طرد الجيش الاثيوبي من عاصمة اقليم تيجراي

غبي والله غبي
عايز يفتح على نفسه جبهة تانية ليه ؟
آبي احمد قام بحركة ذكية عندما أشرك السياسي افورقي وعمر فرماجو خلال حملته علي التيجراي ..ليضمن تورطهم معه بكل نتائجها اللاحقة .. وبالتالي أصبح للتيحراي ثلاثة أعداء ..

اعتقد لا اول مره اخلفك صاحب فكره السد من التيجراي والدعاية والايله كلها قائمه على التيجراى وجه أبي أحمد وسرق الجمل بما حمل
لا انت محتاج حاجه تانيه
محتاج أبي أحمد يستعيد جزء من قوته ويهجم على التيجراي ويبقى هناك تطهير عرقي بين الجانبين هنا ممكن اقول انك بدأت طريق النجاح
استااااذ

آبي احمد قام بحركة ذكية عندما أشرك السياسي افورقي وعمر فرماجو خلال حملته علي التيجراي ..ليضمن تورطهم معه بكل نتائجها اللاحقة .. وبالتالي أصبح للتيحراي ثلاثة أعداء ..

ابي احمد ده حمار بيستغله اسياس افورقي التوسعي الدموي ...والنتيجه اسياس افورقي شال أيده من المعركة فوقعت قوات ابي احمد ما بين قتيل وأسير

ابي احمد ده حمار بيستغله اسياس افورقي التوسعي الدموي ...والنتيجه اسياس افورقي شال أيده من المعركة فوقعت قوات ابي احمد ما بين قتيل وأسير
اسياس جاتلة تعليمات بالخروج

اسياس جاتلة تعليمات بالخروج
اسياس كان طمع أنه ينهي قوات تيجراي تماما ويبلع أراضيها ... وطنه اكتر لما لقى رغبة ابي احمد المرضية في سحق التيجراي ...فكل المعجزه دي جت في مصلحتنا

١٠٠ الف أو حتى مليون بقيادة حمقاء لا فائدة منها ..
بالعكس هم أظهروا تكتيك عسكري متميز ..عملية تطويق الاثيوبيين والاريتريين في ميكيلي عملية رائعه
..انسحابهم المبكر من المدن وصعودهم للجبال حماهم من التدمير واغرى المعتدى الاثيوبي على الاسترخاء داخل المدن ..استهدافهم لطرق التموين هو ما أسقط قدرة القوات داخل المدن من الصمود ...بالعكس سياسيا و عسكريا هم ناجحون

عدد الجنود الاسري مهول لو كل واحد جري في ناحية ممكن يغلبو التيجراي ولكن يبدو أنهم لا رغبة لهم في القتال
انا برضة استغربت زيك دول لو كلهم اشتبكوا بالأيدي يعملوا خسائر فيهم

انا برضة استغربت زيك دول لو كلهم اشتبكوا بالأيدي يعملوا خسائر فيهم
تم تجويعهم و قطع كل اتصال بينهم وبين القيادة في أديس أبابا غير أن لا حاضنة شعبيه لهم تحفزهم على القتال والصمود ..هولاء أغلبهم من الامهرة الذين جاؤوا من أجل السلب والنهب

عودة
أعلى