لزيادة أعداد الطيارين المصريين تخفيض نسبة القبول للالتحاق بالكلية الجوية لـ 52 ٪

الكلية الوحيدة التي لا توجد بها واسطة ولا محسوبية في الكليات العسكرية المصرية هي الكلية الجوية وعن تجربة لقريب لي
.. المقاتلة ثمنها يتعدي ال700 مليون جنية مصري من المستحيل ان يقودها إلا من هو حقاً كفء لها

الكلية الوحيدة التي لا توجد بها واسطة ولا محسوبية في الكليات العسكرية المصرية هي الكلية الجوية وعن تجربة لقريب لي
.. المقاتلة ثمنها يتعدي ال700 مليون جنية مصري من المستحيل ان يقودها إلا من هو حقاً كفء لها
الكليات العسكرية المصرية كلها لا تعرف المحاباة والمحسوبية لا يدخلها الا مستحقها

فعلا علشان لو حصل وسطه او محسوبيه خطر على حياته هوا انا أعرف لواء فى الجيش وكان عاوز يدخل ابنه طيار وكلم ناس كتير علشان يسهلو عليه الإختبارات ومعرفوش وساعتها الولد فشل فى اختبار الضغط باباه قال ساعتها انه معرفش يعدى الامتحان علشان حصلت حاجة فى ودنه ليها علاقة بالضغط ومعرفش يتحملها ونزف او حاجة زى كده

سؤال للسادة المحترمين

لماذا تضع القوات الجوية تنسيق منخفض لهذا الحد ويدل على ضعف التحصيل العلمى للمتقدمين فى سلاح هو الاكثر تعقيدا والاغلى سعرا بين كل الاسلحه؟!

المعضلة الدائمة في الكليات الجوية هي التوفيق بين اعداد المقبولين كمرشحين ليصبحوا طيارين اعداد الطيارين الذين سيحالون الى التقاعد.

الزمن يتغير واعداد الطائرات تتغير سواء زيادة او نقصان.

نفس المعضلة تحدث للفنيين ولكن بشكل اقل

سؤال للسادة المحترمين

لماذا تضع القوات الجوية تنسيق منخفض لهذا الحد ويدل على ضعف التحصيل العلمى للمتقدمين فى سلاح هو الاكثر تعقيدا والاغلى سعرا بين كل الاسلحه؟!
اعتقد شيء طبيعي ان يتناسب مع متوسط نتائج كل عام

سؤال للسادة المحترمين

لابد من توسيع قاعدة الاختيار بسبب الاختبارات البدنية والصحية الصعبة والتي يصعب على غالبية المتقدمين تخطيها

سؤال للسادة المحترمين

الكليات العسكرية المصرية كلها لا تعرف المحاباة والمحسوبية لا يدخلها الا مستحقها

ياريت بلاش كلام الإنشا دا .. انا اقسم بالله العظيم .. يمين احاسب عليه يوم الدين .. قريب لي دفع والده مبلغ 350 ألف جنية لوساطة احد الضباط الكبار ودخله الكلية الحربية . لكن فعلاً يستثني من ذلك الكلية الجوية علشان مهما الواحد دفع مش هيساوي اللي دفعه مجرد مسمار من مقاتلة حديثة وهذا حدث لي مع قريبي الآخر اللي اصبح طيار بدون واسطة

سؤال للسادة المحترمين

هؤلاء سيصبحون طيارين لا دكاترة وعلماء وهناك عوامل اخرى مهمة بجانب التحصيل العلمي فضلا على انه سيتم اخضاعهم لتكوين مكثف ومناسب

لابد من توسيع قاعدة الاختيار بسبب الاختبارات البدنية والصحية الصعبة والتي يصعب على غالبية المتقدمين تخطيها
السؤال برضه هعمل ايه بواحد صحته كويسه ومخه على اده وهو حرفيا هيتعامل مع تكنولوجيا شديده التعقيد دا غير الدراسة الفنيه وعلوم الطيران

فعلا علشان لو حصل وسطه او محسوبيه خطر على حياته هوا انا أعرف لواء فى الجيش وكان عاوز يدخل ابنه طيار وكلم ناس كتير علشان يسهلو عليه الإختبارات ومعرفوش وساعتها الولد فشل فى اختبار الضغط باباه قال ساعتها انه معرفش يعدى الامتحان علشان حصلت حاجة فى ودنه ليها علاقة بالضغط ومعرفش يتحملها ونزف او حاجة زى كده
في تخصصات داخل الكلية .. ممكن تدخل الكلية بواسطة عادي لكن لن تكون طيار وهتأكد من المعلومة تاني
لأن صديقي دخلها بواسطة

اعتقد شيء طبيعي ان يتناسب مع متوسط نتائج كل عام
حتى فى الماضى لما كانت النتائج اعلى من ذلك كان تنسيق الكلية الجوية اقل من تنسيق كلية الخدمة الاجتماعية وهى اقل الكليات المدنية من حيث التنسيق.

في تخصصات داخل الكلية .. ممكن تدخل الكلية بواسطة عادي لكن لن تكون طيار وهتأكد من المعلومة تاني
لأن صديقي دخلها بواسطة
هوا اه فى حاجات كتير فى الجيش بواسطة انا عارف بس طيار بتكون بالاختبارات ممكن تجيب واسطة تدخلك لحد الاختبارات لو عديتها بتدخل فشلت محدش هيعرف يعملك حاجة

سؤال للسادة المحترمين

ليس شرطا أن يكون حاصل على 52%
صديقي حاصل على 91% ودخل الكلية لكنه لم يتخصص كطيار

هوا اه فى حاجات كتير فى الجيش بواسطة انا عارف بس طيار بتكون بالاختبارات ممكن تجيب واسطة تدخلك لحد الاختبارات لو عديتها بتدخل فشلت محدش هيعرف يعملك حاجة
فاهم والله أنا بتكلم ان الكلية نفسها فيها تخصصات مش كلها هتركب طيارة

التخصصات بتتم في العام الثالث أوالأخير من الدراسة علي ما اعتقد .. الأصل في المقبولين هوه اللياقة والكفائة التامة ثم يتم الفرز والتخصص بعد ذلك بناء علي القدرات في الدراسة

عودة
أعلى