صفقات جديدة لمصر في عام ٢٠٢١

تحليل رائع كعادتك يا نايل. احييك عليه.....
واضح ان موضوع التسليح المصري ده متشعب ومعقد وعميق للغايه. وله اسباب عده. منها الاسباب الخاصه بمصر واسباب اقليميه ويمكن حتي اسباب دوليه....
بالنسبه لنا كمصر وانت قومي مصري عربي. فالفراغ الناتج عن تدمير جيوش العراق وسوريا وحتي ليبيا يعكس فراغ اقليمي رهيب واختلال في التوازن الاستراتيجي العربي في المنطقه بشكل رهيب. وخصوصا طبعا في اخر عشره اعوام.... حدث فيهم احتلال كبير جدا وسريع في نفس الوقت وفي كذا اتجاه استراتيجي. منا اللزم مصر بالتحرك السريع لملء هذا الفراغ الاستراتيجي الكبير.... ولكن وتيره وكم التسليح المصري الاخير يعكس ان هذا ليس السبب الوحيد. ويؤكده ايضا التعاون الاوروبي الكبير معنا في هذا الملف وخصوصاً الدعم الفرنسي ومن بعده الدعم الايطالي. بغض النظر عن التعاون الروسي الان.
لكن نتحدث عن غرب اوروبا. فرنسا و ايطاليا. فواضح ان هناك ملفات مشتركه و اخطار يعلمها هذان الجانبان ويريدون من مصر تامين هذه المنطقه من شيء ما.... ممكن زياده النفوز التركي او عدم الثقه فيهم وايضا عدم قدره اليونان علي القيام بهذا الدور ايضا. ولكن ما هي الخطار غير الكلام المتداول عن الهجره غير الشرعيه....!!! نقطه مبهمه ايضاً.
و اؤويدك بشده في ان التسليح المصري اصبح اكبر من مواجه اسراءيل باي شكل من الاشكال. هذا تسليح اقليمي بامتياز ويدخل ايضا موضوع ايران والتمدد في الشرق والتغول علي الخليج واعتقد انها مشكله قادمه. الا اذا تم حلحلت الموضوع ضمن صفقه تسويه .....
الموضوع كبير والصراحه انا مشوش ومش قادر احوط ايدي علي شيء معين او خطر او اخطار واضحه تماماً.... ولكن انت مش قلقان شويه من هذه الوتيره واسلوب التسليح المصري والذي يعكس ان هناك اخطار وليس خطر واحد تراه الدوله العميقه في مصر...!!!! وله في ايه بظبط.
تسلم يا استاذي العزيز
انت اكملت ببراعة بتحليلك هذا الوضع المصري الحالي والمستقبلي فيما يخص المنطقة وشرق المتوسط والبحر الاحمر وايران
وفي نقطة اخرى غاية في الاهمية بيريدها الاوربيين من صمر وبالتحديد الثلاثي الاوربي الالماني الفرنسي الايطالي غير الهجرة الشرعية روسيا.........
الاوربيين لا يريدوا ان يكون في حديقتهم الخلفية اي تواجد عسكري او على الاقل ان تكون علاقتنا بالروس علاقات اقتصادية وعسكرية متبادلة وليست على مستوى يسمح للروس بانشاء قاعدة عسكرية لهم في احد الدول المطلة على البحر المتوسط حتى لا يصبحوا بين فكي الكماشة الروسية....هذا في رايي وقد اكون مخطئ فيه

و اؤويدك بشده في ان التسليح المصري اصبح اكبر من مواجه اسراءيل باي شكل من الاشكال. هذا تسليح اقليمي بامتياز ويدخل ايضا موضوع ايران والتمدد في الشرق والتغول علي الخليج واعتقد انها مشكله قادمه. الا اذا تم حلحلت الموضوع ضمن صفقه تسويه .....
الموضوع كبير والصراحه انا مشوش ومش قادر احوط ايدي علي شيء معين او خطر او اخطار واضحه تماماً.... ولكن انت مش قلقان شويه من هذه الوتيره واسلوب التسليح المصري والذي يعكس ان هناك اخطار وليس خطر واحد تراه الدوله العميقه في مصر...!!!! وله في ايه بظبط.
لست قلقا الى حد ما من وتيرة التسليح السريعة......انت اشرت بكل دقة واصبت الحقيقة فيها بان المنطقة وبعض القوى الاقليمية العربية اصبحت خارج المعهادلة العسكرية تماما كالعراق وسوريا وانت يجب ان تسد هذا الفراغ وهذا قاله الرئيس السيسي في اول حديث له تلفزيزني مع قناة العربية بعد نجاحه بان هناك دول عربية اصبحت خارج المعادلة العسكرية ويجب ملئ فراغها
ونقطة اخرى تجعلني متطمئن الى حد ما وهي بان وتيرة التسليح هذه كما ونوعا بتكون معك ورقة وكارت لتهديد اي خصم يحاول ان يفكر بان يستفزك عسكريا واقصد انك بتمنع وجود اي صراع عسكري بقوتك العسكرية وهذا في حد ذاته له مكاسب سياسية واقتصادية كثيرة ومنافعها اكثر بكثير من دخولك في صدام عسكري حتى لو انتصرت فيه وانت تعلم هذا طبعا
تحياتي لك

اعتقد ان مبلغ المعونه اصبح بالكاد يغطى تكاليف الاستدامه مم قطع غيار وبعض الذخائر التكتيكيهاى تطوير جذرى قد يتم الحصول عليه لكن عن طريق صفقات خارج المعونه

بالنسبة للدبابة انت فعلا بتعمل كده فعلا

بالنسبة للفالكون اسرائيل و تركيا عملو كده بموافقة امريكا

وانت لو عملت كده يبقى بتقطع علاقتك تماما بامريكا لانها لو مش موافقة تديك سلاح معين هتوافق انك تصنعه؟
مع احترامي لوجهة نظرك لكن دا كلام مش حقيقى البند الوحيد الا يجعل امريكا تفرض عليك عقوبات هو نقل السلاح إلى طرف تالت بدون موافقتها لكن عمليه تطوير محليه بإضافة رادارات أو ذخائر محليه زاى ما عمل الإسرائيليين والأتراك وغيرهم متخليهمش يمنعوا عنك السلاح أو قطع الغيار بالعكس أنا شايف أنه هيبقى مفيد اكتر وهيجبرهم أنهم يدوك تكنولوجيا أعلى من الا بيوافق يدهالك فى العادى

مع احترامي لوجهة نظرك لكن دا كلام مش حقيقى البند الوحيد الا يجعل امريكا تفرض عليك عقوبات هو نقل السلاح إلى طرف تالت بدون موافقتها لكن عمليه تطوير محليه بإضافة رادارات أو ذخائر محليه زاى ما عمل الإسرائيليين والأتراك وغيرهم متخليهمش يمنعوا عنك السلاح أو قطع الغيار بالعكس أنا شايف أنه هيبقى مفيد اكتر وهيجبرهم أنهم يدوك تكنولوجيا أعلى من الا بيوافق يدهالك فى العادى
طب ليه عملوا كل ما يمكن عشان يوقفوا البرنامج البالستي في الثمانينات؟

وليه مينفعش تعمل تعديل على الابرامز بدون موافقتهم؟ (مثلا تغيير درع اليورانيوم)

وليه تركيا مصنعتش الباتريوت زي ماهي عايزة؟

الموضوع مش بالدراع..في اتفاقيات و عقود و بروتوكولات

دي المعلومه دي اكيد ناخدها منك انت مصدرها يعني نبلغ بيها القياده ولا فيه مصدر لكلامك

طب ليه عملوا كل ما يمكن عشان يوقفوا البرنامج البالستي في الثمانينات؟

وليه مينفعش تعمل تعديل على الابرامز بدون موافقتهم؟ (مثلا تغيير درع اليورانيوم)

وليه تركيا مصنعتش الباتريوت زي ماهي عايزة؟

الموضوع مش بالدراع..في اتفاقيات و عقود و بروتوكولات
من الطبيعى أنها تحاول تحافظ على التفوق العسكرى الإسرائيلي كون انك مش قادر تواجه دى مشكلتك انت ما الايرانيين بيحاولوا معاهم بكافة الطرق ومع ذلك بيطوروا صواريخهم باستمرار والكوريين وغيرهم طيب هتقول أن دول مفروض عليهم عقوبات بسبب برامجهم طيب ما السعودية عندها صواريخ رياح الشرق وباكستان بتطور صواريخ والهند واليابان وكوريا والإسرائيليين والأتراك وكلهم حلفاء برضه

وبالنسبه للابرامز انت مش واخد درع اليورانيوم عشان تغيره اصلا وكون انك مش عايز تاخد خطوة انك تطورها محاليا وتشتق منها نموذج زاى غيرك دا فشل منك وبتعلق فشلك على شماعة غيرك

انا مش بتكلم على حقوق تصنيع انا بتكلم عن تطوير وتحديث بأنظمة محليه وابتكار وصناعة وطنيه لانه مش هيديلك حقوق تصنيع اصلا للأنواع دى من الأسلحة انت مش اليابان ولا بريطانيا عشان يعمل معاك كدا

واخيرا الموضوع مش بالدراع لكن بالعلم والمنطق وطالما طريقة التفكير دى مستمرة هتفضل الصناعة العسكرية المصرية بتدهور سنة ورا التانيه وقارن بنفسك بين المشاريع المصرية فى الستينات والثمانينيات ودلوقتى وانت تدرك حجم التدهور والفشل

ابو محمود عامل قلق في المنطقة 😎😎

من الطبيعى أنها تحاول تحافظ على التفوق العسكرى الإسرائيلي كون انك مش قادر تواجه دى مشكلتك انت ما الايرانيين بيحاولوا معاهم بكافة الطرق ومع ذلك بيطوروا صواريخهم باستمرار والكوريين وغيرهم طيب هتقول أن دول مفروض عليهم عقوبات بسبب برامجهم طيب ما السعودية عندها صواريخ رياح الشرق وباكستان بتطور صواريخ والهند واليابان وكوريا والإسرائيليين والأتراك وكلهم حلفاء برضه

وبالنسبه للابرامز انت مش واخد درع اليورانيوم عشان تغيره اصلا وكون انك مش عايز تاخد خطوة انك تطورها محاليا وتشتق منها نموذج زاى غيرك دا فشل منك وبتعلق فشلك على شماعة غيرك

انا مش بتكلم على حقوق تصنيع انا بتكلم عن تطوير وتحديث بأنظمة محليه وابتكار وصناعة وطنيه لانه مش هيديلك حقوق تصنيع اصلا للأنواع دى من الأسلحة انت مش اليابان ولا بريطانيا عشان يعمل معاك كدا

واخيرا الموضوع مش بالدراع لكن بالعلم والمنطق وطالما طريقة التفكير دى مستمرة هتفضل الصناعة العسكرية المصرية بتدهور سنة ورا التانيه وقارن بنفسك بين المشاريع المصرية فى الستينات والثمانينيات ودلوقتى وانت تدرك حجم التدهور والفشل
هو اي كلام بيترص جنب بعضه وخلاص يا سيدي مصر كلها كخه مبصوت

بصراحة شايفه عنده حق انبطاح النظام السابق للامريكان هو اللي عمل فينا كده لو كان علي رأس النظام واحد زي السيسي كان الوضع اتغير اكيد

بصراحة شايفه عنده حق انبطاح النظام السابق للامريكان هو اللي عمل فينا كده لو كان علي رأس النظام واحد زي السيسي كان الوضع اتغير اكيد
السابق من خلاص مشي وانتهى انك تستدعي الماضي وتتكلم على اساس ان ده الحالي وانت بتبنى جيوش بكل ما الكلمه من معاني يبقى انت لك هوى تانى ومنتش ببتنتقد للتحسين لا انت رافض الوضع الحالى وعلشان كده بتنتقده عن طريق اخطاء الماضي
وده الي الواحد بيرفضه وبعدين بص على معرفه هتفهم

لا طبعا مش مبصوت ولا حاجه ولو دا الا انت فهمته من كلامى يبقى عندك مشكلة وانا عندى اقتراح لحلها
جرب كدا تدخل تنام دلوقتى وتصحى الصبح تقراء تانى ممكن ردك يختلف

لا طبعا مش مبصوت ولا حاجه ولو دا الا انت فهمته من كلامى يبقى عندك مشكلة وانا عندى اقتراح لحلها
جرب كدا تدخل تنام دلوقتى وتصحى الصبح تقراء تانى ممكن ردك يختلف
حضرتك قريت كلامك كويس انت كده استخدم وهات نفسك من ايام مبارك كده وخليك معانا فى عالمنا وتتكلم ممكن يكون فيه وجه للكلام اما كلام الانشائي الي انت عمال تقوله ده عفا عليه الزمن وبعدين يا راجل بدل مدخل النقاش فى شيئ شخصي وتقلى خش نام اتعلم تعرض وجهه نظرك بطريقه منطقه وصح مش كلام المصاطب ده واحنا مطالبين إن تتعاطى معاه وكل الي طلبته منك مصدر على كلامك وده من قوانين المنتدي

حضرتك قريت كلامك كويس انت كده استخدم وهات نفسك من ايام مبارك كده وخليك معانا فى عالمنا وتتكلم ممكن يكون فيه وجه للكلام اما كلام الانشائي الي انت عمال تقوله ده عفا عليه الزمن وبعدين يا راجل بدل مدخل النقاش فى شيئ شخصي وتقلى خش نام اتعلم تعرض وجهه نظرك بطريقه منطقه وصح مش كلام المصاطب ده واحنا مطالبين إن تتعاطى معاه وكل الي طلبته منك مصدر على كلامك وده من قوانين المنتدي
على فكرة أنا معاكم فى 2021 مش ايام مبارك ولا حاجه لان حضرتك النظام الحالى الا بيحكم الدولة المصرية مش ماسك الحكم اول امبارح دا من اكتر من 8 سنين هات دليل أن فى امل او إمارة واحده أن ملف الصناعات العسكرية المصرية فى تطور أو على طريق التطور والإبداع والإنتاج العسكرى الحقيقى وبعدين ايه حكاية هات مصدر دى هو انا اتكلمت عن اخبار او معلومات غير معروفه أو قولت معلومه وذكرت جنبها من مصدر شخصى مثلا هو حضرتك حافظ مش فاهم ؟!

ياباشا انت عندك خلط بين اننا نطور سلاح مصري واننا نعدل على سلاح شاريينه

اننا نطور سلاح بتاعنا دا تمام ولازم نمشي فيه وبنحاول حاليا وفيه خطط ضخمة

انما التعديل على سلاح يلزمه موافقة البلد صاحبة التصميم والا تبقى كسرت التعاقد و عملت مشكلة سياسية كبيرة

التمرد حلو لكن بحدود لازم تعرف امتى تقول لا و امتى مينفعش تقولها..يعني مثلا في السوخوي قولنا لامريكا **امكو لكن نعدل الفالكون بدون اتفاق دا معناه انك مش هتشوف منها مسمار تاني وممكن يغلسوا عليك في سوق السلاح اكتر

ايران مثال سئ معندهاش قوات جوية و صواريخها لوحدها مش هتحميها والدليل الضربات الاسرائيلية اللي ف طهران..هدئ من روعك و بلاش فتحة صدر

انما التعديل على سلاح يلزمه موافقة البلد صاحبة التصميم والا تبقى كسرت التعاقد و اعمل مشكلة سياسية كبيرة

التمرد حلو لكن بحدود لازم تعرف امتى تقول لا و امتى مينفعش تقولها..يعني مثلا في السوخوي قولنا لامريكا **امكو لكن نعدل الفالكون بدون اتفاق دا معناه انك مش هتشوف منها مسمار تاني وممكن يغلسوا عليك في سوق السلاح اكتر

ايران مثال سئ معندهاش قوات جوية و صواريخها لوحدها مش هتحميها والدليل الضربات الاسرائيلية اللي ف طهران..هدئ من روعك و بلاش فتحة صدر

المشاركة رائعة جدا و عقلانية .. ما عدا ( قولنا لامريكا **امكو ) .. بس النية أهم شي طيبة ::Lamo:: ::rolf::

انما التعديل على سلاح يلزمه موافقة البلد صاحبة التصميم والا تبقى كسرت التعاقد و عملت مشكلة سياسية كبيرة

كلام اكثر من رائع بس على ما اظن مش متاكد اننا حاولنا نطور f16 بمساعدة الصين وساهتها امريكا كانت غضبت علينا وكمان الابرامز فيه دبابات متعدل عليها لما امريكا وقفت المعونه بس فى الاجمالى عاوز تطور لازم يكون سلاحك او نقل تكنولوجيا وفى ما بعد تعرف تطور وده مصر بتعمله

كلام اكثر من رائع بس على ما اظن مش متاكد اننا حاولنا نطور f16 بمساعدة الصين وساهتها امريكا كانت غضبت علينا وكمان الابرامز فيه دبابات متعدل عليها لما امريكا وقفت المعونه بس فى الاجمالى عاوز تطور لازم يكون سلاحك او نقل تكنولوجيا وفى ما بعد تعرف تطور وده مصر بتعمله
احنا حاولنا نعمل هندسة عكسية مع الصين لتصنيع قطع الغيار واللي ضايق الامريكان ان الصين سرقت حاجات من الفالكون عن طريقنا وصحيح عملنا تعديلات ف درع الابرامز بموافقة امريكية..الكلام دا كله ايام مبارك الله يسامحه

دلوقتي الموضوع مختلف و بنتكلم بشكل رسمي في تصنيع دبابة مصرية و نظام دفاع جوي متوسط المدى و نظام قتل صعب للدبابات و المدرعات و درونات بانواعها و تصنيع غواصات مع فرنسا

حط الكلام دا على جنب و ركز على برنامج الفضاء اللي من خلاله هيتم تطوير و تصنيع صواريخ باليستية بمديات و دقة عالية جدا وتصنيع اقمار صناعية ثقيلة

ودا غير اللي منعرفش عنه حاجة

ايران مثال سئ معندهاش قوات جوية و صواريخها لوحدها مش هتحميها والدليل الضربات الاسرائيلية اللي ف طهران..هدئ من روعك و بلاش فتحة ياريت

ياريت مصدر على أن التعديل والإضافة على السلاح يستلزم موافقه الدولة صاحبة التصميم الاصلى؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى