لزيادة أعداد الطيارين المصريين تخفيض نسبة القبول للالتحاق بالكلية الجوية لـ 52 ٪

التخصصات بتتم في العام الثالث أوالأخير من الدراسة علي ما اعتقد .. الأصل في المقبولين هوه اللياقة والكفائة التامة ثم يتم الفرز والتخصص بعد ذلك بناء علي القدرات في الدراسة
بالظبط مش الكل بيركب طيارة

مصر هزمت اسرائيل بالطيريين المصرين وهم حالين من اكفأ الطياريين على مستوى العالم ويجى واحد يقول الطياريين مخهم على قدهم هزلت

السؤال برضه هعمل ايه بواحد صحته كويسه ومخه على اده وهو حرفيا هيتعامل مع تكنولوجيا شديده التعقيد دا غير الدراسة الفنيه وعلوم الطيران
الاختبارات بتكون شاملة من اول النظر واختبار نفسي وبدنى وغيرها الموضوع مش سهل علشان كده اختبارات الطيران رعب بيخاف منها أبناء الرتب نفسهم الى سهل يشتغلو فى اى مكان

نسبه القبول نزلت عشان التنسيق الصمادي مضروب بالنار بسبب الدرجات. لك أن تتخيل أن الهندسه نزلت مرحله تانيه

نسبه القبول نزلت عشان التنسيق الصمادي مضروب بالنار بسبب الدرجات. لك أن تتخيل أن الهندسه نزلت مرحله تانيه
2017 الهندسة نزلت مرحلة تانية
انت تقصدك "لك أن تتخيل أن الهندسه نزلت ل 80%"

🤨 من جدكم ابو55٪ تقبلونهم
ياحظكم هذا عندنا لواء الفشل وماينقبل حتى محاسب
هذه السنة مختلفة تماما عن السنوات السابقة

اذ لاول مرة كلية الطب البشري التي كانت تاخذ نسبة ٩٨ او ٩٩ في المئة اخذت هذا العام ٩١ في المئة

وكليات الهندسة اخذت ٨٨ في المئة فأقل

وكليات الحاسابات والمعلومات والذكاء الاصطناعي اخذت من ٧٨ في المئة

فطبيعي تجد تلك النسب

امتحانات هذا العام كانت صعبة للغاية عن السنوات السابقة جعلت النسبة منخفضة جدا عن سابقتها

اذ لاول مرة كلية الطب البشري التي كانت تاخذ نسبة ٩٨ او ٩٩ في المئة اخذت هذا العام ٩١ في المئة

فطبيعي تجد تلك النسب

امتحانات هذا العام كانت صعبة للغاية عن السنوات السابقة جعلت النسبة منخفضة جدا عن سابقتها
المشكلة ان تلك النسب هي لجامعات حكومية مثل جامعة القاهرة او عين شمس

لكن الجامعات الخاصة نسب القبول انخفضت بشكل كبير و الجامعات الاهلية

المشكلة ان تلك النسب هي لجامعات حكومية مثل جامعة القاهرة او عين شمس

لكن الجامعات الخاصة نسب القبول انخفضت بشكل كبير و الجامعات الاهلية
وزير التعليم خارب الدنيا العيال كانو عاملين يقولو انه خربها ومحدش كان مصدقهم مش عارف ليه متساب لحد دلوقت والدوله ولا فى دماغها علشان اغلب مشاريعهم الجديدة معتمده على التعليم الفنى وسايبين العيال لمحمد رمضان وحمو بيكا وشكوش وهنلبس فى الحيطه علشان رئيس مش مؤمن بقيمة التعليم 🤦‍♂️

سؤال للسادة المحترمين

لماذا تضع القوات الجوية تنسيق منخفض لهذا الحد ويدل على ضعف التحصيل العلمى للمتقدمين فى سلاح هو الاكثر تعقيدا والاغلى سعرا بين كل الاسلحه؟!
الطيران مش محتاج انك تكون خبير في كل حاجه... لان فيه اكاديميه طيران خاصه.. ولكن لاتختاج الي مجموع معين او دراسه معينه.. علي عكس الدفاع الجوي والكليه الفنيه العسكريه تقبل من مجموع عالي في الثانويه العامه وتكون شعبه علمي فقط..

الطيران بالذات بسبب الشروط البدنية الصعبة آخرها واحد من كل الف بينجح
في الكشف الطبي في الطيران بالذات.. سمعت من واحد كان مقدم واترفض. انه دخل في غرفه تعمل كمحاكي للضغط علي الطائره ومستحملش واترفض...

فطبيعي تجد تلك النسب

🙂 ياحظكم لو تسوقون لكلياتكم العسكريه راح يكون عندكم طلبه كثر من الخليج خاصة في الهندسه

هوه قرار معقول جدا ...اظن ان كل التنسيق قل فا هما بيتماشو مع التنسيق ......رئى الشخصى انا ضد انى اقيم شخص بدرجاته .مش شرط كل شخص جاب مجموع قليل يبقا فاشل ممكن ميكنش بيحب التعليم عنده ميزات تانيه كثير .اغب قرار هو الدرجات الى تحدد طريق الشخص ....افضل الاشخاص الى فى حياتنا اليوميه مجبوش مجاميع بل مميزين ..اتمنى تطبيق حاجه زى كده فى مصر فى يوم من الايام وهى الاعتماد على المميزين واصحاب القدرات الرئعه .وعدم الاعتماد على شخص روتينى جاب مجموع على شان حفظ من الكتاب ودخل كتب الى حفظه 🙏 🙏 🙏

وزير التعليم خارب الدنيا العيال كانو عاملين يقولو انه خربها ومحدش كان مصدقهم مش عارف ليه متساب لحد دلوقت والدوله ولا فى دماغها علشان اغلب مشاريعهم الجديدة معتمده على التعليم الفنى وسايبين العيال لمحمد رمضان وحمو بيكا وشكوش وهنلبس فى الحيطه علشان رئيس مش مؤمن بقيمة التعليم 🤦‍♂️
بالعكس ده كده بيرجع الامور لوضعها الطبيعي من ٣٠ سنة ...مجاميع ٩٨٪ و ٩٩٪ دي مكنتش موجودة الا في مصر ....غير كده هو فعلا بيحول نظام التعليم من الحفظ والتلقين الى الفهم و الابتكار وده كان غريب على الطلبة واهاليهم وعلى المدرسين كمان بالطبع ...عشان كده الناس كانت بتصوت لكن سنه ورا سنة الناس هتتضبط على النظام الجديد ...خالي مثلا ربنا يعطيه الصحة دخل طب القصر العيني بمجموع ٨١ ٪ وكان متفوق وده كان في سنة ١٩٧٩ 😁

الكليات العسكرية المصرية كلها لا تعرف المحاباة والمحسوبية لا يدخلها الا مستحقها
مع احترامي ليك ولرأيك الكليات العسكرية كلها وسايط ومحسوبية ما دام هتعدي طبي الأولوية للي معاه حد تقيل ما دون ذلك استثناءات قليلة

في تخصصات داخل الكلية .. ممكن تدخل الكلية بواسطة عادي لكن لن تكون طيار وهتأكد من المعلومة تاني
لأن صديقي دخلها بواسطة
دا حقيقي لان حتى تجاوز الاختبارات لا يعني انك قادر على القتال الجوي و اكيد هنالك اختبارات اخرى عديدة في الدراسة و بعدها و حتى بعد التوزيع و اثناء الطيرارن كذلك + هنالك مجاللات مثل التوجيه الارضي و الصيانة و العمليات و القواعد و التدريب و التسليح و صيانة التسليح غير الطيران تحتاج من يشغلها

فعلا علشان لو حصل وسطه او محسوبيه خطر على حياته هوا انا أعرف لواء فى الجيش وكان عاوز يدخل ابنه طيار وكلم ناس كتير علشان يسهلو عليه الإختبارات ومعرفوش وساعتها الولد فشل فى اختبار الضغط باباه قال ساعتها انه معرفش يعدى الامتحان علشان حصلت حاجة فى ودنه ليها علاقة بالضغط ومعرفش يتحملها ونزف او حاجة زى كده
لو كان بيعمل diving كان حتبان معاه من الاول او على الاقل يبتدي يتعود ازاي يوازن الضغط على الطبلة لو ممكن .. انا كدا

دي
ياريت بلاش كلام الإنشا دا .. انا اقسم بالله العظيم .. يمين احاسب عليه يوم الدين .. قريب لي دفع والده مبلغ 350 ألف جنية لوساطة احد الضباط الكبار ودخله الكلية الحربية . لكن فعلاً يستثني من ذلك الكلية الجوية علشان مهما الواحد دفع مش هيساوي اللي دفعه مجرد مسمار من مقاتلة حديثة وهذا حدث لي مع قريبي الآخر اللي اصبح طيار بدون واسطة

حاجة معروفة من زمان ومن غير حلفان

عودة
أعلى