تنظيم داعش يخطف 11 مواطن مصرياََ في شمال سيناء

Ahmed tarek

عضو
التفاعل
834 5 0
تنظيم داعش يخطف 11 مصريا مدنيا شمال سيناء
#التفاصيل_بالكامل ..
التي لم يعلن عنها الأعلام المصري المضلل العار علي كل مصري وكل عربي وكل مسلم

أعلن تنظيم الدولة او ما يسمي #ولاية_سيناء عن خطف 11 مواطن وأصابة 3 أخرون في هجوم مسلح
يوم الثلاثاء الماضي بتاريخ 31/8/2021

قناة مجريات أحداث التابعة لتنظيم الدولة الاسلامية تعلن الخبر علي #تيلجرام

تفاصيل الهجوم المسلح على قرية بالوظه
علي لسان أهل القرية شمال سيناء

»» دخول سيارتين ربع نقل من شارع قرية الشوحط و دخلوا قرية بالوظة ، وقفوا عند كافتيريا ( الفيروز ) و اغلقوا بالسيارتين الشارع و دخلوا الكافتيريا و ثبتوا الجميع بأسلحه ثقيلة وخفيفه .. فمجموعة هربت و ومجموعة فضلت واقفة ، تم ضرب النار في ارجل الهاربين وضرب فى الهواء وداخل الكافتيريا ، و المسلحين بقوا حوالي ربع ساعة و بعدين خدوا معاهم سيارتين من الاهالى و خطفوا 10 أفراد و اصابو 3 آخرين و خرجوا من القرية و هم بيكبروا " الله أكبر ، الله أكبر" ..
ربنا يرد الغائب بالسلامه و يشفي المصابين و يجعل بلادنا وبيوتنا آمنه مستقره و سائر بلاد المسلمين ..

»» لمن لا يعرف اين تقع قرية بالوظه»»

قرية بالوظه هي أحد قرى محافظة شمال سيناء وهي أول قريه بالمحافظه من اتجاه القنطره شرق وتبعد عن قناة السويس بمسافة ٣٥ كيلو متر وبجوار مشروع المنطقه الصناعيه العملاق وميناء شرق التفريعه وهي قريه على مسافه قريبه جدا من ساحل البحر المتوسط وسكان القريه من قبيلة الاخارسه

»» وفي صباح اليوم قام الجيش المصري بأستخدام الطيارات المسيره بمعرفة مكان 8 اشخاص من المخطوفين وتم رجعهم اللي القرية بسلام وباقي 3 اشخاص جاري البحث عنهم قبل اعدمهم من قبل التكفريين في شمال سيناء««

»» أسماء باقي المخطوفين»»

#سالم_احمد_السيد
#عمر_محمد_سالم
#محمد_نبيل

««صور للمخطوفين»»
من اليمين اول صوره وتالت صوره وتاسع صوره لم يتم العثور عليهم حتي الأن

لحظة وصول مدرعات الجيش المصري القرية

أكد شاهد من اهل القرية ان المسلحيين كانوا يرددو الله اكبر الله اكبر بعد خطف ١١ مواطن وسرقة سياراتين...واكد انهم ينتقمون من اهل القرية بسبب مساعدة اهل القرية للمخابرات المصرية والجيش المصري في كشف تحركات تنظيم الدولة داخل سيناء..ومن المحتمل ان يكون التنظيم الدول اعدم الثلاثة الباقيين..

جاى تسب وتشتم مصرين

اصلا ممنوع التغطيه الاعلاميه فى سيناء

واعلام داعش ليس مصدر لتنقل منه الخبر

جاى تسب وتشتم مصرين

اصلا ممنوع التغطيه الاعلاميه فى سيناء

واعلام داعش ليس مصدر لتنقل منه الخبر
انا بقلل من الاعلام المصري... وانا مصري
والمصدر اهالي القرية يا فندم انا شايف الخبر من اعلام داعش بس مصدقتش اما اتفعل هشتاج للقرية تأكدت من الخبر

داعش مشروع مشترك تركي-ايراني

ظهور بندقية القنص الايرانية - صياد لدى تنظيم داعش-سيناء

وبسببها خسرت مصر العقيد اركان حرب خالد العريان قبل اسابيع قليلة..

انا بقلل من الاعلام المصري... وانا مصري
والمصدر اهالي القرية يا فندم انا شايف الخبر من اعلام داعش بس مصدقتش اما اتفعل هشتاج للقرية تأكدت من الخبر
الاعلام المصرى لا يغطى سيناء اعلام الجيش هو من يغطيه كونه يندرج تحت الامن القومى

ونحن لا ناخذ باخبار من مواقع داعش

المتحدث العسكرى المصرى هو المصدر الرسمى الوحيد للموضوع

نشر الخبر اصلا قد لا يكون فى مصلحه المخطوفين ان صح الموضوع من الاساس

فك الله اسرهم, و اعادهم لاهلهم سالمين غانمين.

موقع الحادثه قريب من بورسعيد, هل نشاط الدواعش في سيناء يصل للحواضر الكبرى؟ ام ان هذا حدث استثنائي؟

حسب معرفتي المتواضعة نشاطهم - لعنهم الله - يتركز على الكمائن في مناطق نائيه.

أن تقاتل جيش نضامي كبير على أن تدخل في حرب عصابات مع مرتزقة يندسون بين السكان ، الله يوفق مصر في القضاء على هؤلاء الإرهابيين و يتم تحرير الرهائن

الله ينصركم على داعش قبحها الله

أمازال للتنظيم وجود بمصر :cautious:

الاعلام المصرى لا يغطى سيناء اعلام الجيش هو من يغطيه كونه يندرج تحت الامن القومى

حبيبي هو انا قاعد في سيناء يعني هعرف الاخبار قبل متنزل؟!.. ادخل علي الهشتاج وهتعرف زاي ما انا عرفت.. اما بقي قصة الاعلام لا يغطي اخبار سيناء.. مافيش سلطة في الدولة ليها الحق انها تمنع تواجد الاعلام في اي مكان.. الكيان الصهيوني بيقتل الفلسطينيين و وكالات الاخبار العالمية بتصور اكنه فليم سينمائي ولا جندي يقدر يقرب من صحفي.... بس الحرية قربت مش بعيده

موقع الحادثه قريب من بورسعيد, هل نشاط الدواعش في سيناء يصل للحواضر الكبرى؟ ام ان هذا حدث استثنائي؟

للاسف هما كانوا قرييبين جدا من السويس

لم يعد لهم نشاط يذكر غير قتل المدنيين

حتى لا بيهاجوا كمائن ولا غيره

كلها زرع عبوات على الطرق

لم يعد لهم حاضن ولا دعم

هى فقط حلاوه روح

للعنة الله على كلاب أهل النار التنظيم المخابراتي الديمقراطي

حبيبي هو انا قاعد في سيناء يعني هعرف الاخبار قبل متنزل؟!.. ادخل علي الهشتاج وهتعرف زاي ما انا عرفت.. اما بقي قصة الاعلام لا يغطي اخبار سيناء.. مافيش سلطة في الدولة ليها الحق انها تمنع تواجد الاعلام في اي مكان.. الكيان الصهيوني بيقتل الفلسطينيين و وكالات الاخبار العالمية بتصور اكنه فليم سينمائي ولا جندي يقدر يقرب من صحفي.... بس الحرية قربت مش بعيده

عزيزى

ممنوع التصاريح الاعلاميه فى سيناء منذ 7 سنوات التغطيه بيدرها المتحدث العسكرى

موضوعك اصلا مصيره الحذف لان مصدرك ضعيف

ويا ريت تورينا وكالات الانباء العالميه وهى نشره هذا الموضوع طلما الاعلام المصرى مش عجبك

يا عم انت بتكلم مين دى ناس عائشة على السيولة لا يعرف أمن مخطوفين ولا تأمين حياتهم المهم انه يطلع ترند ويشتم ويظهر مصر أنها سابت ولادها لداعش ينتقموا منهم وبس عالم زو اتنين اتجاه لا تعرفها يمين ولا شمال اهم حاجة الخبر والبابلة عشان ولى نعمته يرضى عنه وخسارة انك مصرى

للاسف هما كانوا قرييبين جدا من السويس

اتذكر زمان قبل سنوات كانوا يملكون قاذفات محموله عالكتف وهددوا الملاحة في السويس

المفروض ان يحاول الجيش قد ما يقدر يبعدهم عن السويس والممر المائي بكل ما يملك من امكانيات لان هذا الممر شريان للدوله اقتصاديا ولسمعتها الدولية

الارهاب افه كل ما ظننا انها انتهت تعود من جديد

نظيم داعش يخطف 11 مصريا مدنيا شمال سيناء
#التفاصيل_بالكامل ..
التي لم يعلن عنها الأعلام المصري المضلل العار علي كل مصري وكل عربي وكل مسلم

طيب بص .. لجهلك الذى لا يحتمل منطقه شمال سيناء حتى لشركات الكهرباء والانترنت
restricted area

هتقولى ليه .. الاعلام لو نشر حاجه زى كدا ممكن الدواعش دول يستخدمهوا عادى من الاخبار ... مين عمل مين اتقبض عليه الخ الخ ... فهى منطقه المسموح نشر اخبار عنها القوات المسلحه نظرا للوضع الامنى هناك

عودة
أعلى