يبقى فى حريه اكتر فى الاعلام ده مفيش حد يكرها طالما هيبقى محايد و مش شغال تبع اجندات خارجية و يبقى معارضة حقيقى مش معارضة لغرض المعارضة او للتمويل
تانى ده حاجة احبها ما اكرهاش
طول محنا في حكم عسكري بوليسي مش هيحصل الكلام دا
وعمرو اديب هو الصورة العكسية لقنوات الاخوان رجل امن الدولة والمخابرات وعمرة ما كان اعلامي نظيف

انا معرفش انت جبت النسبة ده منين بس عاوز اوضحلك ان فى ناس من نوعيه انا مش اخوان انا بس بحترمهم ودول ناس للاسف بيتم زجهم فى حروب و اعمال هما مالهمش ذنب فيها و عارف انك مش هتصدقنى بس للاسف انا كنت واحد منهم بس الحمد الله خرجت منها
النظام المصري الحالي هو من خلق تلك الفزاعة للتنكيل بكل رأي معارض ليس الا
وحتي اتهموا ناس منهم بانهم اخوان زي سامي عنان شيئ خارج المنطق اساسا
مساعدة جماعة ارهابية في تنفيذ اهدافها ونشر اخبار كاذبة تهمة جهزة متغلفة لكل رأي معارض في مصر

اتفاق مرتقب بين الكهرباء وشركة تابعة لجهة سيادية لشراء خردة المحطات​

لؤى النوبى @لؤى النوبى

بورصة ايه يا راجل اللي حتا مينفعش تذكر اسم الجهة السيادية اللي هتشتري خردة محطات الكهرباء

لا وشوف الانيل

أوقفت القابضة للكهرباء عدد من الوحدات فى الوقت الحالى بما يوازى 12 ألف ميجاوات بسبب الاستهلاك القليل، ومن ضمن القدرات المتوقفة المحطات المقرر تكهينها.

• ان ايه لازمة المحطات الجديدة دي كلها وانتا مش هتعرف تصدر كهرباء

كوبى بيست نظام مبارك لمرسى للسيسى و احنا الى بنتظلم فى الاخر
مساواة مرسي بالاثنين ظالمه لان الاتنين ماسكين الدوله ومتمكنين وقعدو سنين عكسه الله يرحمه
إكرهه ومتحبوش لكن متظلموش خليك منصف فاهمني؟

مساعدة جماعة ارهابية في تنفيذ اهدافها ونشر اخبار كاذبة تهمة جهزة متغلفة لكل رأي معارض في مصر
علاء عبد الفتاح فك الله أسره ويفرج كربه ويرده لأهله متهم بالانتماء لجماعه ارهابيه وهو قال عنهم نار العسكر ولا جنة الاخوان🤣🤣🥲

مساواة مرسي بالاثنين ظالمه لان الاتنين ماسكين الدوله ومتمكنين وقعدو سنين عكسه الله يرحمه
إكرهه ومتحبوش لكن متظلموش خليك منصف فاهمني؟
صدقنى السلطة بتغير واحنا المصريين ادرا ناس بالموضوع و اخونة الدولة ده كان مجرد البداية هو جرايمة كتيرة فى مواضيع تانية بس الاخوان كا جماعة كانو هيبقو زى الى قبلهم بعد ما ياخدو وقتهم بس انا فهمت وجهة نظرك

اهو السيسي اللي بيقولك احنا فقرا قوي هوا اللي اقترض كل المليارات دي وصرفهم دون نتيجة تذكر والوضع الحالي خير دليل
بص انا مابحبش تجزئة الكلام و المشى ورا التريندات وعارف ان نيتك خير بس
الكلام ده باين قوى انه كلام شعبوى من بتوع القرد و جمال عبد الناصر و بصو يا مصريين الصعاب عشان لما ينفذها يبان بطل
العاصمة الادارية و مدينة العلمين و المشاريع التانية الى هو منتظر منها عائد مادى لسه ما انتهتش فا حكمى عليها و هى لسه مانتهاتش حكم باطل لما تنتهى و نشوف وضعها يبقى ساعتها انا هحكم عليا
كلمة سويرس بتوصل لرجال الاعمال
ده للاسف لان ده شخصية مش مظبوطة وكنت منتظر الاخوان يعملو معاه الصح فى التهرب من الضرائب و ياخدوها شماعة لتنضيفه هو وعيلتة و باقى الفاسدين بس للاسف جابو ورا و انا كنت سمعت اشاعة بتقول انهم قبضو بس زى ما قولت اشاعة ومعيش دليل ليها
الشركات اللي بتنطرح في البورصة لازم ليها افصاحات للقوائم المالية الكلام دا مش هيمشي مع الجيش
ومفيش مستثمر اهبل هيروح يشتري حاجة ميعرفهاش
بكره نشوف بس السيسي قال انه هيعملها ولو معملهاش هو الى هيبقى المتأذي فى الموضوع و شعبيتة هتضرب جامد
مين اللي يتفضح الدولة بتمارس البلطجة بنفسها وباجهزتها السيادية
اكيد طبعا فى فساد مفيش دولة فى العالم مفيهاش فساد و الى ينكر ده يبقى بيتضح على نفسه
دا في بلاد الاقتصاد الحر بحق وحقيقي انا احنا بلد بوليسية بالمعني الحرفي
إن شاء الله هنوصل عشان احنا اخدنا وقتنا و ربك عالم بظروفنا
دي معارضة لاغراض دنيئة ليس الا
هممم! صح عشان كده هما عمرهم ما هيعرفو يحكمو مصر تانى
طول محنا في حكم عسكري بوليسي مش هيحصل الكلام دا
مصر كل يوم for better or worse بتتغير و إن شاء الله هيحى الوقت الى هنبقى فيه احسن من حالنا
وعمرو اديب هو الصورة العكسية لقنوات الاخوان رجل امن الدولة والمخابرات وعمرة ما كان اعلامي نظيف
بص انا مش عارف اجيبهالك ازاى بس عمرو اديب مش تابع للدولة هو تابع للفلوس معاهم معاهم عليهم عليهم هو و كل الاعلاميين و اليوتيوب ملينا من تلون الاعلاميين من مبارك للجيش للاخوان للسيسى والى بعد السيسى
اجندات اتكتب و اتفعلت بما فيها النظام الحالى و الى قبلية و الحال دولقتى بقت collateral damage فزاعة ضدد فزاعة
السيسى المنقلب و الاخوان الارهابيين
سامى عنان هو case in point سامى عنان خيرت الشطورة كان عاوز يجيبو وزير للدفاع وده مش من فراغ
الجيش زى ماينفعش يحكمها واحد ولاءه للجماعة زى مرسى او واحد ولاءه للامريكان زى مبارك ماينفعش واحد ضعيف او صاحب اجندات خاصة زى سامى عنان

اتفاق مرتقب بين الكهرباء وشركة تابعة لجهة سيادية لشراء خردة المحطات​

لؤى النوبى @لؤى النوبى

بورصة ايه يا راجل اللي حتا مينفعش تذكر اسم الجهة السيادية اللي هتشتري خردة محطات الكهرباء
هل هيفرق فى حاجة؟ يعنى لما يتباع مثلا لوزارة الصناعة او النقل ايه الى هيفرق طالما هيدفع وطالما هيتعمل بيها حاجة فين المشلكة؟

لا وشوف الانيل

أوقفت القابضة للكهرباء عدد من الوحدات فى الوقت الحالى بما يوازى 12 ألف ميجاوات بسبب الاستهلاك القليل، ومن ضمن القدرات المتوقفة المحطات المقرر تكهينها.

• ان ايه لازمة المحطات الجديدة دي كلها وانتا مش هتعرف تصدر كهرباء
هو كل المحطات الى فى مصر بتنتج زى بعض؟
هى الخرده ده من المحطات الى اتبنت جديد؟
ايه دخل تصدير الكهربا فى الحوار؟

لا مالك لوا ان كنت تتوقع اني هركليز. والله لست ذلك العضو
سنعلم بعد الإجابة ع هذه الأسئلة ؟

هل الرافال جدعاء الانف أم لا ؟
وهي طائرة تدريب متقدمة لا اكثر ام لا ؟
الرفال تمتلك صاروخ اكسوست واحد ولا يمكن ان تحمل أكثر من ذلك ؟ صحيح ام لا ؟!

عودة
أعلى