#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
في الوقت الحالي يركن الحكام على الشعبوية .. التي تستند إلى وعى متدن .
الموضوع في المنتدى هنا ببساطة خرج من موضوع الانتقاد الموضوعي.. انت ازاي مش واخد بالك من دا
الناس الي هنا دي ماشية في سكة تانية.. يمكن بيعملوا لحضرتك لايك بس عشان انت بتنتقذ حبا في بلدك.. لكن لو جربت تقرب من الصنم بتاعهم مش هتشوف الاكونت بتاعك تاني

اخش اجيبلك م الدرج سي دي ابن سلمان وهوا بيكلم ازاي والشنة إلى بيعملها بانفه وسط الكلام كالمدمنين؟
هل هذا يصلح ولي عهد!
انا متفق معك أن الافضل له ألا يخرج في لقاء عام ولا أفهم لماذا توجه لي هذا الكلام فلست مدافعا هنا عن أحد ألا ماراه صوابا

الموضوع في المنتدى هنا ببساطة خرج من موضوع الانتقاد الموضوعي.. انت ازاي مش واخد بالك من دا
الناس الي هنا دي ماشية في سكة تانية.. يمكن بيعملوا لحضرتك لايك بس عشان انت بتنتقذ حبا في بلدك.. لكن لو جربت تقرب من الصنم بتاعهم مش هتشوف الاكونت بتاعك تاني
لا يضريني في شئ أن تنتقد من تشاء وقتما تشاء كيفما تشاء هذا رأيك وأنت الوحيد المؤتمن عليه أطلق العنان لنفسك

انا متفق معك أن الافضل له ألا يخرج في لقاء عام ولا أفهم لماذا توجه لي هذا الكلام فلست مدافعا هنا عن أحد ألا ماراه صوابا
لأن الناس تركت ماقيل بالأمس فش المشروع الجبار واستغلوا مايحدث لتصفية حسابات.. في بعض الناس الغلابة هنا فاكره انتقاد موضوعي.
وفي ناس تانية مدايقة من الصعود المصري.
واحنا هنا بالمقمعة الملكية للملك رمسيس التاني جاهزين لكل المرجفين دول

مشكلتك يا توبول أن حبك لمصر مخليك تتغاضي عن أخطاء ظاهرة لمن يرى بعين الحياد ..

لكن أسلوب إدارة الأزمة من رأس النظام العسكري فيه ملاحظات عديدة سلبية ..

لأن الناس تركت ماقيل بالأمس فش المشروع الجبار واستغلوا مايحدث لتصفية حسابات.. في بعض الناس الغلابة هنا فاكره انتقاد موضوعي.
وفي ناس تانية مدايقة من الصعود المصري.
واحنا هنا بالمقمعة الملكية للملك رمسيس التاني جاهزين لكل المرجفين دول
أنا لست متضايقا من الصعود المصري بل على العكس أنا كعربي أعتبر صعود مصر مصلحه شخصية لي لكن محل النقاش كان قدرات الرجل الخطابيه على هو خطيب مفوه أو لا؟

موضوع سد النهضة يحتاج لحل غير اعتيادي الأن , لأنه الموضوع اصبح خطير غير ملئ السد بالمياه لو تم ضربه السودان راح تغرق و أرواح سوف تخسر

اخي الكريم؟؟ بالله عليك؟؟
ما دخل ازمة كورونا في تونس في موضوع سد النهضة؟؟
و هل لا حق لنا في ابداء رأي؟؟
نعم انا لست خبيرا؟؟ و اصن انك لست كذلك؟؟؟
و لا ارى انه عيب ان نناقش الموضوع في نطاق الإحترام؟؟ نحن في منتدى و ميزة هذا المنتدى اننا نتقاسم الافكار و ننضر لوجهات نضر مختلفة!!!
انا مهتم كثيرا بقضية سد النهضة؟؟ و السبب الوحيد لإهتمامي هو حرصي على حق الشعب المصري و اتمنى من كل قلبي ان تنجح مصر في ضمان حقوقها؟؟؟

بالنسبة لتونس؟؟ تونس و ان كانت الان في ازمة؟؟ اضن ان التاريخ القريب و البعيد؟ اثبت ان الامم اكبر من الحروب و الاوبئة و الازمات لن تدوم؟؟

اخيرا؟ اتأسف انك فهمت كلامي على انه هجوم على مصر؟؟؟ بالتوفيق لكم و لا شك لي في حكمة القيادة السياسة و العسكرية و قدرتها على حل المشاكل!!!
اعتذر عن اى اندفاع تجاهك عن طريق الفهم الخاطىء فلقد استشعرت من كلامك ما اراه من اخرين لا يهدفون النقاش بقدر تمنى الضرر والشماته
وفقنا الله واياكم وتقبل اعتذارى

موضوع سد النهضة يحتاج لحل غير اعتيادي الأن , لأنه الموضوع اصبح خطير غير ملئ السد بالمياه لو تم ضربه السودان راح تغرق و أرواح سوف تخسر

الحل واضح اذا استمر التعنت الاثيوبي

احتلال الارض وافراغه بشكل آمن وتلغيمه بالديناميت

اللي يعتقد ان السد راح ينضرب واهم

اللي بيضرب السد بالمنظر الحالي عسكري غشيم

سؤال :

هل مسموح لمواطن مصري واحد ان يخرج بشكل رسمي إما بقناة اعلامية او غيره ويقول للرئيس السيسي ( بطل هري ) في موضوع السد ؟؟

اذا كان الجواب لا غير مسموح

فكيف يسمح لنفسه الرئيس بأن يخاطب اكثر من ١٠٠ مليون من شعبه بهذه الطريقة ؟؟

اخيرا بطلوا هري يا شباب
😂😂

سؤال :

هل مسموح لمواطن مصري واحد ان يخرج بشكل رسمي إما بقناة اعلامية او غيره ويقول للرئيس السيسي ( بطل هري ) في موضوع السد ؟؟

اذا كان الجواب لا غير مسموح

فكيف يسمح لنفسه الرئيس بأن يخاطب اكثر من ١٠٠ مليون من شعبه بهذه الطريقة ؟؟

اخيرا بطلوا هري يا شباب
😂😂

اسأل ايمان البحر درويش
كح بس ارفع عليه قضايا

شأن مصري داخلي لاعلاقه لك بيه ولا نتدخل في شئون بلدك وتزعل!!!

هي مصر مش ام الدنيا !!

يبقى انا من ولادها

والله العظيم ومع ان اللفظ يعني شويه كده. ولكن الرجل عنده حق. ايه كل الهري ده..!!!؟؟
ده حتي هنا. ومع ان الناس هنا اكثر درايه واحترافيه ومعلوميه من مثلا رواد الفيس بوك وباقي مواقع التواصل. الاعضاء هنا عندهم الحدود الدنيا من المعلومات والمعطيات العسكريه. فلازم يبقى فاهمين الوضع عامل ازاي. وبعد كلام السيسي لا نعطي الموضوع اكبر من حجمه فعلا. وحتي ال بيتهمنا بالتطبيل ومش عارف ايه.
طيب هل انت لا تعلم قدرات الجيش المصري.!؟
معلنه وغير معلنه... لان هذا الرجل قال قبل كده احنا مخبئين كل حاجه. تصريح من راءس الدوله يثبت نظريه ما خفي كان اعظم. ومعظمنا يعلم مصر مخبيه ايه. او علي اقل تقدير نعلم عن برنامج الصواريخ المصري الكبير جدا والخطير ايضا.
الراحل فوقنا امبارح الصراحه. وكلمه لا يليق اننا تقلق او اكتر من كده ومرضاش يقولها وهو اننا نخاف...!!!!؟؟ عيب والله فعلاً يا جماعه ... عيييييب.
نحن نملك جيش بني ليحارب دول عظمي. فلا تلتفتو لبعض الاراء هنا. فهم يتحدثون من خلال رؤيتهم لجيش بلادهم او غيروه. لكن الجيش او الجيوش المصريه شيء تاني.
انا سخصياً مطمئن ومطمئن جدا وجالي تاكيد وتطمين من راءس الدوله..... احنا اكبر من اننا نقلق مش نخاف.
خلصانه من ايام الحضانه يا جدعان.....

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى