السعودية تدعم الاحتياطي النقدي المصري بـ5.3 مليار دولار

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
"كشف مصدر سعودي رفيع المستوى لـ"الشرق" أن المملكة أودعت 3 مليارات دولار في البنك المركزي المصري مؤخراً، كما مددت أجل الودائع الحالية البالغة قيمتها 2.3 مليار دولار."

الوديعة مفتروض ترجع يا اهبل فى اجلها .

فزدنا الوديعة واجلنا استرجاع القديمة .

انت تقرء اللي تكتبة.

يابني هو فيه حد محترم بيعمل جميل لحد بيطلع يتنطط عليه بيه زي دول ما بيعملوا .. الجميل الوحيد هنا انهم وافقوا اننا ناخد حصتهم اللي هم مش عايزنها .. لكن مفيش فلوس جاية من السعودية .. دي الحقيقة اللي بيحاولوا يخبوها .. وبعدين انت راجل اخوانجي هتعمل فيها خايف على الحكومة
الحمد لله انك اعترفت انه جميل, تحسن و لله الحمد. و كمان احب اذكرك انه المحترم يقول شكرا.

و هل فعلا تعتقد ان "الفلوس" جاية من الهواء و كريستينا جورجيفا صحت الصبح و قررت تعطينا حقوق سحب 9.5 مليار مع امكانية الوصول ل 13 مليار؟

اشمعنا احنا و مش مصر على سبيل المثال؟ ممكن معجبة بلون عيوننا؟

صدقني اتمنى كده فعلا .. احنا كنا ممكن ناخد قرض مماثل على هيئة سندات دولية بفوايد اعلى صحيح لكن بدون جمايل من حد خصوصا لما بكون عنده عقد نقص وبيحب يتعالى على غيره
فوائد تصل 15% ؟

بالتوفيق, شايف انه افضل لك لا احد يمنعك. اقنع فخامة الرئيس السيسي و ان شاء الله تجدون من يشتريها.

الحمد لله انك اعترفت انه جميل, تحسن و لله الحمد. و كمان احب اذكرك انه المحترم يقول شكرا.

و هل فعلا تعتقد ان "الفلوس" جاية من الهواء و كريستينا جورجيفا صحت الصبح و قررت تعطينا حقوق سحب 9.5 مليار مع امكانية الوصول ل 13 مليار؟

اشمعنا احنا و مش مصر على سبيل المثال؟ ممكن معجبة بلون عيوننا؟

المحترم يقول شكرا للمحترم فقط .. مصر ايضا لها حصة حصلت عليها .. الفلوس مصدرها عوائد اشتراكات الاعضاء في الصندوق اللي منهم مصر والسعودية

السيسي و محمد بن سلمان لما يشوفوا تعليقات الاعضاء من البلدين

ايوه بس دولتك دفعت الفلوس دي عشان تنهي حكم الاخوان ويفشل الخريف العربي وبالتالي تحافظ على انظمة الحكم في الخليج عندكم زي ما قال محمد بن زايد يعني عشان مصلحة شخصية .. زي ما قطر دعمت الاخوان في سنة ب ٩ مليار دولار عشان تنجحهم وتوقع انظمة الخليج
الاخوان ليسو باقوى من عبد الناصر حتى يكون ماتقول

ايوه بس دولتك دفعت الفلوس دي عشان تنهي حكم الاخوان ويفشل الخريف العربي وبالتالي تحافظ على انظمة الحكم في الخليج عندكم زي ما قال محمد بن زايد يعني عشان مصلحة شخصية .. زي ما قطر دعمت الاخوان في سنة ب ٩ مليار دولار عشان تنجحهم وتوقع انظمة الخليج
لك الله يا مصر.

ناس بتدفع لاسقاطك و ناس بتدفع لعمارك.

#محور_الكون_في_المنوفية

فوائد تصل 15% ؟

بالتوفيق, شايف انه افضل لك لا احد يمنعك. اقنع فخامة الرئيس السيسي و ان شاء الله تجدون من يشتريها.

الفوايد من ٦ الى ٨ % .. احسن من ان يجاملك احدهم ويبتزك به حتى ولو لم تكن امواله

الخلاصة عشان نخلص

من ٨ سنين وانتوا بتقولوا السيسي ضحك علينا وفين مسافه السكه و و و و وهنشوف مصلحتنا
وفي الآخر بتقول انك بتطلع دعم انا شايفها - إتاوه - زي جزية أمريكا بس علي صغير لضمان الحلف المصري لان معاداة مصر هتكلفكوا كتير جدا

ودي وجهه نظري

الخلاصة عشان نخلص

من ٨ سنين وانتوا بتقولوا السيسي ضحك علينا وفين مسافه السكه و و و و وهنشوف مصلحتنا
وفي الآخر بتقول انك بتطلع دعم انا شايفها - إتاوه - زي جزية أمريكا بس علي صغير لضمان الحلف المصري لان معاداة مصر هتكلفكوا كتير جدا

ودي وجهه نظري

اوف اوف ياراجل عيب الكلام ذا

المحترم يقول شكرا للمحترم فقط .. مصر ايضا لها حصة حصلت عليها .. الفلوس مصدرها عوائد اشتراكات الاعضاء في الصندوق اللي منهم مصر والسعودية
يا سلام اخيرا فهم :ROFLMAO:

و كلما كبر ما تسميه "اشتراك" كلما كبرت حقوقك في السحب و صوتك الموزون, احلى انواع الديموقراطية و اعدلها حيث تشتري قيمة صوتك.

لا عاد اسمعك تقول "الفلوس" مش جاية من السعودية.

التعديل الأخير:
الفوايد من ٦ الى ٨ % .. احسن من ان يجاملك احدهم ويبتزك به حتى ولو لم تكن امواله

متفائل جدا ربنا يحرصك من العين :ROFLMAO:

مصر وصلت سنداتها لاكثر من 20% في الماضي القريب 👇

الخلاصة عشان نخلص

ودي وجهه نظري
انا شايف ان مصر ليست في وارد عداء اثيوبيا, فضلا عن دول اكبر وزن.

دي وجهة نظري

الخلاصة عشان نخلص

ودي وجهه نظري

حقيقة فى ناس ماخذين مقلب فى أنفسهم تذكرنا ببعض عينات الشعب اللبناني حلو عنا وحلينا وجاهم الخراب .. نحن لا نحتاج ان نعاديك لتسقط نرفع يدنا عنك وكفى .. نسحب مساعداتنا واستثمارتنا ونفك عليك الصغير القطري ( هذا كلة يكفى لأحداث مشكلة فى مصر )

حقيقة فى ناس ماخذين مقلب فى أنفسهم تذكرنا ببعض عينات الشعب اللبناني حلو عنا وحلينا وجاهم الخراب .. نحن لا نحتاج ان نعاديك لتسقط نرفع يدنا عنك وكفى .. نسحب مساعداتنا واستثمارتنا ونفك عليك الصغير القطري ( هذا كلة يكفى لأحداث مشكلة فى مصر )

الموضوع واضح . .

في شىء كبير السعوديه متوقعه حدوثه وخصوصا مع انهيار مباحثات ايران مع الغرب وفرض أمريكا عقوبات جديده علي ايران ..

وسحب السفراء من لبنان هو ترجمه لمخاوف كبيره

السعوديه تضمن بعض التحالفات بهذه الأموال

لو اندلعت الحرب أظن ستطلب السعوديه تأمين بحر العرب وخليج عمان والساحل لباب المندب من قبل البحريه المصريه .

وباكستان سيتم شراء كميات كبيره من البالستي الباكستاني
لو كنت مصري عيب تسئ لبلدك بهذي الصورة !!

نحن كسعوديين لم نعهد ان نعامل مصر كمرتزقة

بل هي بلد اسلامي شقيق نمد له الايدي اثناء الازمات لكي تقف على قدميها

الخلاصة عشان نخلص

ودي وجهه نظري
خلاصه الحكايه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى