رسمي: صفقة جديدة لمصر بعدد 30 مقاتلة رافال

صديقي المهم هو الرادار (ارياي) وهو نفس الرادار للجلوبال هوك.. الفارق هو الفورم طائرة توربينية في الساب 2000 ومصر تحب هذا النوع+رادار بحري في للجلوبال هوك ويمكن اضافته لو اردت

انت تريد اواكس برادار ايسا Gan موجود (ارياي) لا يهم الفورم الذي يحمله
مش نفس الرادار يا ريس...الساب 2000 فيها Erieye انما الجلوبال فيها Erieye ER بموديولات GaN وانماط كشف للشبحيات و مدي اكبر و عليها انظمة حرب الكترونية ورادار دورية بحرية

ايه مهام التايفون ؟ تمتلك تفوق طفيف في القتال الجوي على الارتفاعات الشاهقة وbvr .. غير كدا تتفوق عليها الرافال في كل شئ .. تلك الفروقات البسيطة لا تبرر العبئ اللوجيستي .. التبرير الوحيد المنطقي هو سرعة التسليم بالتوازي مع الرافال .. وكذلك الحصول على الميتيور
المهام البحرية :)

لسه واخد بالي من صفقه الذخائر مع mbda بقيمه ٢٤٠ مليون بس
ده رقم قليل الصراحه وده معناه ان عدد الصواريخ قليل
ممكن يبقي فيه صفقه منفصله للذخائر قدام

الف مبروك لبلدنا الحبيب
هذه بركات شهر رمضان المبارك

مصر تقود المنطقة في سعار تسليحي بصفقات يسيل لها اللعاب شرقا وغربا

مصر حاليا تخطط لمضاعفة عدد الرافال في قواتها الجوية و تتفاوض مع فرنسا علي عدد الصواريخ خصوصا ميتيور و ميكا بنسخه الجديدة مع تطوير القديم و مخزون ضخم من السكالب اكتر من ٣٠٠ صاروخ و القذائف التي تسد فجوة المدى بين السكالب و AASM مصر كانت ترغب بشدة في دمج قذائف الطارق إماراتية لكن فرنسا عرضت على مصر نوع من القذائف صغيره القطر بمدي ١٢٠ كم تستطيع الرافال حمل ١٨ منها في الطلعة الواحدة و نسخه اخري منها مزودة بمعزز صاروخي مداها ٢٠٠ كم لتغطية جميع مديات القذف الارضي و دخلت الامارات شريك تصنيع معmbdaفي انتاج هذه الذخائر ربما شرائها من خلال الامارات او الحصول على رخصة تصنيعها محليا لكن صفقة كهذه ضخمه جدا جويا اضافه الى ربما غواصتين سكوربيون ٢٠٠٠ و ٢ جاويند و مروحيات نحن نتكلم في صفقة لن تقل عن ١٠ مليار دولار خصوصا أن مصر تريد مخزون كبير من سكالب و ميتيور
كما أن مصر تتفاوض على الميراج ٢٠٠٠ الاماراتية كبديل عن ميراج 5 الخارجه من الخدمة
France Receives US OK for Export of Scalp Missiles to Egypt
France Receives US OK for Export of Scalp Missiles to Egypt
انا لسه كنت بسأل علي حتة الميراج الامراتي
ياريت نخدها

أف مبروك للشقيقة مصر ، و ألف تحية للرئيس السيسي ، هذا الرجل ذكي جدا و يعرف ما يفعل

وازيدك من الشعر بيت طيارة بدون طيار متقدمة شبحية في ال80
بس ثانية واحدة اول 10 سنين من حكم مبارك هو تركة السادات ونتيجة انضمام مصر للحلف الغربي اثناء الحرب الباردة ومبادرة تاريخية للسلام مع اسرائيل
مش شطارة منه
واحد مدير شركة استلمها محققة ارباح 10 سنين قدام عاش عليهم ومطوريش من نفسه والنتيجة تراجعت بشدة
لدرجة بعد ما اصبح السلام مصلحة مصرية اسرائلية مشتركة ومفيش حرب تشارلي ويلسون ومبقايش في معسكر لا غربي ولا شرقي
قعد 20 سنة بيدور علي غواصة مش عارف ولا امرام ولا صاروخ تاو 2 حتي

بص مش عايزين نغير الموضوع وهكتفي برد قصير .. اولا انا متفق ان السيسي افضل من مبارك .. لكن مش بفرق كبير

ثانيا معاك حق دي تركة سياسات السادات .. لكن السيسي برده بيستفيد من تركة سياسات مبارك .. مبارك كان ممشي 100 مليون مع دعم السلع ودعم العمله وبدون قروض خارجية .. عشان كده لما السيسي جه الحكم في بلد واقعه اقتصاديا لقى اجراءات قوية يقدر يعملها سوا برفع الدعم وتعويم العملة او الاقتراض من الخارج بشكل كبير .. وكل ده بفضل تركة مبارك اللى مكنش بيعمل ده

عموما الاختلاف لا يفسد للود قضية .. بلاش نغير الموضوع

المهام البحرية :)

ايوه طيب ما الرافال بتقدر تقوم بالمهام البحرية وبمدى اكبر .. ولو على ذخيرة معينة عايز تضيفها فهل في رايك الاكثر واقعية انك تدمج ذخيرة على الرافال سواء مارتي او غيرها ولا انك تشتري مقاتلة جديدة من بابها واغلى كمان

ايوه طيب ما الرافال بتقدر تقوم بالمهام البحرية وبمدى اكبر .. ولو على ذخيرة معينة عايز تضيفها فهل في رايك الاكثر واقعية انك تدمج ذخيرة على الرافال سواء مارتي او غيرها ولا انك تشتري مقاتلة جديدة من بابها واغلى كمان
التايفون هتبقي 24+24 مستقبلا هيا والرفال هتبقي الغربي في القوات الجوية هيوصلوا فوق 100 مقاتلة مع المقاتلات الروسية هتبقي 150 مقاتلة باذن الله والفالكون هتبقي 100 فقط

التايفون هتبقي 24+24 مستقبلا هيا والرفال هتبقي الغربي في القوات الجوية هيوصلوا فوق 100 مقاتلة مع المقاتلات الروسية هتبقي 150 مقاتلة باذن الله والفالكون هتبقي 100 فقط

الصراحة كان نفسي في انتاج الرافال محليا حتى لو تجميع فقط .. ويبقى كلها رافال :sneaky:

التنوع التسليحي مطلوب و خاصة لو في نية لزيادة الاعداد مستقبلا ....التايفون باخر تحديث ليها طيارة ممتازة و هتسد الفجوة بجانب الرافال غير تفوقها في القوة النيرانية للمهام البحرية زي ما وضحت..........انت هتواجه عدو عنده اف 35 و عنده احسن انظمة حرب الكترونية في العالم فمحتاج احسن المتاح لدي العالم لمواجهته

انسى التايفون المستقبل زيادة الرافال وربما السيخوي

الصراحة كان نفسي في انتاج الرافال محليا حتى لو تجميع فقط .. ويبقى كلها رافال :sneaky:
ملهوش لازمة عمرهم ما هيسلموك تكنولوجيا الرادار ولا السبيكترا و لا المحركات فهترسي علي تجميع البدن و كلام فارغ

عودة
أعلى