رسمي: صفقة جديدة لمصر بعدد 30 مقاتلة رافال

بوص. اعتقد انه حدث بعض التغير في المفهوم الجوي الان.
يعني في الاول كانت هناك ما يسمي طائرات متعدده المهام. وكانت مصر تولي اهتمام بالغ بهذا النوع. بل ان مصر توجهت لاقتناء هذا النوع تحديداً. وركزت مصر عليها. وكان هذا هو فكر قياده القوات الجويه المصريه. ومن ثم حدث شيء اخر مهم جدا. وهو ظهور جيل جديد يسمي بقي طائرات كل المهام..!!
وهو ما يظهر انه هناك توجه لان تكون الطائرات قادره علي فعل كل شيء في نفس الوقت. ولديها الامكانات لذلك. بل يمكن ان تفعل كل هذا في طلعه واحده. حسب التسليح ال هي شايلاه.... وقدرتها طبعا علي حمل اوزان كبيره حتي تستطيع التنويع بين الذخائر.
لذلك كانت اول اهتمامات مصر الرافال. طائره الاومني روول او كل المهام....!!
لا اعتقد انه اصبح ما يسمي سياده وقصف ارضي واعتراض.
هي فقط امكانات طائره وقدرتها و تقدمها وتكنولوجياتها و الافيونكس والرادار. وهكذا
واذا كنت تمتلك طائره بها كل هذه الامكانات. فيمكنك استخدامها كما تشاء. وسواءل اخري لم او لاي احد من الاعضاء هنا...!!!
هل تستطيع الرافال لعب ادوار السياده الجويه ام لا...!!!؟؟؟
الا تستطيع بحملها للميتور والميكا الحديث. بمواجه اعتي طائرات السياده الجويه في العالم ...!!!؟؟؟
نعم الرفال تستطيع مع تركيب المتيور عليها ولكن اصل الرفال انها قويه فى القصف الجراحى الارضى .انما سياده جويه مثل اف15 طائره وحش فى الجو

طيب هم لم يضيفوا جديد

الرافال اقوى الكترونيا وتتفوق على f15 ايضا وكسبتها فى معارك متعدده

الادوار التشغيليه للرافال والسخوى مختلفه
ماشي يا نيو. ولكن انت اري الان كيف حدث بعض التغير في مفهوم الطائرات والهجوم الجوي.
واصبح لدينا الان مصطلح يسمي الاومني روول. طايرات جميع المهام.
اذن هذا النوع قادر علي لعب جميع الادوار. وخصوصا بعد التقدم التكنولوجي. و وجود بعض الانظمه مدمجه داخل افيونكس الطائرات اصلا او بيلت إن..... ده غير القدره اصلا علي حمل اجهزه اخري معاونه لتنفيذ بعض المهام الاخري.
وكنت تري. فالرفال بنظام اسبيكترا وحساسات الوعي الظرفي وقدرتها التكنولوجيا العاليه جدا تستطيع فعل كل شيء.
وتستطيع حتي مجابه السو٣٥ والاف١٥. في ادوارهم فيما يخص السياده الجويه. يبقي قطمه احسن من نحته.... وكان لمصر فعلا وجه نظر و رؤيه ثاقبه. عندما علمت من الاول ان المستقبل لطائرات متعدده المهام. والان العالم فعلا توجه الي جميع المهام.
هذا هو الفكر المصري. وهذا حتي ما يتوجه اليه العالم.
اما الدول المتقدمه والغنيه ذات الموارد الكبيره. فلا ضرر عندها حتي ان خصصت لمهام معينه طائرات معينه. فمثلا امريكا تصنع الاف١٨ جراولر مخصوص من اجل الحرب اليكترونيه. وهذه امكانات لا توجد الا مع الامريكان ولانفيذ سياستهم. وهم مصالحهم كتيره جدا ومتنوعه ومتشعبة لذلك يحتاجون تخصص كبير جدا.
ولكن بالنسبه للدول العاديه. فاذا كنت تمتلك ما يستطيع فعل كل شيء. فلا ضرر
فانا لا تطمع ان تكون قوي دوليه ولا تتحكم في دول ومناطق واقاليم وبحار ومحيطات و. و. و.
تحياتي ....

مين المُسرّب؟ لو جهة مصرية نقول عليها قرصة ودن من عندنا اما لو جهة أخرى يبقى اي حاجة تانية

المناورات دي المستفيد الرئيسي منها هم الروس لأنها كشفت عن نقاط ضعف تحتاج للعلاج في مقاتلاتهم... وحتى الان لا نعلم كيف تم كشف تلك العيوب بالمناسبة

ا
نعم الرفال تستطيع مع تركيب المتيور عليها ولكن اصل الرفال انها قويه فى القصف الجراحى الارضى .انما سياده جويه مثل اف15 طائره وحش فى الجو
الرافال وكنظره عامه. هي قويه في كل شيء تقريبا.
وميزه القصف الجراحي الدقيق. ماهو الا قوه زياده لها. وياتي من قدرتها علي الشبحيه والتسلل والاعماء الاليكتروني لانظمه الدفاع الجوي. ومن ثم اجهزه متطوره جدا للتصويب مما يجعلها قادره علي ضرب اهداف دقيقه.
ولكن علي الناحيه الاخري. اذا ارادت الرافال فقط لعب دور السياده الجويه فستلعبه بمنتهي السهوله. بل سيكون صعوبه رصدها مثلا امام الاف١٥ فرصه كبيره لها في مهام السياده الجويه.
وما تفوق الاف١٥ والسو مثلا الا في قدرتهم الكبيره في نقط التعليق والخزانات الكبيره للوقود وقدرتها علي الطيران لمسافات طويله ولمده كبيره. يعني قصه حجم فقط.
ولكن في فنيات عمليات السياده الجويه نفسها ممكن تجد ان الرافال ستتفوق بقدراتها علي التخفي وبصمه صغيره وقدرات تشويش وتصويب .....
عموما سنري ما الذي يجري بظبط. وانا اثق في الرؤيه المصريه الصراحه...

اعتقد قرصة ودن عشان الموقف الاخير
دا كده مش قرصه ودن دا انتا قطعتها خالص

الكلام مش منطقي لاكتر من سبب :
اولا مصر متعاقدة علي السو ٣٥ وخلاص مش لسه بتختبرها وبالتالي مفروض كمان اننا استلمنا اعداد منها حسب الاخبار المعلنة.... يعنى اصبحت الطائرات جزء من قواتنا الجوية.... يبقي ازاى هتسرب مصر معلومات عن تدريبات فشلت فيها السو ٣٥ وتظهر نقاط ضعفها لاعدائنا.... انا كده ابقي حرمت علي نفسي استخدامها في اي عمليات !!!!!! وده طبعا مش منطقي خالص انا كده بضر نفسي مش بضر الروس بس.

ثانيا فيه مغالطات فنية كتير في الخبر.... مثلا ذكر رادار السو ٣٥ وطبعا مصر متعاقدة علي احدث نسخة من السو ٣٥ بل وبمواصفات خاصة..... اكيد المواصفات الخاصة دى مش معناها ان هجيب الامكانيات الاقل !!!!
كمان الخبر ذكر ان مصر لديها رافال f3r وده برضه غلط لان النسخة المصرية لسه هيتم تحديثها للمعيار ده.... وحاليا لسه لم تدخل الخدمة لدينا اي طائرة محدثة....

الخبر غير منطقي بالمره.... ويمكن الهدف منه زيادة التوتر بين روسيا ومصر من خلال طرف تالت صاحب مصلحة في ضرب العلاقة دى.

التعديل الأخير:
بس كدا العلاقات مع الروس راحت في داهيه
بس السؤال هوا ان التقرير دا اتنشر قبل جلسه مجلس الامن وبالتالي نستنج ان موقف روسيا كان رد فعل عليه
ولا بعد مجلس الامن وكده نستنتج انه رد فعل مننا علي الموقف الروسي في مجلس الامن
ياريت لو حد عنده المعلومه ينورنا

بس السؤال هوا ان التقرير دا اتنشر قبل جلسه مجلس الامن وبالتالي نستنج ان موقف روسيا كان رد فعل عليه
يكفي ان اندونيسيا غيرت رايها وفي المراحل النهائية لشراء الرافال بغض النظر عن كاتسا ايه السبب في اختيار الرافال بالذات بديلا عن سو 35
فيه دول زي اندونيسيا وماليزيا اختيارات تسليحهم الجديدة قريبة من مصر سواء جويا او بحريا

بعد جلسة الامن

بس بصراحه الواحد حزين لو ثبت صحه الكلام ده
لاني كنت اتمني انه تكون عندنا طياره شرقي محترمه قادره علي مقارعه الغربي اللي موجود علي الساحه
لان مهما كانت فرنسا كويسه معانا حاليا مينضمنوش
واذا كانت السوخوي فشلت امام الرافال فماذا ستفعل امام الاف ٣٥

طب سؤال يا اخوانا ايه هيا الطيارات الغربيه اللي فيها منظومات تشويش وحرب الكترونيه مساويه للسبكترا او اعلي منها

التعديل الأخير:
السؤال هو ان اكيد الهنود عارفين الموضوع ده من زمان ومقالوش عليه لان العمود الفقري لقواتهم الجوية سو 30 ويمكن لابتزاز الروس ، لكن مصر دبحت على طول
مش الروس عاملين فيها ناصحين وعاوزين يبيعوا سلاح على حس حرب في القرن الافريقي ...يتفضلوا يبيعوا بقى 😉

يكفي ان اندونيسيا غيرت رايها وفي المراحل النهائية لشراء الرافال بغض النظر عن كاتسا ايه السبب في اختيار الرافال بالذات بديلا عن سو 35
فيه دول زي اندونيسيا وماليزيا اختيارات تسليحهم الجديدة قريبة من مصر سواء جويا او بحريا
طيب والامر هكذا
مامصير السو اللي اشترناها

الكلام مش منطقي لاكتر من سبب :
اولا مصر متعاقدة علي السو ٣٥ وخلاص مش لسه بتختبرها وبالتالي مفروض كمان اننا استلمنا اعداد منها حسب الاخبار المعلنة.... يعنى اصبحت الطائرات جزء من قواتنا الجوية.... يبقي ازاى هتسرب مصر معلومات عن تدريبات فشلت فيها السو ٣٥ وتظهر نقاط ضعفها لاعدائنا.... انا كده ابقي حرمت علي نفسي استخدامها في اي عمليات !!!!!! وده طبعا مش منطقي خالص انا كده بضر نفسي مش بضر الروس بس.

ثانيا فيه مغالطات فنية كتير في الخبر.... مثلا ذكر رادار السو ٣٥ وطبعا مصر متعاقدة علي احدث نسخة من السو ٣٥ بل وبمواصفات خاصة..... اكيد المواصفات الخاصة دى مش معناها ان هجيب الامكانيات الاقل !!!!
كمان الخبر ذكر ان مصر لديها رافال f3r وده برضه غلط لان النسخة المصرية لسه هيتم تحديثها للمعيار ده.... وحاليا لسه لم تدخل الخدمة لدينا اي طائرة محدثة....

الخبر غير منطقي بالمره.... ويمكن الهدف منه زيادة التوتر بين روسيا ومصر من خلال طرف تالت صاحب مصلحة في ضرب العلاقة دى.
.

مش الروس عاملين فيها ناصحين وعاوزين يبيعوا سلاح على حس حرب في القرن الافريقي ...يتفضلوا يبيعوا بقى 😉
حسبوها غلط .واظن ان هيحصل تسويه بين مصر وروسيا فى الغرف المغلقه لان كده الاثنين هيكونو مضرورين وممكن نشوف تنازل روسى مقابل بعض الكلام الرائع عن السلاح الروسى والقيام ببعض العمليات بيه

مصر تعزز طلب رافال بـ 100 طائرة حيث تفشل Su-35 في مقاومة الهجمات الإلكترونية من طراز Spectra
Rafale - Global Defense Corp

انا شوفت الخبر امبارح لكن محبتش انقله لان الحوار والكلام هنا مع الكناني .. وبالتالي ليس مصدر مؤكد ممكن تكون اشاعات

لكن رغم ذلك منذ سنوات ينتشر على المنتديات الفرنسية ومن اعضاء كبار تاكيدات ان التايفون ايضا برادارها الميكانيكي تفشل في عمل "الاغلاق" على الرافال في التدريبات المشتركة

Small goodie, the Typhoons could not lock the Rafale "once" (I quote it is maybe a little exaggerated) during joint warrior while they saw them. Spectra seems to have driven them crazy (the pilots)

لكن بشكل عام مصر هي الدولة الوحيدة في العالم (وستلحقها الهند) التي تمتلك قمة التكنولوجيا الغربية والشرقية .. وبالتالي امامها فرصة ذهبية فريدة في معرفة نقاط ضعف وقوة كل معسكر بسكل عملي حقيقي بعيد عن البروباغندا .. فالرافال هي اقرب مقاتلة تكنولوجيا الى الاف 35 والاقرب تكنولوجيا لما يمتلك الاسرائيليين .. في نفس الوقت تمتلك مصر احدث المقاتلات ومنظومات الدفاع الجوي الروسية

رد مصري رائع على الموقف المخزي من الروس في قضية سد النهضة

بصراحه لو حسبناها هتلاقى ان اغلب صفقات مصر فى السلاح مع امريكا فى عهد الحزب الديمقراطى وبالذت الرؤساء الى بيكرهو مصر ...ام ترامب مثلا كان جيدا جدا مع مصر وبرغم ذالك لم يعطينا سلاح ....انا انتظر صفقه قويه مع امريكا فى حكم باين واثق من ذالك
لا اظن والامر لن يقتصر على مصر بل اغلب البلدان العربية ستعاني من هذا الامر عدا بلدين او ثلاث لاسباب تتعلق بالاهداف الامريكية بايدن لايمثل نفسه او حزيه بل الدولة العميقة الامريكية على العموم ننتظر ونرى

اندونسيا غيرت رايها خوفا من العقوبات الامريكية في المقام الاول

عودة
أعلى