صفقات جديدة لمصر في عام ٢٠٢١

احنا حاولنا نعمل هندسة عكسية مع الصين لتصنيع قطع الغيار واللي ضايق الامريكان ان الصين سرقت حاجات من الفالكون عن طريقنا وصحيح عملنا تعديلات ف درع الابرامز بموافقة امريكية..الكلام دا كله ايام مبارك الله يسامحه

دلوقتي الموضوع مختلف و بنتكلم بشكل رسمي في تصنيع دبابة مصرية و نظام دفاع جوي متوسط المدى و نظام قتل صعب للدبابات و المدرعات و درونات بانواعها و تصنيع غواصات مع فرنسا

حط الكلام دا على جنب و ركز على برنامج الفضاء اللي من خلاله هيتم تطوير و تصنيع صواريخ باليستية بمديات و دقة عالية جدا وتصنيع اقمار صناعية ثقيلة

ودا غير اللي منعرفش عنه حاجة
مصر تطور زى s100 من افضل مدرعات العالم وكلامك عن الفضاء رائع وبان الله ربنا يكملها على خير اخر كلمه ليك رائه احنا منعرفش هما بيعملو ايه
اذا كان الاسلحه الى بنشتريها منعرفش احنا جبنا ايه بنتفاجئ فيه اسرار كتيره فى الجيش وهيجى يوم وعرفها

ياريت مصدر على أن التعديل والإضافة على السلاح يستلزم موافقه الدولة صاحبة التصميم الاصلى؟
دا موافقة البنتاجون بالانتاج باعداد محددة مابالك بالتعديل

ودا خبر من الاهرام بيقول

واستمر إنتاج الدبابات M 1 A1 ( أم 1 أيه 1 ) حتي توقف إنتاجها منذ 3 سنوات مع قرار الإدارة الأمريكية بفرض الحظر علي بعض مكونات الدبابة الي أن استؤنف العمل في المصنع من جديد خلال الفترة الماضية .

https://gate.ahram.org.eg/daily/News/131711/139/450309/قضايا-عسكرية/أكبر-برنامج-للتصنيع-المشترك-بين-مصر-والولايات-المت.aspx

انت بقى عايز تعدل غصب؟

انت انسان مينفعش النقاش معاك لانك
على فكرة أنا معاكم فى 2021 مش ايام مبارك ولا حاجه لان حضرتك النظام الحالى الا بيحكم الدولة المصرية مش ماسك الحكم اول امبارح دا من اكتر من 8 سنين هات دليل أن فى امل او إمارة واحده أن ملف الصناعات العسكرية المصرية فى تطور أو على طريق التطور والإبداع والإنتاج العسكرى الحقيقى وبعدين ايه حكاية هات مصدر دى هو انا اتكلمت عن اخبار او معلومات غير معروفه أو قولت معلومه وذكرت جنبها من مصدر شخصى مثلا هو حضرتك حافظ مش فاهم ؟!
لانك بتحول اى نقاش لموضوع شخصي حافظ مش فاهم دي تعلم اصول الحوار انا لم تهاجم شخصك ولن انحدر لمثل هذه التراهات هو انت عاوز تتكلم كلام في الهوا وخلاص مفروض احنا في منتدي محترم والى يتكلم يبقى عارف هو بيقول ايه مش حته عيل حافظ كلمتين وجاي يرجعهم في وشنا مش يا ابن امبارح. إلى هتعلمنا الكلام واصوله شكرا على الادب والبيئه المحترمه

الخبر الا حضرتك حطه كمصدر بيتكلم عن حظر السلاح الا تفرض بعد انقلاب ٢٠١٣ ملوش علاقة بالكلام الا حضرتك بتقوله عن أن إدخال تعديلات وتطوير للأسلحة بدون العودة لصاحب التصميم يؤدى إلى وقوع عقوبات دى نقرة ودى نقرة
دا موافقة البنتاجون بالانتاج باعداد محددة مابالك بالتعديل

ودا خبر من الاهرام بيقول

واستمر إنتاج الدبابات M 1 A1 ( أم 1 أيه 1 ) حتي توقف إنتاجها منذ 3 سنوات مع قرار الإدارة الأمريكية بفرض الحظر علي بعض مكونات الدبابة الي أن استؤنف العمل في المصنع من جديد خلال الفترة الماضية .

https://gate.ahram.org.eg/daily/News/131711/139/450309/قضايا-عسكرية/أكبر-برنامج-للتصنيع-المشترك-بين-مصر-والولايات-المت.aspx

انت بقى عايز تعدل غصب؟

انت انسان مينفعش النقاش معاك لانك
لانك بتحول اى نقاش لموضوع شخصي حافظ مش فاهم دي تعلم اصول الحوار انا لم تهاجم شخصك ولن انحدر لمثل هذه التراهات هو انت عاوز تتكلم كلام في الهوا وخلاص مفروض احنا في منتدي محترم والى يتكلم يبقى عارف هو بيقول ايه مش حته عيل حافظ كلمتين وجاي يرجعهم في وشنا مش يا ابن امبارح. إلى هتعلمنا الكلام واصوله شكرا على الادب والبيئه المحترمه
يعنى انت عمال تقول كلام مصاطب ورص كلام وخلاص وترهات وكلام فى الهوا وحته عيل وزعلت أن قولتلك حافظ مش فاهم! لا واضح البيئة فعلا🙂

الخبر الا حضرتك حطه كمصدر بيتكلم عن حظر السلاح الا تفرض بعد انقلاب ٢٠١٣ ملوش علاقة بالكلام الا حضرتك بتقوله عن أن إدخال تعديلات وتطوير للأسلحة بدون العودة لصاحب التصميم يؤدى إلى وقوع عقوبات دى نقرة ودى نقرة
يعني امريكا وقفت صفقات عشان خلاف سياسي هتسيبك تعدل في سلاح هي بايعاهولك بدون موافقة؟؟
بصراحة المنطق مش موجود في كلامك

يعني امريكا وقفت صفقات عشان خلاف سياسي هتسيبك تعدل في سلاح هي بايعاهولك بدون موافقة؟؟
بصراحة المنطق مش موجود في كلامك
بلاش جدال معاة اتفاقية المستخدم بتنص علي كدة من ضمنها عدم البيع لطرف ثالث الابموافقة امريكا

يعنى انت عمال تقول كلام مصاطب ورص كلام وخلاص وترهات وكلام فى الهوا وحته عيل وزعلت أن قولتلك حافظ مش فاهم! لا واضح البيئة فعلا🙂
انا الحقيقة شايف ان فيه خلط عندك بين التطوير بدون معرفة منتج المعدة او السلاح واعتقد ان الاخوة الاعضاء وضحوا هذه النقطة لك
وايضا استغربت جدا من ربط ايران بمصر في موضوع التطوير.......هسالك سؤال واضح هل عناك علاقات دبلوماسية واتفاقيات عسكرية بين ايران وامريكا
بالتاكيد الاجابة لا بل بين البلدين عدواة ايران لديها اسلحة امريكية قديمة وعليها عقوبات امريكية ولا تاخذ قطع غيار من الامريكان فهذا طبيعي انها تعدل وتطور وتجيب طرف ثالث يساعدها في كدا كمان بدون موافقة الامريكان وكمان يقولوا للامريكان اضربوا دماغكم في الحيطة
الامور لا تسير كما انت معتقد انت وبين الامريكان مصالح سياسية واقتصادية وعسكرية مشتركة تختلف او تتفق معهم لكن هذه الحقيقة فدائما يجب ان تحترم اتفاقيتك معهم

انا الحقيقة شايف ان فيه خلط عندك بين التطوير بدون معرفة منتج المعدة او السلاح واعتقد ان الاخوة الاعضاء وضحوا هذه النقطة لك
وايضا استغربت جدا من ربط ايران بمصر في موضوع التطوير.......هسالك سؤال واضح هل عناك علاقات دبلوماسية واتفاقيات عسكرية بين ايران وامريكا
بالتاكيد الاجابة لا بل بين البلدين عدواة ايران لديها اسلحة امريكية قديمة وعليها عقوبات امريكية ولا تاخذ قطع غيار من الامريكان فهذا طبيعي انها تعدل وتطور وتجيب طرف ثالث يساعدها في كدا كمان بدون موافقة الامريكان وكمان يقولوا للامريكان اضربوا دماغكم في الحيطة
الامور لا تسير كما انت معتقد انت وبين الامريكان مصالح سياسية واقتصادية وعسكرية مشتركة تختلف او تتفق معهم لكن هذه الحقيقة فدائما يجب ان تحترم اتفاقيتك معهم
انا ذكرت ايران فى سياق عدم رضوخها لأمريكا فى عملية تطوير صواريخها وذكرت برضه أن إيران في عليها عقوبات ولو فى حد هيرد ويقول إيران عليها عقوبات طيب ما عندنا السعودية وباكستان وتركيا وكوريا الجنوبيه وإسرائيل الا بيطوروا صواريخ...معظم الردود مجتزئه وواضح أن محدش بيقراء تعليق للاخر ..

انا عايز أسأل عن معلومات كانت بتقال هنا فى المنتدى على سبيل أن مصر مطورة الابرامز بأنظمة سيطرة على النيران فرنسيه وإضافة فلاتر عشان المحرك ورفضنا إعطاءه لأمريكا فى حرب الخليج والتعديلات على المدفع الفلندى وان اى قطعة بتدخل إلى القوات المسلحه المصرية بيحصلها تعديلات وتحسينات وغيرها من الأخبار دى..الكلام دا كله يبقى ايه..وفقا لكلام حضرتكم يبقى هبد وكدب وان مينفعش حاجه زاى كدا تحصل أحسن دا هيخالف شروط التعاقد وبالتالى هيمنعوا يصدرولنا السلاح

انا ذكرت ايران فى سياق عدم رضوخها لأمريكا فى عملية تطوير صواريخها وذكرت برضه أن إيران في عليها عقوبات ولو فى حد هيرد ويقول إيران عليها عقوبات طيب ما عندنا السعودية وباكستان وتركيا وكوريا الجنوبيه وإسرائيل الا بيطوروا صواريخ...معظم الردود مجتزئه وواضح أن محدش بيقراء تعليق للاخر ..

انا عايز أسأل عن معلومات كانت بتقال هنا فى المنتدى على سبيل أن مصر مطورة الابرامز بأنظمة سيطرة على النيران فرنسيه وإضافة فلاتر عشان المحرك ورفضنا إعطاءه لأمريكا فى حرب الخليج والتعديلات على المدفع الفلندى وان اى قطعة بتدخل إلى القوات المسلحه المصرية بيحصلها تعديلات وتحسينات وغيرها من الأخبار دى..الكلام دا كله يبقى ايه..وفقا لكلام حضرتكم يبقى هبد وكدب وان مينفعش حاجه زاى كدا تحصل أحسن دا هيخالف شروط التعاقد وبالتالى هيمنعوا يصدرولنا السلاح
حتي الكلام علي الفالكون أن مصر كسرت شفرة كمبيوتر المهام

ياريت مصدر على أن التعديل والإضافة على السلاح يستلزم موافقه الدولة صاحبة التصميم الاصلى؟
دى بقى هما صح فيها اقرا عن عقود نقل التكنولوجيا وانتا تعرف السلاح له ملكية فكرية لا يمكنك بيعه او نسخه أما التعديل ممكن أو لا حسب اتفاقك معهم

تسلم يا استاذي العزيز
انت اكملت ببراعة بتحليلك هذا الوضع المصري الحالي والمستقبلي فيما يخص المنطقة وشرق المتوسط والبحر الاحمر وايران
وفي نقطة اخرى غاية في الاهمية بيريدها الاوربيين من صمر وبالتحديد الثلاثي الاوربي الالماني الفرنسي الايطالي غير الهجرة الشرعية روسيا.........
الاوربيين لا يريدوا ان يكون في حديقتهم الخلفية اي تواجد عسكري او على الاقل ان تكون علاقتنا بالروس علاقات اقتصادية وعسكرية متبادلة وليست على مستوى يسمح للروس بانشاء قاعدة عسكرية لهم في احد الدول المطلة على البحر المتوسط حتى لا يصبحوا بين فكي الكماشة الروسية....هذا في رايي وقد اكون مخطئ فيه

لست قلقا الى حد ما من وتيرة التسليح السريعة......انت اشرت بكل دقة واصبت الحقيقة فيها بان المنطقة وبعض القوى الاقليمية العربية اصبحت خارج المعهادلة العسكرية تماما كالعراق وسوريا وانت يجب ان تسد هذا الفراغ وهذا قاله الرئيس السيسي في اول حديث له تلفزيزني مع قناة العربية بعد نجاحه بان هناك دول عربية اصبحت خارج المعادلة العسكرية ويجب ملئ فراغها

ونقطة اخرى تجعلني متطمئن الى حد ما وهي بان وتيرة التسليح هذه كما ونوعا بتكون معك ورقة وكارت لتهديد اي خصم يحاول ان يفكر بان يستفزك عسكريا واقصد انك بتمنع وجود اي صراع عسكري بقوتك العسكرية وهذا في حد ذاته له مكاسب سياسية واقتصادية كثيرة ومنافعها اكثر بكثير من دخولك في صدام عسكري حتى لو انتصرت فيه وانت تعلم هذا طبعا
تحياتي لك
كلامك متكامل ايضا. محلل الوضع.
بالنسبه للفقرة الاولي. اخطر ما قولت انت فيها. هو فعلا الخوف الاوروبي من تواجد روسي في شرق او جنوب المتوسط بقاعده عسكريه. ويبقي كابوس ليهم فعلا لو هذا التواجد عن طريق قاعده في مصر تحديداً....سيكون من اسواء كوابيس اوروبا. هم يعلمون ان مصر لا تسمح تحت اي ظروف بتواجد قاعده اجنبيه مهما كانت علي ارضها. ولكنهم لا يستطيعو ان يخاطرو ولو واحد في الميه..... فممكن مصر تحت الضغط الشديد تلجاء الي هذا...... من وجه نظرهم..!!
واخر فقره. فعلا الفتره الاخيره. مصر ضربت مثال واضح عملي عن ما يسمي الردع بامتلاك القوه ومن غير استخدمها اساساً..... فعلا امتلاك القوه الشديده تصنع حاله من الردع الكبيره جدا تجعلك بعيدا عن المتربصين او المغامرين في المنطقه.... وما موضوع تركيا ببعيد. والله اعلم مين تاني اتردع واحنا منعرفش....
تحياتي لك يا نايل ......

اهم صفقات مصر هذا العام هو صفقة 30 مقاتلة رافال مسلحة بصواريخ ميتيور
اسرائيل تعارض الصفقة و لا احد يلتفت اليها و جائت فضيحة بيجاسوس لتفسد لقاء الحوار الاستراتيجي بين اسرائيل و فرنسا التي خططت اسرائيل لاستغلاله في الضغط علي فرنسا لعدم تسليح الرافال المصرية بالميتيور

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى