#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
فخامة الرئيس السيسي قدس الله سره بالمجمل شغال تمام في ملف السد بما يملكه من ادوات. و الحرب بالتأكيد ليست ضمن خياراته المتاحه.

اذا كنا في وارد النقد لقيادته حصرا ( و ليس نقد الموقف المصري و التعاطي من الادارات السابقه - الكارثي بكل امانه - ) فيمكن لومه على التعامل الاعلامي الاقل من المحترف و الفجوة بين ما يسوقه للداخل و ما ينوي فعله على ارض الواقع. غير كذا ربنا يعينه على حمله.
hqdefault (1).jpg

هما الاخوه السعودين شغين دمغهم بينا ليه وبالريس السيسى وكلامه ..هوه رئيس لمصر يكلم المصرين زعلنين ليه مش فاهم ...ولا السد هيضركم ولا اى حاجه فى الموضوع خاصه بيكم .....كان من الافضل انكم تردو على ما نشر فى قناة العربيه امبارح افضل من سكتكم ...المصرين ولا مره شتموكم او عيروكم روحو شوفو اخبار قناة العربيه وبعدين اتكلمو

مشكلتك يا توبول أن حبك لمصر مخليك تتغاضي عن أخطاء ظاهرة لمن يرى بعين الحياد ..

لكن أسلوب إدارة الأزمة من رأس النظام العسكري فيه ملاحظات عديدة سلبية ..
طبعا انتو عايزين نعلن عن عملية عسكرية واحلاف ونسميها عواصف واعاصير ومش عارف اية
وطيارات طالة وطيارات نازلة
ونفضل نستنزف مليارات فى السنة
وفى الاخر بدون نتيجة 😂 😂

وفى الاخر بدون نتيجة 😂 😂
طيارات طالعه وطيارات نازله وبدون نتيجه ليه؟؟؟؟ هيا طالعه تصور السد وترجع!!!!

نفسي اشوف ارائك الجريئة والتنويرية في موضوعات بلدك كن انت مصباح الامل فى ظلمة الطريق

ليه بس ده انا اتمنعت من موضوع زيارة سلطان عمان وجاني عقاب عشان ارائي
اهدا كده وصل ع النبي اليوم جمعه

وفى الاخر بدون نتيجة 😂 😂
هل تسمي حماية شريان حياتك بدون نتيجة 😌😏 ..
يا اخ هانتر .. انا لا انكر قدرة مصر الساحقة ( وصدقني والله ايماني عميق جدا بذلك ) علي تدمير السد ولكن لماذا انتظر لحين وقوع الضرر .. على الأقل هناك خيارات كثيرة حاليا ربما مع التأخير باتخاذ القرار تصبح بلا قيمة .. الانسحاب من اتفاق المباديء المخزي أو وضع سقف زمني لتراجع اثيوبيا عن خطواتها الأحادية أو انذار الشركات العاملة بمنطقة السد بخطر وشيك وطلب سحب البعثة والجالية المصرية ..

التدخل المبكر يغنينا عن مشاكل مستقبلية لا نعرف مدى تأثيرها علي نجاح تحركاتنا.

وفى الاخر بدون نتيجة 😂 😂
الله ينور عليك يا هانتر.... البعض قد يغريه ضعف العدو وتفوقك عليه. وقد يغره شراءه لبعض الاسلحه و وجودها في المخازن..!!
لكن بالنسبه لمصر وقاداتها و بخبراتها الواسعه وتجاربها السابقه. فمصر تعي جيدا كلمه حرب تعني ايه.
والامثله كثيره حولينا... ممن تخيل انه لانه يمتلك معدات متفوقه واقوي من عدوه علي الورق فكده هو يضمن الانتصار. وكانت النتيجه مؤسفه بكل ما تحمله الكلمه من معني.
بركه او مستنقع رهيب والخروج منه اصعب عشرات المرات من الدخول فيه.
مصر ليست دوله مراهقه ولا نمتلك حتي رفاهيه المراهقه. مع اننا نمتلك من اسباب القوي والتي لا يعرفها غالبيه العامه ولكن نمتلك من القوه لطحن عشرات الدول مثل اثيوبيا وغيرها. ولكن نحن لسنا غشمه وقبل الدخول بنرسم كيف يكون الخروج.
مش ادخل وبعد كده معرفش اخروج. واتبهدل واصرف نوص فلوسي علي ضرب الحبال.
امبارح الراجل خلص الكلام خلاص. والموضوع معاه وهو ال ضامنه هو والجيش. يبقي خلصناه من غير هري.
نحن قادرون في يوم واحد فقط. ارجاع الوضع كما كان من عشره اعوام.
شكراً.

طب هات الورث :cmonBruh:
عينيه .... طيب بس هنا اخوالك لسه عايشين وربنا يديهم الصحه. عايز تورثهم بالحيا وله ايه. وله انت عايز ورث جدتك السيده هاجر اختنا ..!!!؟؟
وبعدين تعالي خود حقك من ميه النيل...!!
تعالي معلنه واحنا رايحين اثيوبيا. وله انت عايز تورث علي الجاهز وله ايه...!!!؟؟
وبعدين بعد كده قولي يا خالي يا اونكل يا عمو.... كده يعني. عيب تناديني باسمي كده علطول.

ايه يا مسرييين ...بلاش هري

اهو بيصك ده ما يفرقش كتير عن اللي ف نيتك 😏😏😁😁😁

هههههههههههه

شكلك كده من شباب الإخوان الغلابة إللي هربوا تركيا و المسؤول عنهم ضحك عليهم 😢

تعالي مصر والدفء والعلاج هنا 😞

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى