هروب الأموال من مصر

يعني تصوروا اللي احنا فيه ده بركه " ربنا قالي هخلي البركة معاك وريني هتعمل ايه لناسك وهتسعدهم ازاي "😂😂😂😂😂
اومال لو كان فقر كان عامل ازاي 😥

انا شوف اهل مرضي بيضربوا دكتور. فعلا فيه حالات زفت بيتعرض ليها الاطباء.

نقطة الامتياز بقولك و الله حصلت معايا و كانوا تايهين و عمالين يسائلوا بعض.

تواجد الاطباء دائما علي حسب الرقابة علي المستشفي. اللي بكلمك عليهم في الاقاليم. المستشفيات الجامعية و الكبيرة هتلاقي طبعا الاطباء و الطقم شغال ، لذلك المعظم بيروحلهم علي طول بدل ميروح لمستشفيات المراكز.

و هقولك كمان اني ضد حدفهم في اماكن بعيد جدا.

و كمان مع توفير وظيفة واحد (بدل مهو بيشتغل في مليون مكان و يبقي في الاخر ماشي نايم علي نفسة) بمرتب محترم و ننهي الكلام ده.

و توفير الاجهزة و المعدات.

و بلاش افتح علي الموضوع ده (المستشفي الجامعي في الزقازيف من عشر سنين حصل فيها تعمد لوقف اجهزة الاشعة علشان المراكز الخارجية تشتغل!!!)

بلاش اتكلم كمان علي فساد منقصات الاجهزة. و اتكلم كمان عن فساد المهندسين (اللي هو مجالي) و اقولك ان فية مهندسين بتنصب علي الاطباء كمان.

المنظومة عوزة الحرق
نصحتي ليك انت واحد هتتعامل مع دكاتره طول عمرك فحاول تتقبل الوضع او شوف دكتور نفسي ده اولا
ثانيا اتحداك انك تنزل استقبال مستشفي تشيل شفت12 او 24 ساعه في مستشفي جامعي او مركزي
ثالثا ما اقدرش انكر ان في دكاتره ما يعلم بيهم الا ربنا زي اي مهنه في
رابعا مش عاوزك تزعل نفسك قريب اوي مش هيكون فيه دكاتره في مصر محدش قاعدلكم فيها .

الموضوع ناقصه ابو المحاور وتكمل الحفله

موضوع اقتصادي بحت عدد كبير متضرر منه جالس تصرف تبريرات

وفي مواضيع ثانية جالسين تحرضون على انفصال الجنوب ومستعجلين بكل انانية مع الاطراف الثانية

نصحتي ليك انت واحد هتتعامل مع دكاتره طول عمرك فحاول تتقبل الوضع او شوف دكتور نفسي ده اولا
ثانيا اتحداك انك تنزل استقبال مستشفي تشيل شفت12 او 24 ساعه في مستشفي جامعي او مركزي
ثالثا ما اقدرش انكر ان في دكاتره ما يعلم بيهم الا ربنا زي اي مهنه في
رابعا مش عاوزك تزعل نفسك قريب اوي مش هيكون فيه دكاتره في مصر محدش قاعدلكم فيها .
اولا ابقي قابلني لو بقي فيه طلب علي الاطباء المصريين في المستقبل القريب 😉

دول الخليج بقت بتخرج أبناءها و هتتقفل بعد السمعة الطيبة اللي المعارضة مشيرها عننا خصوصا في الكويت . في أوروبا و غيرها اللي بياخدوهم علشان اجورهم ضعيفة ، بقي ليهم منافسة دلوقتي من الهند و دول كتير جدا... و بكفاءة تعليم افضل. ده غير ان الدول دية نفسها هترفع عدد خريجي الطب عندها.

بدل ميتكلموا علي تطوير البورد و التعليم ، بيقولوا احنا بناخد ١٩ جنية بدل عدوي

انا اتحداك يامحترم تقولي الممرض و عامل نظافة المستشفى اللي بيتعاملوا اكتر مع المريض و الملوثات وغير دارسين للmicrobiology بياخدوا كام بدل عدوي ؟!

ثانيا. بما انك اخترت اسلوب سئ في الحديث ، فلا تحزن ، لما يحصل ليك حادث او حد من عائلتك يجيلة جلطة او مرض صعب ، متزعلش لما تحري علي الاستقبال و تلاقي طبيب تحت التمرين و يضيعك و يضيع الحالة. و تطلع تخبط علي النائب و تصوت علشان حد يلحقك و مش هتلاقي

ساعتها قول معذور بياخد ١٩ جنية 🤣

لما بقي تبدا تروح له العيادة و تدفع كشف محترم و يلبسك في روشة (بدون كتابة الاسم العلمي) علشان مندوبين شركات الادوية يسترزقوا و كمان يلبسك في اشعة و تحاليل و.....

ابقي بردوا قول معلش بياخد ١٩ جنية بدل عدوي 🤣

لما تعلملك عملية الزايدة و انت مش عوزها و لا جراحات و كلام فارغ علشان يسترزقوا. ابقي قول معلش بياخد ١٩ جنية بدل عدوي.

ده العيل اللي لسه متخرج كشفة ١٠٠ جنية في ١٠ دقايق. ويقولك باخد ١٩ جنية.

باشا بلاش احكيلك انا شخصيا في حالة المغص الكلوي و حالة التسمم حصل معايا اية و بلاش اقولك كوارث التشخيص بتاعتهم.

بخصوص الطبيب النفسي

انا مبنصحش اي حد يروح لطبيب نفسي مصري ، لانهم فاشلين و بتوع مهدئات و ادوية و خلاص.

بعض الاعضاء اصحاب الهوا التركي وجدوها فرصه ليصطادو بالماء العكر

لم يقل احد ان تحول مصر الاقتصادي وتطورها سيكون مفروشا بالورد الليره التركيه فقدت 100٪ من قيمتها واعتبروه انجاز للخليفة
واضطرار مصر لتخفيض عملتها بنسبه 15٪ بسبب عوامل خارجية صعبه انهيار وضعف وسيتسبب بمجاعه ؟

الاقتصاد المصري قوي جداا ، وجميع الوكالات الائتمانيه تشدد على قوة الاقتصاد المصري وتنوعه .. بالامس فرحنا بوصول صادرات مصر لارقام قياسية ولازال الطموح ل 100 مليار دولار قريبا جدا

اكبر المشاريع واضخمها بنيه تحتيه ومدن ومدارس ومستشفيات وتأمين صحي وتعليم وجامعات وقطارات وكهرباء ومحطات نووي والقضاء على العشوائيات وتبطين الترع ونهضه على جميع الاصعده .

لا تزال مصر بعيده عن طموحها ولكنها تمشي بهدوء وثبات واستقرار .

حفظ الله مصر ارضا وشعبا وقيادة .
بغض النظر عن طبيعة الانظمة الحاكمة و الازمات السياسية العابرة. من يتمنى الشر لمصر لئيم. والشعب المصري تحمل و مازال اشد الأزمات و المؤتمرات. اتمنى ان تكون هذه الأزمة هي الأسوء ويكون بعدها الفرج.

خير اجناد الأرض ده رواه السيسي عن عبد الناصر ؟ بطل تطبيل لينا .. احنا كفاية المطبلاتيه اللي في بلدنا مش ناقصين اجانب يطبلولنا.
هذا الحديث ضعيف و لا يعتد به. الحديث الثابت في فضل مصر ورد في مسلم.
« «إِنَّكُمْ سَتَفْتَحُونَ أَرْضًا يُذْكَرُ فِيهَا الْقِيرَاطُ، فَاسْتَوْصُوا بِأَهْلِهَا خَيْرًا ، فَإِنَّ لَهُمْ ذِمَّةً وَرَحِمًا»

مثل ما صحينا الصبح على اخبار الدولار والأسعار الوحشة، لازم برضه ننشر الأخبار المُفرحة..:walw[1]:
مصر دخلت موسوعة چينيس بتركيب أكبر نجفة في العالم في مسجد مصر الكبير بالعاصمة الإدارية الجديدة.
تم تنفيذ النجفة بواسطة شركة كريستال عصفور بتكلفة ٣٦ مليون جنيه للنجفة (قُطر النجفة ٢٢ متر وارتفاعها ١٥ متر)
عشان يبقى إجمالى تكلفة المسجد ٧٥٠ مليون جنيه

مثل ما صحينا الصبح على اخبار الدولار والأسعار الوحشة، لازم برضه ننشر الأخبار المُفرحة..:walw[1]:
مصر دخلت موسوعة چينيس بتركيب أكبر نجفة في العالم في مسجد مصر الكبير بالعاصمة الإدارية الجديدة.
تم تنفيذ النجفة بواسطة شركة كريستال عصفور بتكلفة ٣٦ مليون جنيه للنجفة (قُطر النجفة ٢٢ متر وارتفاعها ١٥ متر)
عشان يبقى إجمالى تكلفة المسجد ٧٥٠ مليون جنيه
خخخخخخخ هتاكلوا مصر يعني

اولا ابقي قابلني لو بقي فيه طلب علي الاطباء المصريين في المستقبل القريب 😉

دول الخليج بقت بتخرج أبناءها و هتتقفل بعد السمعة الطيبة اللي المعارضة مشيرها عننا خصوصا في الكويت . في أوروبا و غيرها اللي بياخدوهم علشان اجورهم ضعيفة ، بقي ليهم منافسة دلوقتي من الهند و دول كتير جدا... و بكفاءة تعليم افضل. ده غير ان الدول دية نفسها هترفع عدد خريجي الطب عندها.

بدل ميتكلموا علي تطوير البورد و التعليم ، بيقولوا احنا بناخد ١٩ جنية بدل عدوي

انا اتحداك يامحترم تقولي الممرض و عامل نظافة المستشفى اللي بيتعاملوا اكتر مع المريض و الملوثات وغير دارسين للmicrobiology بياخدوا كام بدل عدوي ؟!

ثانيا. بما انك اخترت اسلوب سئ في الحديث ، فلا تحزن ، لما يحصل ليك حادث او حد من عائلتك يجيلة جلطة او مرض صعب ، متزعلش لما تحري علي الاستقبال و تلاقي طبيب تحت التمرين و يضيعك و يضيع الحالة. و تطلع تخبط علي النائب و تصوت علشان حد يلحقك و مش هتلاقي

ساعتها قول معذور بياخد ١٩ جنية 🤣

لما بقي تبدا تروح له العيادة و تدفع كشف محترم و يلبسك في روشة (بدون كتابة الاسم العلمي) علشان مندوبين شركات الادوية يسترزقوا و كمان يلبسك في اشعة و تحاليل و.....

ابقي بردوا قول معلش بياخد ١٩ جنية بدل عدوي 🤣

لما تعلملك عملية الزايدة و انت مش عوزها و لا جراحات و كلام فارغ علشان يسترزقوا. ابقي قول معلش بياخد ١٩ جنية بدل عدوي.

ده العيل اللي لسه متخرج كشفة ١٠٠ جنية في ١٠ دقايق. ويقولك باخد ١٩ جنية.

باشا بلاش احكيلك انا شخصيا في حالة المغص الكلوي و حالة التسمم حصل معايا اية و بلاش اقولك كوارث التشخيص بتاعتهم.

بخصوص الطبيب النفسي

انا مبنصحش اي حد يروح لطبيب نفسي مصري ، لانهم فاشلين و بتوع مهدئات و ادوية و خلاص.
ههههههه اولا انا طبيب وعشان اصدمك اغلب اللي انت بتقوله صح وما عنديش اعتراض عليه
ثانيا اعتراضي علي اسلوبك و طرحك في ان سبب تدني الطب سببه الطبيب بالاساس مع انه مجرد فرد في منظومه كبيره فاشله سببها الحكومات المتعاقبه زي كل حاجه فاشله في مصر
ثالثا عشان اعرفك انك بهبد ومش عارف حاجه مفيش حاجه اسمها الدول الاوروبيه بتاخد الهنود او مش عارف ايه عشان تعليمهم افضل فيه حاجه اسمها كل دوله ليها اشتراطات معينه عشان تمارس مهنه الطب عندها سواء لغه او معادله او سنين خبره او او مش اصل انت هندي او بنغالي او اسرائليي
رابعا نسبه الدكاتره اللي بتسافر في السنين الاخيره مرعبه كفايه بس تعرف ان %62 من الدكاتره اللي متسجلين في النقابه بره مصر
خامسا هل انا كطبيب اكره ان الممرض او اي عامل في المنظومه الصحيه ياخد بدل عدوي محترم او مرتب محترم
اخيرا عشان ماتزعلش اغلب الدكاتره المصريين الوحشين هيسيبوا البلد معلش
اخيرا هقولهالك تاني معلش

اي تجارة دلوقتي كنت ناوي ادخلها هفكر تاني .. افرحو معايا

الموضوع ناقصه ابو المحاور وتكمل الحفله
موجود بالخدمة وش تامر يا خال في ل الظروف الحالية النتيجة متوقعة ليس في مصر فقط انما في كل الاقتصادات الناشئة خاصة اذا كانت تعتمد اقتصاد ريعي او اقتصاد خامات هذا هو الواقع اذا لم يكن لديك اقتصاد متكامل فيه قطاعات انتاجية منافسة ستكون النتيجة كارثية

عمار يا مصر ولسه اللي جاي ظلمات
مشاهدة المرفق 470093

بس المرتبات مش هتزيد , يعني هيفضل عليك ال 100 زي ما هي .. نفترض بتاخد 3000 جنيه مرتب و عليك 100 جنيه , مرتبك قيمته هتقل و برضو هتدفع ال 100 جنيه زي ما هي , انتو الاتنين خسرانين.

انتا مرتبك قل قيمته , كنت بتشتري كيلو اللحمه مثلاً ب 170 هيبقي ب 200 و هو ال 100 اللي بياخدها برضو قيمتها قلت ... و المستفيد الوحيد مين ؟ اللي بيصبلنا في مصلحتنا.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى