السعودية والمانيا تتفقان على توطين صناعة اجزاء محرك التايفون

هوه توضيح من حضرتك ليا..بعد مشاهدتى التعليقات ...1-توطين صنع محرك يعنى هصنعه كامل صح يعنى اقدر اصنع المحرك ده لاستخدامه على طائره مختلفه .او ممكن محاولة لصتع التايفون محلينا منا صنعت المحرك ......2-اما ممكن اعمل توطين لبعض اجزاء المحرك كا صيانه فقط انى مخدشى كل الطائرات واروح المانيا او ايطاليا مثلا لا انا هعمل الاصلاحات عندى ....السعوديه عملت الخيار الاول ام الثانى ...ومبروك فى كلا الحالتين للاشقاء​

لا رقم 1 مستحيل , ياااارب من بؤك لباب السماء
🥲
من الأساس لا يوجد شركة ستمنحك هذي القدرات

-

رقم 2 يتم منذ فترة طويلة محليآ ليس شيئ جديد !
لم يسبق لنا أرسال مقاتلة او طائرة او مروحية للخارج
كما ذكرت سابقآ ,, الفرق انه سيتم الأتفاق مع الشركات
( الأيطالية - الأسبانية - الألمانية ) لتوطين الأجزاء
ولا حاجة لأستيرادها كما يحدث في السابق

-

لا رقم 1 مستحيل , ياااارب من بؤك لباب السماء
🥲
من الأساس لا يوجد شركة ستمنحك هذي القدرات

-

رقم 2 يتم منذ فترة طويلة محليآ ليس شيئ جديد !
لم يسبق لنا أرسال مقاتلة او طائرة او مروحية للخارج
كما ذكرت سابقآ ,, الفرق انه سيتم الأتفاق مع الشركات
( الأيطالية - الأسبانية - الألمانية ) لتوطين الأجزاء
ولا حاجة لأستيرادها كما يحدث في السابق

-
المعلومه وصلت .تسلم ..ونتمنى لكم المزيد من التقدم

أحيييه, ألمانيا تاني ؟!!

التعديل الأخير:
لا كذا انا حبيت المانيا العجوز ❤️ كذا كلام كبير وتراجع عجيب وغريب من الطرف الالماني

يعني يتم محلي داخل الوطن .. فيه توطين صيانة (وده معناه ان الصيانة كانت بتتم في الخارج قبل كده) .. وفيه توطين صناعة
هل تقصد ان السعوديه ترسل طائراته للخارج لاجل الصيانه؟ ويتم حجز عليها مثل الاباتشي المصرية التي ارسلت ل امريكاء :kappa:

حاول تركز قليلآ. توطين قطع غيار كانت تستورده السعودية من المانيا. وتم توطين صناعته. شكل معاك موقف وحش من السعودية :kappa:

ه
لا كذا انا حبيت المانيا العجوز ❤️ كذا كلام كبير وتراجع عجيب وغريب من الطرف الالماني
هم من يوم اعلنو ان احنا من المستوردين الثلاثة الاكبر لمعداتهم الدفاعية وانا مستغرب اصلاً

هو انت فاكر محركات الطائرات دي عبارة عن كام جزء وقطعة .. ما كان يتم في السعودية سابقا هو صيانة بسيطة لبعض اجزاء المحرك لكن الواضح هو الاتجاه لصيانة اغلب اجزاءه او ربما كامل اجزاءه .. انت كل اللي مطلوب منك حاجة بسيطة .. هاتلي من احد المصادر الموثوقة كلمة "صناعة" وينتهي الخلاف ونقول مبروك .. لكن اللف والدوران ملهوش لازمة .. لكن مش عايز اشوف حد تاني بيتهم المصريين بالمبالغة .. وبالنسبة ما خفي كان اعظم والله مشهورة عندكم برده بس انتو بس متبصوش على نفسكم في المرايه .. راجع مصدر الاقتباس ده
انت لو يدخلونك المصنع ويورونك التصنيع بالكامل بتطلع وتقول ما شفتش حاجة
لذا الجدال معك بدون فايدة

الف مبروك و هذا امر ممتاز علشان ان شاء الله نبقى نعمل عمرة محركات التايفون المصرية عندكم اقرب و اوفر :coffee:.
بص حضرتك عشانها أقرب السعر اعلى لاننا نجيب المكونات من أماكن مترامية الاطراف عشان كده السعر عشانك بس عشان تعرف انك حبيبي حيكون بس دبل ١٠٠% عشان تبقى عارف انك حبيبي

انا رجعت اشيك ع العنوان يمكن خطا مطبعي ولا شيء ..

المانيا عاد!
مابقى شيء ماشفناه ٢٠٢٠-٢٠٢١ ايييييه

اول امس اقرا خبر الدولار المطبوع اخر ١٢ شهر يساوي ٤٠% من مطبوعات الدولار اخر ١٠٠ سنه اعتقد او اقل بشوي يعني السنه هذي مطبوع ٤٠% من اللي مطبوع طوال ١٠٠_٨٠ سنه

يارب فهمت

وماخفي أعظم

فعلًا يخفون أسلحتهم وهي رايحه ألمانيا للصيانة

يعطيك العافية يابدوي سايلنت على الخبر الحلو

مدري ذا الخبر له علاقه او لا

كان ودي رئيس الوفد عادل الجبير:sneaky:

ان شاء الله مايفشلنا ويطلع قدامهم كأنه شخص قادم لاخبارهم باخر المستجدات وتطبيق القيم الاوروبيه بدل السعوديه

هو انت فاكر محركات الطائرات دي عبارة عن كام جزء وقطعة .. ما كان يتم في السعودية سابقا هو صيانة بسيطة لبعض اجزاء المحرك لكن الواضح هو الاتجاه لصيانة اغلب اجزاءه او ربما كامل اجزاءه .. انت كل اللي مطلوب منك حاجة بسيطة .. هاتلي من احد المصادر الموثوقة كلمة "صناعة" وينتهي الخلاف ونقول مبروك .. لكن اللف والدوران ملهوش لازمة .. لكن مش عايز اشوف حد تاني بيتهم المصريين بالمبالغة .. وبالنسبة ما خفي كان اعظم والله مشهورة عندكم برده بس انتو بس متبصوش على نفسكم في المرايه .. راجع مصدر الاقتباس ده

🙄
ترى في قطع اخرى واجزاء طائرات معقده تم صناعتها في السعوديه ماجات على قطع محركات والمفروض شركة الشرق الاوسط السعوديه طالعه بمحرك من زمان انشأت بعد ولادتي بسنتين ماهي شركه حديثه

عودة
أعلى