موقع تركي: تركيا تسلم 15 من قيادات الإخوان لمصر والإمارات أكتوبر المقبل

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
نسأل الاخ Syrian.tr @Syrian.tr عن معقل الاخوان في سوريا
كانت سابقا حماة وجسر الشغور ادلب وحي المشارقة حلب حي العوينة والقلعة في الاذقية لكن حاليا لا يوجد لهم معقل اصلا تأثيرهم جدا ضعيف في الشمال لا يوجد لهم تشكيل عسكري مؤثر سوى فيلق الشام لكنه اصبح غير مؤثر حتى الاسلاميين في الشمال اصبحو مكروهين قليلا

صاحب هذا الحساب يرحب بمشاركة الاخوة المعلقجية ولا يجد في نفسه غضاضة 😂

مشاركة في الموضوع 'طالبان تدعو بعض الدول للمشاركة في يوم إعلان الحكومة'
https://defense-arab.com/vb/threads/167076/post-4271784
احييك على تعلقاتك الي لو خدنا بها هنضيع ونلبس في الحيط
الاسلاميبن لو تمكنوا من سوريا(على كلامك) اصبح مصر والخليج تهديهم وجودي
وخلي علماني سوريا(الي اصلا ولائهم لايران بالمناسبة وروسيا ايضا) خليهم يدافعوا معانا لان ساعتها هتبقى بتحارب على جبهتين داخليه وخارجية
وخلي الشاورما تنفعنا

ملحوظة،،،،القليل من الفلسفة عقل،،،اما الكثير منها لسعان وجنان

الوضع يتغير بسرعه هنا الناس تتجه نحو التدين نسبة الحجاب زادت بشكل كبير نسبة الصيلم بين ناس زادت ونسبة المصلين زادت
صديقي ماذا تتوقع من شعب حكمته دولة علمانية لمدت ما يقارب 90سنه حزب العدالة بقي في الحكم10سنوات حتى استطاع اعادة الحجاب للمدارس
قبل حزب العدالة كان الشخص الذي يدخل الى المسجد مرتين يذهب الى غياهب السجون الامر ليس سهل كما تعتقد
سوالف.. حقوق المثليين اللي سمح بها اردوغان وليس عسكر تركيا..
الغاء عقوبة الزنا فعلها اردوغان وليس عسكر تركيا..
ترخيص الدعارة واعطائهم رقم مهني وتقاعد واستخلاص ضرائب منهم فعلها اردوغان وليس العسكر...
حكاية الحجاب من اطرف ماقرات وامر به اردوغان لزيادة قاعدة انتخابه خصوصا سكان الارياف المتدينيين بطبعهم وهم اهم قاعدة انتخابية...
على فكرة المثليين في اخر انتخابات صوتوا لقردو.. ما بيحصلون احد زيه!

اخر زيارة لتركيا في ٢٠١٧
وكنت قبل ذلك ايام الانقلاب المزعوم في مهمة عمل
انا ايضا كنت في تركيا فترة الانقلاب وش الفرصة السعيدة هذي ههههه
ذلحين خوينا يقول ارسلتهم المخابرات السعودية يديرون الانقلاب

سوالف.. حقوق المثليين اللي سمح بها اردوغان وليس عسكر تركيا..
الغاء عقوبة الزنا فعلها اردوغان وليس عسكر تركيا..
ترخيص الدعارة واعطائهم رقم مهني وتقاعد واستخلاص ضرائب منهم فعلها اردوغان وليس العسكر...
حكاية الحجاب من اطرف ماقرات وامر به اردوغان لزيادة قاعدة انتخابه خصوصا سكان الارياف المتدينيين بطبعهم وهم اهم قاعدة انتخابية...
على فكرة المثليين في اخر انتخابات صوتوا لقردو.. ما بيحصلون احد زيه!
يا ريتك لو ضليت ساكت كان احسن ما تحكي هل مسخرة الي كاتبها متل لت وعجن نسوان الحارة وقت بكونو بصبحية 🤣🤣🤣🤣

وخلي علماني سوريا(الي اصلا ولائهم لايران بالمناسبة وروسيا ايضا) خليهم يدافعوا معانا لان ساعتها هتبقى بتحارب على جبهتين داخليه وخارجية
وخلي الشاورما تنفعنامشاهدة المرفق 417265
مين قلك انو سوريا اصلا بتقدر تكون تحت حكم اسلامي هي ما واردة ابدا 🙂🙂

يا ريتك لو ضليت ساكت كان احسن ما تحكي هل مسخرة الي كاتبها متل لت وعجن نسوان الحارة وقت بكونو بصبحية 🤣🤣🤣🤣
اتحداك تثبت العكس... ونسوان الحارة اللي هجوا من بلدهم وسلموه الايرانيين والروس وجايين هنا يطبلون لاردوغان

اتحداك تثبت العكس... ونسوان الحارة اللي هجوا من بلدهم وسلموه الايرانيين والروس وجايين هنا يطبلون لاردوغان
واووو اثبت العكس ابحث ودقق بتعرف بس الحقد والكره ما عم يخليك تشوف روح دور انت الي جايب الكلام مو انا اثبتو انت
قصدك الايراني والروسي الى عم تدعمو دولة من جنبكون عل اقل قاتلنا وحاربنا بعدين متل ما سوريا بلدي كمان تركيا بلدي روح شبح بعيد من هون روح

واووو اثبت العكس ابحث ودقق بتعرف بس الحقد والكره ما عم يخليك تشوف روح دور انت الي جايب الكلام مو انا اثبتو انت
قصدك الايراني والروسي الى عم تدعمو دولة من جنبكون عل اقل قاتلنا وحاربنا بعدين متل ما سوريا بلدي كمان تركيا بلدي روح شبح بعيد من هون روح
شايف كيف ما قدرت تنفي اي معلومة.. مسكين حقيقة

قصدك الايراني والروسي الى عم تدعمو دولة من جنبكون

شكلك غلطان تركيا مش جنب السعودية 😁 🤣

بصراحة من أول يوم شفت مشاركاتك حسيت انك نسخة مشابهة جداً من العضو ( يا عومري )

وبالمناسبة .. " طُز " في قردوغان

تحية.

اذا طلبت فتي من جولي شيك 🤭
أدلب لم تعد معقلا فقط للاخونجية وما يرتبط بهم من جماعات بل اصبحت نفطة انطلاق لهم ولمقاتليهم لاي مكان تقوم المخابرات التركية باستخدامهم فيه ..واخرها ليبيا

وخلي الشاورما تنفعنامشاهدة المرفق 417265

ياجدع خلي عندك تمييز بين الحديث الجاد والdark sarcasm..عيب انت مصري😂

تحية.
حلال زلال لخليفة الشواذ

ياجدع خلي عندك تمييز بين الحديث الجاد والdark sarcasm..عيب انت مصري😂
الجماعة الفلسفجية دول كلامهم بيطلب دايما كوباية شاي حبر وسيجارة سوبر..علشان ما يتفهموا غلط
بس سيبك انت ،،كلامك له قلبي يسعد وبه اذني تطرب
images (41).jpeg

انا مش حابب اللهجة الي دايما بتحكي بها عن السوريين في مصر..وأتمنى عليك تعيد النظر في الأمر..بالنسبة لمصر و سوريا، مش وارد ننقذ الاتنين! انا عندي اقتراح واتمنى القائمين على البلد دراسته وهو اننا نضحى ببلد، و العلمانية تعيش!

والموضوع خطواته بسيطة جداً على فكرة :

الاسلاميين المصريين يهاجروا هناك و ينضموا لاخوانهم فى النضال..بشار يخسر و يسلم سوريا للاسلاميين. بعد هجرة و سيطرة الاسلاميين هناك، العلمانيين السوريين يشرفونا هنا!

يبقى كدة كله مبسوط، و عايش الحياة اللى بيتمناها :

الاسلاميين المصريين و السوريين ينكحوا المشركات والسبايا هناك براحتهم، النواصب والروافض يفشخوا بعض و يتنافسوا و يتخانقوا و يحاربوا بعض على الشريعة الصحيحة و من يطبقها.

و أحنا كعلمانيين مصريين و سوريين نقضيها شاورمة سورى هنا، و نتنافس على فرص الحياة الهنيئة والمُزز الحِسان!

بعد 10 - 15 سنة بالكتير، الاسلاميين فى سوريا يحققوا نفس انجازات اخوانهم العباقرة اللى حكموا اى دولة فقيرة فى العالم، مايلاقوش ياكلوا، و أحنا يبقى حالنا (منتاز) على راي ابوقطب😂

نعرض عليهم و هما جعانين صفقة على طريقة (النفط مقابل الغذاء) و ليكن اسمها مثلاً:
(استخدام ميتين أم المخ مقابل الشاورمة).

يستخدموا المخ و يختاروا العلمانية، و ياكلوا الشاورمة، و يبقى كدة قضينا عالفكر الاصولى فى البلدين للأبد، و بدون اراقة دماء بنى أدمين..الخسائر كلها هتبقى فى الخرفان و البهايم فقط ... لاننا هنحتاج منها كتير لعمل الشاورمة !
اول شي انا لا اتفق معك في العلمانيه بساطه لان كل التجارب اثببت العلمانيه في الشرق الأوسط وقي البلاد الاسلاميه تعني فراغ ديني مما يؤدي لجهل ديني فيتم ملؤه من الجماعات المتاسلمه دي وتشكيل المسلمين االي بيستهدفوهم بالمتاهج المتطرفه أسهل من اي حد تاني .. ليه لان أدوات الفهم الديني والرد عند هؤلاء الناس البسطاء ضد المتطرفين وهي ابسط المعرفه الدينيه تم محيها فبتؤدي العلمانيه في الواقع لمذيد من التطرف وليس تخجيمه . وتونس خير مثال لكده
الإنسان الشرق اوسطي بطبيعته محب للدين وان لم يكن متدين فحتي لا تثير عاطفته الدينيه احترم الجزء ده عنده .. بس يمكن اعاده تشكيل الفكر الديني ومحاصره التطرف وده علاجه التنميه ووقف تترييف المدن الاي اهل الريف لما بيروح المدينه بلزاجته بيحاول يغير في ثقافه اهل المدن فبيكون الجماعات الدينيه بأسلوب حشر المناخير في حياه الناس اللي تتبعها وبيحبها الريفي ده متنفس ليه فييعتنقها بص علي اغلب معاقلهم هتلاقيها في عين شمس كرداسه أحياء الفلاحين اللي استوطنوا في القاهره ..
التنميه وتعليم الناس حب الحياه والخروج والتنزه هي عدوه التيارات دي لأنهم كاءنات ذو فكر طفيلي تنمو في الفضاء الخرب..
بالنسبه للسوريين انت معاشرتك ليهم سطحيه ومش متابعهم لان بعض الناس اللي علي خط الليبرالية المثاليه المفصول عن الواقع زب البرادعي وعمر و حمزه شايفين الدنيا شعارات بينك وانسانيه واندماح ووو وده ثبت فشله ..
هم في بلدهم عايشين من الالاف السنين طواءف وعشاءر وقبائل ومش مندمجين واول ماجت الفرصه بإسقاط النظام طحنوا في بعض والان يكرروا نفس النموذج في مصر بيسيطروا علي أحياء كامله وعقارات كامله من الباب للباب ومدارس خاصه بيهم ومستوصفات دون تصريح بتمويل دولي حتي فرق موسيقيه بتاعتهم جايين بيها وما بيشتروش ومابيشغلوش الا بعض الا للضروره كفرض قانوني مثلا او ابن حد معرفه بيمشي أمورهم ..
دي اقليه ثقافيه بتتزرع في مصر قابله للتوسع بضغط اوروبي وقريبا هيكون ليها تبعات سياسيه علي الدوله قريبا في أول ةزمه ابتزاز دولي كملف الاقباط سابقا ..
سيبك من ٤٠٠ مليون دولار تنفقعا الدوله عليهم سنويا من ميزانيه المصري اللي اولي بيها من تعليم مجاني للجامعه لعلاج مجاني لطاقه مازالت مدعومه بيستفادوا منها ومرافق وشقق قي المدن الجديده احتلوها البنت اصلا للمصريين مش للسوري ولا سوداني ولا غيره ..
السوري بيتسخب لمصر هو والفلسطيني زي ماعمل جدودهم الهكسوس في تخريب مصر ..
يكفي ان تعرف ان كتير من رموز الاخوان في مصر من أصول غير مصريه كالبنا والتلمساني وسليم العوا وغيرهم عاوزين يدمروا الهويه المصريه بهويات اخري حتي تكون مصر سبيل لكل من هب ودب وتخدم عاي مصالح بلادهم بحروب وخلافه مقابل شويه شعارات

تحية.
الفاظ تليق فيك نفس المستوى

دمك ثقيل يفلسفه وينكحو سبايا ايه هو ده فكرك عن الإسلاميين؟؟؟؟
وهل حكمو مكان أصلا عشان تحكم عليهم المكان الوحيد الي حكموه يعتبر غزه والمشكله انها محاصره ومع ذلك حولوها لبؤره مقاومه وحصنوها من الاحتلال فنجحو بالنسبه لامكاناتهم الموجوده لكن لو فيه مطار وميناء كنت هتشوف غزه كانت هتبقي عامله ايه!
ودايما فرق بين داعش والقاعده والتبليغ وهذه الجماعات المنحرفه الفاشله وبين الاخوان وحماس وطالبان والعداله والتنميه في تركيا مثلا هؤلاء لهم مشروع عكس المنحرفين هدفهم التدمير والتخريب وتشويه الإسلام فقط
ابدا ماحكموش مكان لا أفغانستان المذدهره ولا الصومال اللي بتنافس المانيا والا السودان الموحده ولا ليبيا الجميله ولا تونس ولا باكستان ياجدع ده انتم لو قعدتم في جنه بفكركم الابليسي اللي مالهوش علاقه بالدين الا دينكم بتحولوها لخراب..
ممكنوتقولي ليه الدوله الجميله دي هي اكتر دول في العالم شعوبها بتهرب منها طالما حابيين حكم الشريعه حسب تصور من يحمكمهم لبلاد العلمانيه حيس لا توجد اشكالكم الجميله في الحكم؟

معلش بس مع احترامي للجميع هوا ايه مصر اللي تكون علمانية دي

أنا لا عاوز مصر ماشية مع التيار العلماني اللي عاوز يحرف و يشيل الدين من حياتنا

ولا عاوز التيار الاسلامي اللي بيتشدد في الدين اللي كل ما يشوف حاجة يكفر صاحبه

احنا نمشي زي ما قال ربنا : (وكذلك جعلناكم امة وسطا)

الدين القيم السليم و الطريق المستقيم لا عوج فيه ولا مغالاة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى