السعودية تدعم الاحتياطي النقدي المصري بـ5.3 مليار دولار

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ما قولنا العلاقه بين البلدين نعرفها من تصريحات المسؤولين بين البلدين لا من بعض الأشخاص الذين نظنهم محسوبين على بلدنهم

مش لما تدفعوا مرتبات الموظفين الاول .. انتو والله عايشين وهم كبير 😂

بص يا هجايص .. صندوق النقد بيدي قروض للدول .. حاليا خصص ٦٥٠ مليار دولار كقروض للدول بفايدة منخفضة بسبب كورونا .. كل الدول لها نصيب فيها بما فيهم مصر والسعودية .. مصر خدت حصتها .. والسعودية مش عايزة حصتها فمصر خدت جزء منها .. يعني دي فلوس من صندوق النقد الدولي وليست اموال سعودية .. انا مش هقعد ازيد واعيد في الكلام عشان انا عارف ان الفهم عندك بيكون صعب شويتين

الله يصلحك بس قول آمين.

صندوق النقد الدولي لا يقطف المال من الاشجار, لديه مانحين و من ضمنهم المملكه ( في 2020 شكلت المملكه 2.1% من المنح المقدمة ). و تقريبا كل الدول تشارك في العطاء و تحصل على تصويت محاصص طبقا لما تقدمه. هذه الاصوات تستخدم في التصويت على طلبات القروض و الودائع و المنح. كلما ساهمت اكثر كلما ارتفعت قيمة تصويتك.

مفيش حاجه اسمها نصيب معلوم للدول من الصرف, قدم طلب و مجلس الادارة يصوت عليه. بس فيه حاجه اسمها نصيب من العطاء "quota" و بامكانك البحث عن عطاء كل دولة و صوتها الموزون و تنشر دوريا من قبل البنك.

المملكه بالمحصلة دولة مانحه ( تضع في الصندوق اكثر مما تأخذ, بل لا تأخذ شيء اصلا ) و صوت موزون ب 2.1 ممتاز جدا ( للمقارنه اكبر quota للصين و تقدر ب 6.5 تقريبا ).

انا لحد دلوقتي مش فاهم لية المصريين و السعودين دائما في جدال

الناس خرجت هنا عن الموضوع و في حتي واحد حط اثيوبيا و سد النهضة في الموضوع!!!

الله يصلحك بس قول آمين.

صندوق النقد الدولي لا يقطف المال من الاشجار, لديه مانحين و من ضمنهم المملكه ( في 2020 شكلت المملكه 2.1% من المنح المقدمة ). و تقريبا كل الدول تشارك في العطاء و تحصل على تصويت محاصص طبقا لما تقدمه. هذه الاصوات تستخدم في التصويت على طلبات القروض و الودائع و المنح. كلما ساهمت اكثر كلما ارتفعت قيمة تصويتك.

مفيش حاجه اسمها نصيب معلوم للدول من الصرف, قدم طلب و مجلس الادارة يصوت عليه. بس فيه حاجه اسمها نصيب من العطاء "quota" و بامكانك البحث عن عطاء كل دولة و صوتها الموزون و تنشر دوريا من قبل البنك.

المملكه بالمحصلة دولة مانحه ( تضع في الصندوق اكثر مما تأخذ, بل لا تأخذ شيء اصلا ) و صوت موزون ب 2.1 ممتاز جدا ( للمقارنه اكبر quota للصين و تقدر ب 6.5 تقريبا ).

يا هجايص انا مش قدك يابني في الجدال اللانهائي .. الحصص هنا هي حصص للسحب وليس ايداع .. والدول ليها نصيب معلوم يا هجايص .. ده اخر تعليق ليا عليك عشان عارف انك بتحب المقاوحة والجدال الفارغ .. انا مش منتظر منك اكيد انك تتفق معايا

ده بخلاف اننا الدولة الوحيدة اللي قدرت تقف على رجليها بعد دمار ثورات الخريف العربي وتمكنت من منع اسقاط انظمة الخليج

على أساس القوات المصريه هي من عبرت جسر الملك فؤاد دعماً للبحرين !!!

الله يرحم الملك عبدالله بس و خطابه عن مصر
إوعى توسع منك تاني باليز عشان خاطر صحتك

#أودّيكي فين يا سـِـحّـه

يا هجايص انا مش قدك يابني في الجدال اللانهائي .. الحصص هنا هي حصص للسحب وليس ايداع .. والدول ليها نصيب معلوم يا هجايص .. ده اخر تعليق ليا عليك عشان عارف انك بتحب المقاوحة والجدال الفارغ .. انا مش منتظر منك اكيد انك تتفق معايا

نعم هذه نسبة الدول العربية. مش مشكلتنا. في النهاية الدول العربية عموما تحتاج لتمويل.

الخلاف انك تعتقد انه حق مكتسب معلوم و يصرف كل سنه. لا عزيزي, لازم تقدم و تنافس و تنط عبر الحلقات حتى تقنع مجلس الادارة ان يصوت بالموافقه على برامجك ( نفس مجلس الادارة الذي تملك المملكه 2.1% من اصواته ). المفترض انك كمواطن مصري و يرى الشروط التي تتحملها حكومتك للحصول على قروض ال IMF تكون فاهم هذا الامر.

و كل هذا الامر لا علاقة له بالوديعة السعودية حاليا, و التي بالمناسبة اجراء استثنائي بسبب ازمة كورونا تم الاتفاق عليه في اجتماع g20 السابق. مصر ستستفيد من الوديعة في مشوارها الصعب للحصول على قروض اضافية من ال IMF.

حقوق سحبك فى صندوق النقد الدولي 2.7 مليار دولار .. السعودية مغطيتك 5.3 مليار دولار اي بالضعف غير حصتك 2.7 مليار دولار اللي قاعد تسحب منها قبل أزمة كارونا ونقدر نوصل المبلغ حتى 13 مليار دولار.

فبلاش هري الله يرضى عليك.

حقوق سحبك فى صندوق النقد الدولي 2.7 مليار دولار .. السعودية مغطيتك 5.3 مليار دولار اي بالضعف غير حصتك 2.7 مليار دولار اللي قاعد تسحب منها قبل أزمة كارونا ونقدر نوصل المبلغ حتى 13 مليار دولار.

فبلاش هري الله يرضى عليك.

هم ٣ مليار هناخدهم من صندوق النقد الدولي بدل السعودية وهيتم سدادهم للصندوق وليس السعودية .. كفاية مبالغة وكدب هتعمل زي التاني اللي بيقول ان السعودية اقنعت دول العشرين والصندوق مساعدة الدول وانها متبرعة بتلك المبالغ والكلام الهجص المضحك ده 😂 .. الباقي وهو ٢.٣ مليار دولار ده باقي القروض القديمة اللي مصر خدتها ايام الثورة وبتسددها وهذا هو الباقي فقط

على أساس القوات المصريه هي من عبرت جسر الملك فؤاد دعماً للبحرين !!!

الله يرحم الملك عبدالله بس و خطابه عن مصر
إوعى توسع منك تاني باليز عشان خاطر صحتك

#أودّيكي فين يا سـِـحّـه

يابني ده مش كلامي ده كلام سيدك الامير محمد بن زايد .. هصدقك انت واكدبه :cmonBruh:

هم ٣ مليار هناخدهم من صندوق النقد الدولي بدل السعودية وهيتم سدادهم للصندوق وليس السعودية .. كفاية مبالغة وكدب هتعمل زي التاني اللي بيقول ان السعودية اقنعت دول العشرين والصندوق مساعدة الدول وانها متبرعة بتلك المبالغ والكلام الهجص المضحك ده 😂 .. الباقي وهو ٢.٣ مليار دولار ده باقي القروض القديمة اللي مصر خدتها ايام الثورة وبتسددها وهذا هو الباقي فقط

يابني ده مش كلامي ده كلام سيدك الامير محمد بن زايد .. هصدقك انت واكدبه :cmonBruh:
يابن عمي بلاش جحود ونكران للجميل فهذا ليس من شيم الرجال

لو ماغطينك يا اهبل بوديعة 5.3 مليار دولار كان دولتك الآن فى أزمة تدخل فيها ماتخرج
فبلاش هري .​

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى