موقع تركي: تركيا تسلم 15 من قيادات الإخوان لمصر والإمارات أكتوبر المقبل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا لا اتفق معك في العلمانيه بساطه لان كل التجارب اثببت العلمانيه في الشرق الأوسط وقي البلاد الاسلاميه تعني فراغ ديني مما يؤدي لجهل ديني فيتم ملؤه من الجماعات المتاسلمه دي وتشكيل المسلمين االي بيستهدفوهم بالمتاهج المتطرفه أسهل من اي حد تاني ..

الحديث في هذا الموضوع محتاج تأسيس كبير وانا مرهق وشكلي داخل على دور كرونا lol

بس خليني افاجئك واقول لك ان العلمانية كتطبيق حاضر في تاريخك الاسلامي من زمان.. العلمانية يا صديقي انتصرت وحكمت منذ بداية الدولة الاسلامية، سنة41 هجريا الشهيرة بعام الجماعة تحديدًا، لما تنازل الحسن عن موقعه في نزاع الخلافة وإستتب الأمر لمعاوية. العلمانية المقصودة هنا مش العلمانية بمعناها السطحي الإجرائي المباشر (الفصل المؤسسي للدين عن الدولة، عدم إتخاذ النصوص الدينية كأصل تشريعي إلخ)، فهذا الشكل من العلمانية لم يخطر ببال معاوية أبدا، وإنما المقصود هو العلمانية بمعناها الحقيقي العميق: إنتصار ما هو أرضي ملموس علي ما هو سماوي متجاوز.

وبالمناسبة، لو خيرت أي شيخ سلفي أو أزهري او حتى معلقجي أن يعيش في دولة علمانية أو دولة تطبق الشريعة سيختار العلمانية..السر في أن حياة وكرامة هذا الشيخ/المعلقجي مرهونة برأي شيخ آخر فيه قد يكون على غير مذهبه الفكري، بينما العلمانية تقول أن هذه آراء لا ينبني عليها أية قوانين للدولة..فأهلًا وسهلًا بك، اهرّي براحتك طالما الموضوع في إطار الرأي والتنظير

وبالمناسبة، لو خيرت أي شيخ سلفي أو أزهري او حتى معلقجي أن يعيش في دولة علمانية أو دولة تطبق الشريعة سيختار العلمانية..السر في أن حياة وكرامة هذا الشيخ/المعلقجي مرهونة برأي شيخ آخر فيه قد يكون على غير مذهبه الفكري، بينما العلمانية تقول أن هذه آراء لا ينبني عليها أية قوانين للدولة..فأهلًا وسهلًا بك، اهرّي براحتك طالما الموضوع في إطار الرأي والتنظير
الحته دي تحديدا فيها تدليس جامد
قبل ماتحكم علي الدوله الاسلاميه شوف هل قياداتها أو حكامها إسلاميين فعلا ولا لأ فمتجيش تقول دوله داعش اسلاميه مثلا تبقي مدلس
وبعدين علاقات هذه الدوله ايه مع العالم وهل عليها هجوم ومؤمرات وحصار ولا لأ ده لازم تحطه فالإعتبار
هل اديتهم فرصه كافيه للحكم عليهم بدون قلاقل ولامشاكل ولا لأ؟؟؟
هل هم اسلاميين اصلاحيين ذوي كفاءات ولا متخلفين زي معظم الجماعات الاسلاميه المصطنعه؟؟؟

الحته دي تحديدا فيها تدليس جامد
قبل ماتحكم علي الدوله الاسلاميه شوف هل قياداتها أو حكامها إسلاميين فعلا ولا لأ فمتجيش تقول دوله داعش اسلاميه مثلا تبقي مدلس
وبعدين علاقات هذه الدوله ايه مع العالم وهل عليها هجوم ومؤمرات وحصار ولا لأ ده لازم تحطه فالإعتبار
هل اديتهم فرصه كافيه للحكم عليهم بدون قلاقل ولامشاكل ولا لأ؟؟؟
هل هم اسلاميين اصلاحيين ذوي كفاءات ولا متخلفين زي معظم الجماعات الاسلاميه المصطنعه؟؟؟

الفاظ تليق فيك نفس المستوى

عشان قلت " طُز " في قردوغان ؟
ولا عشان الصورة أوجعتك ؟

عموماً لا يوجد أسوء من مستوى ألفاظك تصف بردودك السابقة الحكام العرب بالكلاب والخونة وتسيء لكل ماهو عربي وتقعد تصيح لما نقول عن قردوغان انه حيوان وطز فيه

انت لا يكون صدقت نفسك انك تركي 🤣

بالنسبة لي ، لا كرامة لكل من يسيء للعرب ويطبل للترك وخليفة الشواذ

ردي لك عشان تبطل تتكلم عن الدول الخليجية وتبطل تلميحات غبية ، نقدر نرد ونوجعك ونوجع خليفة الشواذ اللي تفتخر فيه

وختاماً ، أكرر : طُز في الحيوان قردوغان

تحية.

من يرعى الاخوان في دولته كمن يرعى العقارب في بيته

الجماعه ان اعطوا وعد خالفوا
واذا تحدثوا كذبوا
واذا خاصموا فجروا

الحل عند ديتر وسبق وقلته من زمااااااااااااااااااااااااااااااااان

المشاااااااانق

عشان قلت " طُز " في قردوغان ؟
ولا عشان الصورة أوجعتك ؟

عموماً لا يوجد أسوء من مستوى ألفاظك تصف بردودك السابقة الحكام العرب بالكلاب والخونة وتسيء لكل ماهو عربي وتقعد تصيح لما نقول عن قردوغان انه حيوان وطز فيه

انت لا يكون صدقت نفسك انك تركي 🤣

بالنسبة لي ، لا كرامة لكل من يسيء للعرب ويطبل للترك وخليفة الشواذ

ردي لك عشان تبطل تتكلم عن الدول الخليجية وتبطل تلميحات غبية ، نقدر نرد ونوجعك ونوجع خليفة الشواذ اللي تفتخر فيه

وختاماً ، أكرر : طُز في الحيوان قردوغان

تحية.
هههههههه اي بصدق نفسي ليش حتى ما صدق نفسي تركي ابا عن جد وبنسبة للكرامه بس تعرفها او تشم ريحتها حكيلي عنها وتلميحات خيو ان كانت غلط اقلع عيني اول دولة فتحت سفارة من العرب معروف مين هيه ومابا تنين يحكو فيها بتقولو نحنا عم نواجه ايران وتاني يوم بتطلع اربع خمس باخرات ع موانئ ايران

هههههههه اي بصدق نفسي ليش حتى ما صدق نفسي تركي ابا عن جد وبنسبة للكرامه بس تعرفها او تشم ريحتها حكيلي عنها

على طاري الكرامة اللي تقول اني ما اعرفها ، تدري لما العراق احتلت الكويت ما رحت العراق وصرت امثل اني عراقي واقف ضد الكويت واطبل للعراق مثلك الآن مسوي نفسك تركي وتهاجم بلدك يا عزيزي اللاجئ

وبما ان الجملة أوجعتك سأكررها : لا كرامة لكل من يسيء للعرب ويطبل للترك وخليفة الشواذ

وتلميحات خيو ان كانت غلط اقلع عيني اول دولة فتحت سفارة من العرب معروف مين هيه ومابا تنين يحكو فيها بتقولو نحنا عم نواجه ايران وتاني يوم بتطلع اربع خمس باخرات ع موانئ ايران

تعال فهم صاحبنا السوري المستترك ان العلاقات التجارية مع ايران وروسيا مالها شغل بدعم ارهاب هذي الدول بسوريا

بخصوص ايران كل دول الخليج عدى السعودية يتعامل معاها اقتصاديا وهناك تبادل تجاري وعلاقات دبلوماسية معها

السعودية من كم يوم في لقاء عسكري مع وزير الدفاع الروسي ومصر تعمل صفقات روسية وهناك تفاهمات سعودية روسية بسوق النفط والخ.. بس انتو عندكم كل علاقة مع الروس والايرانيين يعني انها دعم لبشار

المهم ما انسى اني بأول رد حطيت لك هالصورة وقعدت اسمع صياحك وانا بالكويت الله يهديك

ختاماً والثالثة ثابتة : طز بالحيوان قردوغان

تحية.

التعديل الأخير:
هههههههه اي بصدق نفسي ليش حتى ما صدق نفسي تركي ابا عن جد وبنسبة للكرامه بس تعرفها او تشم ريحتها حكيلي عنها وتلميحات خيو ان كانت غلط اقلع عيني اول دولة فتحت سفارة من العرب معروف مين هيه ومابا تنين يحكو فيها بتقولو نحنا عم نواجه ايران وتاني يوم بتطلع اربع خمس باخرات ع موانئ ايران
فيه ناس معانا بيتكلموا بلغتنا بس هما عمرهم ما حبوا بلدهم وبعد ما خربوها جريوا علي بلدهم الأصلي
أنت مثال حي خربتوا سوريا الجميلة وجريتوا علي اللي خربها

بس عادي الزمن دوار يا ابني واللي عملتوه هيتعمل فيكم دي سنة الله في الأرض, سوريا هترجع بلد تاني وأقوي من الأول أن شاء الله وتركيا هتركب المرجيحة قريب باذن الله الصبر بس

فيه ناس معانا بيتكلموا بلغتنا بس هما عمرهم ما حبوا بلدهم وبعد ما خربوها جريوا علي بلدهم الأصلي
أنت مثال حي خربتوا سوريا الجميلة وجريتوا علي اللي خربها

بس عادي الزمن دوار يا ابني واللي عملتوه هيتعمل فيكم دي سنة الله في الأرض, سوريا هترجع بلد تاني وأقوي من الأول أن شاء الله وتركيا هتركب المرجيحة قريب باذن الله الصبر بس
بس تعرف كيف كانت سوريا قبل الثورة ابقة احكي وتفهمن عكيفك شو بتعرف غير الي شايفو بتلفزويون طوابر الخبز والبانزين وقطع الكهربا قبل الثورة الفقر الي زاد بين ناس القمع الي خلا الناس ما تسدق تكلع من البلد وله الفساد الي نهش البلد نهش ونفط الي عم يروح ع جيبة ال الاسد لك شو بتعرف انت عن سوريا حتى عم تقلي بلد حلوة لعلمك كنت باحلى مناكق سوريا واجملها وكان والدي من اغنى اهل المنطقة واكترهون نفوذا مع هيك كنا مخنوقين بهل بلد كنا عم نموت بس عل بطيئ التشيع كان عم ينتشر عل مخفي المشاريع الاقتصادية عم يسيطر عليها كلاب ال الاسد نهر بردى الي كان عم يروي الشام صار نهر مية مجاري من ورا الاهمال بساتين دمر والهامة صارت بساتين حجر من ورا غباء ال الاسد
انت بتعرف سجن صيدنايا بتعرف سجن تدمر بتعرف مقابر حماة الجماعية
بتعرف الحي المهجور بجسر الشغور قابلت حدا من ولاد شباب المشارقة
لك منطقة الجزيرة اغنى مناطق سوريا ومع هيك اهلها كانو عم يجوعو
بتعرف سوريا الجميلة الي عم تشوفها عل تلفزيون ما بتعرف انو السوس كان عم ياكلها من جوا

انا ايضا كنت في تركيا فترة الانقلاب وش الفرصة السعيدة هذي ههههه
ذلحين خوينا يقول ارسلتهم المخابرات السعودية يديرون الانقلاب

رحنا وقتها عمل ...
اكيد حنا اللي قلبنا الانقلاب سويناه مقلوبه

اول شي انا لا اتفق معك في العلمانيه بساطه لان كل التجارب اثببت العلمانيه في الشرق الأوسط وقي البلاد الاسلاميه تعني فراغ ديني مما يؤدي لجهل ديني فيتم ملؤه من الجماعات المتاسلمه دي وتشكيل المسلمين االي بيستهدفوهم بالمتاهج المتطرفه أسهل من اي حد تاني .. ليه لان أدوات الفهم الديني والرد عند هؤلاء الناس البسطاء ضد المتطرفين وهي ابسط المعرفه الدينيه تم محيها فبتؤدي العلمانيه في الواقع لمذيد من التطرف وليس تخجيمه . وتونس خير مثال لكده
الإنسان الشرق اوسطي بطبيعته محب للدين وان لم يكن متدين فحتي لا تثير عاطفته الدينيه احترم الجزء ده عنده .. بس يمكن اعاده تشكيل الفكر الديني ومحاصره التطرف وده علاجه التنميه ووقف تترييف المدن الاي اهل الريف لما بيروح المدينه بلزاجته بيحاول يغير في ثقافه اهل المدن فبيكون الجماعات الدينيه بأسلوب حشر المناخير في حياه الناس اللي تتبعها وبيحبها الريفي ده متنفس ليه فييعتنقها بص علي اغلب معاقلهم هتلاقيها في عين شمس كرداسه أحياء الفلاحين اللي استوطنوا في القاهره ..
التنميه وتعليم الناس حب الحياه والخروج والتنزه هي عدوه التيارات دي لأنهم كاءنات ذو فكر طفيلي تنمو في الفضاء الخرب..
بالنسبه للسوريين انت معاشرتك ليهم سطحيه ومش متابعهم لان بعض الناس اللي علي خط الليبرالية المثاليه المفصول عن الواقع زب البرادعي وعمر و حمزه شايفين الدنيا شعارات بينك وانسانيه واندماح ووو وده ثبت فشله ..
هم في بلدهم عايشين من الالاف السنين طواءف وعشاءر وقبائل ومش مندمجين واول ماجت الفرصه بإسقاط النظام طحنوا في بعض والان يكرروا نفس النموذج في مصر بيسيطروا علي أحياء كامله وعقارات كامله من الباب للباب ومدارس خاصه بيهم ومستوصفات دون تصريح بتمويل دولي حتي فرق موسيقيه بتاعتهم جايين بيها وما بيشتروش ومابيشغلوش الا بعض الا للضروره كفرض قانوني مثلا او ابن حد معرفه بيمشي أمورهم ..
دي اقليه ثقافيه بتتزرع في مصر قابله للتوسع بضغط اوروبي وقريبا هيكون ليها تبعات سياسيه علي الدوله قريبا في أول ةزمه ابتزاز دولي كملف الاقباط سابقا ..
سيبك من ٤٠٠ مليون دولار تنفقعا الدوله عليهم سنويا من ميزانيه المصري اللي اولي بيها من تعليم مجاني للجامعه لعلاج مجاني لطاقه مازالت مدعومه بيستفادوا منها ومرافق وشقق قي المدن الجديده احتلوها البنت اصلا للمصريين مش للسوري ولا سوداني ولا غيره ..
السوري بيتسخب لمصر هو والفلسطيني زي ماعمل جدودهم الهكسوس في تخريب مصر ..
يكفي ان تعرف ان كتير من رموز الاخوان في مصر من أصول غير مصريه كالبنا والتلمساني وسليم العوا وغيرهم عاوزين يدمروا الهويه المصريه بهويات اخري حتي تكون مصر سبيل لكل من هب ودب وتخدم عاي مصالح بلادهم بحروب وخلافه مقابل شويه شعارات

انا درجة حرارتي ارتفعت لدرجة الهلوسة البصرية ولا في شي فعلا في كلامك محتاج يتصحح😂😂
انت تقرا بضمير ما شاء الله عليك
ازاي طلعت الحرفين ذول من النص الشعري الطويل ذا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى