الرئيس الاسرائيلي يزور تركيا

كان موجود و لا زال موجود فعلا بس عرفو مقامهم و حجمهممشاهدة المرفق 466730

فين الاقتباسات ده ؟ مفيش حاجة وصلتلى
علاقة تركيا مع اسرئايل من اول ما باعو فلسطين لبريطاني وكانو اول دولة اسلاميه اعترفت بيهم و حتى لو كان من الخمسينات ولا حتى السبعينات اشمعنا الخليعة بيبقى يا عينى الحمل الوديه وانه وارثها و انه يا عينى يا ضنايا ميقدرش يغيرها بس لما اى رئيس حالى يتكلم يبقى عميل وخاين وان الى يتكلم مع ولاد ليشع يكون تركى فقط ليه اى حد مش اخوانى يبقى شيطان واى حد من كلاب الاغا يبقو ملايكة

مصر رفضت الاتفاق الطرشى لانه اتفاق باطل تركيا كا عادتها عاوزا تسرق مناطق غاز مش فى حدودها عشان هى دولة مش محترمة ودولة شمال وهى ده تركيا تسرق و تقتل و تطعن و مصدرة للمرتزقة الى 10 ب بريزة الى ماسيبتش حتى الاطفال و جندتهم بس زى ما قولت هى حرة و احنا طبعا طبعا طبعا مش هنوافق على سرقة حقوق الغير مصر فى التصويت بتاعت الامم المتحدة صوتت ضدد روسيا
والله بقى الوينان تخسر تكسب انا ماليش دعوة بيها خط ايست ميد اليونانى القبرصى اللاسرئايلية امريكا هتديه لتركيا عشان تركيا ذيل الناتو وهما عاوزينها بمرتزقتها و ده برضة لا يعنينى انا كا مصرى طالما ماقربش من حدودى و حقوقى
مصر لو كانت دولة غازية سارقة مارقة كا تركيا كانت وافقت على الاتفاقية الظالمة و كانت وكانت وكانت فى مواضيع كتيرة بس مش ده مصر الى تعمل كده احنا الحمد الله دولة محترمة وشعب محترم
و هما زى ما فضلو يعادونا اكتر من 8 سنين زى الكلاب هما برضه الى جم عشان يصالحونا برضة زى الكلاب

ادي الاقتباسات ياسيدي للمرة الثانية و في صفحة 11 حتلاقيني منزلها ليك
العبرة ليست في الشخص مجرد اطاحة نتنياهو سيغير وجه المنطقة قلتها سابقا رئيس وزراء اسرائيل لن يكون روسي والصيف ان شاء الله سنستمتع كثير هذا اول قطع الدومينو سقطت ان شاء الله الى غير رجعة وستسقط قطع اخرى روسية قريبا ان شاء الله

عدى اليونان وقبرص الباقي علاقته جيدة مع الاتراك اما عن سؤالك لماذا مصر اولا تركيا لديها اتفاقية مع ليبيا مسجلة في الامم المتحدة وهم ينقبون في المناطق المتنازع عليها مع اليونان والمسائل ماشية ثانيا كان هناك خيار لدى الاتراك كانوا دائما يحاولون اجتنابه وهو اسرائيل خاصة مع نتنياهو الان بعد تشكيل الحكومة الاسرائيلية الجديدة ستتغير كثير من المعطيات في علاقة تركيا واسرائيل و لا استبعد توقيع اتفاق بينهما
دة اولا ثانيا احنا موضوعنا عن مصطلح خلافة مش كلام عن شرعية نام احكم بمصر و ثالثا تركيا غير موقعة على اتفاقية البحار انما تعمد مبدا الجرف القاري لهذا تعتبر انها تنقب في مياها الاقليمية لهذا ليونان لم تسطعلاالتنقيب و الشركات الاجنبية انسحبت من التنقيب في لمناطق التي تدعي اليونان انها تتبع لها و تم رفع الدعم عن مشروع الميد ايست اليوناني و الان سنرى العرض اليوناني للاتراك يوم الاحد ان شاء الله اما بالنسبة للعداء ضد مصر صدقني هو تماما كمصطلح الخلافة موجود فقط في خيال اللجان

ونسيت السيد المحترم عزت @عزت
انتا ليه محسسنى أن اردوغان ده ابن خالي مثلا مهو رقاص على كل الحبال زى كتير من الساسة وبرضه انا رافض التطبيع تماما ومع المقاومة المسلحة لاهل فلسطين

الجميل ان الشعب التركي اعترض على هذه الزياره وخرجوا باحجاجات رفضا لها

الزميل @Nashab وكذلك الحبيب رٍسِـــلآنٍ @رٍسِـــلآنٍ والحبيب الآخر @DAGGER واضح إنهم لديهم حياء يكسوا وجويههم الكريمة ولم يعودوا ينافحون عن قضايا خسرانه لأن كل مرة يدافعون عن هذه القضايا الموهومة أصحابها يسودون وجههم ولا مرة بيضوا الوجه من جرف لدحديرة

ماعرف ليه زعلان واردوغان مثلك

بالعكس تماماً لست زعلان
حتى أني اعترضت على وصف الزميل حُذَيفة بن اليَمَانِ @حُذَيفة بن اليَمَانِ للرئيس اردوغان بالكافر والخائن ووضحت أن يقوم بواجبه كرئيس تركي بحفظ مصالح وطنه وشعبه

ايه كذا صح
استغربت انك زعلان وانتو عندكم نفس سواد الوجه

ده جزء من المعارضة اللي "مش أخوان" 😉 و مركوبة من قطر و تركيا و مسيطرة علي اسطول معارضين

طسم @طسم
إنتا والبعض عندك إنهزام نفسي تري إسرائيل دوله متطوره ومتقدمه في وسط عالم عربي غير متقدم

هل أصبح التسليم ب الواقع توطين يهود العالم في رقعه عربيه مع تهجير أهلها العرب

الصليبين أحتلو القدس 200 عام حتي ظهور صلاح الدين ولا شك عندي أن الكيان الصهيوني ذو الأمتداد الصليبي سيزول كما زال من خلفوه

طسم @طسم
إنتا والبعض عندك إنهزام نفسي تري إسرائيل دوله متطوره ومتقدمه في وسط عالم عربي غير متقدم

الصليبين أحتلو القدس 200 عام حتي ظهور صلاح الدين ولا شك عندي أن الكيان الصهيوني ذو الأمتداد الصليبي سيزول كما زال من خلفوه

معلوماتك غير صحيحة

اسرائيل ليست دولة متقدمة في المنطقة ولم اصفها يوماً بهذا بل وصفتها بالعدو وأنها دولة عادية تعاني مشاكل وجودية

برأيي دولة اسرائيل بشكلها الحالي أفضل بكثير من قيام دولة فلسطينية

معلوماتك غير صحيحة ،، صلاح الدين رسخ الوجود الصليبي على سواحل شرق المتوسط بمعاهدة الرملة وبحث عن مصالح حكم عائلته الايوبية

لم أصفه بالكافر ياكاذب

بل وصفته بخائن للدين
وخيانة الدين كفر

لم أنعته يوما بالخليفه لكن كالعاده لكذاب أشر
وهو خائن لدينه ووطنه الإسلامي الذي لايتجزأ كمعظم حكام هذا الزمان لو جاز إطلاق عليهم هذا اللفظ أصلا إنما هم عمال الغرب علي هذه البلاد وان كان هو أحسنهم

طسم @طسم

بتفكرني بالي عايشين و شغالين في الدولة الغربية خصوصا بريطانيا و امريكا و شغالين تطبيل لهذا و في نفس الوقت معارضين التطبيع مع اسرائيل 🤣🤣. مع ان جرائم بريطانيا و امريكا اضعاف مضاعف لما فعلته اسرائيل و حتي بقاء اسرائيل هو بفضل امريكا.

حرفيا هناك نشطاء عرب و مصريين قاعدين في امريكا و اخدين الجنسية الأمريكية و بيحاربوا تطبيع العرب 🤣 و بيدفعوا ضرائب علشان امريكا تدعم اسرائيل ب ٤ مليار دولار سنويا و نقل تكنولوجيا و فيتو و......

الدول الي حاليا عملين حرب علي المسلمين و العرب و تشوية الاسلام. شاهد fox news او الاعلام الكندي القذر ضد المسلمين.

بتفكرني بالي عايشين و شغالين في الدولة الغربية خصوصا بريطانيا و امريكا و شغالين تطبيل لهذا و في نفس الوقت معارضين التطبيع مع اسرائيل 🤣🤣. مع ان جرائم بريطانيا و امريكا اضعاف مضاعف لما فعلته اسرائيل و حتي بقاء اسرائيل هو بفضل امريكا.

حرفيا هناك نشطاء عرب و مصريين قاعدين في امريكا و اخدين الجنسية الأمريكية و بيحاربوا تطبيع العرب 🤣 و بيدفعوا ضرائب علشان امريكا تدعم اسرائيل ب ٤ مليار دولار سنويا و نقل تكنولوجيا و فيتو و......

الدول الي حاليا عملين حرب علي المسلمين و العرب و تشوية الاسلام. شاهد fox news او الاعلام الكندي القذر ضد المسلمين.
ايوه يعني الراجل يعمل ايه؟

بل وصفته بخائن للدين
وخيانة الدين كفر
(مَنِ اسْتَعْمَلَ رَجُلًا مِنْ عِصَابَةٍ وَفِي تِلْكَ الْعِصَابَةِ مَنْ هُوَ أَرْضَى لِلَّهِ مِنْهُ فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وخانَ رَسُولَهُ وخانَ الْمُؤْمِنِينَ)
رواه الحاكم في المستدرك والطبراني ولكنه حديث ضعيف
فهل هذا الفعل يكفر؟؟؟؟؟

ايوه يعني الراجل يعمل ايه؟
يقاطع هذة البلاد ولا يطبع معها و ينتقد من يطبع مع كل اعداء المسلمين من الصين و امريكا و الغرب و لا يقف فقط علي من يطبع من اسرائيل. اسرائيل اقل ضرر من امريكا اللي قتلت الاف من المسلمين و خربت بلاد عربية. حتي انها علي حسب رائية تدعم الحكومات العربية الشريرة اللي هو معارض لها.

عودة
أعلى