السعودية تدعم الاحتياطي النقدي المصري بـ5.3 مليار دولار

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
صحيح .. لكن ليس بفضل الصناعة والابداع والعمل .. لكن بفضل النفط .. لولاه لكانت السعودية من افقر دول العالم

وانتم لولا الله ثم النيل لكنتم من افقر الدول

ابتعدوا عن النيل وسنرى

🤷🏻

شوف يا ريس ..
في لبس عندك في اللي حصل في ٢٠١٣
انت دعمت حركة الإطاحة بالإخوان إعلاميا وسياسيا لكن تنفيذيا علي الارض كان كل شىء منتهي ..

لو حكمت عقلك شويه هتعرف ان العالم مكنش من مصلحته حكم مصر يسقط في ايد الإسلاميين واول المتضررين كانت هتكون ممالك الخليج ..

دعمك لحركة ٢٠١٣ عمل زي حركة قطع البترول سنه ١٩٧٣ ، هي لفته جميله لكن متتعداش كونها حركة رمزيه إعلاميه كنوع من التضامن لكن من حارب وانتصر علي الارض ؟؟

ما تتدوش المواضيع أكبر من حجمها ، انت دعمت إسقاط الاخوان عشان تحمي ملكك .. ايران بقالك ٥٠ سنه مش عارف تتعامل معاها هتيجي مصر كمان وتكون بين فكي كماشه .

هي بس ثوره الشعب علي حكم الاخوان جت في صالحك ، متعملش فيها بطل وكأنك انت السبب في إسقاط حكم الاخوان
هل تعلم من ايات المنافق ثلاث ومنها اذ حدث كذب

هل الجميع يكذب وانت الصادق
عندمت كان يجوب سعود الفيصل رحمه الله العالم لانقاذ مصر من العقوبات في عزة مرضه. تريد نكر خيره وفضله ووضع اسباب واهيه؟؟؟

عقدة النقص التي تعاني منها اضف لها عقدة الكذب

اما مايخص ايران فنحن المستفيدون من وضعهم هكذا.

واذ كانت مصر كما تدعي قويه لماذا استعانت بمرتزقه روس. والامارات في ليبيا. لماذا الحبش يبنون السد وسط خوف مصري ومناشده العالم بإيقاف السد. هل تريد اضع لك خبر مطالبه مصر مجلس الامن بالتدخل وعندما تدخل هدد مصر؟

بصرحة في بعض الحسابات المحسوبة ع مصر الواحد مش عارف الناس دى جت منين وياتري مصريين فعلا ولا حسابات وهمية حاجة كدا من مسببات القئ من برا بيدافعو عن مصر وفى الحقيقه هما سبب عداء كتير من العرب لمصر والمصريين اتمني تكون فى طريقة للتاكد من صحة الحسابات دى لانها مبتتشافش غير وقت افتعال الازمات فقط

بصرحة في بعض الحسابات المحسوبة ع مصر الواحد مش عارف الناس دى جت منين وياتري مصريين فعلا ولا حسابات وهمية حاجة كدا من مسببات القئ من برا بيدافعو عن مصر وفى الحقيقه هما سبب عداء كتير من العرب لمصر والمصريين اتمني تكون فى طريقة للتاكد من صحة الحسابات دى لانها مبتتشافش غير وقت افتعال الازمات فقط
منها وهمية كتير اكيد ولا اعتقد انهم لهم اي اهتمام بالشان العسكري اصلا عشان يهتموا بهذه المنتديات

صحيح .. لكن ليس بفضل الصناعة والابداع والعمل .. لكن بفضل النفط .. لولاه لكانت السعودية من افقر دول العالم

ياخي امنياتك احتفظ بها لنفسك يكفينا دعاء سيدنا إبراهيم عليه السلام
واذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ

الله يزيدكم من فضله ....
حد فيكم معه رقم محمد بن سلمان....ههههه

مصر وماأدراك مامصر
لازم كل يوم نتهاوش مع شعبها الطيب

النقاش والملاسنة والمشاحنة أمر طبيعي بين الناس وهي من حيل الشيطان

لكن يجب أن يكون تحت السيطرة لايجب أن يكون حقد وعداء سواءا بيننا كمسلمين أو مع الأقباط الذين لهم خصوصية عند المسلمين في المعاملة

الأمر الذي لا أشك فيه
السعودية ومصر
اذا سقطت احداهما لا سمح الله فانتظر سقوط الأخرى

لو تقصدني فانا ولله الحمد مسلم مصري

وأكيد مش مطلوب مني اني اشوف حد ملهوش اي لزمه ينتقص من بلدي واسكت ..

عموما تسجيلي في المنتدي كان مخصوص عشان التجاوزات اللي كنت بشوفها لكن مجال دراستي وعملي أبعد ما يكون عن العلوم العسكريه

الخلاصة عشان نخلص

من ٨ سنين وانتوا بتقولوا السيسي ضحك علينا وفين مسافه السكه و و و و وهنشوف مصلحتنا
وفي الآخر بتقول انك بتطلع دعم انا شايفها - إتاوه - زي جزية أمريكا بس علي صغير لضمان الحلف المصري لان معاداة مصر هتكلفكوا كتير جدا

ودي وجهه نظري

عجيييب جزية !! ههههه

شكلك نسيت كلام رئيسك.
افتكر كلام السيسي (ماتروحش منكم ابداً )

السيسي : لولا دول الخليج ( السعودية) لغرقت مصر

اذاً لا وجود للجزية والخيالات الناصرية الا في مخك ياعزيزي فالسعودية تساعد مصر انطلاق من دورها للحفاظ على ماتبقى من دول عربية ودعمها وذلك انطلقاً من عمل السعودية لمواجهة المشروع التخريبي الدولي ( الشرق الاوسط الجديد واعادة تشكيلة)

السعودية ماتدفع الجزئية لدول بل تساعد الدول وتقف معها انطلاقاً من مبدائنا كمسلمين ومن اصالتنا كعرب بنجدة ومساعدة جارك وقت الحاجة ومن دورنا القيادي كمسولية استقرار المنطقة ومنع سقوط الدول.

التعديل الأخير:
النيل!! إثيوبيا راح تعطشهم 🥺

ردي كان احتقار لعقلية اللي ردت عليه

ان تدعو الدولة للتخلي عن مواردها الطبيعية لكي ترى انتاجيتها

الولايات المتحدة لم تكن لتصل لما وصلت إليه بعد الله لولا الخيرات المهولة فيها

لو تقصدني فانا ولله الحمد مسلم مصري

وأكيد مش مطلوب مني اني اشوف حد ملهوش اي لزمه ينتقص من بلدي واسكت ..

عموما تسجيلي في المنتدي كان مخصوص عشان التجاوزات اللي كنت بشوفها لكن مجال دراستي وعملي أبعد ما يكون عن العلوم العسكريه

ردودك نقلت النقاش وحدته لمستوى أعلى

لذلك حتى اخواننا المصريين لم يعجبهم

لا يوجد لدينا عداء لمصر

هذا أمر لا أشك فيه

الأعضاء السعوديين ضد سد النهضة كمثال وقوفا مع مصر
هذا من كل قلوبنا لكن لما يجي النقاش معاكم نشتغلكم بسالفة السد 🤷🏻 فش خلق زي مابيقولوا

لذلك لا تتشنج وخل النقاش دائما في مستوى مقبول

كلامي هنا بعيدا عن الاشخاص الايديولوجيين والحزبيين اللي يكرهون حتى أرضهم بسبب حزب وغيره

جزية !! ههههه
شكلك نسيت كلام رئيسك.
افتكر كلام السيسي (ماتروحش منكم ابداً )

لولا السعودية لغرقت مصر

يا بني انا هرجع اعيده . .

السيسي واخدك كرت مش اكتر ، استغل خوفك من تمدد ثورات الربيع العربي لك ومن عداءك لتيارات الاسلام السياسي وكسب بك جوله ..

لكن لو ركزت في السياسه المصريه هتلاقيها بتغرد بعيد جدا عن سياساتكوا، بس بنطوع مخاوفكم لخدمه الدوله المصريه

انا ديما قاري السيسي كده ، مبارك كان كنز ليكم - بس الله يسامحه جرأكم علينا - لكن السيسي بيلعب مع الكل علي الكل لصالح نفسه

غير مستغرب من المملكة دائما كانت مع مصر فى كل مرحلة صعبة
مشكورين المملكة قيادة وشعبا

مصر من الدول اللي ماتجحد معروف، ولا تعض اليد اللي مدت لها العون .. مثل بعض الدول ناكرة المعروف.
في الوقت اللي كانت الدول العظمى تحاول اسقاط الدولة المصرية، السعودية وقفت وقالت: مصر خط أحمر.

السعودية هي الخيمة العربية، ومصر هي عامودها.
علاقة السعودية ومصر .. علاقة وجود، ولن ينجو احدهم ابداً لو سقط الاخر.
وهذا يفسر محبة الدولتين واهتمامهم بإستقرار كل منهم.

أسلمي يامصر أنني الفداء.

ردودك نقلت النقاش وحدته لمستوى أعلى

لذلك حتى اخواننا المصريين لم يعجبهم

لا يوجد لدينا عداء لمصر

هذا أمر لا أشك فيه

الأعضاء السعوديين ضد سد النهضة كمثال وقوفا مع مصر
هذا من كل قلوبنا لكن لما يجي النقاش معاكم نشتغلكم بسالفة السد 🤷🏻 فش خلق زي مابيقولوا

لذلك لا تتشنج وخل النقاش دائما في مستوى مقبول

كلامي هنا بعيدا عن الاشخاص الايديولوجيين والحزبيين اللي يكرهون حتى أرضهم بسبب حزب وغيره
وانا رديت ان ديما ردودي دفاع عن بلدي بس مش هنقعد نبرر .. لما انا بقول نقطه متعجبكش ترد عليا بأسلوب راقي وتوضح فهم خاطىء عندي من غير تجاوز في حق بلدي هتلاقي نفسك الأسلوب ده معاك .. لكن هكون بكلم في نقطه تروح قايلي روح شوف سد النهضه هعاملك بنفس اسلوبك ومش هنخلص من مناكفات الاطفال دي ..

ربنا يهدي النفوس

وانا رديت ان ديما ردودي دفاع عن بلدي بس مش هنقعد نبرر .. لما انا بقول نقطه متعجبكش ترد عليا بأسلوب راقي وتوضح فهم خاطىء عندي من غير تجاوز في حق بلدي هتلاقي نفسك الأسلوب ده معاك .. لكن هكون بكلم في نقطه تروح قايلي روح شوف سد النهضه هعاملك بنفس اسلوبك ومش هنخلص من مناكفات الاطفال دي ..

ربنا يهدي النفوس

هههههه

الجميع حافظين كم نقطة وحافظين ردودها

انت تجيب اشياء خارج المنهج وتصعبها علينا

فيه بعض الأعضاء المصريين يهاطون على الفاضي
الي يقول جزية والي يقول شراء ذمم
والله لولا دعم السعودية ودول الخليج لأصبحت مصر مثل لبنان وأسوء
السعودية دعمت مصر من ايام عبدالناصر الى الان
ولا فاد فيه 60% من الشعب تحت خط الفقر
ماستفدنا شي لا صناعه ولا جيش
حتى نهر النيل ماقدرو يحمونه
يبغون يوقفون النفوذ التركي وهم ماوقادرين على إثيوبيا
والمضحك انهم يتشمتون بالاتراك ولا أحد دعم تركيا مثل مالسعودية دعمت مصر
شف الاقتصاد التركي الي ماعنده لابترول ولا غاز وشف مصر
فسالفة ان مصر تحمي السعودية شلوها من راسكم
احمو أنفسكم ثم تعال تكلمو

انا ماعندي مشكله مع المصريين لكن أرفض اي احد يمن علينا بمساعداتنا
السعودية تدعم مصر لكي لايسقط اقتصادها

استعنا على الشقى بالله

عاوزين اكشن 🤣

والله وبالله وتالله استطيع أن احجم اكبر شنب أن وجد واجعله مهزله للجميع

ولكن إكراما لبعض الردود وبعض الإخوة سماح المره دي

إن تمادوا بعد ردي هذا ساضطر أن اعريهم أمام الجميع يعتقدوا أن صوتهم العالي سيغير الحقائق
اخونا الفاضل ،،المشرحة مش ناقصه قتله
دع الاخوة يهدوا ،،،وادعو الله ان يصلح بيننا جميعا
كفاية الي الواحد قراءه في 13ص

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى